Forum

Kommentarer til »Kan man dyrke i murerbaljer?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan man dyrke i murerbaljer? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: P L., 3. marts 2017 kl. 11.18

Efter at have dyrket bl.a. tomater i murerbaljer i et par år har jeg nu valgt at skifte dem ud. Årsagen er at jeg ikke aner hvad baljerne er lavet af, og at jeg ikke (ved søgning på nettet) har kunnet finde noget som helst svar på om de blødgørere, tjærestoffer osv. der kan være i plastmaterialet optages i planterne og efterfølgende i den der spiser frugterne.

I den forbindelse er det værd at nævne at tomater stortrives i murerbaljer indrettet som selvvandingskasser, sandsynligvis fordi de elsker varme om rødderne, og det får de i de sorte kasser, når de opvarmes af solen. Planterne har ikke direkte kontakt til murerbaljen, men det har vandet.

Jeg har brugt lidt tid på at finde et alternativ og det bedste bud er de opbevaringsbokse i plast, der sælges i byggemarkeder o.lign. Dem jeg har valgt er lavet af polypropylen og er godkendt til fødevarer. De fås i sort, de største rummer ca. 45 liter og kan klare temperaturer fra -40 - +120. Tiden må vise hvordan de klarer UV strålerne fra solen.

Murerbaljerne vil jeg fremover kun bruge til planter der ikke skal spises.

Nyt svar til emnet »Kan man dyrke i murerbaljer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan man dyrke i murerbaljer?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider