Forum

Kommentarer til »Dyrkning af bønner«

På denne side finder du kommentarer til teksten Dyrkning af bønner. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Pedersen, 26. oktober 2004 kl. 14.06

Jeg vil gerne spørge om hvordan man
behandler pralbønner.

jeg har prøvet at tørre dem men de kom til
at se ud som rosiner.m v h jan.p

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rosin Pii, 31. januar 2005 kl. 12.34

Jeg vil spørge om hvordan rosiner kommer til at ligne rosiner?

og hvor lang tid procesen tager?!

med venlig hilsen de 3 rosin piiger! :D

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 1. februar 2005 kl. 9.02

Pralbønner spises normalt som grønne bønner – dvs. friske (eller behandles friske mhp. frysning)

Hvis de bliver for gamle inden plukning kan man tørre selve bønne kernerne og bruge som diverse andre tørrede bønner (lægges i blød natten over – koges osv...)

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig Friis, 3. september 2006 kl. 13.45

Hvor store er for store til at man kan spise dem hele med skal?

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Nielsen, 13. september 2006 kl. 21.46

Hvornår pralbønner er for store til at spise som grønne bønner er et spørgsmål om smag. Er de helt udvoksede kan de synes for grove både i konsistens og smag.

Vi dyrker pralbønner for at spise de friske og meget dekorative rød/lilla bønnefrø. De skal blot koges/dampes som friske ærter (kogetid? ca 6–10 min.; prøv jer frem).

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 19. juni 2008 kl. 18.37

Hvordan skal bønner bestøves? Jeg har saaet mine sammen med jordbaer og har nu et net over, er det et problem?

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 21. juni 2008 kl. 7.45

Det er ikke noget problem med net over, da bønnerne kan bestøve sig selv internt i blomsten (selvfertil).

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 5. juni 2009 kl. 23.41

Kendes proteinmængden i bønner – i så fald- Hvor meget er indholdet, hvis man sammenligner med f. eks. kød?

M.vh. B. Madsen

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Hansen, 16. juli 2009 kl. 19.30

Jeg har sået hestebønner i haven, hvad kan de bruges til?

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. juli 2009 kl. 20.56

Hej Lisbeth Hansen

Masser af info kan du finde ved at google på søgeordet Hestebønner – der dukker opskrifter og historie om planten op :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 20. juli 2009 kl. 9.48

Hej Lisbeth

Den helt enkle anvendelse for de umodne store frø – og måske mest lækre måde at anvende hestebønner på, er at koge dem, smutte dem ud af de hvide skaller efter kogningen, vende dem i lidt olie og groft salt. Vi spiste de første i går – stor delikatesse.

De kan i øvrigt fryses efter smutning og er fine i supper vinteren i gennem.

Hestebønner kaldes ofte valske bønner i havesammenhæng.

Hilsen Karna

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan Madsen, 4. oktober 2020 kl. 11.47

Når bønnerne skal sås. Kan man så bare putte nogle tørrede bønner, købt i en butik, i jorden eller hvordan? Her er det især borlottibønner jeg tænker på.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. oktober 2020 kl. 12.00

Hej Dan.
Inden du så dine bønner i haven ville jeg lige lave en spirer prøve, dvs lægge 5 til 10 bønner på en flad tallerken med vand og så se om de indenfor en uges tid begyndte at spirer. Hvis ikke de spire er de hellere ikke noget værd at dyrke. Spirer de alle eller bare en stor del er det derfor værd at dyrke. Samme metode har jeg brugt når jeg høster ærter. Her er spireevnen som regel stor, men forskellige faktorer kan gøre at næppe alle spirer ude i jorden.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan Madsen, 4. oktober 2020 kl. 12.07

Hej Søren

Mange tak for tippet. Det skal prøves til næste år. Min forlovede kommer her op fra Uganda og dette er de bønner, de dyrker der. De er meget gode og kan fryses ned og tilberedes direkte uden udblødning

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. oktober 2020 kl. 12.37

Hvis du får bønnerne direkte fra voksestedet i Afrika, burde der ikke være noget problem med spiringen.
Jeg kan anbefale, at du sår det første sæt bønner inde i potter for at plante dem ud på friland 2-3 uger senere.
Næste hold sår du så samtidig på friland (efter 20. maj).
Resten af livet tager du frø af de bedste af dine planter.
Har du plads, kan du supplere med bønner, der har vokset i Danmark.
Jeg tørrer for det meste mine ærter i stedet for at fryse dem ned. Opblødning natten over er kun et spørgsmål om, hvorvidt man efter aftensmaden overvejer, hvad man skal have den næste dag.
Skal du købe noget ind, skal du jo også planlægge.
De frosne bønner er til de situationer, hvor jeg midt i madlavningen finder på, at der også/alligevel skal bønner i dagensret.

Nyt svar til emnet »Dyrkning af bønner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Dyrkning af bønner«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider