Forum

Kommentarer til »Kan jeg bruge en vinplante i mit orangeri for at give skygge?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan jeg bruge en vinplante i mit orangeri for at give skygge? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. september 2016 kl. 8.39

plant bare druerne ude ved soklen indvendigt jeg har 2 druplanter hvoraf den ene har stået i 20 ården har selv fundet ud under soklen og den giver mange druer - det er en vannessa og det er en dejlig spisedrue

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. september 2016 kl. 20.25

Som Michael skriver er Merzling ikke egnet til spisebrug, selv om den klarer sig fint på friland. Jo, den kan fint spises, men der er rigtig mange, der er bedre. Og den er fuld af kerner. Min hvidvin af Merzling er udmærket.
Brug Dansk Vindag, den 17. september til at besøge vingårde, så du både kan lære noget om dansk vinavl, men også om, hvilke spisedruer, der er egnet på din egn. De findes næppe i det lokale plantemarked.
Vinplanter til spisebrug i Danmark, skal findes i Danmark. Plantemarkederne køber billige planter i udlandet, der trives fint dér, men er ofte ikke egnede her på friland.
I drivhus kan de fleste trives, så find et sted, hvor du kan smage på druerne, inden du bruger 2-3 år på at få druer hjemme.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. september 2016 kl. 20.35

PS jeg glemte vist at svare på spørgsmålet.
Vin er en fin skyggeplante i drivhuset/orangeriet. Vi har fire (forskellige) vinplanter i vores "udestue/drivhus". (foruden de øvrige 40 sorter i have mm.
Vore vinplanter er plantet direkte i drivhusets/udestuens jord. De henter næring i køkkenhave på den anden side af soklen.

Når du skal beskære din vin skal du stole på Michael og mig.
Du må ikke tro på de gamle overleveringer.
Der skal blade på vinplanten for at give energi til væksten (antallet afhænger af temperaturen).

Nyt svar til emnet »Kan jeg bruge en vinplante i mit orangeri for at give skygge?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan jeg bruge en vinplante i mit orangeri for at give skygge?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider