Kan jeg bruge en vinplante i mit orangeri for at give skygge?

Vi har, for 2 år siden, bygget et orangeri med 80 cm. mur forneden og vi nyder det rigtig meget forår og efterår, hovedsageligt som en slags »udestue«. Vi har div. citrus-, figen- og oliventræer i det, men har erfaret, at der meget hurtigt bliver alt for varmt, både for planter og mennesker, på trods af åbne døre og vinduer, når solen rigtig skinner. Derfor har vi besluttet at vi vil plante en vin, som forhåbentlig vil vokse op og give noget skygge. Vi har fået to stiklinger af sorten »Merzling«, de er ca. 40 cm. høje.

Og nu kommer så mit spørgsmål: Hvornår er det bedst at plante dem? Skal vi vente til de har vokset sig så lange at de når op over muren? Vi vil plante dem indeni orangeriet og evt bore et hul i soklen, hvor vi kan lede rødderne ud ad, men planternes rødder er endnu ikke så lange. Vil de selv kunne finde ud af at søge ud?

Med venlig hilsen
Pia Andersen, august 2016

Svar

God ide med skygge fra en vinplante, men det er nu stadig vigtigt med tilstrækkelig udluftning for at sænke temperaturen, eller ved at kalke en del af vinduesfladen udvendig. Jeg ved ikke helt om vinplanten er nok til at redde jeres indeklima, men som sagt, ideen er god.

Merzling! – den ville jeg ikke plante, men to forskellige lækre spisedruer, f.eks. en blå og en grøn. Se i havecentrene. De to Merzling er gode til hvidvin. Plant dem evt. udenfor Drivhuset og lav et espalier eller en pergola der skygger lidt for drivhuset.

Hul i soklen er en god ide. Lav hullet rigeligt stort, og led stik vinstokkenes stamme igennem hullet til vinter når I planter dem. Alternativt kan I også lave hullet ovenover jorden, f.eks. i glasset. Det er nemmere at erstatte med et nyt glas, hvis I en dag bliver trætte af vinstokkene. Men soklen er den bedste løsning for vinen, der ikke får frost på stammen udenfor drihuset, men kun er nede i jorden.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Kan jeg bruge en vinplante i mit orangeri for at give skygge?