Forum

Kommentarer til »Yndefulde og robuste roser«

På denne side finder du kommentarer til teksten Yndefulde og robuste roser. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Sønderby, 8. januar 2005 kl. 20.20

Er det alt for sent at plante roser har i starten af Januar, nu når vi ikke har haft noget frost af betydning?

MVH Michael

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 9. januar 2005 kl. 12.35

Hej Michael.

Herunder er gode råd fra Rosenposten.dk, hvor du kan finde mange andre.

Lige nu
er det vintertid. I mildperioder kan man sagtens plante roser.Der må ikke være frost i luften og jorden skal være fri for frost, så man kan grave. Hvis bare det er i orden, kan man også benytte tiden til at flytte roser som står forkert i haven. Vil man plante rosenbuske på naturgrund, kan man bruge en ukrudtdug til at plante i. Så behøver man ikke at gøre jorden i stand. Man kan bare plante oven i alt senegræs, tidsler,skvalderkål og brændenælder, hvis bare man er omhyggelig med udlægning af dugen. Se hvordan under punktet- Roser til fritidsgrund – på rosenoversigten. Denne plantemåde kan også bruges andre steder end på fritidsgrunden.

så du kan sagtens gå igang med at plante, V.h. Helle-Sofie

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Kongsbak, 5. november 2008 kl. 22.14

Er det rigtigt at roser skal beskæres samtidig med at forsytiaen blomstrer?

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 5. november 2008 kl. 22.51

Det er jeg ikke sikker på, men der er da det rigtige at man starter med at klippe roser når frosten er væk.

Klipper du for tidligt, riskere du at frosten sætter rosen tilbage og du skal klippe meget længere ned når frosten er væk.

Forytiaen kan tåle lidt frost. Så det er ikke en tommefingerregel.

Helle-Sofie

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann-Carina Parnell, 30. maj 2009 kl. 21.15

Hvordan kan jeg fjerne en meget voldsom meldug på min 1 år gamle store flotte klatre rose (new Dawn)...tror jeg den hedder?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. maj 2009 kl. 23.10

Fat en tom spray flaske. I en liter vand hælder du 2 spsk. brun sæbe + 1 spsk. sprit. Det forstøver du på planten, også nedefra. Gentages med et par dages mellemrum.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Kongsbak, 3. juni 2009 kl. 11.34

Til Helle -Sofie
Tak for et svar jeg kunne forstå ang. roser's beskæring, så jeg vil tolke svaret på den måde, at det er bedst at beskære roser efter at forsytiaen har blomstret.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 3. juni 2009 kl. 22.49

At klippe når forsytiaen blomstre er nok ret tidligt, især hvis du bor et sted med sen nattefrost "frost på udsatte steder" som meterologen siger.

Jeg holder mig til en anden huskeregel, nemlig at der skal klippes roser efter Dronningens fødselsdag, 16 april. Men på "udsatte steder" skal du vente til først i maj.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Kongsbak, 9. juni 2009 kl. 22.09

Tak til green, for det gode råd om hvornår man skal beskære roser.

Det råd vil jeg holde mig til.

Jeg har hørt lidt om at man skal beskære roser inden vinter, og at det er det bedste tidspunkt, er det rigtigt?

Den lidt forvirrede rosen elsker.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Kongsbak, 9. juni 2009 kl. 22.09

Tak til green, for det gode råd om hvornår man skal beskære roser.

Det råd vil jeg holde mig til.

Jeg har hørt lidt om at man skal beskære roser inden vinter, og at det er det bedste tidspunkt, er det rigtigt?

Den lidt forvirrede rosen elsker.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rie Brogaard Aeppli, 11. april 2013 kl. 21.05

Rådet om at klippe roser når forsythiaen blomstrer, tror jeg slet ikke er så dum . Den anden huskeregel med dronningens fødselsdag, viser sig i år at være for tidlig, og forsythiaer ,hos os her på Thy ,viser ikke det mindste tegn i hverken sol eller måne på at kunne finde på at blomstre i det første stykke tid. Så jeg stoler på forsythiaen og ønske da forøvrigt ellers dronningen tillykke med fødselsdagen (-:

Nyt svar til emnet »Yndefulde og robuste roser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Yndefulde og robuste roser«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider