Forum

Kommentarer til »Dværghøns i haven«

På denne side finder du kommentarer til teksten Dværghøns i haven. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Lindblom, 5. april 2016 kl. 16.38

Jeg har altid haft store høns, men sidste år købte jeg dværghønsekyllinger, gul columbia. Jeg har 3 høns og en hane. Jeg er blevet ret overrasket over deres aktivitet!. De har gået i hele haven indtil fornylig - og HELE haven er endevendt!! det er sådan set også i orden, for det er jo det, de er ansat til:) Nu er de så i hønsegården, som er rigelig stor til dem. Men jeg undrer mig over, som de GRAVER!! det ser ud som om, der er faldet bomber med kratere så dybe, at man dårlig kan se hønen dernede. Når jeg smider grønkålsstokke til dem, tager de først rødderne og først i løbet af nogle dage bliver det grønne spist....er det normal dværghønseadfærd?? det skal siges, at de lægger fint med æg og ellers er søde nok. MEEEN jeg tror hellere, jeg vil have store høns igen :)

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria A., 8. april 2016 kl. 18.13

Vi fik høns sidste år og har både dværg høns og store høns. De er helt fantastiske sjove og jeg er meget glad for at vi valgte at få høns. Vores går frit da vi bor på landet. Vi har høns både for at få æg, men også for at slagte kyllinger til fryseren som vi ved har haft et godt liv. Efter at vi selv har fået høns kunne jeg ikke drømme om at købe en industrifremstillet kylling !
Men hvis man ikke vil slagte og kun vil have høns for æggenes skyld, så ville jeg vælge kun at have dværghøns. Der er meget forskel på hvilke racer der skraber meget, og hvis man ikke ønsker at få rodet sine bede helt igennem så skal man købe en race med fjer på fødderne. De skraber næsten ikke. Vi har dværg kochin som ikke skraber og heller ikke flyver. De er meget rolige og kan holdes bag almindeligt 90 cm havehegn. De går ikke langt hjemmefra. Vi har også en sorthalet chabo som både flyver og skraber. Men jeg ville vælge dværghønsene udfra at de ikke koster nær så meget i foder, der skal ikke muges så meget ud, de ødelægger ikke haven (i hvert fald ikke de små kochin), de ligger fine store æg, og så er de gode til at ryge kyllinger ud hvis man nu synes det er sjovt. Af store høns har vi orpington, sussex og farverolles, som alle er rolige og godmodige og bliver ret tamme - de er også super nysgerrige. Vores skånske blomsterhøns og italienerne er mere flyvske og ikke så tamme. Alle de store skraber og roder, spiser meget og ødelægger haven. Heldigvis har vi en hestefold som de kan gå på i dagtimerne. Hvis man vil vide mere om høns kan jeg anbefale fjerkrae.dk -

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. april 2016 kl. 21.42

Det kommer også meget an på racen, f.eks er Sussex vilde med at skrabe/grave!
Jeg har wyandotter og Isa Brown, meget begrænset hor meget de graver.. Men er stadig dygtige hane hjælpere ;-)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. april 2016 kl. 8.14

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. april 2016 kl. 8.22

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Lindblom, 9. april 2016 kl. 19.22

tak skal du have for den oplysning! Jeg købte dem som meget små kyllinger sidste sommer, og der var de annonceret som "gul columbia". Så aner jeg faktisk ikke, hvad det er for høns, jeg har - øv!
Jeg havde faktisk store Wyandotter før disse, og var glad for dem, men troede - som skrevet - at dværghøns ville være mindre skrabende, men det er altså lige omvendt!

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Monnet, 10. april 2016 kl. 20.40

Jeg har haft 3-4 dværghøns gående frit i min byhave i over 10 år. De fik halvdelen af redskabsskuret til at sove i, og gik ud og ind som det passede dem. Jeg havde kun høner.

Jeg valgte at indhegne det lille stykke jeg dyrkede, og også blomsterbedene til planterne var kommet godt op om foråret. På den måde havde hønsene stadig rigelig og naturlig plads.

Efter nogen forsøg med forskellige racer, foretrak jeg at have dværg Kockin, fordi de er så rolige og let bliver tamme. De ligner små fjerbolde, og er ikke gode til at flyve.

Sammen med dem havde jeg også Mille Fleur (Tusind Blomster) høner. De er meget små og smukke, og meget gode flyvere, men så må man bare stække dem (klippe svingfjerene af den ene vinge) De har fået det aldeles ucharmerende navn "Fodbefjedrede dværge" på dansk. På hollandsk hedder de "Sabelpoot"

Ingen af disse høns skraber ret meget, og de lægger masser af æg. Hvis man kan have en hane, så er de fantastiske rugemødre. Og familielivet med en omsorgsfuld hane er meget charmerende.

Der findes bøger om at holde høns i haven.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. april 2016 kl. 20.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Dværghøns i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Dværghøns i haven«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider