Forum

Kommentarer til »Grønkål – havens små palmer«

På denne side finder du kommentarer til teksten Grønkål – havens små palmer. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Isabella France J.M., 28. november 2016 kl. 23.11

Hej, jeg kunne godt tænke mig at prøve den anarkiske tilgang til såning. Men forstår ikke helt hvad der menes med "grønkålen såede sig selv" ?

Mvh Isabella

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Stochholm, 29. november 2016 kl. 9.11

Hej Isabella

Når en toårig plante som grønkål får lov til at blive i jorden, året efter den er plantet, vil den sætte blomster og derefter frø. Vælger man ikke at fjerne planten, vil frøene falde ned på jorden, og nye grønkålsplanter vil spire frem, som man så kan vælge at flytte til et mere passende voksested. Man kan blot ikke være sikker på, at de nye småplanter ligner moderplanten, idet planten krydser med andre arter i samme familie. Det kan der komme nogle sjove og meget flotte planter ud af.

Venlig hilsen Mia

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 16. juli 2023 kl. 11.06

Jeg søger kommentarer fra folk med erfaring i at fryse grønkål ned uden forudgående blancering og direkte i posen klemt godt sammen.
Jeg synes ved mit forsøg sidste år at smagen var fin og intakt.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 16. juli 2023 kl. 11.06

Jeg søger kommentarer fra folk med erfaring i at fryse grønkål ned uden forudgående blancering og direkte i posen klemt godt sammen.
Jeg synes ved mit forsøg sidste år at smagen var fin og intakt.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 16. juli 2023 kl. 11.06

Jeg søger kommentarer fra folk med erfaring i at fryse grønkål ned uden forudgående blancering og direkte i posen klemt godt sammen.
Jeg synes ved mit forsøg sidste år at smagen var fin og intakt.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. juli 2023 kl. 11.55

Hej Nini.

Formålet med blanchering inden frysning er, først og fremmest, at ødelægge grøntsagernes indhold af enzymer, så de ikke er aktive i det frosne produkt, og dermed kan være årsag til smags- og konsistensforandring i de frosne grøntsager. Hvis visse grøntsager ikke blancheres, kan deres næringsværdi også forringes.

Så jeg tror ikke at det er en god ide at lade være med at blancher grønkål og grønkål har en stor overflade, hvor der kan sidde en masse urenheder heri...

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 16. juli 2023 kl. 12.46

Hej Nini Højby Pedersen

Normalt er der vel ingen grund til at fryse grønkål ned. Den holder sig fint på friland hele vinteren – hvis den altså kan være i fred for diverse dyr og fugle. Hvis jeg i vintermånederne skulle vælge mellem frisk grønkål fra haven og nedfrosset, sammenklemt grønkål, ville jeg helt sikkert vælge den friske!

Når jeg alligevel fryser noget grønkål ned, så er det, fordi noget af det skal bruges i hakket tilstand. Og selve processen med at hakke og bagefter gøre miniblenderen ren er lidt bøvlet. Derfor koger jeg dobbelt portion af grønkål kort tid i lidt suppe, hakker det og fryser noget af det ned i kogt og hakket tilstand. Jeg blancherer derfor ikke. Og ingen vitaminer går tabt, eftersom den suppe, der er brugt til at koge grønkål i, bliver spist som grønkålssuppe.

M.v.h.

Doris Møller

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 16. juli 2023 kl. 20.38

Tak til jer.
Jeg har i år tænkt mig at skore de store grønkålsblade inden kålsommerfuglen mæsker sig og ribber stokkene. Det gør de jo nok alligevel, og jeg glæder mig til at stokkene vokser til igen, som de plejer.
Grønkålplejer jo at kunne klare frost og sne og smager godt hele vinteren.
Derfor har jeg i dag leget Nini med fornemmelse for frost og frøs et par blade ned. Dem har jeg tøet op igen og gnasket i mig rå. Lidt slatne var de men smagen umiskendelig som grønkål der havde fået frost, en anelse sødmesmag. De kunne knuses som frossent persille. Måske smart? Nu har jeg taget det store kogekone spring og frosset 4 store og stærkt sammenpressede poser ned, og vil til vinter forsøge st tilberede dem som jeg ville gøre med de friske blade i varme retter.
Så skal feks ikke varmes op 2 gange. Og en stund i dag bruges på bær og ærter i stedet. Ærter i øvrigt, blancerer man vist heller ikke så vidt jeg ved.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. juli 2023 kl. 10.28

Nogle steder i det sønderjyske er grønkål langt mere daglig spise end andre steder i DK. Her køber man grønkål i sækkevis. Når vi har gjort det, har jeg vasket grønkålen i VASKEMASKINEN EFTER FOREGÅENDE KOGEVASK. (Tilberedes til sønderjysk grønlangkål med kålpølser, masser af smør eller fløde).
Herefter er grønkålen sorterer, befriet for ribber, hakket og straks kogt færdig til lagring i fryseren. Frisk ville have været bedre, men det er kun i kort tid at grønkålen kan købes sækkevis.
..... og så savner jeg den rigtige gule kålrabi.

Nyt svar til emnet »Grønkål – havens små palmer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Grønkål – havens små palmer«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider