Forum

Kommentarer til »Kan jeg overvintre en marmelukærmeblomst?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan jeg overvintre en marmelukærmeblomst? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 11. november 2002 kl. 20.29

Sommeren 2000 fik jeg lejlighed til at tage en enkelt stikling af en busk-katost, hos jer kaldet mamelukærme-busk. Den overvintrede som potteplante i et køligt sydvendt vindue. Forår 2001 blev den plantet ud midt i et kommende staudebed. Den blev i løbet af sommeren til en 2 m høj busk med stamme på tykkelse med mit håndled og blomstrede fra august til frost.

Jeg vinterdækkede den som de unge buddleja og magellanica, men den frøs tilsyneladende og jeg savede den ned 10 cm over jorden. De andre nævnte kom sig i maj. Og langt hen i juli begyndte katosten sørme at skyde, men jeg havde jo ellers opgivet den i mellemtiden tilplantet bedet med andre ting, der udelukkede den, så egentlig ærgrer det mig, at den kom, for det vil ødelægge de andre nyplantede ting at grave dens store rødder op. Den har dog fået en spand blade om sig, men hvis den ikke er hurtigere på aftrækkeren næste forår, må den fjernes. – Så ja, den skal vinterdækkes mere end jeg normalt gør for at tro på, at den klarer sig.

Men forbløffende er det da, at den så sent på sommeren kunne vise, at den ikke var død alligevel, ikke? – Så giv ikke op for tidligt! – Faktisk troede jeg også, at buddleja, magellanica og Mrs. Popple var frosset væk, men de kom dog alle på nær 1 før jeg nåede at grave dem op.

Venligst Clara Andersen

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 17. juli 2003 kl. 23.31

Er der mon nogen, der har erfaring med at dyrke Lavatera-busk i krukke og overvintre den frostfrit?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 7. august 2003 kl. 23.55

Jeg kan fortælle, at min lavatera, som jeg næsten havde opgivet, klarede nok en vinter og nu har stået i blomst længe. Og iøvrigt ganske smukt ryg mod ryg med den hvid fredløs, der var sat for at dække stubben.

Til Gitte Tjørnehøj: Skal jeg tage frø af den til dig? Vil du også have frø af en lyserød almindelig mamelukærme og af hvid/lyserød stokrose?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Allman, 25. august 2004 kl. 10.06

Jeg har et spørgsmål ang. Mamelukærme. Jeghar den både i hvid og i lyserød. Jeg mener bestemt at jeg også havde den i hvid sidste år og den så er overvintret det siger min mand dog at vi ikke havde. Men den er meget flot og jeg vil gerne have dem til næste år, hvordan skal jeg gøre? Det er noget med at man skal tage noget fra men hvad er det? På forhånd tak.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 25. august 2004 kl. 21.08

Hej Lene Allman
Det lyder som om du har almindelig etårig mamelukærme. De kan så sig selv. En enkelt kan have muteret fra lyserød til hvid, eller den hvide kan være kommet fra naboen?

Du skal blot tage frø, når de om en månedstid er modne. Hvis du har flere frø end du gider forspire eller så til foråret, så drys resten ud straks, hvor du ønsker dem.

Nyt svar til emnet »Kan jeg overvintre en marmelukærmeblomst?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan jeg overvintre en marmelukærmeblomst?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider