Forum

Kommentarer til »Træ med naturlig lang holdbarhed«

På denne side finder du kommentarer til teksten Træ med naturlig lang holdbarhed. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Rømer, 17. marts 2005 kl. 20.06

Hej karna Maj.

Det er en rigtig god liste/tabel du har lavet!

Kan du eller én af dine kollegaer hjælpe mig med, at finde en professionel/privat leverandør af Lærke-stammer el. af lign. holdbarhed. Jeg skal bruge dem til nogle pergolaer i et kinesisk projekt i min egen have?

Hvis der er andre der mener at kunne hjælpe er I naturligvis også velkomne til at hjælpe.

Ps. Stammerne skal helst have målene 25 x 300 cm og overlæggerne 15 x 300 cm

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 17. juli 2005 kl. 8.45

Hej John

Selv om det er længe siden du har skrevet indlægget, håber jeg du kan bruge dette:

Vi har købt 15 lærkestammer på ca 20–25 cm i diameter på samkekort i statsskoven. Vi skal selv fælde træet og fragte det hjem. Til gengæld koster de kun 40kr+moms pr m3.

Hvis det ikke kan lade sig gøre for dig, kan du prøve at kontakte den lokale skovfoged/skovridder og høre om det kan lade sig gøre at købe noget der er afgrenet og skåret op i længde. Prisen på det kender jeg ikke.

www.skovognatur.dk kan du finde den lokale afdeling.

Endetræet som skal i jorden, skal behandles mod råd. Hvad bruger man til det?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Rømer, 20. juli 2005 kl. 18.06

Hej winnie. Tak for indlægget/Tippet. Jeg skulle mene, at man kan nøjes med, at brænde den del af stammen der skal i jorden med en gasbrænder. Dette burde trække træets naturlige imprægnerings-stoffer ud i det yderste lag af stammen. Ellers ved jeg ikke hvad man kan bruge.

mvh. john rømer
Ps. Lærketræ holder længere hvis man afbarker stammerne

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 20. juli 2005 kl. 22.25

Hej John
Tak for rådet. Det vil vi prøve.

Ja, vi har barket stammerne af. Vi fik at vide i skoven, at det er nemmest at gøre, når træerne er saftspændte, altså fra sidst på foråret. Det gik også forbavsende hurtigt med en almindelig spade. 10 hele træer på en eftermiddag, afbrudt af regnbyger :-)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 31. juli 2005 kl. 21.44

Flere af de ældre erfarende gutter jeg kender her i sejlforeningen, mange bådebyggere med træbåde, imprægnere deres hegnspæle ved at lade "jordstykke" trække lidt tid (?)i gl. motorolie. Det er vel ikke giftigere end anden imprægnering? Men helt sikkert billigere.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. august 2005 kl. 0.21

Angående brugt motorolie, så kan jeg oplyse, at det indeholder stoffer, som er både kræftfremkaldende og mutagene. Så det er nok en god ide at bruge godkendte produkter, eller bedre at bruge holdbare træsorter, som ikke behøver imprægnering for at holde i en længere årrække i jordkontakt.

På Miljøstyrelsens side kan man bla. læse dette i en artikel om Basisviden om PAH:

Da olieprodukter indeholder enkeltstoffer, som betragtes som carcinogene (benzen, benzo(a)pyren, PAH), må tunge olieprodukter vurderes som muligt carcinogene over for mennesker, især i forbindelse med hudeksponering. Brugt motorolie indeholder eksempelvis carcinogene og mutagene stoffer.

Hele artiklen kan læses her: www.mst.dk/udgiv/publikationer/2002/87–7972–303–9/html/kap03.htm

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 1. august 2005 kl. 11.36

Bare rolig. Jeg kunne aldrig drømme om at bruge gammelt motorolie eller andet skrammel i min have! Jeg holder mig til at brænde træet i den ende, som skal graves ned.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. august 2005 kl. 12.46

Kære Winnie

Det havde jeg heller ikke forventet, at du kunne finde på ud fra dit indlæg. Men disse "gode råd" er desværre i omløb mand og mand imellem. Når der er tale om miljøfarlige ting, er vi nødt til at gå ind og informere folk om dette. Ellers kunne der være haveejere, som udsatte sig for kræftfremkaldende stoffer, og tro at det var ufarligt, når de havde læst om det på Havenyt.dk.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 2. august 2005 kl. 19.02

Det er rigtigt at oplyse om giftige ting. KM, forøvrigt henviser du til en masse bogstaver og tal jeg ikke fatter – og ikke har år nok tilbage at informere mig i. KM kender åbenbart også pælemetode som folk bruger. Det er galt forkert. For få år tilbage var meget af det som er forbudt i dag ganske lovligt. Ja vi græmmes. Men vær sikker på at listen bliver meget længer i "morgen", og vi igen analyserer vore tåbeligheder.

Vi oplyser tidligt børn om det forbudte, men hjælper det, eller er det som en avision mod noget som er langt værre? Eller måske allerede eksistere!

Det er nok en kombination, og det er fuldstændig rigtig som KM oplyser og informere om den galskab med motorolie, men hvor er den billigste måde at komme af med skidtet på? Selv aut. fabrikker og hvad det egentlig ellers drejer sig om tager "innersvinget" i alle tilgængelige muligheder i enhver svinsk område. "Jeg" er jo dø, inden den/det siver ned/ind. Miljøvogtere som MK er på det spor vi godt ved at vi skal køre på. Vi er stadig danskere, men hvor længe? Det hele flader bekymrende ud.

KM, er jordnær – selvfølgeligt.

KM jeg skrev til tidligere miljøminister. MFB om, hvornår vi igen kan anskaffe kød-og benmel, evt. "farvet", som gødning eller skal det stadig købes igennem tyskland. De aftager jo vores. MFB henviser til EU-besemmelserne. Det gjorde nuværende HCS også da jeg senere skrev til ham. Hans Chr. Schmidt har i det forhold holdt ladeporten på klem – som ingeniørforenningen allerede gjorde i 2001.

Jeg har i flere år været meget tæt på at involdvere mig i rapsdyrkning/alternativ energi, hvor der er mange "point" at hente med hensyn til forurening. Vi skal hellere forudse end være bagud. Vær sikker på, at tilladt i dag, er det rene gift (efterladenskaber)i "morgen".

Er "forurene" stolper de't, hvor "orme" bare ikke indformere sig i? Formoder jeg at det er en blid forurening.

Jeg forstår udmærket godt KM, at du evt. er ked af, hvis dit forum udvikler sig lidt politisk, det som vi altid er berørt af. Politik er det som styre os. Jeg udskifter tit dyngvåde lommetørklæder.

KM, jeg tror du er endnu mere "grøn" end mig.

Nyt svar til emnet »Træ med naturlig lang holdbarhed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Træ med naturlig lang holdbarhed«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider