Forum

Kommentarer til »Hvor meget giver planterne i drivhuset?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvor meget giver planterne i drivhuset? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Højen, 1. august 2017 kl. 12.17

Hej Havenyt,
Med hensyn til, hvor meget udbytte agurkplanter i drivhuset giver, kom jeg ofte over til en nu forlængst afdød gammel mand, der var selvlært ekspert i agurkeplanter. Jeg kom over til ham og fortalte, at jeg havde taget den første ind, han tegnede "havegærder" over høsten, fem i hvert "gærde", og han havde lige taget nr 109 fra sine TO planter.
Han havde plantet, nogle "sommerdriksflasker" - 1½ ltr éngangsflasker, han havde skåret bunden af, så de dannede en tragt - i en ring om hver plante, 5-6 styk, og heri fyldte han en fortynding af gylle, som en lokal landmand leverede. Desuden kalkede han ruderne for det ikke skulle blive for varmt, men stadig give masser af lys.
Den gode mand sagde, at hvis en agurkplante havde det godt, ville den give 5-600 frugter på en sæson - - og det gjorde hans agurker, altså per plante !!
Jeg har i år gjort de, at jeg kun har én agurk per plantesæk, 4 sække, samtidig med, at jeg har fyldt ekstra jord, ca 50%, i de 40 l Hasselfors sække, jeg har købt i Jem&Fix, og resultatet er tydeligt : bladene er kæmpestore, og der er saft og kraft i dem !! Det er altså en fordel med et stort vokesmedium, så planterne har god plads til rødderne. Jeg gøder med flydende gødning og med dobbelt portion i forhold til tomaterne. Mit drivhus er øst/vestvendt, og agurkerne står i nordsiden, og er der meget varmt, skygger jeg for dem med et fiberdugs-gardin.
Jeg var lidt sent ude med prikling af planterne, med de kaster noget af sig alligevel, sidegrenene er effektive. Alligevel tvivler jeg på de 5-600 over sæsonen - - -
Jeg beskærer efter princippet 2, blad fra stammen, herefter efter 1. blad.
I min optik bør man undgå at have forskellige planter i den samme sæk, især ikke samme med agurker, da andre planter ikke tåler så kraftig gødskning. Jeg har så to tomater i hver sæk, 8 planter ialt, de bliver gøder efter forskriften på gødningen.
Hasselfors sækkene er super, der er bestemt ingen grund til at betale mere, de kostede på tilbud 7,75 pr styk. Jeg prøvede sidste år de dyre "Garden" til næsten 25,- pr sæk, det var en fiasko - -der var næste intet udbytte!

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Højen, 13. september 2017 kl. 14.15

Hej igen,
Jeg har på mine agurkeplanter her i løbet af september konstateret nye, grønne små-agurkebærende sideskud på de planter, jeg troede var færdige for i år, idet næsten alle bladene på nær dem i toppene er gule!! Jeg høster stadig et par stykker om ugen fra toppen af planterne, som vokser langs en snor, men det er første gang, jeg har konstateret dette fænomen med nye sideskud !!Jeg vander dog stadig.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. september 2017 kl. 14.36

Jeg dyrker alle mine planter direkte i jorden i drivhuset. Der får de det maksimale volumen til rødderne, og de er nemme at passe med vand og gødning.
Her er fortsat fuld fart på agurkeproduktionen, samt tomat, peber, chili mm.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 13. september 2017 kl. 17.20

Jeg har nu "slagtet" min agurkeplante for et par uger side. Den har så også løbende forsynet, ud over mig selv, både naboer, børn og børnebørn og kompostbunken når der ikke var aftagere.
Det er en utrolig produktiv plante, også selv om den kun får vand og gødning som tomaterne. Men selve agurken består jo også stort set kun af vand, men dejlig alligevel at gnaske små snack-agurker når man går ude i drivhuset.
Til gengæld tror jeg ikke at jeg vil prale af solmodne tomater, selv om planterne stadig bugner. Måske skal de bare kaldes "Gråvejrstomater" i år. Jeg syntes også at de mangler smagen af solskin. Nåh men med lidt løg og hvidløg og lidt andet, så giver de nu alligevel mange gode portioner hjemmelavet tomatpure til vinterens madlavning. (Indkogt og vacuumpakket i portionsstørrelser, så fylder de heller ikke så meget i fryseren).

Nyt svar til emnet »Hvor meget giver planterne i drivhuset?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvor meget giver planterne i drivhuset?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider