Forum

Kommentarer til »Dyrk røde og hvide ribs«

På denne side finder du kommentarer til teksten Dyrk røde og hvide ribs. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Kristiansen, 16. maj 2017 kl. 11.39

Jeg har købt en Ribes rubrum white, witte parel. Er der et dansk navn for denne sort, da jeg har meget svært ved at finde info på nettet om den. Tak for hjælpen :)

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Hansen, 21. juli 2018 kl. 12.02

Jeg har ladet nogle frøsåede ribs blive til buske. En af dem har hvide ribs (alle andre buske i haven er røde ribs). Er det mon en naturlig mutering? Eller har en fugl hentet hvide ribs i en anden have?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Hansen, 21. juli 2018 kl. 12.07

..øh mutering. Jeg tænkte egentlig i første omgang på naturlig variant ved bestøvning. Og dernæst mutering. Jeg kan ikke lige finde nogen der skriver om naturlig fremkomst af hvide ribs via frø.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. juli 2018 kl. 12.28

Hej Ulrik. Generelt opstår farveløse mutanter forholdsvis let, men det er alligevel meget mere sandsynligt at fuglen har spist hvide ribs i en anden have.
Normalt er den farvede variant dominant. Dvs. at en krydsning af hvide og røde ribs vil være røde i første generation.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. juli 2018 kl. 12.32

Din oprindelige ribsbusk, som formentlig i mange år er blevet opformeret ved stiklinger, er fremkommet ved avlsarbejde og krydsninger mellem flere sorter. Dvs at frøene fra den, bærer en bred vifte af gener fra de sorter der har været i spil. De kommer ikke nødvendigvis til udtryk i din busk, men kan altså i dens afkom.
Så er der indgået en hvid ribsbusk i din busks historie, kan det let være den der kommer til udtryk nu.

Buske identiske med din ribsbusk kan kun opnås med stiklinger/kloner, frøene fra den giver mange forskellige slags ribs, nogle mere interessante end andre.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. juli 2018 kl. 16.38

Når man sår frø fra en hybrid (F1) så vil 50% af de nye planter være lig med hybriden , med de sidste 50% fordelt halvt på hver af forældrene .
Men kun en hvid ribs kunne tyde på en mutant , jeg har en cikorie planter som normalt er blå , men det sker at der dukker en op med hvid blomst , eller en hvid syrisk rose hvor der kommer en blå blomst på , og nogen der er halvt blå og hvide , det er mutanter.
En spændende måde at få nye planter på..........

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. juli 2018 kl. 16.51

Både og Svend.

Lad os antage at genet R er nødvendigt for den røde farve i ribs. Lad os videre antage at der findes defekt genvariant r.

Ribs vil altid have to kopier af R fordi kromosomerne kommer i par. Derfor kan vi tænke os kombinationerne RR, Rr og rr. R er dominant fordi det kan lave den røde farve selvom r er til stede. Derfor vil kun rr planter være hvide mens både RR og Rr vil være røde.

Hvis vi så krydser en RR plante (rød) med en rr (hvid) får vi en en Rr (rød) F1 plante.
Hvis den får lov at bestøve sig selv spalter generne ud som du siger 25% RR, 50% Rr og 25% rr. Dvs. at 75% af planterne faktisk er røde.

Nyt svar til emnet »Dyrk røde og hvide ribs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Dyrk røde og hvide ribs«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider