Forum

Kommentarer til »Majroer«

På denne side finder du kommentarer til teksten Majroer. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingrid, 19. januar 2005 kl. 21.55

Vorres var sorte udenpå men hvide inden i det kan være meget svært at se hvad det er mener jeg hilsen ingrid

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bola Egede Martinsen, 19. juli 2005 kl. 17.35

Jeg har med held fået nogle gode majroer i år og har syltet dem uuuuuuhhhhhhhmmmmm!

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 19. juli 2005 kl. 22.47

Kære Bola Egede Martinsen

Jeg er sikkert ikke den eneste, som er nysgerrig – må vi ikke få din fremgangsmåde?

Med venlig hilsen
Karna Maj

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bola Egede Martinsen, 30. juli 2005 kl. 16.39

Kære Karna Maj!

Hermed fremsendes opskriften.

Det betyder lidt for mig at fortiælle om min opskrift.

Opskriften havde jeg med fra Sydgrønland og fik den i sin tid af min mor (nu 80 år), som igen havde fået den af en anden ældre dame.

Majroen er en meget grøntsag i Sydgrøn-land, da temperaturen der er fin til dyrk-ning af denne (jeg gjorde det selv i mange år).

Jeg har selv brugt den meget i f.eks. til frikadeller m/studevede majroer – det er også lækkert. Jeg ved, at mange fåreholder-familier i Sydgrønland også bruger den kogt som alternativ til kartofter, som de også dyrker i stor stil.

Jeg var i øvrigt inde på google.dk og slog op under majroer, der kunne jeg se en masse opskrifter.

Lige tilbage til min opskrift – jeg har ikke prøvet at lave den med andre krydderier, men jeg er ikke i tvivl om at det også er godt. Opskriften egner sig godt til karryretter (måske istedet for chutney), på leverpostej/pate og ellers som tilbehør til stege.

Jeg håber, at du kan bruge den til noget.

Her kommer den:

Syltede majroer
3 kg majroer
1 l eddike
1½ kg sukker
kanel efter smag
1 stang vanille – eller andre krydderier
efter smag

Eddike og sukker koges sammen, roerne
skrælles i og skæres i skiver, derefter koges de i eddikelagen til de er klare og har en passende konsistens.

Hældes i glas og lukkes straks.

Jeg håber, at du kan bruge opskriften eller om ikke andet at prøve den og se hvordan det smager.

Med venlig hilsen
Bola Egede Martinsen

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathrine Hamann, 31. juli 2007 kl. 21.46

Hvor kan man få frøene til de forskellige majroer?

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Jørgensen, 25. juli 2009 kl. 18.38

Hej kan man fryse majroer HL.Michael

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Jørgensen, 25. juli 2009 kl. 18.44

Hej kan man fryse majroer HL. Michael

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Jørgensen, 25. juli 2009 kl. 18.46

Hej kan man fryse majroer. HL. Michael

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. juli 2009 kl. 20.18

Hej Michael Jørgensen

Tja... køerne blev tidligere fodret med roer, som landmændene beskyttede mod frost i roekuler og ved at tage roerne ind i den ene ende af stalden, hvor dyrenes varme kunne holde frosten væk. Så holdbarheden er ihvertfald svækket efter frostpåvirkning...

F. eks Ernærings- og husholdningsøkonomforeningen "God mad let at lave"Lademann 1973 + flere oplag siden beskriver, at majroer holder sig udmærket i køleskabet – faktisk skriver de "flere måneder"...

Så mon ikke svaret hermed er indkredset til et "nej"...

Med venlig hilsen fra
Lone

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 26. juli 2009 kl. 11.04

Hej Michael

Jeg er sikker på, at de ikke kan fryses ned. Hvis jeg ikke lægger halm rundt om mine på friland mod frost, så fryser de og bliver ødelagte. De fleste vintre kan man holde dem frostfri ved at dække dem med ca. 30 cm friland på voksestedet og lægge et stykke plast over. De kan også opbevares i kule. Jeg plejer at have friske majroer helt frem til april, når de begynder at sætte ny top.

Hilsen Karna

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 27. juli 2009 kl. 15.12

Jeg har froset majroer, og har brugt dem i gryderetter, så svaret er ja du kan godt fryse dem, de skal dog blancheres...

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie Pedersen, 18. november 2009 kl. 13.06

Hej

Kan man købe majroer i supermarkeder el hos grønthandlere?

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. november 2009 kl. 15.23

Hej Jannie Pedersen

Ja da – men det er ikke sæson for dem her i vinterhalvåret.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Majroer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Majroer«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider