Forum

Kommentarer til »Tulipaner – hvor mange år lever de?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Tulipaner – hvor mange år lever de? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 16. september 2016 kl. 8.01

Jeg har slet ikke problemer med at få tulipaner til at komme igen – år efter år. Og hvert år er der flere end året før. Men det er sikkert også meget gamle sorter, der er i min have.

Når jeg omlægger bedene i haven, får jeg tit et overskud af tulipanløg, som bliver puttet i store plastpotter, hvor de står og venter på at komme i jorden, når det bliver efterår.

Et efterår havde musene fået fat i dem før mig. De skal jo opbygge deres vinterforråd. Dér forsvandt lige ca. 100 tulipanløg. Men egentlig var det en lettelse, at de var væk, for jeg havde ikke rigtig steder at sætte dem. Og så er det, at man begynder at sætte dem i krukker, hvilket efter min erfaring giver alt for meget arbejde, fordi krukker er tunge, og de skal vandes og passes.

Nej, det er bedre at have tulipanerne i havejorden. Og der er ingen grund til at købe nye tulipaner, når man i forvejen har virkelig mange.

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 17. september 2016 kl. 22.15

I min kolonihave var der godt 20 tulipaner i blomst da jeg overtog den. Men efterhånden fandt jeg under stauder og i kanter osv. tulipanløg, der ikke havde blomstret i årevis, så også nye slags dukkede op. Jeg opformerede dem, talte hvert år, hvor mange, jeg havde i blomst, har aldrig købt nogen løg.

Og 10 år senere havde jeg 800 tulipaner i blomst, endda efter at have foræret 400 løg til Den Økologiske Have i Odder og flere havevenner fik hver 100 gennem årene.

De første, der kom var den hvide Purissima. Derefter kom den høje lysegule Darwin-hybrid Conqueror med tynd rød kant øverst. Lige efter kom rød og gul Apeldoorn. Ingen af disse havde jeg mange af, dvs. ca. 70-90. - Det var de sene tulipaner, jeg havde flest af. Af dem var den tidligste den høje lyserøde Ollioulles, der også er en Darwin-hybrid. Derefter kom en sen gul og en sen mørkerød, som jeg ikke med sikkerhed kan opspore navn på. Og så den liljeblomstrende Triumphator, og som den sidste den "bolsjestribede" Camarque af Mentor-type.
Alt det gemte min have på, jeg skulle bare opformere det. Fotoet viser blot dem under solbærbuskene.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. september 2016 kl. 23.12

Hej Clara.
Smukke tulipaner under dine solbærbuske. Kunne godt tænke mig at vide, hvordan du opformerede dine tulipaner?
På forhånd tak.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 17. september 2016 kl. 23.45

Det gør jeg ved at dele dem. - Som regel kan de stå en 3-4 år før de begynder at klumpe med alle de nye løg, de producerer, og så blomstrer de mindre. Det er tegn på, at de bør graves op og deles, når stænglerne er visnet ned sidst i juni. - Så da graver jeg dem op, pudser løgene af, kasserer de dårlige og hænger resten op i en "pose" af fiberdug under halvtaget indtil de sættes et andet sted i september. Det kan godt blive svært at finde nye steder, for der skal gå 5 år før der kan sættes tulip samme sted. Så rækker i køkkenhaven mellem hvidløg, årets persille og andet jord, der ikke skal løsnes i foråret er taget i brug (derfor også jorden under solbær). Til sidst var de nærmest overalt.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. september 2016 kl. 0.51

Tak :-)

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 18. september 2016 kl. 16.56

Clara .

Hvor længe kan man lade påskeliljer stå på samme sted og hvor villige er de til at formere sig med sideløg .?
Jeg er i gang med at anlægge min have , hvor der ikke er skyggen af løg i jorden og startede sidste år med lidt tulipaner . Hvordan kan jeg se på tulipan pakken om den er et årig ? .Er nemlig blevet snydt en gang før og følte mig tæmmelig åndsvag .

Hilsen Søren.

God Søndag

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. september 2016 kl. 18.28

Søren, kender du denne artikel om blivende tulipaner?

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 18. september 2016 kl. 18.42

Påskeliljer kan bare blive stående samme sted i årevis. Hvor villige, de er til at sætte sideløg, kommer an på, hvor glade de er for jorden. - F.eks. kan Pinseliljer godt lide sur jord, men vist ikke påskeliljer. - Det er ikke nødvendigvis en fordel, at de sætter mange sideløg, for så kan de klumpe og standse blomstringen, så de må deles. Sæt dem ikke for tæt.

Som nævnt har jeg aldrig købt tulipanløg, og har derfor ingen erfaring med købte. Jeg ved ikke, om de gør noget ved løgene, men hvis man holder sig til de gamle kendte sorter som mine, burde de kunne blive ved med at komme. - For et par år siden fik jeg allernådigst lov til at sætte nogle af mine her ved ejendommen, 3 løg af hver sort, og de har formeret sig flot, der var over 10 i blomst i år af Camarque og de sene gule.

Og Vibeke, når jeg "pudser dem af", fjerner jeg jo kun de gamle løgskæller, de beholder 1 el. 2 lag løgskal. - Lige et foto af Carmarque.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 18. september 2016 kl. 18.44

Hvilken artikel Tom ??

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. september 2016 kl. 19.11

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 18. september 2016 kl. 20.21

Har nu set på Haveselskabets artikel, og der er da 2 af mine med, Purissima og den liljeblomstrende White Triumphator. - Desuden kunne det godt se ud til, at den enkelt sene Big Smile er den samme som min sene gule. Og måske er All Seasons min sene røde, men jeg er ikke sikker. - Nu er det jo kun et udpluk, der er testet, men det styrker min tro på, at de andre af mine også er stabile ved nykøb.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. september 2016 kl. 13.15

Jeg har nogle gule og røde "Appeldoorn"- der blomstrer på samme sted på 21. år. Og nogle delte pinseliljer, der på 20. år kun sender blade op... Så déet... ;-)

Men jeg orker ikke så meget planter, der skal op/deles.

Selvom jeg da godt kunne tænke mig, at min papegøjetulipaner og diverse påskeliljer havde overlevet mere end 5 år.

Mvh
Tine

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 19. september 2016 kl. 14.34

Du har ret, Apeldoorn står faktisk i de fleste gamle haver uden at have været delt. Det gjorde mine også i mange år, men så blev de syge og blomstrede sparsomt, så de måtte op, og jeg startede forfra et andet sted med de få raske løg, og fik den mængde, jeg ønskede. - Ligesom Camilla Plum har jeg ikke været så vild med dem. Synes i øvrigt ikke, de danner så mange sideløg som de sene tulipaner. - Men de hører absolut også til de stabile.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 20. september 2016 kl. 18.20

'Apeldoorn' har vel om nogen vist sit værd (holdbarhed).
Hvorfor er den mon ikke omtalt i Haveselskabets artikel?

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 20. september 2016 kl. 18.37

De har jo kun testet nogle få. Og det tages måske som givet, at Apeldoorn er stabil.

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Grehn, 3. maj 2017 kl. 14.33

Kære Clara
Når du deler løgene, lader du så de små "børneløg" blive i jorden til de blomstrer, eller tager du dem op om efteråret?
Det er meget inspirerende - når jeg sidder og kigger på mit dyrt indkøbte tulipanblomsterflor tiltaler ideen, om at opformere løgene selv, mig meget :)

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 3. maj 2017 kl. 15.10

Hej Birgitte
Du behøver ikke dele tulipanerne før de begynder at blomstre sparsomt el. slet ikke blomstrer. Da har de ofte sat så mange små løg rundt om, at gruppen er blevet for tæt og skal deles. - Det sker hurtigere, hvis løgene oprindeligt ikke er sat dybt nok. Tror det er en fejl, som mange begår; de sætter dem ikke dybt nok, de store løg skal mindst 15 cm ned. - Hvis du inden da ser små "børneløg" poppe op ved jordoverfladen, så flyt dem lidt ud fra planten, prop dem 10 cm ned, det er nok til små løg. - Jeg plejer at dele tulipaner i juli. Normalt tørrer jeg løgene i fiberdugsposer under halvtag, men du kan faktisk godt gensætte dem straks, de største dybest. - Måske kan du fiske de øverst liggende løg op og lade de dybest liggende være, for de må ikke gensættes samme sted.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Grehn, 3. maj 2017 kl. 17.17

Hej Clara
Tak for vejledning - jeg skal se om ikke jeg kan forøge mit blomsterflor på denne måde :)

Nyt svar til emnet »Tulipaner – hvor mange år lever de?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Tulipaner – hvor mange år lever de?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider