Forum

Kommentarer til »Hvordan holder man ubudne katte ude af haven?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan holder man ubudne katte ude af haven? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Lærkesen, 9. december 2002 kl. 22.38

Tørret kaffegrums holder kattene fra at besørge i haven. Min mor bruger det flittigt, og påstår at det virker. Hun spreder simpelthen kaffegrumsen direkte på jorden, der hvor hun mindst ønsker at kvarterets katte skal besørge (typisk under vinduer o.lign.). Kaffegrumsen nedbrydes naturligt og da den er "jordfarvet" skæmmer den ikke.

2 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Nielsen, 14. maj 2003 kl. 20.07

Jeg har hørt om en plante der hedder Coleus Canina som angiveligt skulle holde såvel katte som hunde væk fra haven.

Jeg ved at den er udbredt på planteskoler i Tyskland, om den kan fås i Danmark vides ikke.

3 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 16. maj 2003 kl. 11.19

Jeg har også hørt/læst at halve løg eller appelsinskaller kan holde kattene på afstand. Jeg er ved at afprøve det med appelsinskallerne, men har ikke nogen konklusion endnu.

4 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Larsen, 24. juni 2003 kl. 10.02

En vandslange er ganske udemærket, det er noget vrøvl at katten vil komme når man ikke er hjemme. Når katten har fået "våd overfrakke" 3–6 gange forbinder de det med noget ubehageligt at komme i nabohaven, og vil derfor ikke komme mere.

www.wegiewoods.dk

5 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy D. Karlsen, 12. april 2004 kl. 12.56

Med den moderne teknik, der findes nu om dage – og hvis du er lidt fingersnild, eller du kender én, der er – er det slet ikke vanskeligt at få katte til at holde sig væk fra bilens kølerparti, børnenes sandkasse, volieren o.s.v., og det endda uden at nogen eller noget tager skade af det, metoden er meget miljøvenlig.

Du skal bruge en bevægelsessensor, en spand, en lille springvandspumpe m. spreder, noget el-ledning samt et par han- og hunstik.

Monter ledninger m. stik på sensoren efter brugsanvisningen og lav en prøveopstilling med en lampe m. stik, sensoren skal justeres til også at virke i dagslys og kun i 2–3 sek. efter at du går fra den.

Anbring nu sensoren i carportens loft, så den dækker bilens areal – eller på et stativ, så du kan sætte opstillingen hen over sandkassen, volieren, eller hvor du nu absolut ikke vil have katte rendende.

I stedet for lampen, tilslutter du nu springvandspumpen m. spreder, lægger den i spanden, som du fylder vand i, så den dækker pumpen, og arrangementet er nu klar til at hænge op over f.eks. bilen. Ledningen til sensoren føres hen til en stikkontakt uden for sensorens rækkevidde.

Ideen er så, at du slukker for arrangementet før du sætter dig til rattet – eller anbringer børnene i sandkassen – (det lærer du hurtigt!) og tænder igen når bilen/sandkassen/volieren forlades. – Alle katte, som nu springer op på bilen/sandkassen/volieren, vil få sig en brusetur og hurtigt forsvinde og holde sig væk for fremtiden. Efter nogen tid behøver kun spanden at hænge der, og du kan flytte arrangementet hen et andet katteplaget sted.

– Så kom nu i gang, i stedet for at sidde og vrøvle eller smide mærkelige ting i haven!

6 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 23. maj 2004 kl. 23.22

Du kan også ganske enkelt accepterer, at katte er et kæledyr, som mange har og katte er sin egen. De nyder at besørge i blød og let jord. Hvis du er meget plaget, kan du ex.vis anlægge en lille katteplads på 0,5 x 0,5 m2 ved siden af din kompost eller andet let skjult sted. Køb en pose kattegrus og spred den på det lille område. Katten vil absolut foretrække at sidde i duften af gruset fremfor din køkkenhave og så er det bare at huske ind imellem at fjerne "møget" og gerne supplere med ny grus ind i mellem. Moler er ex.vis ganske ufarligt for det valgte sted. Mine egne 3 katte er udekatte og de har forstået "vinket" og det har deres tilløbere også.

7 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 21. marts 2005 kl. 10.37

Inlægget fra pia hoelstad, er typisk for katteejere, det er os andre der skal acceptere at deres katte, bare kan gå ind i vores haver. Dette gør at jeg i min EGEN have skal fjerne havehynder, ellers kommer kattene og sover i dem om natten, dette er ikke særlig lækkert med kattehår i alle hynderne. hvorfor vil man overhovedet have katte når de åbenbart er ude hele tiden, måske for at slippe for ansvaret. Loven siger at en katteejer har pligt til at holde katten på sin egen grund. undskyld det sure opstød, men for os der ikke har kat er det et problem

8 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 21. marts 2005 kl. 10.45

Jesper, du har helt ret. I mit tilfælde er det meget værre, jeg er nemlig ekstremt allergisk over for katte, og hvis de lægger sig i hynderne går det flere uger før jeg kan tåle at sidde i dem, selv efter grundig støvsugning. Vi har endda engang måttet jage en kat ud af udestuen.

Om sommeren har vi altid et vandgevær klar til at give kattene "en salve" i håbet om at de forstår et vink med en vognstang!

9 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 22. marts 2005 kl. 18.02

Kære Jesper og Martin,
Tja... mine katte ved godt, hvor de må være – hvad andres katte opdrages til, kan jeg ikke svare for. Der er mange vildkatte – de koster mig dyrt i tørfoder, da mine katte fodres i vores udhus, og også jeg bruger en "vandkanon" mod ubudne "gæster". Vi har tidligere haft en hængesofa, som vi havde et regnslag til i klart plast, og dette lukkede vi, når vi ikke sad i den. Det så måske ikke så pænt ud, men vi slap for uønskede dyr, at bære hynderne ind om natten samt at hynderne ikke blev bleget af solen.

Mit indlæg var ment som en venlighed fra min side, da jeg ved det nytter mod ekskrementer. Måske skulle I anskaffe jer en dejlig havebænk at sidde på i stedet for en hængesofa, hvis I er så allergiske. Katten er sin egen... – og det er I forhåbentlig også :-)Vi er nogle, der har styr på vores katte, selvom om de bor udenfor.

Mange hilsner
Pia Hoelstad

10 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 23. marts 2005 kl. 8.32

Kære Pia

Der er forhåbentligt mange der har styr på deres katte. Men det Jesper mente var nok snarere princippet i det, at det er forkert at dem som har problemet bare skal acceptere, at sådan er det. Mens de der skaber det, eller rettere deres ejere, ikke gør noget. Og det kan jeg kun være enig i.

De katte vi har problemer med er i al fald ikke vildkatte.

Hvad hvis det var hunde der rendte i haven og gravede huller i bedene, tissede så græsset gik ud og besørgede på plænen? Skulle man så også bare trække på skuldrene? Og hvis ikke, hvori består så forskellen?

Hilsen
Martin

11 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Jensen, 12. april 2005 kl. 21.17

Coleus canina har været forhandlet i Bilka's Havecentre de sidste tre år.

Den er også som skrevet, god til at holde katte på afstand da de ikke bryder sig om lugten, så er spørgsmålet om I kan acceptere denne duft.

Mvh
Bent

12 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 5. maj 2005 kl. 23.14

Katteholdere forstår ikke at det er dem som har katte og ikke vi andre. de er egensindige, har deres egne love – og forventer vi andre retter sif efter dem. jeg anskaffede et elektrisk hegn beregnet for landmænd. kattene sprang højt til vejrs, men huskede hvor blomstertråden var, jeg varierede pladseringen regelmæssigt. pindsvinene forlod haven, sneglene invaderede den, kattene åd fuglene, deres unger døde af sult og jeg slap for at lægge net over jordbærerne som kattene også gravede op og sked på bærerne. så det er en kattens have jeg har – og ganske uforstående naboer der elsker deres katte som aldrig er hjemme hos dem selv udover at de sover de'r. hvad er katteelskere mon for et folkefær?

13 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 6. maj 2005 kl. 11.54

Kære Hans Åge og andre

Jo Katte holdere ved godt at kattene er deres, jeg er selv en af dem. Jeg har også have og spekulere også over hvordan man kan holde dem væk fra blomsterbede, jordbær og grøntsager. Ja, også naboernes.

Det er så let at skabe krig, emnet kan være hvad som helst. Kunsten er at holde fred og at være i fred med naturens mangfoldigheder. Det være sig både mosegrise, mulvarper, rotter, mus, skader, snegle, lus, lopper, musvåger, hunde, katte osv. osv. Ja så har jeg ikke nævnt skvadderkål og kvikgræs, eller nationalfacisme og diktatorer. Nu må jeg vist hellere stoppe.

Vi ved alle sammen at katte ikke kan opdrages som hunde og jeg sidder selv med frustrationen, men det er jo bare et af de problemer der skal løses på bedste og billigste måde for, at livet kan leves i harmoni og fryd. lige ind til næste problem kommer.

Forresten var jeg ude i går og smøre Hjortetaksolie på pinde, for at holde rådyrene fra mine roser. Jeg kom til at tænke på om det også virker så jeg kan holde kattene væk fra højbedene. Er der nogen som har erfaring ud i det? elelrs vil jeg prøve og melde tilbage om det virker.

Hilsen Helle-Sofie;D

14 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lauge, 16. maj 2005 kl. 21.08

Hvordan lærer jeg min udekat, som bor i vores skur og have at den ikke må løbe ind i huset, da vi har en katteallergiker i familien?

15 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 18. maj 2005 kl. 20.19

Ja, helle sofie – den er god med dig. Mange holder katte til egen fornøjelse, men hvem holder snegle, rotter og det andet du beskriver for sin egen fornøjelse? nej vel. vil de også holde dem skal de gudhjælpemig gøre det – hos dem selv. jeg har problemer nok med deres katte som MIN have og mig ikke ønsker. hold dine oplevelser hjemme hos dig selv, eller fatter du slet ikke pointen med at kattens ejer ikke forstår noget som helst. det er kattens. det er jeg virkelig ked af. se du også at blive de't

16 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 18. maj 2005 kl. 20.59

Jaså lauge, du har bestemt det helt stor dilemma. nogle i familien forsøger også at vise sig dyrevenlig ved at tilholde sig uden"lands" boende individer under sølle vilkår et sted derude i brændeskuret. du ønsker vi andre skal hjælpe dig over dilemmaet. leve eller dø. du spekulere åbenbart slet ikke over kattens liv og naboernes død. det er en vanskelig balancegang. allerkikere har selvfølgeligt et endnu større problem en vi stakkels naboer som ønsker kattene hen hvor naturen endnu består, i rovdyrenes verden, hvor jægere også kræver deres ret til dyre jagt-revirer. tænk dig grundig om.

17 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 18. maj 2005 kl. 21.21

Det er deprimerende ustandselig hele tiden at falde over at: "katten er sin egen". kattene er helt og HOLDEN jeres – og naboers problem. få jer dog nogle børn at forholde jer til, i stedet for disse "sutteklude". kom nu med et godt argument til hvorfor i holder katte til hele kvarterer. hvis VI ønsker katte, rotter, padderokker, kvikgræs og alle de andre ulykker som effektivt ødelægger nabovenskab, gjorde vi det også, det er effektivt, men vi tænker os om.

18 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 4. juni 2005 kl. 0.04

Hej alle i som plages af naboernes katte
jeg er en af dem,nabokonen har en gammel
kat der absolut skal skide i vores forhave,jeg sagde det til nabo konen at
jeg vidste det var hendes kat der sked i vores have,for jeg havde grebet den på fast gerning først grave et lille hul og derefter sætte sig til rette i ro og mag og besørge hele historien fortalte jeg så
vores nabo kone hun var meget forstående
og det hjalp for en kort periode,men hun
sagde hun kunne ikke gøre for det,hun kunne ikke holde katten hjemme,men nu har
den været og besørge i vores have igen,
jeg vil købe et katte halsbånd med en ring
i og sende det til hende samt et brev og
fortælle at hun kan lukke katten ud i deres egen have og bruge en snor som begrænser katten til kun at blive i deres have hvor kattens ejer bor.

HVOFOR SKAL KATTE (og nogle hunde)HAVE LOV
TIL AT FÆRDES FRIT OMKRING I HELE VILAKVA=
TERET,HVIS FOLK VIL HOLDE HUSDYR KAN DET SKE INDENFOR DERES EGEN HUS OG HAVE
Hvis jeg får held af at fange den kat
køre jeg den ud til den nærmeste bondegård
og lukker den ud der,det er muligt den kommer hjem igen men det vil da tage et par dage,og jeg kender da ikke til noget om en kats forsvinden den har jo blot været lidt langt hjemmefra,for nu er det
slut med al det katte skiderri i min have,
det er ikke rart når man luger og kommer
med den lille håndkultivator mellem roserne lugt og ekskrementer,jeg er "fed up with it"så nu ved i alle hvordan jeg vil takle det problem.

håber i nyder haven & drivhuset,jeg lytter
til "Radio DK.P4" og pressen siger der kommer kraftig regn og storm i nat.

venlig hilsen Hans.

19 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 4. juni 2005 kl. 19.32

Hej igen det er en historie om katten der
på mystigs vis blev væk,moske den blev kørt ned af en bil det sker jo, men jeg har i hvert fald ikke set din kat,
Hvofor kan en kat ikke indbringes til
politiet som værende herreløs,det kan man
gøre med hunde der løber rundt i folks
haver og gør og gøede,et kødben som lokke
mad og hunden vil gladelig følge dig ind i
din bil og du aflevere hunden på nærmeste
politistation,det samme må kunne gøres med katte,så pas på piger hold jeres
katte hjemme hvor de retmæssig høre hjemme og stop al det nonsens sludder og
vrøvl om en kat er ens egen,sæt din kat ud til luftning i en kort eller lang snor
i din EGEN HAVE; Har i det piger!

Hilsen Hans.

20 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Melchiorsen, 5. juni 2005 kl. 11.01

Kære Hans
Kunne du og Hans-Åge ikke blive penneveninder, så var der en mulighed for, at vi andre kunne slippe for at høre om jeres indskrænkede holdning til dyr og kvinder.

Jeg har læst flere af dine indlæg, hvor du bruger havebænken til havedagbog. Jeg tror ikke alle her er interesserede i hvordan vejret er i Skotland og hvordan dine fine tomater gror.

Egentlig er havebænken vel tænkt som et forum for spørgsmål og svar.

Så hvad med at lave din egen dagbog!

Venlig hilsen Britta

21 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Rehder, 5. juni 2005 kl. 12.04

Ja men Hans har jo dybest set ret – ikke?.

– og så tror jeg ikke at det er Hans's generelle holdning til kvinder der afspejles i hans sidste kommentar, det er nok i tilfældet omkring indlæggene i denne tråd.- fik I den piger ;-)

glad sommer fra jr.

22 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 5. juni 2005 kl. 17.38

Hej til jer på "havebænken"!

Håber at den storm som "vejrmanden"på radio DK. P4 sage der ville komme over Danmark i løbet af forie nat ikke var så
slem (det var ikke vejret i Scotland jeg antyde til)
Jeg skal fremover holde mig til at skrive om inlægget.

Er kommet frem til at der var 6 inlæg der
omtalte "hvordan holder man ubudne katte
ude af haven" og der var andre 6 som alle
omtaler at katten er et kæledyr (ja men ikke min)og at katten er dens egen,de 2 sidstnævnte var fortrinsvis skrevet af piger, og så er det jeg syntes at al den
snak om hvem den kat tilhøre er nonsens snak,det må være ejeren der skal fjerne
alle de problemer katten laver for naboerne ",men sandheden er ille hørt"

Sluttelig vil jeg spørge "er det mig der
ikke holder sig til "inlægget"?

Jeg vil tænke over om jeg skal købe en
plante der lugter ilde!

Vi drikker ikke kaffe kun tea og vin og øller,så vi kan ikke bruge det med kaffe=
grums,men put nu et grant off sukker i det
og smil til verden og den vil smile med dig. Håber vejret er godt og at jeres
tomater gror godt(uden sorte pletter på
enden) mange hilsner Hans

23 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 5. juni 2005 kl. 23.19

Kære særdeles ivrige debatører

Nu vil jeg som redaktør her på Havenyt.dk gerne gå helt på tværs i den her debat. Den er blevet for useriøs, så stop venligst den ophedede debat her. Den tjener intet formål. Lad os tage en dyb indånding og gerne en pause.

Skulle nogen komme med et godt og seriøst forslag til, hvordan man holder katte ude af en have og/eller forener katte og have, så er det selvfølgelig stadigt velkomment.

Jeg håber på lidt selvjustits, da formålet med det her forum er faglig debat og at give vore erfaringer og gode råd videre til hinanden. Debatørerne plejer at holde sig seriøst til emnet – også selv om det er et emne, der kan få sindene i kog.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

24 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 7. juni 2005 kl. 11.27

Hej

Jeg kan se Dæhnfeldt m. fl. har et "gå væk kat" produkt. Har nogen prøvet det? Kan det anbefales? Jeg overvejer det, for vi har problemet på græsplænen. Det skulle ikke været kemisk, og derfor egnet til den "økologiske" have.

/Louise

25 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 13. juni 2005 kl. 23.10

Hvis ikke Dæhnfeldt m.fl. hurtig finder ud af at de har en kæmpeindtægt ved ad udbasunere et hurtigt og fuldstændig effektiv middel mod nabokatte, bliver vi andre total måløse, og vær sikker på at det ikke er katteejerne som betaler for "sutteklude-kattene". Vi haveejere må alene spise salaten kattene strinter på. Og suttekludeejerne måske hævder vi sparer dressingen, måske forventer de yder mere betaling for den. I mange år er vi lovet en kattelov, hvor er den? Nu er det aktuelt med et "menneskeskjold". Karna Maj kan katme ikke se pointen i at vi overfadne haveejere invaderes af kvarteres katte. K.M., du har selv lagt op til at vi skal drøfte det som angår os alle, men du mener måske at "naboer" skal acceptere deres ukontrollerede katte – og måske andre kæledyr? Hvor ender vi – og hvor forskellig bliver det fremover? Følg med i dagspressen og erfare hvilke andre "kæledyr" der fare frit omkring.

26 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 13. juni 2005 kl. 23.24

Forøvrigt er det noget vrøvl med at katte kan skræmmes væk! Hjem skræmmes den nok ikke, men endnu mere ind til andre naboer og hvor er den så henne? Ikke hjemme hos suttekludeejerne, nej vel? Det er som; at dør utusket ikke, i form af rotter, mosegrise, muldvarpe, husmår, katte m.m. som vi behænges med jages de ind til naboer, hvis de ikke aflives. Hvem kommer med et stensikkert godt råd mod kattene?

27 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovtrolen, 11. juli 2005 kl. 11.59

Det gør jeg da.He he...

Køb noget småmasket hønsetråd og sæt det hele vejen rundt i haven i en højde af en meter.

Køb derefter en hund og lad den jagte katten inden for hundens territorium, så er jeg sikker på, at katten ikke kommer igen forløbigt.

Inden for det sidste 1/2 år er der kun 1 kat, som ikke har lært lektien endnu, men tro mig, de andre katte har lært det og løber nu ikke længere ind i haven.

28 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 2. august 2005 kl. 19.28

Hej til alle der plages af ubudne katte!

Vi må vel hellere lade spøgen forsætte lidt endnu,men her er en opskrift om den
er stensikker vides ikke men tilfældigvis
virker det mod den kat der besøger og be=
sørger i vores forhave dag og nat,
jeg såede "nasturtium" i jorden under rosen hvor katten ville komme og "katteme" om det ikke virkede, katten
kommer ikke på besøg mere om det er den
specialle lugt der er ved nasturtium vides
ikke med bestemthed,men tag det som en spøg"katten er ikke afgået ved døden"
den passere af og til vores havelåge,når
den er på jagt efter sangfugle og mus.

venlig hilsen Hans.

29 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 4. august 2005 kl. 20.01

Kære Hans. Det er en meget interessant oplyning du fremføre. Hvad er "Nasturtium" for noget? Nu du alligevel er spøgsom burde du uddelere os plagsomme om det, hvor det findes og hvad dine erfaringer giver dig fremover – og hvordan plageånderne bliver på hjemstedet.

30 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 4. august 2005 kl. 20.07

Nasturtium = tallerkensmækker = blomsterkarse = landløber

31 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 4. august 2005 kl. 21.36

Fint Martin. Selvfølgeligt off. gøre du, hvordan du bære dig ad med at finde sådan et spændende navn som Nasturtium til noget som slet ikke eksistere og os på de her små jordlodder finder virkeligt spændende og om vi måske evt. er i basiddelse at sådan noget fint grotøj. Tallerkensmækkere er selvfølgeligt Tropaeolum majus. Nu ved jeg ikke om du har fremelskedt noget meget vildere eksotisk? Og håbe snart at komme på tapetet med og vi andre uvidende også kan få glæde af. I stedet for de ubehagelige mølkugler som lugter fælt og er rædsomt dyre og kun holder kort. De holder helt slet ikke en hel generation væk i den genre. Måske vil du infiltrere os lidt i dine hemmeligheder efterhånden?

Forøvrigt har jeg så mange tallersmækkere og katte i min have at jeg opmærksom kigger ud af vinduet inden jeg åbner baddøren om morgenen. håp

32 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 4. august 2005 kl. 21.58

Jeg kan tilfældigvis bare forstå engelsk:

en.wikipedia.org/wiki/Nasturtium_%28popular_name%29

33 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 5. august 2005 kl. 9.56

Det er nok ingen tilfældighed du kan engelsk – hvis du altid har boet i Danmark. Hvis du tilfældigvis er i besiddelse af Gyldendals røde ordbog med fremmedord side 382, hvor det betegnes som en fejlagtig betegnelse for tropæolum. Ordet nævnes slet ikke i mine eng. ordbøger. Jeg er selvfølgeligt nysgerrig, hvorfor du er så meget viden om det – og hvorfra du har det. Men tak for interessen. håp

34 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 7. august 2005 kl. 19.53

Hej Hans AAge!

Man skal være forsigtig med at "smide til
torvs"at ordet ikke findes i ordbogen,
"Nasturtium"kan ikke slåes op i "Høst's
lommeordbog i den dansk–engelske,men
kan findes i den engelske–dansk og der er ingen forandring (nasturtium, n. bot.

nasturtium)så det er det samme på engels
som på dansk der er jo visse ord der ikke
kan oversættes.

Prøv da at se den web som Martin er kommet
op med,den er ganske fyldesgørende om
blomsten nasturtium,(og webben har fotos
så hvis du ikke kan forstå engelsk)
men hvis du ikke vil prøve noget af det der kommer op her om at holde ubudne katte
fra din have det må være op til dig.

Men jeg vil ikke komme med flere indlæg
om emnet for det høre hjemme i sandkassen,
og ikke i Havenyt DK.

Så det var det ha det nu godt venlig hilsen Hans

35 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete, 7. august 2005 kl. 21.52

Hvad er der nu galt med nasturtium? Det er det navn, jeg har kendt planten under, siden jeg var barn for efterhånden mange år siden. Det er først inden for de sidste 10–12 år, jeg er blevet klar over, at den også kaldes ved de andre navne, som Martin opregner.

36 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Jensen, 7. august 2005 kl. 22.38

Nu må alt det der fnidder holde op...Når I ikke ved hvad I skriver om så lad dog for pokker være med det.

Nasturtium er mere og andet end lige Tallerkensmækker.

Navnet er ikke Engelsk...Det er latinsk

Nasturtium officinale er en flerårig vandplante...På Dansk hedder den Brøndkarse
Nasturtium er tillige synonymet for Tropaeloum, hvoraf der findes flere forskellige. f.eks.

–majus der hedder Tallerkensmækker, en enårig klatrende sommerblomst.

–minus en lille rød karse
–peregrinum ligeledes en klatrende
–speciosum der er de dyrkede varieteter
og så videre.

Alt sådanne ting finder I overhovedet ikke i bøger fra Politiken. Det skal findes i botaniske opslagsværker
MVH
Bent

37 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 8. august 2005 kl. 1.02

Hej igen!

Ja det er rigtig nastrurtium dem såede vi
også i haven i min barndom så der er ikke
noget i vejen med det gammel kendte navn,
og i mit indlæg for indlæget "hvordan holder man ubudne katte ude af haven"
skrev jeg at det kunne holde den kat der
besøger vores have væk.

den kat der kom på besøg skulle først grave et lille hul førend den satte sig til for at besørge sit ærinde.

Nu er jorden dækket af planten nasturtium
der for tiden er i fuld blomstring,og tror
ikke katten kan lide at grave i gennem
disse nasturtium vi ved jo at berøring med bladene giver den karakteristiske lugt
og jeg gætter på at det er det katten ikke
kan lide,
men nu kan det katme være nok med de ubudne katte indlæg. Venlig hilsen
Hans

38 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 8. august 2005 kl. 20.33

Nasturtium behøver vi bestemt slet ikke så. De vrimler bogstaveligt forstand fuldstændig helt vildt op ad jorden selvom den er dominerende overbegroende i forvejen. Den er flot, spises endda. Det er måske også "en Karse" som ynder fugtig grobund, hvilket jeg tror Tallerkensmækkeren er fuldstændig lige glad med når den alligevel finder plads.

Majus gør det hele endnu mere kompliceret, hvorfor at den pludseligt dukker op får vi nok bevis på. Men sådan findes meget som er spændende.

Men vær sikke på at du får halen på den gale ende, hvis du til halens ende ikke kan fastholdem dokummentationen.

Men den med at afskække katte tviler jeg voldsom på. Jeg hænger mere på det fuldstændig modsatte – eller også har naboens kat det, trods alt bedre med mine skavasnker og Nastortiummens ulidelige egenskaber, bedre hos mig.

Det er nok rigtig hvad Bent skriver at navnet Nasturtium er latinsk (?).

Efterhånden, behøver jeg ikke spole tilbage for at stave til det smarte ord. Nu skal jeg ydermere til at floppe op med hvad vi mener om Majus, hvad det så end er for noget.

Vi får givet en nærmere indformering fremover.

Jeg håber at KM har set frem til at debatten fremover udvikler sig som hun kunne forvente.

Hans det er igen noget værre vrøvl at ordet Nasterium stadig befinder sig i din barndom "Lomme"-Dansk/Engelsk. Kom nu endeligt med på noderne. Er ordet latinsk skal du over i en hel anden boldgade. Kom dog "hjem" og se hvad der sker i verdenen.

39 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 8. august 2005 kl. 22.39

Hej Hans AAge,
Vil du ikke nok prøve at holde dig til
indlæget,"Hvordan holder man ubudne katte
ude af Haven" at du ikke kender planten nasturtium høre ikke hjemme under dette
indlæg.

venlig hilsen
Hans

40 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 9. august 2005 kl. 22.06

Med risiko for at lukke luften ud af en langtrukken debat om ingenting skal jeg henlede opmærksomheden på det udmærkede opslagsværk "Anbefalede Plantenavne", som blandt andet kan oplyse, at det videnskabelige navn for brøndkarse er Nasturnium.

Bogen kan gratis downloades fra www.pdir.dk/Default.asp?ID=4580

41 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 9. august 2005 kl. 22.07

Ooops Nasturtium var det selvfølgelig...

42 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 9. august 2005 kl. 23.16

Kære Hans Åge

Der er et ordsprog, som du nok ikke kender. Men det er noget med sølv og guld. Og en gang imellem er det ok at gå efter guldet, hvis man ikke har noget fornuftigt at sige.

Tak til de, der forsøger at holde selv den mest vanvittige debat på sporet med saglige indlæg.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

43 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 10. august 2005 kl. 21.52

Idet jeg ikke kendte betegnelsen Nasturtium kan det ikke være mig som bragte det på bane som afskrækker for katte.

Gå tilbage i teksterne og kik.

Skarn kan også tildeles uret.

Selvfølgeligt skelner jeg gulv og sølv fra hinanden KM. Det gør jeg også et dryp dieselolie i forhold til at hælde det ud overalt.

44 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Syhler, 27. september 2005 kl. 6.44

Hej alle sammen
Sidder og læser jeres indlæd,der er manger gode ideer,MEN der er ikke nogle der skriver om katte på biler, jeg har prøvet mange ting, blandandet bamser, snore, vand men indtet hjælper. kan i hjælpe mig?

45 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Toft, 19. december 2005 kl. 12.28

Det er vist en hed debat om de katte – jeg er mindst lige så træt af dem som mange af jer andre, og leder efter gode råd til at holde dem væk fra mine bede. Men der går sgu lidt princip-sag i det, for hvorfor skal JEG betale for div. medikamenter for at holde ANDRES katte væk!? Katte er søde, men de skal holdes på ejerens grund.

En af mine naboers katte havnede i vores swimmingpool (selvforskyldt) – den har vi så ikke set mere til :o) Man friste til at kyle de andre i poolen også...

46 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. december 2005 kl. 20.54

Hej T.T.

Hvordan pokker kom en kat tilbage op over kanten af din Svimmingpol – med betonkant? Er det effektivt graver jeg gerne en swimmingpool, selv om jeg bader fra min båd. Men overskidt og -strinten i min økologiske have er for meget til, at selv naboer ikke vil foræres mine lækre grønsager. Ikke engang i jordbærsæsonen. håp

47 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 23. december 2005 kl. 17.20

Hej PS
Dit problem er ikke enestående, viser havenyt tydeligt, men hvorfor angiver andre ikke deres løsning, hvis den findes? Min have er så overtrampet, overskidt og – strintet af katte at naboer ikke engang vil foræres mine gøntsager og jordbær. Selv nu om vinteren står min have for skud. Urtehave er jo nem at bearbejde – for katte. Jeg købte i dyre domme et el.hegn berejnet til kobåse, hvor en tråd anbringes lige over dyret ryg så de modtager et stød når de krummer ryg for at besørge. Derefter træder de tilbage – i gravningen og besørger. Enkelt og bedre. Mit el.hegn køre på lavvolt, men nok til at kattene hoppor højt i vejret ved berøring – uden mén. Desværre husker de konfrotationen. Den, næsten, usynlige blomstertråd skal derfor flyttes ustandselig, hvilket er besværligt idet trådet skal snoes på træ-/plasticpinde eller andet ikke ledende materiale. Og sagt med det samme, opgiv det, hvis ingen andre ikke dyrker urtehave. Til bilen, med gummidæk er du også nød til at have jordkontakt fra hjulfælget til jord. I have skaber katten selv jordkontakt. Elhegnet dur ikke ved jordbærbedet, solsortene kan nemt se tråden.

En mårfælde og med afleveringen at katte til politi, kommunen eller dyrlægen er det rigtige, hvor katteejeren betaler rigtig mange penge for afhentning, er effektiv. Eller hvor ejere anskaffer racekatte i dyre domme og beholder katte hjemme i sikker forvaring og egen glæde.

48 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iris Pedersen, 20. januar 2006 kl. 20.02

Det er åbenbart kun Hans åge der får sine hadefulde indlæg frem i denne sørgelige debat, sørgelig fordi den afspejler en sådan himmelråbende uforstand og indsigt i hvad en kat er for et dyr i virkeligheden, hvis jeg denne gang er heldig med at offntliggøre dette indlæg i "debatten" kan jeg anbefale enhver at gå på biblioteket og låne kattebøger hvori man kan læse alt om dette vidunderlige dyr, som hvis det ikke er vidunderligt og opfører sig ordentligt. er skylden udelukkende dets menneskes skyld, altså den der nu engang har anskaffet sig katten(man overlader jo heller ikke et barn fuldstændig til sig selv eller hvad?

nej man har en forpligtelse over for alle levende væsener især dem der hører til i egen familie
hans åge skulle bare komme i nærheden af min have så fik han af vandkanonen, den vand pistol skulle han anskaffe saig, fo så var alle hans katte problemer omgående løst 100%.

dyreelskeren.

49 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 20. januar 2006 kl. 22.05

Kære Iris Pedersen

Jeg vil som redaktør lige gøre opmærksom på, at dette er et åbent debatforum, og det har ikke noget med held at gøre, om man får sit indlæg med. Alle, der skriver et indlæg og gør det fornødne med at trykke send efter at have udfyldt felterne, får sit indlæg med.

Hans Åge er en meget flittig debattør i emnet katte, og derfor får han sine synspunkter præsenteret rigeligt – måske lidt for rigeligt vil de fleste mene. Det er i hvert fald svært at få en stille, afdæmpet og rolig debat, hvor vi kan finde gode løsninger på de dyrkningsproblemer, som kattene skaber i haver, hvor man gerne vil dyrke ved at så direkte i jorden.

Katten er et dejligt dyr, og charmen er netop, at den er sin egen. Men det berettiger ikke til at den skal have frit spillerum i naboernes haver, hvis de ikke accepterer det. Som katteejer bør man som et minimum spørge naboerne, hvordan de stiller sig til at katten kommer på besøg. Måske er der slet ingen problemer, måske kæler naboerne ligefrem med katten. Men måske finder man ud af, at man på grund af en kat har et naboproblem, og det må man så forholde sig til. Der er også mennesker, som har allergiske reaktioner overfor katte. Vejen frem er efter min mening dialog i tide – og at bolden ligger hos katteejeren.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

50 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 24. januar 2006 kl. 23.49

Katteracer.

Må man holde los eller panther i ens have?

hilsen fra Felix.

51 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 16. februar 2006 kl. 14.48

Her er en lidt utraditionel løsning:

Anskaf en husmår! den kan bo under skuret eller noget og lokkes til med rå æg. slå et ud og læge et par stykker ved siden af. Husmåren tager også lidt fugle, æg og alt hvad der er af mus og rotter. Sådan et aggressivt bæst går stenhårdt efter andre rovdyr på dens territorium og den er sgu vedholdende. Efter 6 mdr eller lign ringer man så til kommunen og siger man har en mår boende og så kommer de og fjerner skadedyret.

Får man sidenhen katte problemer igen skaffer man sig bare en ny mår.

smart ikke?

Det virker iøvrigt. jeg gør det selv. held og lykke.

Måren angriber ikke mennesker eller børn medmindre man driller den.

52 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. R. Martensen, 21. februar 2006 kl. 10.39

Ét er at I ikke kan lide katte hvilket jeg kan acceptere, men lad det ikke gå ud over kattene!

Hvis der er vildkatte der er problemet så kontakt et dyreinternat som evt. vil være behjælpelig med at indfange dem. Er det naboens katte der er problemet så er det nu engang naboen I skal tage problematikken op med! Så tænk ikke engang tanken om at køre naboens kat ud på landet. Det virker sikkert også kun i kort tid – der kommer jo nok bare en ny kat til. At I bruger lidt vandt syne jeg er fornuftigt nok (så længe man ikke gør det om vinteren).

Katteejere har et ansvar og det er ikke alle der er sig det bevidst, men at lade det gå ud over katten er for dumt!

Jeg er selv katteejer, men jeg har så valgt at indhegne min have! Så jeg har mine katte i sikkerhed og generer ikke naboen, men samtidig slipper jeg for andre katte! Genialt – det virker begge veje!

Så anbefal katteejerne at indhegne haven eller at lave en løbegård (det ER muligt og behøver ikke ligne noget der er løgn). Hvis I søger på eks. Google er der masser af forslag til hvordan man kan gøre.

53 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilsen Og P Petersson, 21. februar 2006 kl. 11.27

JR

Kan det siges mere præcist nej vel

Det må jo være kattens ejer der har et ansvar for at den ikke genere andre så din løsning må da være guld at indhegne eller løbegård

Sad lige og tænkte lidt på hvor meget folk egentlig elsker deres dyr når de feks som katten bare lader den strejfe den kan løbe væk blive kørt over eller komme til skade osv osv

Græder man så lidt og får en ny kat eller tænker man lidt over det så man ikke igen mister sin lille trold

Nu bor jeg så i en lejlighed på 4 sal og her er det altså Lilsen (perser) på 1 1/2 år der styrer festen og han er bare den bedste hii så tror i straks at der ingen fare er men jo katte kan finde på at hoppe ud af vinduer så nu her når det bliver lidt varmere så har jeg da trådnet på åbne vinduer

Jeg ville aldrig tilgive mig selv hvis jeg mistede ham pga sjusk

Til sidst så sørg dog for at jeres katte bliver neutraliseret hvis de er ude katte de bliver roligere siger de kloge og strejfer mindre

Et knus til vores katte også de uvorne

pp

54 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 21. februar 2006 kl. 15.07

J.R. Martensen.

Du oplyste ikke hvordan en have kan indhegnes. Katte kan næsten forcere alt. Hvad gør du. håp

55 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 21. februar 2006 kl. 15.20

Alle her i forummet kalder sterisere for neutraliser. Kan man det. Politikens store nye NU DANSK ordbog oplyser mig heller ikke at det er sammenfattende.

Eller også er det fordi jeg aldrig kan finde hjælp i
ordbøger når jeg ikke kan stave til de't jeg mangler. håp

56 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 21. februar 2006 kl. 15.52

Hans Åge
Jeg kan altså heller ikke finde "steriser" i ordbogen, men kan oplyse dig om, at udtrykket neutraliserer bliver brugt af dyrlæger nu om dage, det dækker både over kastration og sterilisation.

Selvom jeg heller ikke er nogen vårhare, så må man/ jeg da prøve af følge udviklingen i sproget.

Og hvis man har en kat, der bor således, at den har fri adgang i naturen – så er moralsk nødt til turen til dyrlægen.

Jeg har desuden to hunde (tæver) og kan anbefale, at hvis man lader sin hanhund rende løs, så gælder det samme. Det er måske synd for hanhunden, men det er også synd, når min tæve skal have en abort.

Carina

57 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 26. februar 2006 kl. 17.09

For at "lukke" diskussionen så prøv lige at se dette site!

www.sitecenter.dk/librians-norskskovkat/naboenskat/

58 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilsen Og P Petersson, 27. februar 2006 kl. 15.11

Hej

Nej nej Mads det rykker ikke det gør katten så må emnet leve da der sikkert er et par vildkatte der læser dette og sådan måske lige ville sige noget

Dette emne er jo startet i dec 2002 så det må leve

Riv krads jeg har min ret eller ikke som kat

Måske vil jeg prøve med løg appelsin som nævnt i indlæg nr 3/57 men da kun for at drille dyret

Så en ny teori bare sådan for at drille lidt

Man hader naboens katte i sin have ik os ha

Så anskaf dog selv en Olfert Garfield eller en lign model så skal den nok holde styr på haven og når det så er ens egen så betyder en lille bæ i haven vel ikke så meget

Dette er skrevet mens min indendørs sidder og ser sur ud men han tisser også kun i bakken og er slet ikke til spinat og gulerødder

Jeg tror min kat er meget klog ja faktisk meget klogere end de mennesker der ikke kan tage ansvar for deres dyr uanset om det så er hund kat fisk osv

Har du feks kat i have så burde man kunne finde ud af det som nabo med en fornuftig løsning

Har du hund så husk at haven ikke er nok

Har du fisk på bovle så hæld lige rødvinen ud og tilsæt frisk vand

pp

59 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik, 2. juni 2006 kl. 13.51

Det er ren ansvarsforflygtelse at sige man bare kan lade kattene komme. Jeg har lavet et lille vandløb som er elsket af sommerfugle pindsvin OG fugle. Naboernes katte ligger på lur i beplanltningen for at tage fuglene det er vel ikke særligt "dyrevenligt" at lade stå til, mens en fugl, eller fugleunge må lade livet
HS

60 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Svendsen, 3. juni 2006 kl. 15.40

Hej
Sikke dog en omgang mudderkastning der er herinde.

Jeg vil så sige, at jeg er katteejer.

Grunden til jeg er i dette forum, er fordi jeg har opdaget at min kat sniger sig ind til min nabo og det vil JEG IKKE HAVE!

Så nej, det er ikke alle katterejere der bare lader deres katte gøre hvad de lyster.

Jeg håber nogle af rådene på denne side kan hjælpe. Jeg vil samle en nødhjælpspakke til min nabo og håbe på at det hjælper.

61 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Binau, 3. juni 2006 kl. 16.12

Jeg har en meget human løsning på et katteprobleme, nemlig – et vandgevær som fyldes med eddike. Når katten indfinder sig i haven, så er det bare at ramme den een gang, hvorefter katten forsvinder – i vores tilfælde i 1 år.

Rådet er videregivet af en dyrlæge, så man behøver ikke have betænkeligheder med hensyn til dyrplageri.

Katte hader lugten af eddike.

62 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 5. juni 2006 kl. 10.59

Kære Palle Binau

Jeg kender ikke din dyrlæge, og skal heller ikke udtale mig om det er direkte dyrplageri. Men det kan ikke være rart at slikke eddike af med tungen, og det er jo det katten kommer til – det er jo dens eneste måde at rengøre sig på. Forhåbentlig har den haft bagenden til, for eddike i øjenene er der vist heller ikke nogen, som synes er sjovt.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

63 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tinna, 5. juni 2006 kl. 11.38

Hejsa.!

Jeg så jeres indlæg her forde jeg selv har et stort problem,I vores kvater er der mange katte,et sted i nærheden er der konstant nye unger på vej,og kattene får lov at passe sig selv mange af dem i kvateret med den holdning at så Vil Rotter og mus forsvinde,men kattene her i kvateret er kræsen de vil have vores søde fugle.inda fuglefrø æder de,
Jeg bor i en boligforening hvor hegn hænger og slasker oppe i luften for uden ikke ret høje så også meget indbrud i kvateret men en anden sag.

Jeg har nu prøvet at stoppe de steder hvor hegnet er meget over jorden og håber på den måde at de ikke kommer ind jeg er meget vred over dem.da jeg har meget dyrliv i vores have både Pindsvin 2 stk.mange fuglearter har lavet et træ til dem og vores marsvin er i haven i deres gårde...

Hvad jeg ellers kan gører ved jeg ikke.?

64 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 5. juni 2006 kl. 14.11

Hej,
foreslå kattejerne at de sætter hegn om haven, på toppen sættes 2 tråde, den øverste med el (evt. et elhegn til heste). Så bliver katten inde i sin egen have, har stadig frihed til at være en kat, men uden at genere andre. Det er ikke dyreplageri og naboen bliver heller ikke plaget.

Mange hilsener Anette

65 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Østergaard, 26. august 2006 kl. 9.27

Jeg gik ind på denne side for at få gode råd om, hvordan man evt. kan holde katte ude af sin have/sit hus, og så dumper jeg lige ned i en slags brevkasse for frustrerede individer.

Sidder der nogen derude, som har fundet løsningen, så lad mig høre.

Jeg kan i mellemtiden meddele, at hverken "Gå væk, kat" eller hønsnet hjælper, ej heller vand.

Svenskerene skulle have opfundet en lydkasse, som jeg har hørt er effektiv.

Har nogen prøvet den?

Venlig hilsen
A. Østergaard

66 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 16. september 2006 kl. 11.41

Man kan købe "lydkassen" her:
gartneri.dk/mod_skadedyr/myg_katte_og_hunde/katte_og_hundefri_1116_da.html

en koster 500 kr og har begrænset rækkevidde.

Jeg synes det er lige groft nok hvis jeg bliver tvunget til en sådan investering.

mads

67 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 16. september 2006 kl. 14.25

Idag
kom et rødhåret grimt barn til at sparke en plastic fodbold ind i min have, den ramte min sovende mis.

Min mis var blevet lidt træt, fordi den havde haft held til at fange og æde lidt af en overfed solsort. Nu vågnede den brat op, satte dog heldigvis sine kløer i plasticbolden så luften gik ud af den. Det rødhårede barn begyndte så at græde. Heldigvis var mine 6 andre misser indedørs, da dette skrækkelige barn udøvede sin gerning med en plasticbold.

Herregud, jeg gav da barnet en billig sodavandsis, og gråden holdt op. Til min ene mis sagde jeg fy-da, skam dig. Den lignede en, der var total ligeglad.

Nu har vi så kun ca. 27 solsorte tilbage her i haven!. Men heldigvis 21 husskader. Men hvor er mine misser nu henne? – ååå mon de er gået på rov? mon de bliver skudt? jeg tæller dem i aften.

Felix.

68 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 18. september 2006 kl. 8.20

Jeg synes det er et godt og konstruktivt indlæg debatten har fået i form af felixes indlæg. jeg håber vi alle har læst det og lært hvordan man undgår ubudne katte i sin have.

tak for det felix

69 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 18. september 2006 kl. 19.39

Til Mads og andre:
Jeg tror ikke på, at man sådan kan holde ubudne katte væk fra ens have, dem må vi nok "leve" med.

Det samme med diverse fuglearter, de er svære at undgå i ens have, selv om de æder alle ens jordbær solbær, rønnebær, – ja stort set alkle ens bær.

Men de synger jo så fint, og er jo også sultne.

Vi kan jo ikke sådan hegne alt ind fordi vi dyrker lidt planter. At eje en have og et stykke jord er vel egentlig også et ønske om lidt liv? Så lad nu bare katte, frøer, fugle, hvepse og alverdens skabninger besøge os engang imellem – herregud da!

Måske nok ikke ligefrem en los eller en panther – der må vi nok i Zoo haven – men da jeg engang her på "kattesiderne" forspurgte herom, var det naturligvis ganske ironisk, især p.g.a. alle de – efter min mening – utrolige debatindlæg med utrolige forslag, tja – hver sin mening, min er så den, at jeg lever med alle mine dyr i haven, og har det ganske fint hermed. (kan dog godt finde på at daske til en nærgående hveps)
hilsen fra Felix.

70 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 18. september 2006 kl. 20.10

Katte er et harmløst dyr, såvel som øvrige dyr i den danske natur. Hvorfor ikke bare glædes over at bo i et land, hvor vi frit kan bevæge os overalt, uden angst for evt. angreb fra dyr. Vore nabolande har bjørne, ulve, elge, giftige slanger m.m. – hvad har vi? Vel intet ud over hugorme!

Utroligt at katte kan skabe så megen snak.

71 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 18. september 2006 kl. 21.46

Jeg synes stadig at mine rotter er pragtfulde dyr og ganske harmløse alligevel hyler naboen op når han ser dem...jeg er et anstændigt menneske og holder mine rotter for mig selv, deres hømser fjerner jeg selv, jeg lader dem ikke spurte rundt i naboens bede og skide (nb JO jeg har rotter det er ingen vits)

72 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 19. september 2006 kl. 9.36

Hej!

Jeg prøvede at lede efter "planter der holder katte væk" på en søgmaskine, og vupti, så finder jeg dette forum...

Og må da sige at bølgerne går højt her... ;-)

Har selv en nabo som har en 15–20 katte, så I har sikkert gætte det giver en pæn omgang katte-bæ stort set over alt på min grund.

Hvis så bare det gravede det ned, som katte normalt gør, så var noget af problemet løst, men det gør de ikke, (formentlig på grund af indavl!) de skider direkte på græs eller trappe osv! Hvad glæde har man af en kæmpe græsplæne, hvis man alligevel ikke kan gå/løbe barfodet på den...?

Har prøvet at drøfte problemet med nabo'en, og han siger også han har sagt til dem at de ikke må skide inde hos mig, men at de høre ikke efter...

At man heller ikke kan lade døre og vinduer stå åben, i 10 minutter før der er katte i huset er så et andet problem...

Dén med vandpistol/kanon... virke ikke, de løber naturligvis når de bliver ramt, men 5 minutter efter er de tilbage... (Et tidligere indlæg med bevægelsesføler og vandpumpe... rigtig god... men hvad siger postbudet?)

Tro mig, jeg har gjort mig endda rigtig djævelske tanker om hvad jeg kunne gøre... men det er blevet ved tanken!

Nu er det jo sådan at naboer bor man i sagens natur ved siden af, og derfor vil man jo også gerne bibeholde en godt og sober tone til dem.

Og her er paradokset... Det er ikke den der skaber problemet der bliver "den tosset og dumme" men derimod den som påpeger problemet...

Der findes jo en udemærket lov om vej og skel, men hvis man begynder at nævne den, så kan man godt være sikker på at man bliver stemplet i hele lokalsamfundet...

Har også fået tudet løsninger om indhegning af min grund (hov! hvem var det nu der kom i bur?) og diverse teknik... Men hvorfor skal jeg betale for at nabo'en vil holde dyr...

Kender masser af katte ejer, som er deres ansvar bevidst, og sørger for at deres dyr ikke genere andre, og så kan man vel endelig tale om folk der har dyr fordi de elsker dem...

Nabo'en siger at de holder rotter væk... fint nok, men mon ikke de mange madskåle rundt om på hans grund tiltrækker et par stykker?

Men tilbage til min søgning, har kun fundet navnet på én blomst i dette forum...

Vil gerne høre om flere og evt andre gode idéer

Venlig hilsen Lars

73 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 25. september 2006 kl. 19.08

Goddag folkens

Jeg har ikke noget forhold til katte, jeg hverken hader eller elsker dem. For mig er det et ligegyldigt dyr, som strejfer rundt på må og få.

– Og det må de også gerne, De er mere end velkommen til, at gå igennem min have, hvis de selv mener at det er den korteste vej. Men de skal ikke skide, grave, sove eller noget som helst andet i min have. Der har været mange indslag om at "de skal leve frit" og "de kan jo ikke opdrages" og "man må acceptere dem"... NEJ jeg vil sgu ej acceptere at katte skider, lige der hvor mine børn lejer. DET ER FANME FOR ULÆKKER. Katteejerne må sgu holde dem inde dører eller i egen have.

Der er heldigvis mange hundeejere som har poser med når de lufter hunden. Tænk engang, hvis de var ligeså ligeglade som katteejere og lod hundelort ligge og flyde, så vi andre kunne træde i dem.

Hvis jeg skal acceptere at katte skide på min jord, hopper ind i min havestue, graver der hvor jeg har plantet dyre planter eller sået græs – så skal katteejere acceptere min måde at håndtere katten på, når den får sig en lærerstreg. Det kunne være vandslangen, "Gå-væk-kat" eller et godt gammelt dages "los i røven". – Jeg har pudset træskostøvlen.

Mvh.

Søren Jensen

74 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 26. september 2006 kl. 21.14

Hej Lars!

Er du sikker på at det (kun) er naboens katte der besørger på din plæne og din trappe? Vi har, for år tilbage, også haft problemer med lorte i børnenes sandkasse, i køkkenhaven, på plænen og selv på bolde, som børnene ikke havde lagt på plads inden natten. Det var ræven! Vi tog ham på fersk gerning. Vi lagde låg på sandkassen og børnene lærte på den hårde måde at ryde op i haven (boldene blev smidt ud!). Jord i køkkenhaven blev delvist skiftet ud. Altsammen fordi jeg er bange for bakterier overført fra ræven. Hysterisk? Måske! Det seneste årstid har der dog ikke været ræve i vores have, sikkert på grund af skab!

Iøvrigt har jeg efterfølgende selv fået 3 katte, som kommer ud i haven når jeg selv er derude. Når jeg om aftenen går ind, kalder jeg bare på kattene; så kommer de rendende ind. Så ved de at der venter præmier i form af mad. Jeg er meget bevidst om at mine katte er mit ansvar. De er alle blevet neutraliseret, så bør de dermed ikke strejfe(så meget) ind til naboernes haver. Jeg har indtryk af, at de ikke går ret langt væk fra vores egen have. De følger dog med mig, når jeg går på besøg hos naboen. Jeg synes også at det er OK, at de bliver jaget ud af naboens have, på den gode måde! Jeg er heller ikke interesseret i at have alle kvarterets katte rendende i vores have, så mine egne katte og jeg "hjælper" de fremmede katte ud af vores have.

75 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 27. september 2006 kl. 23.24

Hej Annette!

Tak fordi du kommenter mit indlæg!

Jeg skal bestemt ikke udelukke at en ræv har krydset min have, og måske endda også have efterladt et visitskort...

Men hvis mængden af disse visitskort skulle være fra ræv(e) alene, skulle det undre mig meget om jeg ikke havde observeret flokken... ;-)

Det har jeg nemlig ikke noget problem med når det drejer sig om kattene...

Men meget apropos, så havde jeg netop en snak med nabo'en i dag, fordi han selv nævnte at han havde fundet 3 vildkat killinger i mit udhus, og havde aflivet dem... Det var jeg naturligvis taknemmelig over, men tilføjede at jeg havde tænkt på at få en fænger fra kommunen ud og fange de vildkatte!

"Jamen her er da ikke vildkatte" kom det hurtigt fra nabo'en! Sikkert fordi hans 15 katte ikke er mærket eller noget, så de kunne jo nemt smutte med i fælden!

Jeg erindret ham så om hans netop tidligere ord om at han havde fundet og aflivet 3 vildkatte...

"Nååååh, jamen det var ikke rigtig vilkatte" kom det så fra ham "Det er bare nogen som ikke bor hos nogen nu!"

Vi kom så til at snakke om at folk holdt dyr, men ikke inde for egen grund... "Men det kan man ikke" sagde han og forsatte "katte vil altid strejfe, og det kan man ikke gøre noget ved!"
Jeg prøvede at nævne lov om mark- og vejfred, som rent faktisk pålægger pelsdyr ejer, at holde sine dyr på egen grund.

"Jamen så skulle jeg jo flytte ind i byen" svarede han "for loven gælder ikke ude på landet"
Okay? Jeg har ikke fundet nogle steder i lovteksten om det kun gælder i byzone?

Men nu havde naboen pluslig fået travlt med at skulle have lavet mad, så han kunne desværre i forsætte diskussionen...

Men fik da tilføjet, at hvis ikke han havde alle disse katte, så kunne jeg ikke lade en dør stå åben et øjeblik, uden der straks kom rotter og mus ind...!

Sikkert nok, men jeg orkede ikke at tilføje at det kunne jeg ikke alligevel, for så ville jeg have huset fuld af katte... desuden har jeg flere gange haft mus alligevel!

Eller, at han for min skyld gerne måtte have 50 katte, bare de blev inden på hans grund!

Men Annette, der findes mange kæledyrs ejer der ligesom dig tænker på sine omgivelser og ikke mindst sine dyr, som tager de fornøden forhåndsregler. Også både iblandt min familie og venner er der både hunde- og kattehold, men da de netop holder af deres dyr er de lukket inde på egen grund, og når hunde luftes, sker det så efterladenskaber ikke ligger til gene for andre, og nogle af disse dyrejer bor faktisk også på landet...

Nu er jeg tilfældigvis rigtig glad for mit husmandssted, og har brugt masser af timer og kroner på at sætte det i stand... Så denne kamp skal kattene ikke vinde. Og som du sikkert også har læst imellem linerne, så prøver jeg rigtig meget på at få løst dette problem uden at det skal gå ud over naboskabet, selv om det reelt ikke er mig der sætter naboskabet på en prøve!

Og her er dit indlæg et backup, Anette, for det fortæller mig at der er mennesker som tager sit ansvar på sig... Og så er verden jo ikke så slem alligevel... ikk' ;-)

76 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 25. oktober 2006 kl. 12.03

Jeg har ikke et problem, med bare én kat, næe, hvor vi bor er det ca. 15 (rækkehuse), og de fiser ud og ind af folks hjem, sover i børns senge, tisser på andre folks tæpper, og skider i haverne.

Jeg har forsigtigt sagt og hentet ejerne af kattene, som måtte hente dem ud fra VORES hjem... Hvad dælen er meningen.

Jeg klagede tilsidst til boligselskabet, de sendte retningslinier ud til ejerne af kattene, men uden resultat...

Vi har talt om at anskaffe os en Boliviansk slange, og den skal ligelede have lov til at færdes ude i det fri, og ligge i de senge den skulle have lov til, den måtte nu også gerne snuppe en kat i ny og næ.

Okay, nej, vi skal ikke have "kæle" dyr, og til have ejere, skaf jer noget bark til bedene, det kan de ikke lide – kattene altså... jeg har dækbark i mine bede, og det var ganske tydeligt at de ikke kunne lide at "sætte" dér, kattene valgte simpelthen dem med ren jord...

Mijauu
Pia

77 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 29. oktober 2006 kl. 18.21

Hhm.Jeg har virkelig tænkt meget over emnet.Selv bor jeg lang fanden i vold ude hvor selv jragerne har madpakke med så mine,iøvrigt alle 4 neutraliserede,katte generer næppe ander end fuglr,fasaner og diveres rotter af alle slags-og så mus selvfølgelig.

Jeg har det nok lidt sådan at nå katte generer andres hjem er edt min erfaring at de ikke er ret glade for deres egne.Som med hunde,må og skal det være en ejers opgave at sørge for sine dyr-og det uanset om de har poter,klove,hove eller en smægtende kølig bug.Er kæledyr uønskede er de en stor pestilens.og så er det ligegyldigt om dte er gårdkatte eller pythonslanger.

Jeg efterlyser ansvarlighed hos ejerne.Fornuftige retningslinjer og efterkommelse af disse hos boligselskabere og udlejere og frem for alt at det ikke koster over 600 kr at få aflivet en uønsket kat og mellem 700 og 1600 at få dem neutraliseret.

Indtil der sker noget på ed områder vil katte leve et hundeliv og søge til det der ligner tryghed...Barnevogne og børnesenge osv.Man må tage sine forholdsregler og så anmelde de ejere der er gået over gevind.

Hvad angår diverse ekskrementer gider katte ikke besørge i dyrket jord.De foretrækker åbne pletter og gerne løs jord.Han kattenes urin stinker afskyeligt,hvis de ikke er neutraliseret.Kattens værn har et neutralliseringprojekt-en han kat i et område.(Det afhjælper poppulationen af rotter).Desuden kan man ihvertfald i vores område få aflivet herreløse katte hos dyrlægen og man kan få hjælp til indfangning hos Falck.

Som tidligere nævnt bor jeg virkelig ude på landet.en lejer fra et af de andre huse efterlod sig en mageløs dejlig hankat da han forlod sit lejemål.Min søn døbte ham Frank.Vi har hafte ham gående og han har lavet rigtig meget ballade i hele området.Vi har aldrig fodret på ham men alligevel har han over pisset vores hjem i flere omgange når vinduer og døre har stået åbne.Han har også skræmt vores egne katte fra vid og sans -slagsmål osv.Og ingen vil have ansvaret.Vi har forsøgt at indfange ham uden resultat.

Idag er "Frank ",efter at have lidt en kummerlig tilværelse alt for længe, gået til de evige kattemarker med en grundig og effektiv blyforgiftning.Efter hvad jeg hører fra den lokale skovfoged.

Venlig hilsen Sanne

78 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Lassen, 13. marts 2007 kl. 14.50

Jeg ønsker at modtage en e-mail når der kommer nye indlæg til dette emne.

på forhånd tak.

M.v.h. – B.L.

79 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 14. marts 2007 kl. 10.09

Nej, nej og utallige x nej Sanne. Katte skider i dyrket jord. Du skriver det egentlig selv, de skider i løs jord, hvilket er det samme som min dyrket, lækre havejord. Især lige nu, hvor jeg dagligt enten kultivere den eller river ukrudte af næste dag. Du skriver også at du bor hvor kragerne vender. Her hvor jeg bor vende alle byens katte åbenbart. Men det bliver meget værre endnu, når jeg putter frøene kommer de op næste nat. Du skanner måske at det er verdens rekord, men sådan er det altså desværre. Det er jo rigtigt at det koster mindste 6oo kr. at allevere katten til dyrlægen. Den skal du selv betale indtil ejeren findes. Det er nemmest, hvis katten er mærket. håp

80 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe, 14. marts 2007 kl. 11.28

Uønskede katte kan afleveres gratis til kattens værn – og ellers find en jæger med hjerte af sten, der kan øve i at skyde til måls, det behøver så slet ikke at være dyrt

81 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. marts 2007 kl. 11.59

Uanset, hvor utilfreds man er med at naboens katte besørger i havens bede – og det har Hans Aage ret i, at de gør, så kan man ikke bare tillade sig at skyde dem eller få dem aflivet uden videre. Man kan indfange dem og hvis de er mærket kontakte ejeren, eller aflevere dem hos politiet.

Men det er kæledyr, som måske betyder rigtigt meget for ejeren – for slet ikke at snakke om for et barn.

82 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe, 14. marts 2007 kl. 12.56

Ifølge loven kan man sagtens tillade sig at skyde folks kæledyr, blot de er x antal meter fra nærmeste bebyggelse eller noget i den retning. Kan anbefale metoden, 100 vis af venlige henvendelser havde ingen effekt, to skudte katte og vi er sluppet af med naboens dyr på vores grund. Jeg kunne personligt aldrig finde på at lade mine dyr spurte rundt og besørge på andres grund, men sådan er vi så forskellige

83 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. marts 2007 kl. 13.08

Kære Signe

Du har jo så netop gjort dine naboer opmærksom på problemet, og har måske endda sagt, at du vil skyde dem, inden du har gjort det i praksis. Det stod der ikke i dit første indlæg om at få en jæger til at skyde omstrejfende katte.

med venlig hilsen
Karna Maj

84 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Cilleborg, 14. marts 2007 kl. 21.03

Hej,nu har jeg læst rigtig mange indlæg her.

Vi har 4 katte og en hund.Hele haven er hegnet ind så hunden bliver hjemme og andre ude.Kattene har vi lavet en stor kattegård til i haven(overdækket)og med masser af stammer,skjulestederog tissesand.På vores bil har vi lagt en plydsslange når vi forlader den, det virker, så tror katten der er optaget.

Når jeg får ubudne gæster,sender jeg en spand vand efter dem, det virker.Jeg er også bange for at hunden vil tage dem.Vi har rigtig mange fugle i haven, som vi fodrer året rundt,(og vander), jeg er heller ikke så glad for måger og alliker, men om vinteren er de vel ligeså sultne som andre fugle.

85 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 14. marts 2007 kl. 22.42

Hej...

Rart at der igen er kommer lidt gang i debatten her...

Karen, et rigtig sødt indlæg, med omtale af masser af dyr :-) Men med al respekt, hvad er din point...?

Til de øvrige seneste indlæg. Det er meget godt med indfangning, skydning osv. af katte. Men sikkert er det, at hvis det er naboens katte, så er naboskabet røget, ved ovennævnte handlinger.

Det er jo enligt paradokset... Så længe katteejer bare lader deres katte forpeste ens grund, havemøbler osv. så er der ingen der løfter en øjebryn. Men hvis man formaster sig til at brokke over det, ja så er man straks et usocialt element som ikke egner sig til at bo i kvarteret...

Min nabo har som tidligere nævnt 15 til 20 katte. Så mange kan i sagens natur ikke opretholde territory inden for hans grund, hvilken så gør de har indtaget min, med dertilhørende afmærkning osv.

Jeg har så efter 10 år fundet ud af sådan noget som åben døre, gå barfodet på græsset osv. det er kun noget man ser i reklamer, for når man først ha haft huset fyldt med katte eller trådt på en kattelort, så er den fest forbi.

At kaste vand efter dem, som Karen nævner, er fint, men hvis de har haft grunden i fred på en hel arbejdsdag, så ved de godt hvornår der er "tørt" at indtage grunden. Og i øvrigt, hvem går patrulje flere gang om dagen, for at forsvare sin have?

Jeg har flere gang forsøgt at tage en diskussion med min nabo om problemet, men han afviger emnet, og enten tager et andet op, eller også skal han ind og ordne noget

Og jeg ved også at han ikke ville ofre én krone på sine katte, derfor er de hverken øremærket eller neutraliseret, og skulle en af den skrante lidt, ja så skyder han den på stedet. Der er jo masser at tage af...

Han mener jo også at de er med til at holde mus og rotter nede... Jeg tror nu nok det bliver en nul-løsning, hvis ikke modsat. For det mad han bikser sammen til dem, bliver blot serveret på fade rundt omkring hans hus, så mon ikke en mus, rotte eller mink tager fra fadet når kattene har fået deres?

Tro mig, jeg har ofte haft lyst til at begå endda ret voldsomme angreb på disse katte, men sagen er jo den, at det enligt ikke er deres skyld, at de har en ejer som ikke forstår at andre måske ikke syntes en hær af katte er så charmeret... Derfor bliver de blot jaget ud i det omfang jeg kan overkomme det...

Tanken om at få en kattefanger, eller kattens værn (de ville sikkert bliver chokkeret) ud har da også være oppe og vende, men de kommer jo ikke så meget på disse kanter, så hvis de dukkede op, vil der hurtigt blive regnet ud at jeg stod bag...

Så alt i alt er min erfaring, det er ikke dem som genere andre der bliver "bussermænd" men derimod dem som føler sig generet og vil gøre noget ved det...

Venlig hilsen
Lars

86 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. marts 2007 kl. 23.12

Hej Lars

Jeg forstår godt, hvordan du har det. Jeg har også i et par år haft en nabo, som havde en del af huset udlejet til nogle, som havde ca. 15 katte. Der var meget få fugle i haven i de år.

Alle mine år med have, har der været katte i et eller andet omfang i nabohaverne, men få, og de har kun forårsaget skade i forårsmånederne i de nysåede bede. Her dækkede jeg med fiberdug og afskårne grene. Lidt besværligt, men det gik. Mine bede i køkkenhaven var jo det bedste tilbud i nabolaget, når der skulle besørges. Sidste forår med fugleinfluenza fik naboen til at aflive kattene, da hun mente at det var synd at kattene skulle holdes indespærrede. Der gik lidt tid, inden jeg fandt ud af det. Men jeg nød virkelig bare at kunne så uden ekstra foranstaltninger.

Så nu er der kun ærter og bønner, der skal beskyttes mod duer, og kålplanter mod fasaner og kållarver, gulerødder mod gulerodsfluen – og så alt det andet.

Men heldigvis er det at dyrke have så stor en fornøjelse, at det langt overskygger de negative ting, som kan komme på tværs.

Med venlig hilsen
Karna

87 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 14. marts 2007 kl. 23.32

Hej Karna... ;-)

Hvis bare "problemet" var at min nabo's katte gravede deres efterladenskaber ned i blød jord, så var meget nået...

Men den ulejlighed gør de så'men ikke engang. (formenligt på grund af indavl)
Men de "skider" på trappetrin, fliser og oven på græsplæne...

Og nå ja, så har de også snuppet for hundredevis af kroner af flydeplanter i min havedam

Fugleinfluenza får næppe min nabo il at ryste på hænderne... som sagt, skulle en kat skrante, så får den blot en kugle for panden...

Venlig hilsen
Lars

88 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger, 22. juni 2007 kl. 13.13

Havd gør hvis naboens kat ikke nøjes med at blive i haven – men tager dig den frihed at gå indenfor – når man har døren åben her i sommervarmen. Er det tilladt

89 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 22. juni 2007 kl. 16.23

Nej selvfølgelig er det ikke tilladt og så længe du afliver den hurtigt og humant gør du heller ikke noget ulovligt

90 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonny, 1. juli 2007 kl. 15.38

Sikke dog en gang pladderballe nær radio og høre på.

Man kan da godt høre i dette forum at her er katten ikke velkommen. Og er for øvrigt selv katte ejer. Og nu kunne jeg jo komme men flere triste historier om strandture og skov ture som ender med hundelort under skoene. Men det gider jeg ikke.

Katten er her for at blive og til dig der bruger elektrisk hegn. Det gjorde min nabo også lige til jeg anmeldte ham til kattensværn og dyrenes beskyttelse. Sikke en bøde han fik af politiet, fordi det var anvendt på anden måde end det er tiltænkt fra producenten.

Og til dig der tog katten på fast gerning i at besøge i din have. Jamen dog skal der virkelig ikke mere til at få dig til at blive lidt mave sur.

Helt ærligt folkens katten er fra tidernes morgen et vel anset dyr der holder rotter og mus væk.

I oldtiens ægypten var katten et helligt dyr.

Men sidder stadig og små griner og ryster over hovedet over at et spørgsmål som tråden startede med kunne udvikle sådanne en hade debat mod katte og deres væsen

91 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 1. juli 2007 kl. 21.02

Kære Jonny

Du havde nu ikke behøvet at bruge spalteplads på at fortælle du er katteejer. Og din historiske fortælling om katte er da velkendt...

Desværre viser det også med alt tydelighed at du ikke har forstået problemstillingen, men det er du nu ikke alene om...

Det er ikke kattene som bliver udlagt for had (måske uforskyldt når de har generet længe nok). Og enligt er det heller ikke katteejerne der bliver det, i hvert fald ikke af mig! Men det er da ganske rigtig katteejere som er mål for kritikken, fordi de ikke er deres ansvar bevidst omkring deres katte.

Men igen, man behøves ikke at hade, fordi man er uenig... respekten bør altid være der...

Din historie med naboen og bøden gør mig lidt ked af det, for med loven om Mark- og vejfred, ville han have kunnet påvise at det var dig som måtte tage de nødvendige foranstaltninger mod at din(e) kat(te) ikke kom i uføre på hans grund. Ellers står jeg jo også til en bøde, da jeg har grill de kunne brænde sig på, og haveredskaber de både kunne skære og stikke sig på. Kender du ikke loven, så er der et link her: www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/markogvejfred som altså meget apropos på dyrenes beskyttelse's hjemmeside.

Også historien om hunde hømhøm'er viser "lidt lang ude holdning". Uden jeg skal forsvare det, for det er naturligvis altid træls at jokke i sådan en, men nu er skov og strand altså ude i offentligt rum og ikke i private haver som denne debat rummer...

Hunde kan dog også komme på privat grund og lave "unoder", men de (altså hunden) er faktisk inden for pædagogisk rækkevidde, og de vil hurtig lære at de er uønsker, uden hverken hund eller ejer lider nogen overlast.

Katte der imod er jo netop uden for pædagogisk rækkevidde og (fristes man en gang imellem til at tænke) i stand til at sætte deres ejer i samme situation.

Jeg kender mange katteejere, som vitterlig ER katteejer, altså de tager deres ansvar for den/de væsener som de nu har valgt at anskaffe. De bygger ofte store kattegårde hvor de kan nyde kattenes leg med de aktiviteter de har lavet, eller med hinanden. Desuden sikre de deres kære ikke lider overlast i form at kattesygdomme, overgreb fra andre dyr eller blive kørt ned på vejen...

Forældre lader da heller ikke deres små børn rende uden opsigt...

Og hvori ligger idéen om et kæledyr, hvis det alligevel sendes ud?

Forsat god sommer
Venlig hilsen Lars

92 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanne, 1. juli 2007 kl. 23.34

Hmm det kan vel egentligt siges meget kort, dem der ønsker en kat anskaffer sig vel en kat og os der ikke har ønsket om at holde kat skal vel ikke belemres med jeres dyr.

Jeg har egentligt heller aldrig forstået det der med at holde kat, min veninde anskaffede sig i sin tid en kat for børnenes skyld, de skulle lære at omgåes dyr og have ansvaret for et dyr, sjovt nok så skred katten hver gang ungerne kom fra børnehave, ud og finde et sted med ro, og når familien var gået til ro kom katten hjem og spiste den mad de havde sat frem til den, hvorefter den sov, om morgnen når hele virvaret startede gemte den sig under en seng eller en stol, når så familien var skredet på hhv arbejde og i børnehave ja så lagde katten til at sove og slappe af, så snart familien ankom hjemme igen skred den igen ud af sin kattelem, så det der med at holde kat som kæledyr kan jeg sgu ikke helt se findusen i, og ungerne lærte intet om ansvar for det drejede sig bare om at læsse lidt kattefoder op i en skål, men at omgåes den var selvsagt ikke let at lære, for den var så meget sin egen at den ikke gad dem.

I mine øjne en lidt for let måde at holde husdyr på, gad vide hvad min nabo ville soge hvis jeg anskaffede mig en hund og lod den rende rundt løs og overskide alt og alles haver, uha det tør jeg slet ikke spå om

93 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 2. juli 2007 kl. 6.15

Jeg er 100 procent enig.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

94 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 2. juli 2007 kl. 12.03

Jeg har også haft kat engang. Så når jeg ser en kat i haven, hvæser jeg kraftigt. Det forstår de og forsvinder straks. Nogle husker mig endda og forsvinder ind under hækken, bare de ser mig på grusstien udenfor haven. Prøv det.

95 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 2. juli 2007 kl. 16.33

Kære Clara.

Jeg tror på dit forslag. Min nabo's katte holder sig efterhånden også væk, når der er nogen hjemme.

Men omvendt indtager de straks matriklen når det ikke er tilfældet...

Har faktisk oplevet at de forsvinder over til naboen. så snart jeg køre ind af indkørslen. Mens kattelort og ildelugtene strint-afmærkninger hørmer på hus og havemøbler.

Overvejer om dette kan hjælpe www.critter-repellent.com/contech/catstop.html
Måske naboen endda vil betale for det ;-)

Forsat god sommer
Venlig hilsen Lars

96 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 2. juli 2007 kl. 20.37

E n god artikkel Jeanne. Hvis du, tidligere, fulgte med i emnet har du set hvad jeg fik af øretæver om emnet. Een har senere/fornyligt anbefalet Kamma Maj at lukke kæften på mig.

Du er, i nyere tid, ikke den eneste som føler sig generet af deres forkælede rovdyr de bruger som social stimulans. Du ramte tæt på hovedet af virkeligheden.

Her tæt bor en "ene-som" yngre Hustru som der 6–7 katte, siger hendes naboer. Jeg ringede på og oplyste, at hvis ikke kattene holdt op med at grave mine frø op om natten, når jeg nu lige havde sået dem om dagen, afleverer jeg kattene til dyrlægen, hvor hun så kunne hente dem formedelst en Plovmand eller to/stk. "Det gør du så bare", og så smak hun døren i!

Det er jo ikke lige den store kærlighed. Børn har hun(/de vist ikke). Dér kommer i hvert fald ingen rendende her. håp

97 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 2. juli 2007 kl. 21.55

Forøvrigt, som jeg skrev forleden, puttede jeg en kat fra mårfælden ned i en skraldepose – troede jeg. Lågen gik op, det gjorde katten katteme også. Jeg ser ikke katte mere her. De må kunne kommunikere sammen.

Nu vrimler det med fugle af mange slags. Jeg glemmer at læse avisen og drikke teen og spise de marinerede sild til morgen-måltidet.

Propper I forøvrigt også nogle citronmelissebladene ned i den store mikro-forvarmede tekop og overhælde bladene med hed vand?

Sidst jeg kværnede "haveaffald", lod jeg det ligge på fliserne. Jeg smadre solsikkefrø, jordnødder og det andet med min trækødhamre i en plastikpose og hælder det ned i fodrekassen. Det vil fuglene gerne have, men tænke sig, det kværnede affald på fliserne har første prioritet fremfor det købte specialfrø. Er det dog ikke spændende.

Det dér Luxusfrøblanding vil mine fugle bestemt ikke vide af. Kun solsikkekærnerne bliver spist. Det andet bliver smidt udover, og ender som ukrudt i haven.

Ring-/Skovduerne glemmer helt mine lækre ærte-/bønnespirer ude i haven. Duerne er dem som roder mest i kompostkværnene. De morer mig så gevaldig at jeg er bange for forlystelseskatterne for øje på os.

Undskyld Karna, den med Kamma.

Jeg kunne forøvrigt godt tænke mig at Vi alle "bedrevidende" engang grinede lidt tættere sammen" herovre i centrumDanmark". f.x. i Odder, som jo, ifl. avispressen er landets centrum – eller et andet nærtliggende sted. Og jeg ved jo godt nu, at lige så snart jeg forlader Lillebælt- området fanger, de andre, alle mine fisk. håp

98 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 3. juli 2007 kl. 8.47

Hej alle.

Kattens værn har tidligere ganske gratis opstillet fælder og derefter fjernet de indfangne katte,måske gør de det fortsat.

Men jeg forstår nu ikke helt denne meget ophidsede debat,hvor man lige frem overvejer eller udfører selvtægt på andre menneskers dyr.

Jo,- han-katte strint stinker.Kattelort er ulækkert.

Men er det virkelig så voldsomt? Så må det jo være syge dyr med diarre'.

En hankat har et territorie på 3 km.2. hvis den kan følge sin naturlige adfærd og normalt vil der ikke være andre hankatte indenfor området- de vil blive fordrevet.

Jeg har altid selv haft katte og har det fortsat,men de er alle neutraliserede og passede med dyrlægebesøg,tilstrækkeligt foder osv.Muligvis besørger de i mine grøntsagsbede,men jeg er endnu aldrig støt på en lort.

Jeg tror at de katte I omtaler med så stor harme er dårligt passdede af deres mennesker,- og så er det vel dem man skal gå efter og ikke kattene.

Nå.Nu vil jeg gå ud og nakke et par solsorte.De skider på mine havemøbler og det er altså bare dødulækkert.

Venlig hilsen Sanne

99 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 4. juli 2007 kl. 11.34

Et langt liv har lært mig, at man skal vare sig mod at skyde løs med spredehagl.

I mit univers er der en afgørende forskel på, om katteejere bor i et landligt miljø, i et parcelhuskvarter eller i et etagebyggeri,
Jeg bor i et parcelhuskvarter og kan på ingen måde acceptere, at naboer og genboer ikke mener, at de har en forpligtelse til at holde deres kæledyr på egen matrikel.

Det må være katteejernes forbandede (undskyld udtrykket) pligt.

Jeg mener ikke, at jeg skal bekoste hegn og lignende for at hindre forædte huskatte i at forrette deres nødtørft i mine højbede.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

100 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 4. juli 2007 kl. 12.40

Kære Sanne.

"Muligvis besørger de i mine grøntsagsbede, men jeg er endnu aldrig støt på en lort..."

Har du spurgt naboen om han skulle have en i overskud?

Sorry, kunne ikke lade være ;-)

Du lyder jo til at have tjek på dit ansvar, men er ikke helt sikkert på at "En hankat har et territorie på 3 km.2" hvis den vel og mærket er neutraliserede.

Så gælder det vist et væsenlugt mindre område, og det skulle være for både han og hun katte...

Desværre for dig, ser det jo ud til at bliven en rigtig våd somme, som vil få mange orme til at hygge sig, og så er solsortene der jo også... ;-)

Venlig hilsen
Lars

101 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 5. juli 2007 kl. 8.31

Jeg har heldigvis ingen naboer.Bor langt ude på landet,og selvom mine og andres katte strejfer om og uden tvivl kommer vidt omkring har vi ikke haft væsentlige gener af den grund.

Jo,da en beboer flyttede og " glemte " sin ikke kastrerede hankat.-Ansvar igen,ikke sandt? Mit forsøg på en pointe var at neutralisrede hankatte- tis ikke stinker,de strejfer ikke så langt omkring,og ihvertfald ikke 3km.2.

Sidst,men ikke mindst,må det være deres mennesker,og ikke kattene, der er noget galt med hvis de ikke forstår jeres problemer i et almindeligt boligkvarter.

Venlig hilsen Sanne

102 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danni Korsgaard, 9. august 2007 kl. 15.13

Hmm,sidder nysgerrigt og læser alle indlægne på denne side. Kom egentligt forbi fordi jeg manglede en løsning på kattelort i min forhave med knust granit.

Det skal lige siges at jeg selv er katteejer,(2 maincoon katte som er inde katte og som færdes i løbegård)
Jeg har lige anlagt ny forhave hvor knust granit indgår,det er nu blevet hele kvarterets kattes nye lokum!

Der stinker og er fyldt med spyfluer! Jeg kan absolut ikke se det hyggelige i det!,og syntes bestemt ikke "at det kan man da bare fjerne,herre gud hva gør det". Gu vil jeg ej,de skal ikke rende og skide i min have!

Katte er nogle dejlige dyr,men sku ikke når de skider alle vejne. Men har ikke fået løsningen på problemet endnu. OG NEJ,jeg vil ikke lægge min forhave om! Hold jeres møg katte i løbegårde eller indedøre... TAK!

103 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Elizabeth S., 30. oktober 2007 kl. 13.24

Jeg har med interesse og undren læst mange af de skrevne indlæg, men desværre kan ingen af dem hjælpe mig.

Mit problem består i at der kommer katte i min have og carport og tisser barnevogn og klapvogn og på jorden i carporten, det er bare så ulækkert og meget ubelejligt når jeg står om morgenen og ikke kan komme ud af døren fordi der er tisset i barnevognen.

Jeg kan ikke lade være med at føle mig fristet af de grovere løsninger, for carporten kan ikke indhegnes og det vil også medføre en del besvær at indhegne haven og det mener jeg bare ikke skal være mit problem.

Det jeg efterlyser er nogle løsninger der kan bruges især i carporten, vognene bliver pakket ind i regnslag og myggenet når de ikke er i brug og det hjælper også for det meste, men ikke altid.

Mvh Vibeke

104 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 30. oktober 2007 kl. 14.58

Al den stund mange katteejere mener, at det er kattens ret at færdes frit i naturen, må man nok desværre leve med problemet.

Hvis alle huskatte som hunde var forsynet med et tegn, vidste man i det mindste, hvem regningen for ødelæggelserne skal sendes til.

Er der tale om vildkatte, må indfangning og aflivning være den eneste løsning.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

105 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 31. oktober 2007 kl. 18.23

Som tidligere anført anser jeg det for et problem når huskatte bliver så irriterende og deres adfærd en konstant pestilens.Jeg elsker katte,og blandt andet meget fordi,de i modsætning til hunde, kan færdes frit og et langt stykke ad vejen selv klare deres behov for udendørs liv.Mine er 4 neutralisrede og vacccinerede.

Hvis katte tisser på eller i barnevogne osv. er der formentlig tale om ikke neutraliserde han – katte,og det skal man naturligvis ikke affinde sig med.Ejeren/ ejerne må gøres opmærksomme og er vel forsikringspligtige som alle andre skadevoldere.

Jeg er meget glad for katte og har haft dem siden jeg gik i børnehave,- og aldrig uansvarligt.Og jeg forbavses gang på gang over den fuldstændig" vilde West " holdning der er til disse pragtfulde dyr.Har kendskab til adskellige som hver år anskaffer nye katte fordi de bor lige ud til en befærdet landevej.Godt de får så mange killinger!

Jeg kunne virkelig ønske mig at andre katte holdere blev bevidste om deres dyr og deres adfærd.Man kan ikke lukke fornuftige katte inde hvis man vil dem det godt.Enten har man et miljø hvor de kan vandre frit,under ansvar,eller også har man race katte som trives bedst i lejlighed og løbegård.

At lade stå til og behandle både dyr og naboer elendigt er under al kritik.Kattens værn er måske en mulighed hvis der er tale om herreløse dyr,- men ellers er der kun,- desværre,den tunge vej,- dialog og atter dialog,med mindre man vil understrege Wild-vest scenariet og gribe til selvtægt.Hvilket jeg ikke vil anbefale uanset hvor træt man kan være af problematiske katte.Husk at kattene følger deres natur.Det er de mennesker der har valgt at anskaffe dem, og beholde dem, mod bedre vidende som er det egentlige problem.

Venlig hilsen Sanne

106 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Nielsen, 5. november 2007 kl. 23.52

Nu har jeg fulgt denne debat i lang tid og mener nu, at det er på tide at give min mening til kende.

Jeg bor i et større villakvarter og har selv racekatte, som selvfølgelig går i løbegård eller i egen have med snor og seletøj.

Jeg har også ind imellem problemer med tilløbende katte, som både strinter op af vores døre og løbegård samt ophidser vores egne katte.

Jeg går ikke ind for, at leve mit liv efter andre folks meninger og gør alle mine omgivelser opmærksom på både regler og lovgivning vedrørende husdyr. Jeg gør også tydeligt opmærksom på, hvad jeg påtænker at gøre ved tilløbende katte, hvis det fortsætter.

Mund til mund metoden virker tilsyneladende og jeg har stadig et fint forhold til mine naboer, for de fleste forstår åbenbart godt konsekvenser, når de får dem at vide.

Ind imellem kommer der en ny kat til området og så kører vi igen med konsekvenserne.

Man skal bare være klar over, at man også skal føre konsekvenserne ud i livet, såfremt snak ikke virker. Jeg har selv jagttegn og kender derfor reglerne for, hvilke muligheder der er for at fjerne uønskede katte fra egen grund.

Enkelte hundeejere i området er jeg da også røget i totterne med, idet nogen syntes, at min åbne forhave var en offentlig park. Ja, der har dælme stået folk midt på min græsplæne og luftet hunden.

I sidste ende, hvis andet ikke virker, er jeg villig til at gå til yderligheder, uanset om det er hund eller kat, og skulle jeg ende med at få en bøde, for at få folk til at overholde lovgivningen, er det egentlig en billig pris for at få fred i sin egen have. Og man sender et konsekvent signal til sine omgivelser.

Hvad naboerne så vil tænke? Jeg er egentlig ret ligeglad, for det er kun de ubetænksomme og ligeglade dyreejere, som det rammer. Eller dyreelskere, som helt har misfortolket ejendomsretten.

Synd for dyrene? Ja, men hvis man ryger i hovedet på en person, risikerer man en voldsdom.

Politiet? De er så ligeglade hvis man ringer og har ikke tid, da det er i afdelingen for mindre overtrædelser.

Beklager at jeg siger det ligeud, men det er da pakket pænt ind.

Så alle jer der har problemer med andres husdyr: Gør det som i tænker og har lyst til, men husk, at i skal kunne bære det på jeres samvittighed resten af jeres liv.

107 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 7. november 2007 kl. 8.52

Her er en helt anden vinkel:
Jeg bor i en skov, grundene er meget store, vi har et par hektar.

Min store gamle røde hankat blev syg for et par uger siden, i går måtte han aflives.

Allerede første dag han var "ukampdygtig" blev vi invaderet af fremmede katte, katte vi aldrig har set før.

Vores konklusion er at vi snarest må anskaffe en ny "vagtkat", selvom vi havde besluttet, at fremover skulle vi nøjes med hundene.

108 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Larsen, 10. december 2007 kl. 0.27

Det her lyder måske barsk, men køb en splatter pistol, når du/i så ser katten, så sigt lige bag katten, (UDEN AT RAMME DEN), den kat kommer ikke igen, sådan har jeg gjort det og jeg ser ikke en kat i min have, om kattene har sladret til hinanden, det kan tænkes,,,,,,

109 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya, 16. januar 2008 kl. 15.41

Er der nogen der ved noget om skydning med salt på uønskede katte?

Min nabo har truet med at skyde med salt på mine 2 katte, hvis de kommer ind i hans have!

110 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 16. januar 2008 kl. 17.07

Har du tænkt over, at det faktisk er dit ansvar at dine katte ikke kommer på din nabo's grund?

Så problemet er ikke hvad naboen må, men hvad du undlader at gøre...

111 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 16. januar 2008 kl. 17.15

Det er særdeles effektivt at skyde med salt på katte. Man skal ramme dem lige i måsen da deres pels eller vil forhindre penetration af huden.

De katte der har fået et skud salt har ikke vist sig igen.

112 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya, 16. januar 2008 kl. 17.51

Yep, jeg ved udmærket at jeg skal holde mine katte på min egen matrikel.

Meeeeen det er lettere sagt end gjort, specielt med killinger.

113 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Nilson, 8. februar 2008 kl. 17.12

Jeg har OPSKRIFTEN på at få bugt med de!^¨% katte! Du skal bruge en morter, en hel torskerogn, 4 stærke hovedpine piller og en spade. Torskerogn blandes med pillerne og sættes ud på en gammel tallerken. Dernæst graver du et lille hul et skjult sted i haven ca. 50 cm dyb. Og hvis katten stadig ligger i din have efter at have fortæret din måltid, putter du den stille i hullet. Og selvfølgelig lader som ingenting hvis nogen skulle lede efter kræet!

114 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 8. februar 2008 kl. 18.32

Hej torben.

Ved ike om dit indlæg er ment som ren provokation.Under alle omstændigheder er det en ret tvivlsom metode- og det rene dyreplageri.

Og vi har altså en dyreværnslov,skønt kattehadere ikke tager det så højtidligt,hvorvidt det er smerte / pinefuldt hvad den forhadte kat udsættes for.

I irritation er man villig til at sætte al anstændighed over styr.

Og jo-, jeg holder meget af katte og har svært ved at se at de kan være SÅ stort et problem at de ikke kan skræmmes væk.Det er ihvertfald min erfaring at det kan de.

Uønskede katte og andre dyr,hvad enten det er rovfugle,hunde eller rådyr,(og mennesker) er da belastende,men så er det vel heller ikke værre?Det er generelt træls når omverden ikke stiller op efter ens egen personlige rettesnor og tolerance grænse,men det er også et faktum at den aldrig kommer til at gøre det,så lev med det.Det andet er en lang uløselig krig mod omverdenen.

Venlig hilsen Sanne

115 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Willemoes-Wissing, 8. februar 2008 kl. 21.59

Om Torben vil provokere eller ej så er hans metode er aldeles ulovlig!

Jeg er fulstændig enig med Sanne.

116 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben, 8. februar 2008 kl. 22.02

Hej Sanne, mit indlæg var kun en sarkastisk måde at løse problemet på. Håber ikke at nogle kunne finde på at følge rådet. Ville egentlig bare se hvad sådan et indlæg kunne give af debat.

Torben er naturligvis ikke mit rigtige navn.

Men hvis du vidste hvor irriterende det er at skulle fjerne op til 10 kattelorte om ugen på min græsplæne, hvor mine to børn kravler rundt og leger. Men tanken har strejfet mig, men synes også at det er at gå til yderligheder. Hilsen.

117 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Willemoes-Wissing, 8. februar 2008 kl. 22.27

Hej Torben, er du helt sikker på at det er kattelorte? Katte plejer at grave dem ned og ynder derfor bede. Jeg har ALDRIG set mine katte skide på græsset, næh et velluget bed foretrækkes.

Freya, katteejer i mere end 30 år.

...og Freya er naturligvis mit rigtige navn!

118 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 8. februar 2008 kl. 22.54

Hej Freya m.f.

Jeg må give Troben ret, jeg har også masser af kattelort liggende på min græsplæne, ja har endda haft nogle liggende på fortrappen og fliser.

Og det er kattelort, da jeg har fanget dem i... om man så kan sige i skidtet ;-)

Jeg kunne dog heller ikke få mig til at gøre skade på dem... Men inde i mit hovede er det ikke småting de har været udsat for, mens man endnu engang skraber deres ildelugtende efterladenskaber af sine sko...

Til Sanne.

Okay, vi må altså bare finde os i katteejer ikke tager deres ejerskab alvorligt?

Underforstået, det er okay at lade sine dyr genere andre, men ikke okay at andre gener sine dyr... har jeg forstået ret?

Venlig hilsen Lars (Det er også mit navn!)

119 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Jeppesen, 8. februar 2008 kl. 23.48

Hej alle, vil give (Torben) ret, min græsplæne er også overskidt af katte høm høm, og jeg har også taget dem i foretagenet. Han skriver da bare det vi andre tænker.

Hold dem på jeres egen matrikel.

Hvad ville i sige til hvis jeg kom 3–4 gange om ugen og lagde en bæ i jeres indgang. Nå ja, så ville i vel bare fjerne dem, for vi skal vel alle være her, mennesker som dyr! Hmm... Hilsen Per.

120 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. februar 2008 kl. 9.14

Hvorfor er det kun folk som ikke kan lide katte som får overskidt deres græsplæne, mange af mine naboer,bagboer og genboer har katte og jeg som godt kan lide katte, har ALDRIG haft kattelorte på min græsplæne, modsat de naboer som hader katte de påstår at de dagligt fjerner kattelorte fra deres have.Hvis man kender en kats natur så vil man vide at det et meget renligt væsen som graver deres afføring ned med andre ord rydder op efter sig.

Mvh. Svend Høst

121 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 9. februar 2008 kl. 10.05

Hej Svend

Nu tror jeg også der er mange som ikke kan lide katte, som rent faktisk heller ikke bliver generet af disse dyrs efterladenskaber...

For de problemer som rent faktisk bliver diskuteret her i forumet, er jo enligt ikke katten, men de katteejer som ikke påtager sig det ansvar det er at have kat...

Jeg har venner som holder endda mange katte, og de tager sig af deres katte og omgivelser, har en stor del af deres terrasse/have indhegnet som kattegård...

På alle mine tidligere adresser har jeg ikke haft problemer med katte.

Men min nuværende nabo har masser af katte, og jeg har direkte været vidne til at han sparker dem ud, hvis de forsøger at lægge efterladenskaber på hans græsplæne, og da han går hjemme hele tiden, hvor min hustand må arbejde lidt, er det jo en kamp jeg har tabt på forhånd...

God weekend
Hilsen Lars!

122 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 9. februar 2008 kl. 11.58

Hej alle.

Jo jeg mener da bestemt at man skal tage sit ejer skab af dyr alvorligt og være sit ansvar bevidst,uanset hvilket dyr det måtte dreje sig om.Og jeg er også meget klar på at mange ikke er det.

De sidste 4 år har jeg ufrivilligt været enslags ejer af en han kat som blev efterladt i området da ejeren flyttede og " glemte " at tage katten med.Han får lidt mad en gang imellem når det er rigtig koldt eller væmmeligt vejr,men strejfer ellers rundt efter behag i hele vores store område.Han bor udendørs rundt omkring.Jeg vil ikke have ham ind.Har selv 4 katte og de er neutraliserede,vaccinerede osv og kan aldeles ikke sammen med en stor ikke kastreret hankat.

Pointen er,at DET er topmålet af ansvarsløshed at efterlade sin kat til en uvis skæbne.Jeg ved at han med tiden vil begynde at skrante med det hårde udeliv han har og hvis ikke andre vil må jeg jo så sørge for at få ham aflivet.Hos en dyrelæge.

Kattelort er træls,helt enig,men som Freya og andre påpeger,skider de altså ikke på åbne arealer og da slet ikke på græsplæner,hvor de ikke kan skrabe og dække til efter sig.Har aldrig oplevet det i de mange mange år jeg har haft kat og heller aldrig hørt om det fra andre end i dette forum så det må være nogle særdeles adfærds forstyrrede dyr jeres respektive naboer har.Min reaktion til Torben som ikke hedder Torben er affødt af de mange mærkelige og afskyelige måder folk har til at afskaffe uønskede dyr.Og ikke af manglende forståelse for hvor irriterende det må være med kattelort over det hele.Hvis jeg var jer ville jeg hente naboen personligt når i observere skideriet og bede vedkommende om at fjerne lorten.

Venlig hilsen Sanne

123 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 9. februar 2008 kl. 13.59

Hej Sanne...

Kan fint "høre" du ikke er en af dem der genere dine naboer med dine dyr...

Der er ting i naturen som jeg også har hørt ske'' selv om "de kloge" siger det ikke sker...

Således også med kattelort på græsplæne, fliser og trappeafsats...

Ved kommunikation kunne meget klares, det kan jeg kun give dig ret i.

Men når jeg påpeger problemet over for min nabo, er svaret blot:
''''Jamen jeg har også sagt til dem (kattene forstås!) at de ikke må skide inde hos Lars, men de høre ikke efter''''
Så er den pædagogiske rækkevide jo lidt fjern... Ikk'' ;-)

Venlig hilsen
Lars.

124 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Jensen, 9. februar 2008 kl. 21.25

Til Sanne, hold da op hvor en snæversynet verden du går rundt i: "Katte skider ikke på græsplæner da jeg aldrig har set det" siger du!

Det kan da godt være du kan score 11 i dansk stil og klare dig verbalt i mange sammenhænge, men at du "leger" ekspert på et område som du mener at kende er da way off for dig kan man da tydelig se!

Din snæversynethed omkring det at du elsker katte forhindrer dig åbenbart i at se det mange af os andre ved med sikkerhed. Nemlig at katte skider på en græsplæne. Har jaget op til 3 forskellige katte væk fra min plæne som var i færd med at lave dej!

Ved ikke hvad du gerne vil ha ud af at prøve at bilde andre og dig selv ind at et sådan fænomen ikke forekommer. Synes du skulle lukke arret, før du kommer til at udtale dig om noget du ingen forstand har på!

125 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 10. februar 2008 kl. 8.30

Hej Lars.

Suk.Mennesker udenfor pædagogisk rækkevidde,som du udtrykker dig,er der jo mange af!

Men jeg vil fortsat fastholde at det ikke giver ret til at eliminere hverken dem eller deres dyr,hvor meget man end kunne have lyst til det.

Indlægget fra d.8/2 var måske nok ment som ren provokation,men det er jo før set at folk har fundet oplysninger til destruktivt brug på nettet,ikke sandt?Man kan jo eliminere uønskede væsner på mange måder og det må vel handle om at finde den mindst smertefulde og hurtige måde at gøre det på?Og lovlige.

Og som nævnt kan jeg sagtens forestille mig problematikken med kattelort over det hele.

Venlig hilsen Sanne

126 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Elizabeth S., 12. februar 2008 kl. 15.35

Jeg er meget glad for katte, men jeg er godt nok træt af andre folks dyr.

Jeg har gjort alt hvad der står i min magt for at få katte væk fra min grund, jeg har jaget dem ud af haven, jeg har sprøjtet på dem med et vandgevær, jeg har brugt flere hundrede kroner på ting som skulle kunne holde dem ude, jeg har lukket alle huller i hækken med hønsenet og alligevel er der kattelort på min græsplæne og kattetis i min klapvogn, løbevogn, trækvogn og barnevogn.

Problemet er at jeg kan ikke sige hvilken kat der gør det og alle har deres møgdyr til at rende rundt overalt og det fylder bare for meget i min hverdag.

De bruger desuden også vores carport som toilet, forestil jer hvor klamt det lugter.

Så selv om jeg synes at de metoder der skader kattene er uacceptable, så er jeg enormt fristet af dem.

127 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 27. marts 2008 kl. 23.05

Kære alle, Torben, Lars, Michael, håp mfl.

mit problem er ikke kattene – men folks unger som ikke respekterer ejendomsretten men render rundt overalt, knækker min nyplantede hæk, smadrer deres fodbold ind i mit nytilplantede bed, skriger og råber så det er en lidelse at være udendørs. Forældrene sidder med store svømmende øjne og synes de er så skønne og dejlige. Og ve mig, hvis jeg brokker mig over deres "dejlige" unger. Alle I der har deltaget med gode råd om, hvordan man holder katte væk, I må da have nogle ideer til, hvordan man lærer børn og deres forældre at respektere ejendomsretten. Eller den gælder måske ikke for små børn? Men så må den vel gælde for deres forældre? Eller hvad?

128 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. marts 2008 kl. 20.48

Til Lone. Du har nogle slemme problemer at slås med. Jeg håber at den nye hæk du har plantet er en berberis hæk, eller noget med torne på, for det kan holde både katte og børn uden opdragelse, ude af din have. Så mangler du bare en solid havelåge med lås, så ungerne holdes ude. Lågen skal være med lodrette jern, den er ikke nem at forcere. Det er selvfølgelig billigere at tale med ungernes forældre, men det har du vel forsøgt.

129 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 15. april 2008 kl. 11.38

Nu har jeg læst alle indlæg og jeg mangler stadig svar på, hvor holdes andres folks katte væk fra at bruge vores haver og hække som toilet?

130 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 15. april 2008 kl. 11.39

Jeg mente selvfølgelig hvordan holdes...

131 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Johansen, 20. april 2008 kl. 22.02

Jeg har læst alle indlæg vedr. "gå væk kat". Mit problem er at flere kate fra området pisser og skider i mine hynder i min udestue, nu hvor der bliver forår og døren er åbnet. Hvordan holder jeg dem væk. Har prøvet vand og "gå væk kat".

Hilsen
Henning

132 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alise, 18. juni 2008 kl. 13.02

Hej alle med katteproblemer
Forstår vildt og inderligt alle problemer. Jeg bliver også belortet af naboens katte som oveni købet hopper ind af mine vinduer og tager for sig af retterne på mit køkkenbord hvorefter turen går enten på sofaen eller i min seng og det er fanme ikke til at holde ud at man ikke engang kan ha sit vindue til at stå på klem uden at man skal belæmres med kattene. Har selv hund som på ingen måder får lov til at besørge på andres grund.Er på ingen måde kattehader men vil gerne selv bestemme i hvilken omfang de skal opholde sig på min adresse...

Jeg håber inderligt på et mirakkelkur på et tidspunkt da jeg også har afprøvet ALT uden held

133 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 18. juni 2008 kl. 21.01

Ha ha...

som nr 132 må det være ved at blive klart, at her kan mennesket ikke stille tilstrækkeligt op.

Ha' det rigtig godt og nyd sommeren.

Hilsen Helle-Sofie

134 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. juni 2008 kl. 21.20

En katte forskrækker = en stor vandpistol, eller helst et vandgevær (legetøjsforretning). Det har kattene respekt for, da de rammes precist. Jeg har skudt naboernes katte et par gange, og ikke set dem siden.

135 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alise, 18. juni 2008 kl. 21.46

Er der nogen som har erfaring med barkflis om katten også besørger deri

136 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Willemoes-Wissing, 18. juni 2008 kl. 23.22

Alis!

Hvad er det for en hund du har? Hvorfor kan den ikke holde katten væk? Mig bekendt er det bedste våben mod katte: En hund.

Mht. barkflis:
Jeg har barkflis rundt om mine frugttræer, der besørger min kat ikke, men måske er det fordi den bedre kan lide mit rosenbed.

mvh. Freya

137 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alise, 19. juni 2008 kl. 6.42

Hej igen
Ja jeg har også spurgt min hund om han da ikke er nornal? men han er 12 år gammel og ikke af de hurtigste mere men har aldrig jagtet kattene.(DESVÆRRE)
Barkflis kunne da være et forsøg værd på særligt udsatte steder
Hilsen Alis

138 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A. Ballin, 19. juni 2008 kl. 12.06

Der var godt nok langt igennem de 137 indlæg. Nå, her i boligforeningen er der også mange katte. Havde også problemer med at de kom ind i huset, når havedøren var åben. Prøvede hjortetakolie som STANK ind gennem den åbne havedør – og kattene var totalt ligeglade. Jeg var bange for at lukke en kat inde når jeg gik, så jeg eksperimenterede videre med "anti-katte-lugte". Jeg har taget en gammel 25–30 ml næsesprayflaske med forstøver (de nye kan desværre ikke åbnes) og putter ca 25 dråber patchouli æterisk olie i (44 kr i Matas for en flaske). Med den sprayer jeg dørtrinnet ca hver anden dag. Fra jeg startede med det, har der ikke været besøg af nabokatte. Obs: efter 5 minutter er lugten fordampet for min næse men åbenbart ikke for kattenes.

I bedene har jeg strøet kaffegrums, fordi jeg fik at vide at sneglene ikke kan lide lugten, og jeg har mange hostaer. Efter jeg startede på det, har jeg faktisk ikke set kattelort i bedene. Der var en anden der meget tidligere i tråden her foreslog det, men jeg ved ikke om jeg bare har været heldig.

139 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A. Ballin, 19. juni 2008 kl. 12.08

Nå ja, hvis det ikke lige fremgik af foregående indlæg: 25 dr patchouli og så fylder man flasken op med vand...

140 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: JASE, 20. august 2008 kl. 23.58

Jeg har desværre også problemer med naboernes katte. De besørger i vores have, ligger på vores bil, og hopper ind af vores vinduer når de står åbne. Det første er næsten det værste, da det lugter ekstremt grimt.

Jeg har forsøgt at tale med ejerne, og jeg har leveret kattene tilbage (med et smil) – for lige som at sende et pænt signal om at jeg ikke ønsker kattene på min matrikkel. Jeg har også varslet naboerne gennem grundejerforeningen iht. loven om vejfred osv.

Jeg kan godt lide dyr (også katte), men det er frustrerende at ejerne ikke kan tage deres ansvar alvorligt. Når man henvender sig, bliver man blot betragtet som et brokhoved. Du skal bare smide vand på dem, siger de... nej, de skal holde deres katte væk fra min matrikkel når jeg beder dem om det (som loven siger).

Jeg har efterhånden lyst til at hive luftgeværet frem, men det vil jo selvfølgelig være uretfærdigt overfor katten. Det er jo ejerne som burde have skud bly i bagdelen ;-)

141 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Og Vibe, 21. august 2008 kl. 12.32

Det er da utroligt at så mange har problemer med naboens kat. Alle mine 3 naboer (unge familier) har kat og dem kan jeg ikke holde ude af haven. Jeg kunne selvfølgelig hegne min have ind, men det er nu mere rart at have de katte gående end at have mus, som jeg havde før "de unge" flyttede ind.

De giver også min hund lidt ekstra leg og motion. Selv om hun ikke er større end kattene jager hun dem gerne op i et træ, eller ud af haven.

Det er måske særlig velopdragne katte, alle tre er hankatte og kun den ene er kastreret, men jeg har ingen problemer med lugt ved huset, kun ved hækken, og så er det heller ikke værre! Naboernes grill lugter faktisk lige så fælt!

Problemer med at de besørger i mine bede, tja, men det irriterer mig også at ræven, når den kommer gennem haven hver morgen, besørger på de øverste sten i mit alpinbed!

Nej, hvis vi skal tale om gener fra naboernes dyr er de for intet at regne mod de mange gener der er :
Når naboerne bruger alle deres motoriserede haveredskaber.

Når navoerne griller hver aften sommeren igennem (lugten er ikke altid god).

Når naboerne holder fest med råb og høj musik til langt ud på natten.

Når naboens teenage børn spiller meget højt musik for åbne vinduer.

Når naboens små børn får lov at skrige ude i barnevognen i lang tid.

Når naboens børn larmer, råber og skriger.

Er der noget at sige til naboernes katte flygter ind til Totti (hunden) og mig, hvor der næsten er fred og ro?

Årgang 38

142 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 21. august 2008 kl. 19.53

Den var god. Ørepropperne længe leve.

143 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 23. august 2008 kl. 10.52

I vores have har vi valgt at plante masser af tæt bunddække overalt. Flis eller fyrrenåle de steder hvor der ikke gror noget. Og hvis man møder en kat i haven hvæser og stamper man – øjeblikkeligt. Der er ikke tid til at hente vandforstøver eller andet.

Hvis der er "stier" hvor kattene hvor kattene eller rævene kommer gennem hækken, ligger vi en lille bunke afklip fra berberisbuskene, tjørnehækken eller fyrrenåle.

Den metode har faktisk holdt terassen og gårdhaven fri for uønskede rovdyr. De opfatter området som et farligt og ubehageligt sted, og de holder sig derfor væk – sådan for det meste.

144 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kennet, 23. september 2008 kl. 11.24

Hvordan holder man katten væk uden at det skal gå ud over den hund man har. Den kan jo ikke være ude hele natten bare for at holde en kat væk?

145 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 23. september 2008 kl. 20.22

Kennet, skriv – katte – oppe i søgefeldtet øverst på denne side.

146 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ida Karlsson, 5. november 2008 kl. 10.31

Puha sikke mange sure indlæg – det er jeg ikke vant til at se på denne side.

Jeg har en kat, Arnold, og han kommer både ude og inde og jeg er af den holdning at det er dyreplageri at holde en kat inde.

Arnold anskaffede vi os fordi han er en dejlig sjov fyr. Han fanger snebolde om vinteren og ukrudtsduske om sommeren. Han elsker at lege med os, vores hund men undgår helst vores søn på 10 mdr. Derudover fanger han også mus – mange mus og endda rotter og jeg har endda hørt at katte holder mårer og andre trælse dyr væk. Så der er mange dejlige glæder ved at have kat og vi har ham absolut ikke for at genere vores naboer.

Faktisk har vi nogen dejlige naboer hvor manden hader katte. Han sprøjter vand på Arnold, hvæser af ham og hvad han ellers finder nødvendigt – og det er fint med os.

Det er da fjollet at blive uvenner over katte. Hvis der ikke var nogen ville der være en del flere mus og rotter, hvilket er på vej til at blive et stort problem pgs klimaforandringer osv.

Vi katteejere elsker vores katte men ligesom jer synes vi også kattelort er træls men det er altså at foretrække fremfor mus og rotter.

Jeg har selv rionet over min bedkasse indtil frøene er begyndt at spirre så katte ikke ødelægger det.

Sikke en smøre.

Hav en god vinter allesammen og nyd at mange katte bruger hele vinteren foran brændeovnen eller andre lune steder :)

147 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. november 2008 kl. 20.04

Ida, du har fattet lidt. Men aner ikke noget som helst om hvad din kat tilfører os andre. Du lever i din lille igoistiske katteverden, hvor du nok mangler føelser til andre. Kan du slet ikke forstå at vi andre forventer at leve i vores, ganske uforstyrret af dine, anderledes. Godt hvis du eks. ikke er fuldstændig facineret af at din græsplæneklipper står og køre med fuldstændig fuld gas døgnet rundt eller meget andet, vi kan frygtes ved. Men kan du forstå at det måske slet ikke facinerer dine naboer. Måske vi andre forsøger at tilholde mus og rotter? De er bestemt lige så søde med deres kønne blanke øjne. Vores datter listede i flere dage rundt med en muldvard i dukkevognen, tog den mange gange op til kinden, hvor de aede hinanden med lukkede øjne og tilbageholdt åndedræt. Tromler du bare dine tilbøjligher igennem uden hensyn til dine omgivelser? håp

148 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Nielsen, 9. november 2008 kl. 21.28

Kære Ida.

Du pisser åbenbart både på lovgivningen og andre menneskers ejendomsret.

Jeg har selv katte og de får absolut ikke lov til at færdes andre steder end på min egen grund.

Jeg har den holdning til dine og andres husdyr, at kommer de ind på min grund, så skal de fjernes, så dumme husdyrsejere som dig forstår at de latterlige synspunkter i har, vil få konsekvenser før eller siden.

Desværre er det ikke dig men dyrene som det går ud over.

Det gør mig simpelthen gal i skralden at mennesker som dig ikke forstår en skid og som bare gør hvad det passer jer, grundet en misforstået opfattelse af dyrs behov.

DU ER EN STOR EGOIST.

Hilsen
Tom

149 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Willemoes-Wissing, 9. november 2008 kl. 23.01

Tom,
Hvordan holder du dine katte inde på din egen grund?

MVH :)
Freya
PS. Jeg er glad for at jeg ikke er nabo til Hans Åge Pedersen som tilsyneladende holder rotter, eller gerne vil holde rotter!

150 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 9. november 2008 kl. 23.18

Hegn om haven kære Freya, sådan holder man hunde, køer, svin, høns etc inde, fatter ikke hvorfor det skal være anderledes med katte – indtil mine naboer lærer det så bliver alle uønskede gæster blot skudt, heldigvis bor jeg så langt ude på landet at det er fuldt lovligt (og ganske effektivt). Og nej, jeg har hverken mus eller rotter

151 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte TJ, 10. november 2008 kl. 11.11

Kære, Peter, Hans Åge, Tom med flere. Tja, man må jo bare konstatere, at katten er kommet for at blive. Der er nok ikke rigtig noget I kan gøre ved det, med mindre I da vil gå i frivillig isolation! Katten er et fantastisk dyr, dens natur kunne vi lære meget af. Sådan nogle mavesure, ondskabsfulde gamle mænd kan ødelægge en hel debat, og det lader endda til, at I nyder det. Føj!

Hans Åge: Rotter er skadedyr, som fører sygdomme med sig, det er rigtigt uansvarligt, at du prøver at udbredde rotterne og musne, det er der rigtig mange mennesker, der kan blive syge af. Hvorfor skal de lide for at du kan hævde dig selv? Den slags bør vel aldrig ske på fællesskabets bekostning. Det er meget ubehageligt.

Peter: Naturligvis har du da mus og rotter, hvis du er sådan en fanatisk anti-kat person, det siger da sig selv, at de finder et fristed lige præcis steder som hos dig. Tænk at skulle leve stærkt generet af mus og rotter, bare fordi man har en principsag om at man er imod det fantastiske dyr, som katten er.

Tom: Vi er mange der godt vil frabede os, at du bruger denne debat til at kalde andre folk for øgenavne og lignende. Det er faktisk ikke det der er meningen med denne hjemmeside! Naturligvis kan du da ikke selv bestemme, hvor dine katte skal færdes og ikke færdes, så den der med at du prøver at bilde os andre ind, at lige netop DINE katte da godt ved at de kun må gå til din hæk og ikke videre, den holder vist ikke en meter! Katten er et naturligt dyr, og mennesker som dig hader naturen og alt det gode i livet. Så kan I sidde inden døre med gardinerne rullet ned og prøve at lukke jer væk fra resten af verden, fordi I hader den! Hvor må det dog være sørgeligt!

Tag jer sammen, drenge!

Mvh Gitte TJ

152 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alise, 10. november 2008 kl. 12.13

Til Gitte

Jeg er ikke en sur gammel mand. Vil gerne høre hvad du ville sige til at naboens 50 kg tunge langhårede hund lå i din seng,og sked i din have? nej vel det må den ikke...Her i sommer vågnede jeg ved at en dum loppebefængt kat var hoppet ind af mit soveværelsevindue og lå og sov ved siden af mig i sengen. Det er sgu da målet. Det tror jeg ikke der er nogen på denne site der ville finde sig i.

Det han da ikke være rigtig at man skal ha kattegitter for vinduer og døre. Nok er det at de skider i alt udenfor.

Så kære katteejere vis forståelse og hensyn. det må vi hundeejere gøre og de fleste gør det. Har desværre ikke hund mere han er afgået pga alder.

Hilsen Alis

153 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte TJ, 10. november 2008 kl. 14.03

Kære Alis!

Du har selv lige bekræftet det, jeg skrev (og beskrev) i mit forrige indlæg. Godt klaret og tak for det!

Gitte TJ

154 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Nielsen, 10. november 2008 kl. 16.23

Kære Gitte.

Det er helt tydeligt at du heller ikke ved en pind om katte.

Mine katte går i løbegård og er forøvrigt racekatte. De kan ikke klare sig ude i det fri og stortrives med at være indekatte. De har et luksusliv og gennemsnitslevetiden er væsentlig højere end udekatte.

Hvis jeg på et tidspunkt beslutter mig for at lade mine katte løbe rundt i hele haven, bliver den forsvarligt indhegnet inden. Det er ikke så svært.

Du kan IKKE sætte dig ud over gældende lovgivning, som helt tydeligt fortæller at husdyr skal holdes på egen grund.

At kalde folk for en egoist er ikke et øgenavn, men derimod at sige tingene som de er. Slå op i en ordbog og læs, hvad egoist betyder.

Jeg elsker dyr og natur højere end mennesker og bliver vred og frustreret over at jeg skal lade det gå ud over dyr, når det var katteejeren, som skulle have haft en røvfuld.

Desværre er det strafbart og jeg er en lovlydig borger.

Har også bekriget hundeejere, som mente at min forhave skulle bruges som hundetoilet. Jeg har intet tilovers for den slags mennesker og heller ikke folk, som mener at deres husdyr skal rende frit over alt.

Du skal bare forstå at jeg ikke hører til den kategori, som vender den anden kind til og finder mig i alt.

Vi har alle vores måde at sige tingene på og hvis min tone ikke passer dig, så find et andet sted at debatere. Du får ikke mig til at give afkald på min ytringsfrihed.

Hilsen Tom.

155 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte TJ, 10. november 2008 kl. 16.37

Kære Tom!

Du er jo helt uden for pædagogisk rækkevidde! "Jeg gør bare som det passer mig, uden at tage hensyn til andre omkring mig". Hvad er det dog for en forfærdelig holdning?! Hvad så med de autonome, så skal de også bare have lov til at smadre forretninger og sætte biler i brand fordi de har lyst til det? Godt jeg ikke lever i din verden. Jeg synes du skal vide, at jeg har klaget til redaktionen over dig, så må vi jo se, om de også er enige med dig i, at du "selvfølgelig" bare skal have lov til (rent ud sagt) at skide på andre folk i denne debat. Vi er mange der er meget glade for vores katte, og derfor er det også forfærdende at høre på, at en person som dig ligefrem maner til selvtægt mod de sagesløse dyr, hvilket i øvrigt er ulovligt og er grundlag for politianmeldelse. Jeg har talt sammen med mange andre her fra debatten, der er meget kede af at skulle lægge øre til den skingre tone i debatten, hver gang katte bliver debateret. Jeg er sikker på, at idéen med dette forum, og fora af samme type, ikke er at deskutere, hvordan man kan udøve dyremishandling. Derimod er meningen at dele erfaringer om have- og plantedyrkning, og det vil jeg godt henstille til at siden fremover bliver brugt til.

Gitte TJ

156 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ida Karlsson, 10. november 2008 kl. 16.48

Super Gitte :)
Tænkte også på at denne debat ikke virkede til at føre nogen vegne – og den er blevet for bitter, så det er nok godt nok hvis den stopper her.

Lad os nu bare håbe at alle kan klare eventuelle stridigheder med naboer ordentligt.

Heldigvis har vi ingen problemer hverken med plæneklippere, børn eller katte... så kan jeg vel fortsætte med at være egoistisk (til stor ærgrelse for den der nu fik kaldt mig det) ;)

157 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Nielsen, 10. november 2008 kl. 17.00

Kære Gitte.

Du har overhovedet ikke læst min seneste kommentar ordentligt og dermed heller ikke forstået noget af det.

Du laver belejligt om på mine ord så det lyder fuldstændigt som om at jeg nu er en lovbryder.

At du vil klage, skal du da være velkommen til, så kan jeg da kun håbe at mit indlæg bliver læst som det er skrevet og skal forstås.

Hilsen Tom.

158 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne Dahl, 10. november 2008 kl. 17.30

Kære alle

Det var da en interresant debat/forum :-)
Men jeg sidder her, og kom til at tænke på min gamle ven. Han havde råd, og de var frygtelige effektive.

Nu er det ikke for jeg som sådan, har noget imod hverken katte eller deres ejer. Men ofte er det ejeren, som har misforstået noget. Ejeren tror, at bare fordi vedkommende har lyst til at holde kat, så har hele nabolaget også. Hvilket høre til sjældenhederne. Ejeren er også en person, som typisk absolut ingen forståelse har for, at naboen ikke vil holde kat. Altså en person som ikke kan snakkes til fornuft!

Bliver man belæmret med naboens kat, må man jo så gøre noget. Katten skal jo lære at salatbedet ikke er et kattetoilet, og køleren på bilen ikke er en soveplads, og ungerne barnevogn er absolut forbudt. At aflive katte med skud, gas, kvæling eller gift vil være det næmeste. Men det lære ejeren desværre ikke meget af, og anskaffer sig typisk en ny. Og så er man lige vidt!

Tilbage til min gamle ven:
Han sagde altid, det gælder om at straffe ejeren. Man tager en halv frikadelle, og tre mussekorn (bemærk antallet). Mussekornene pakker man ind i dellen, og placere den et sted hvor katten tilfældigvis kommer forbi. Efter nogen tid, får vores kat lidt ondt i maven, og søger hjem til ejeren. Derhjemme får den tynd mave, (her er tale om myllerbæ i stråler), og den stakkels ejer må igang med kost, spand og vand. Det står på i to – tre dage, og er lidt af en prøvelse for den kære ejer.

Her kommer så pointen: Det er ikke alle katte der overlever ejerens kærlighed, når de har overskidt ejerens hus i tre dag:-) For at fremelske denne proces, kan man eventuelt kigge ind til ejeren på treje dage, og spørge til hvorfor han er ved at rense gulvtæppet, og hvorfor alle møblerne står udenfor. Og hvad er det for en underlig lugt her er. Knyt eventuelt en lille kommentar til, om at det sikkert er noget katten har spist, når den har været ude og strejfe omkring. Skulle ejeren vælge at aflive katten, har man samtidig lært ham ikke at anskaffe sig en ny. Bemærk antallet af musekorn, hvis man bruger flere, risikere man at katten dør, og det er jo ikke meningen.

Så kære søde rare dejlige små kattefolk, vil i ikke godt holde katten ved jer selv. Hvis vi andre føler trang til at holde kat, skal vi nok selv købe en.

Rigtig god fornøjelse!

Arne Dahl

(Moralen: katteejeren kunne jo bare holde dyret på sin egen grund)

159 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 10. november 2008 kl. 17.46

Folk, som er i stand til at læse en smule indenad, vil hurtigt kunne konstatere, at Tom Nielsen med sine velformulerede synspunkter ikke er det fjerneste autonom.

Han tager netop det hensyn til andre mennesker, som er nødvendig for en fredelig sameksistens.

Han ville være yderst velkommen som min nabo.

Desværre viser den lange tråd, at folk, som har en afvigende mening, opfattes som parter i en krig, der virker som religiøs.

Når man som nogle argumenterer ud fra noget følelsesmæssigt, er det umuligt at nå til en forståelse.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

160 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 10. november 2008 kl. 19.38

Jeg har for snart længe side haft nogle indlæg i denne debat.

Mit problem er for så vidt løst, idet min nabo har fået en kæreste, og hun bryder sig ikke om katte. Så nu er betanden slået næste helt ned.

(I øvrigt, så har jeg aldrig haft så mange mus, som da hans kattebestand størst!)

Men jeg må alligevel reagere lidt på de seneste indlæg, fra hhv. Tom og Gitte.

Det er jo værd at bemærke de begge er katteejer, men der er tydeligvis en verden til forskel på hvordan de påtager sig et ansvar for det levende væsen som de selv har anskaffet.

Tom er tydeligvis sit ansvar bevist, ikke mindst fordi han tænker på sine katte. Jeg har i min vennekreds også nogle som holder katte, på samme vilkår som Tom, nemlig at de holder utrolig meget af katte, og ville ikke kunne bære at de skulle blive syge i omgang med strejfende katte, eller opleve at de måtte hente en ihjelkørt kat på vejen, derfor har de bygget en stor kattegård.

Som de også siger, hvad er idéen med at anskaffe sig et dyr, og så blot lade det strejfe. Det er der vist heller ikke nogen ansvarsbeviste forældre der lader deres børn gøre.

Jeg syntes at Tom har holdt en bemærkelseværdig sober og faktuel tone. Hvor Gitte desværre for længst har droppet at læse hvad der står men i stedet for blot tromler ud. Så her udtrykket "uden for pædagogisk rækkevidde" vist en passende betegnelse for hende selv. (Formoder det er legalt udtryk, eftersom hun selv bruger det!)

Se dette handlede ikke så meget om katte, men jeg håber at det kan få debatten tilbage til en ordenlig tone og med et faktuelt indhold.

Venlig hilsen
Lars

161 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Willemoes-Wissing, 10. november 2008 kl. 20.22

Lars skrev:
"jeg håber at det kan få debatten tilbage til en ordenlig tone og med et faktuelt indhold..."

Kære Lars og brugere af denne side:
Hørt,hørt.

MVH
Freya

162 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Det Var Kattens, 10. november 2008 kl. 22.34

At tænke sig – 161 indlæg om katte – i et forum om have. De historier ville være velkomne hos Dyrenes Beskyttelse.

163 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte TJ, 11. november 2008 kl. 0.02

Kære Tom.

Når man indgår i en debat som denne, som du selv og endda af egen fri vilje har valgt at gøre, ja så forventes det faktisk at man 1) Sætter sig ind i stoffet inden man begynder at diskutere. 2) Gør dette i en ordentlig og respektfuld tone of 3) Holder sig faktuelt og inden for de i starten fastsatte rammer.

Intet af dette formår du. Det er tydeligt, at du ikke har forholdt dig til mine indlæg (altså læst dem), istedet har du ladet følelserne tage over, hvilket jo "naturligvis" medfører at det skal gå ud over os andre. Du forholder dig jo overhovedet ikke til hovedargumentet i min kritik, nemlig at dette debatfora er forbeholdt udveksling af erfaring inden for områderne 1) Havehold og 2) Plantedyrkning.

Du har med andre ord ikke forstået spillets regler, og derfor har du vel, som sådan, også dømt dig selv ude.

Mvh Gitte TJ

164 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Nielsen, 11. november 2008 kl. 8.06

Tja kære Gitte.

Det er jo også en måde at undgå emnet "hvordan holder man katte ude af sin have".

Du skal være den sidste til at fortælle mig at jeg ikke sætter mig ind i stoffet.

Du er på nuværende tidspunkt kommet med adskillige beskyldninger og postulater, som du ikke har grundlag for at komme med, set ud fra
det jeg har skrevet.

Jeg gider faktisk ikke at remse dem op og kommentere dem, for du læser sandsynligvis ikke hele teksten som helhed, men tager de enkelte ord som du kan bruge ud og omskriver dem.

Næ Gitte, jeg har en ren samvittighed og må kun konstatere at du har en forudindtaget holdning til det med at lade sine katte rende frit overalt og du blæser dermed på gældende lovgivning på dette område.

Hilsen Tom.

165 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Duff, 11. november 2008 kl. 10.00

Hmmm... undskyld jeg blander mig.

Men jeg vil gerne vide hvad Gitte TJ vil gøre, hvis naboens kat har fundet det behageligt at ligge sig på taget af ens bil. Hver gang man sidder i sin bil, og kigger ud af forruden, kan man så se en 4.sporet motorvej af katte klør ned over køleren. Naboen er fuldstændig umulig at trænge ind til, og total umulig at tale til fornuft. (Du kende sikkert til denne persontype)

Hvad vil du gøre? Og kan du forstå vi er nogen som går til mere håndfast til værks?

MD

166 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ida Karlsson, 11. november 2008 kl. 10.05

Hej Tom (og muligvis også andre).

Jeg havde ikke tænkt over at hvad jeg gjorde var specielt egoistisk.

Jeg synes det er fint med indekatte i nogle tilfælde, men det er altså bestemt ikke alle katte der trives med at være inde og så komme i løbegård. Hvis du snakker med folk fra dyreinternater er det bl.a. en af grundene til at internatkatte bliver aflivet efter et stykke tid – de færreste trives selvom de har løbe gård.

Synes selvfølgelig det er dejligt at du er glad for dine katte og at du tænker på andre. Jeg synes også at jeg tænker på andre for skulle vi nogen sinde få klager vil vi selvfølgelig finde på noget, men det er sltså ikke alle katte, der bare besøger naboerne som det passer dem. Vores kat er faktisk sky overfor alle andre end os og kommer så vidt jeg ved (ja undskyld jeg ikke er sikker) kun i vores have, hos vores naboer som er glade for ham da de lige har opdaget et eller andet skadedyr under deres hus og så kommer han på de omkringliggende marker hvor det vrimler med mus.

For at komme tilbage til det med hegnet, som jo virker fint for dig – MEN her på vejen hvor jeg bor er der trods alt en del katteejere og jeg foretrækker altså katte der render frit omkring fremfor store skæmmende hegn ved hver 3. eller hver 4. hus.

Undskyld jeg plaprer løs men kom i tanke om en anden ting som måske kan overbevise dig om at det altså slet ikke er alle katte der kan affinde sig med at være indekatte. Da jeg var barn havde vi en kat, dr hed Gunner,somblev kørt ned og fik benet i gips. Det betød selvfølgelig at han skulle være inde indtil hans ben var godt igen. Så vi gik tur med ham og ha hadede det. Han trænede sine forben så meget op så han kunne åbne døre og vinduer selv, så inden længe havde min mor sat snor ved samtlige vinduer og vi var nødt til at låse dørene for at han ikke kunne komme ud og komme yderligere til skade.

Det er skørt at skrive så meget om katte i et haveforum men nu er det jo startet og jeg vil i hvert fald gerne diskutere videre med dem der nu er herinde.

Hvad er det for racer du har? Arnold er en sortbroget huskat. Men han kommer selvfølgelig stadig til dyrlæge årligt så han ikke bliver syg og han er også kastreret – så vi gør vores for at kattebestanden ikke vokser yderligere.

Venlig hilsen Ida, der VIL have lov til at have kat som det nu er bedst for katten!

167 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ida Karlsson, 11. november 2008 kl. 10.14

SVAR TIL MICHAEL DUFF:
Jeg ville blive voldsomt irriteret men prøve at løse det selv, inden jeg snakkede med naboen, for jeg må indrømme at jeg tror at det nok er dig der lettere kan gøre noget end kattejeren.

Der var en der tidligere skrev om at sprøjte med vand (der var endda nævnt en smart konstruktion) og det lød da som en god idé. Hvæs af katten.

Jeg går ud fra at din bil ikke står i garage så katten ligger der nok enten for at slikke sol eller fordi det er en god udkigspost. Kan du gøre det mindre attraktivt?

Jeg ved godt det ikke burde være dit problem men samfundet er jo indrettet så vi alle hele tiden skal forholde os til andre folks laster og problemer.

PS: Ved godt det ikke var et spørgsmål til mig – ville bare lige give et bud.

168 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Willemoes-Wissing, 11. november 2008 kl. 11.37

Hej Michael.

Hæng en tom æggebakke i en snor tæt over bilkøleren. Efter nogen tid har katten fundet et bedre sted, så kan du fjerne æggebakken. Hos mig virkede det fint!

mvh
Freya

PS. Kunne Gitte og Tom ikke udveksle mailadresser, så kunne de fortsætte med at skændes uden at vi andre skal se på det?

169 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alise, 11. november 2008 kl. 13.08

Hej Freya

Det med æggebakken er sikkert en god ide' men der kan jo godt være der er lige lovlig langt til himlen og hæfte noget fast i og så er problemet jo ikke løst alligevel. Og vandpistol? hvem har lyst til at stå vagt i døgndrift? ikke jeg. Vi har ikke mindre end 15 små/store katte i nabolaget som alle render rundt ude og forpester vores omgivelser. dvs katte som får killinger som får killinger osv. og for at det ikke skal være løgn så har vi altså også mus.

170 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte TJ, 11. november 2008 kl. 13.10

Til Michael Duff: Det du beskriver ville jeg ikke have et problem med. Er der andet du vil vide?

Til Tom: Du forholder dig jo overhovedet ikke til diskussionen, og derfor nytter det jo heller ikke noget at prøve at råbe en person som dig op. I det mindste kunne ku have sat dig ind i stoffet, men næ nej, for dig gælder de åbenbart særregler. Du kommer med adskellige beskyldninger, som gør det træls for os andre, der faktisk bare ønsker at bruge denne hjemmeside i god ro og orden.

Jeg ved godt at du ikke vil læse dette indlæg i sin helhed men bare plukke ud med arme og ben og sætte det sammen så det passer til din fremstilling af sagen. I det mindste kan jeg se mig selv i øjnene uden at blive ubehageligt til mode. Jeg kan til gengæld også konstatere, at du har en forudindtaget holdning, som du "naturligvis" bare forsøger at trumfe ned over hovederne på alle os andre.

Gitte TJ

171 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Duff, 11. november 2008 kl. 13.23

Kære Freya og alle andre

Hvorfor f... skal jeg lave allemulige tiltag for, at slippe for naboernes katte?

Bilen er en ting, så er der havehynder som stinker af kattepis, og børnenes snadkasse som er blevet til kattens lokum. De bettemands barnevogn, som kattene tror er en kattebolig. Det kan skú da ikke være rigtig at sagesløse menneske skal indrette deres hjem og have efter at der findes individer som ikke kan finde ud af, at holde kat. Vi er nogen, som IKKE vil indrette os efter jeres behov!

Så kan kattefolket måske forstå, hvorfor der af og til forsvinder en kat eller to.

MD

172 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alise, 11. november 2008 kl. 13.27

Hej Michael

Rigtig godt gået. Det er sgu et sprog der er til at forstå. Jeg er hel på din side.

Hilsen Alis

173 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Nielsen, 11. november 2008 kl. 15.48

Kære Gitte.

Det var da godt du lige kunne bruge min egen tekst til dit indlæg, når du nu ikke selv kan finde på noget.

Prøv dog at se øverst på denne internetside:
KOMMENTARAR TIL "HVORDAN HOLDER MAN UBUDNE KATTE UDE AF HAVEN?"

Vil du svare på et simpelt spørgsmål:

Er du ligeglad med lovgivningen vedrørende løsgående husdyr?

Hilsen Tom.

174 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 11. november 2008 kl. 16.55

Endnu et behersket og yderst sagligt indlæg fra Tom Nielsen.

I øvrigt må jeg på det bestemteste afvise, at emnet går uden for de rammer, som er gældende for forum.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

175 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. november 2008 kl. 17.58

Det er helt klar en sag for Dansk folke(anti)parti
De har alligevel så meget andet de gerne vil have holder sig væk...

Mon ikke det kunne komme med på den næste finanslov, anno 2009

176 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Duff, 11. november 2008 kl. 18.04

Kære Gitte

Undskyld, jeg overså dit spørgsmål i indlæg #170(det kan jo nemt at overse i alt det øvrige ævl)

Kunne du så ikke svare på følgende:
1) Hvorfor I ikke bare holder katte ved jer selv, og ikke lader dem fise rundt i hele nabolaget?

2) Hvad gør en kat berettigt til et liv på denne jord? Gør den nogen nytte, næppe (og kom ikke og sig den er skabt som kæledyr.)

3) Har du nogen som helst forståelse for os kattehadere, og vores problemmer? Se tidligere indlæg fra undertegnet.

Sidst, men ikke mindst bliver du nød til at acceptere, at vi er nogle som selv regulere bestanden af katte, når kattefolket ikke selv kan!

Svar udbedes!

MD

177 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Duff, 11. november 2008 kl. 18.05

Kære Gitte (igen)

Undskyld, jeg glemmet helt at svar på dit spørgsmål... JA!

MD

178 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 11. november 2008 kl. 18.09

Det er ellers ikke småting der kommer på bordet inden for de sidste små 24 timer...

Gitte, prøv at trække vejret nogle timer, og vend så tilbage, jeg er ret bekymret for du vist har set dig helt skeløjet på denne debat.

Først deltager du i den, om end temmelig ensidig, og så kritiser du at debatten foregår i dette forum, for igen at vende tilbage, denne gang med masser af copy/paste fra diverse indlæg.

Er du nu helt sikker på hvad dun ønsker at opnår her i forumet...?

Så er Ida dog mere konstruktiv og jordnær i sine synspunkter. Det må man sgu' respekter.

Du har da i det mindste en lille forståelse for det kan være træls for dem som ikke ønsker katte eller bare deres efterladenskaber. Om end du dog vælger at skubbe løsningen af problemet over på de forudlæmpet. Og tros dine ønsker om vores overbærenhed, så modsiger du dig alligevel ved ikke at ville se på kattegård ved hvert 3 eller 4 hus.

Altså ingen "øjebæ" til dig, mens andre må accepter "kattebæ"... Den holder altså ikke ;-)

Nu vi snakker om bur, så kan alle katte holdes og vel at mærke trives i bur.

Men naturligvis ikke hvis de er opvokset og måske har haft en del år med fritløb, denne regel gælder jo for alle dyr.

Så det er bare at starte med bur fra første dag.

Men ulempen er jo nok i virkligheden at det koster både tid og penge at bygge sådan en gård, ligesom der er masser af andre udgifter ved katte- (ja, dyr-) hold, som mange (jeg siger ikke det også er dig Ida) katte ejer kvier sig ved at betale, derfor er der i dag brug for katteinternater, som må tage sig af de katte som blot er efterladt, fordi de koster penge eller bliver besværlig. Hvor ofte høre man ikke om katte/killinger som bliver efterladt i poser, i værste fald med sten i og kastet i vandet, fordi ejer ikke vil betale for en human aflivning hos dyrlæge.

Så er det jo langt nemmer at overlade til naboer at bruge tid og penge på at holde uønsket katte fra deres hjem.

Tænk på familier hvor der f.eks er allergi, de er tvungen til at holde deres hjem hermetisk lukket, da en udluftning som eller er meget vigtig for allergier, kan betyde at de pluslig har en kat i huset.

Har selv prøvet efter en udluftning, at finde en kat som syntes det var rigtig hyggeligt at putte sig på en håndklædehylde i badeværelset!

Altså, får man børn, anskaffer man sig en bil, et hus, eller et husdyr, så følger der både forpligtelser og omkostninger med.

Det gælder også for katte, selv om nogen syntes den er uden for kategori ;-)

Skulle nogen i øvrigt være i tvivl om loven for dyrhold, kan den læses her:
www.netpublikationer.dk/DFFE/1870/html/chapter03.htm

Dermed skulle det jo være fastslået hvem der har forpligtelsen, ansvaret og udgiften, når man anskaffer sig et dyr.

Men det tvivler jeg i øvrigt ikke på alle i dette forum er klar over, det kniber bare med at påtage sig ansvaret ;-)

Venlig hilsen
Lars

179 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Duff, 11. november 2008 kl. 18.59

Hej Lars

Det er muligt at det er udgifterne, som afholder kattefolket fra at lave et bur. Jeg tror nærmere det er de lugtgéner, som følger med. Dem kende kattefolket ikke, da de sender dyret ud på fremmed jord for at pis og skide.

Endelig er det ikke attid kattefolket selv, som er skyld i, at der er herreløse katte. Det kan jo ske at der smutter en kat eller to med i traileren, inden turen går til den anden ende af landet.

– Og jeg nægter fandme og tog dem med retur!

MD

180 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte TJ, 13. november 2008 kl. 12.58

I er nogle ækle mænd!

181 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Duff, 13. november 2008 kl. 15.57

Kære Gitte

Det er muligt, og vi er nogle der mener det samme om katte.

Og vil du så ikke prøve, at forholde dig til virkligheden? Og hvilket géner dine katte udsætter dine medborger for.

MD

182 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten R, 13. november 2008 kl. 17.05

Jeg har med interesse læst denne tråd og undrer mig, hvordan man kan komme så langt væk fra emnet. Jeg har ikke kat, men det har min genbo, op til flere endda og de er bestemt ikke indekatte, udover at de har taget ophold i min carport på min bil.

Ja, ja, tænker jeg, jeg vasker den da bare – op til tanken – 90 kr – fin ren bil – men ak ak, næste morgen ligner den igen et bunke møg, med masser af kattepoter henover hele bilen samt spor af, at den/de sover på taget af bilen. Min carport er lukket på 3 sider, så jeg kan ikke se, hvornår kattene har været på besøg, så vandpistol virker ligesom ikke for mig, men måske jeg skulle aflevere regningen til genboen for bilvask hver anden dag og se om det virker.

Mit spørgsmål er, at der for pokker må være et middel der virker til at skræmme disse katte være uden at koste en formue eller have en lille elektrikereksamen?

Hilsen Kirsten

183 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten R, 13. november 2008 kl. 17.06

Ups, det gik lidt stærkt – stavefejl – i sidste afsnit – ikke være, men væk, undskyld

184 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte TJ, 13. november 2008 kl. 17.22

Jeg har KUN indekatte, så de udsætter skam ingen for gener...

Gitte TJ

185 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten R, 13. november 2008 kl. 18.00

Hvorfor så tage sådan på vej, fordi vi andre ikke vil have vores ting ødelagt af udekatte.

Jeg undrer mig bare over den manglende forståelse fra katteejere. De har selv valgt at have kat/katte, så må man også tage kritikken af samme. Vi har bevidst ikke valgt at have katte og bør vel respekteres for det.

Men stadig gode råd modtages med glæde!

Hilsen
Kirsten

186 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. november 2008 kl. 19.12

Hej Kirsten.

Der er flere her i kvarteret som hænger en pap æggebakke op, et par cm. over kølerhjelmen. De rige har 2 bakker.

De siger at det er efektivt mod de forbandede katte.

187 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten R, 13. november 2008 kl. 19.38

Mange tak, Mogens, det er da i hvert til fald værd at prøve, jeg har en liggende, kan eventuelt dele den i 2, så føler jeg mig da lidt rig (uden at være det).

Det er helt dejligt med et seriøst indslag i denne tråd. Mange tak for hjælpen.

Hilsen Kirsten

188 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: 1. Psykolog., 13. november 2008 kl. 20.09

Der er også en anden tråd ved navn : kattelort under grantræet, den er desværre mere useriøs. Der slås mænd og kvinder og katte om det sidste ord.

189 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten R, 13. november 2008 kl. 23.27

Når man læser denne tråd, kan man da ikke undre sig over, at der skulle være en anden tråd der er værre, dette emne kan da bringe det værste frem i folk.

Yderst beklageligt.

(jeg vil nu nok alligevel lige tage et lille kig på den anden tråd – om ikke anden, så for et godt grin over småligheden i DK)
Venligst
Kirsten

190 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy Jensen, 21. december 2008 kl. 10.15

Katte er et problem.

Men langt flere problemer kom der hvis ikke der havde været – især store – katte som tager mus, mosegrise osv.

191 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 22. december 2008 kl. 11.15

Hej

Katte er et problem, et af mange problemer... Men kan vi lære kattefolket, at holde deres udyr ved dem selv, så skal vi andre nok finde en løsning til de andre skadedyr.

MD

192 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Hansen, 22. december 2008 kl. 12.55

Man kan vist ikke helt fortælle en kat, hvor den må gå og hvor den ikke må gå, selvom tanken da er sød (omend noget naiv) ;)

Mvh Bente Hansen

193 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 22. december 2008 kl. 14.23

Hej Bente!

Man kan heller ikke fortælle en ko, en hest eller en hund, eller kanin hvor de må gå og hvor de ikke må gå.

Det er derfor man har opfundet indhegning, bure, hunde- og kattegårde osv. ;-)

Venlig hilsen og god jul
Lars

194 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 22. december 2008 kl. 14.57

Kære Bente

Det er jo derfor eks. landmanden opsætte hegn omkrig de marker, hvor han har dyr på græs. Således forlader hans dyr ikke matrikel, og laver skader hos andre.

Det er blot det samme katfolket skal gøre. Det er skam ikke så svært at forstå. Det er et spørgsmål om vilje og forståelse. Og hvis ikke, så er der konsekvenser.

MD

195 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Børge Sørensen, 23. december 2008 kl. 0.47

Hej alle, husk ikke at svare Michael Duff. Han har tidligere brilleret med at lave internet-trolling, se: en.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internet), til stor gene for os andre "lovlydige" i tråden "Kattelort under grantræet", om netop samme emne. Sikke et fjols ;-)

God jul til alle, hilsen Børge Sørensen.

196 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 23. december 2008 kl. 21.12

Selvfølgeligt kan vi det Lars. Jeg har gjort det mange gange. Gnidnings løst. håp

197 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 29. december 2008 kl. 21.05

Nemlig. Og det kan vi også finde ud af her i Bogense, hvor vi ikke har sådanne nabostridigheder.

Mvh Eivin

198 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 29. december 2008 kl. 23.49

Hej Hans Åge Pedersen.

Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår dit indlæg (196)

Venlig hilsen
Lars

199 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 30. december 2008 kl. 20.18

Apopo nytår og ubudne katte, sjovt sammenfald... bang. De skal nok holde sig på afstand.

Godt nytår!

md

200 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. december 2008 kl. 23.17

Indlæg nr 200 har svaret

skil dig af med haven, ingen have ingen kat/katte (i haven)

201 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 30. december 2008 kl. 23.19

Rolig nu, Søren.

Mvh Eivin

202 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alise, 31. december 2008 kl. 7.55

Ej nu synes jeg vi skal være rare på årets sidste dage.

Kattene er for katteejere lige så afholdte som os hundeejere holder af vores hunde. Og så er der dem som ikke gider nogen delene og dem skal vi respektere. Naboen skal ikke finde sig i min hund besørger eller i det hele taget færdes på deres område og jeg skal ikke finde mig i at deres kat ligeledes gør noget tilsvarende på mit.

Kan vi ikke afslutte året med at blive enige om det.

GODT NYTÅR!

203 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 31. december 2008 kl. 9.31

Hr. Alis!

Det er præcis det jeg mener. Og dermed bliver det vel også lige dramatisk nok, at skulle til at udstykke sin have, som Hr. Søren foreslår!

Mvh Eivin

204 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sørensen, 31. december 2008 kl. 12.38

Skyd katten – ingen katte, ingen katte i haven

205 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. december 2008 kl. 13.06

Jeg begynder at forstå, hvorfor at vi her, hvor jeg bor ikke ønsker katte eller hunde og det er et kildent emne, der skiller vandene. Oftest er det 'den "indre svinehund", der, ligesom i denne tråd, bliver luftet når forslaget kommer op i beboermøderne.

Jeg tror også at jeg kan tillade mig at hævde at det at holde en kat er et egoistisk valg, hvor man må tage hensyn til de øvrige beboer i området. Det bør også kunne lade sig gøre, hvis katten holdes indedørs. Så ved jeg godt at jeg hermed også har givet bolden op til endnu en diskution omkring det at holde en kat (imod dens natur) indendørs. Men det er vel det tætteste man kan komme, hvis begge parter skal mødes på midten.

206 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Willemoes-Wissing, 31. december 2008 kl. 13.38

Vedr. Sørens indlæg (nr.200)
herligt at der findes mennesker med humoristisk sans!

Godt nyt år til alle med eller uden katte!

Freya

207 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Albert, 1. januar 2009 kl. 12.50

Sørensen er vist retarderet...

Albert

208 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 1. januar 2009 kl. 16.33

Vedr. #205

Alt sammen meget godt...men så skal man jo lige forklare kattefolket, at de skal holde deres kræ indendøres. Det er jo problemet!

MD

209 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sørensen, 1. januar 2009 kl. 17.12

Nej er ikke retarderet, jeg går blot efter bolden ikke efter manden ;-) Det har virket upåklageligt i min have og kan kraftigt anbefales. Har ingen problemer med at holde mine dyr ude af andres have.

210 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Hansen, 5. januar 2009 kl. 19.37

Michael Duff! Du skal aldeles ikke kalde mig for "kære"!

Bente Hansen

211 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2009 kl. 13.13

Selvfølgelig skal man ikke udstykke sin have og det var også provokeret ment ej hellere skyde efter katten (hvilket ikke var mit forslag)
Men jeg syntes at det er ærgeligt at en diskution ender ud i noget, hvor emnet ikke høre hjemme og hvor man går efter hinanden og ikke emnet. Det er klart at har man problemer med kattene i et villa-kvarter kan det i værstefald ende med at gå en på nerverne (hvilket jeg fornemmer også er tilfældet her) Men det nytter ikke noget at man går til ekstremmerne og vil skyde efter dem (hvilket også er ulovlig) og hvis det virke skal det være med vand. De fleste katte lærer hurtigt at finde ud om de er velkommen eller ej...

212 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 6. januar 2009 kl. 14.20

Hr. Søren!

Det er et fornuftigt forslag, man nu, som interesseret bruger af denne side, kan læse fra din hånd! Der bør være plads til os alle i et moderne samfund, som vort, som jo også bygger på tidligere tiders demokratiske principper. At fåtallet (kattehaderne) skulle sætte sig på "magten" rundt omkring i de små villakvartere, ja det er naturligvis obsonst. At plaske katten til med vand m¨å være at betragte som en legitim magtanvendelse mod de kære dyr, der jo blot følger deres fantastiske natur. Hvis vi alle rakte hånden ud mod vor nabo, og behandlede hinanden (og de kære dyr) med den respekt, som vi også selv ønsker at føle, ja så ville vi komme et langt stykke af vejen. Vi har på vore bredegrader en god og solid tradition for at tale om tingene; desværre er det ikke altid nok, og så er det at den indre danske svinehund bliver luftet. Herfra skal lyde en opfordring til alle "selvtægtsmændene" ude omkring i de små, hyggelige nabolag om at indse, at I bor i et samfund, der er præget af forskellighed og demokrati. Har man dette med i sin mentale bagage, ja så kan det vel heller ikke gå helt galt!

Mvh Eivin

213 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Duff, 6. januar 2009 kl. 15.45

Kære Eivin, Søren og alle andre (-Bente)

Dem jeg skyder efter i dette forum, er kattefolket. De må indse at deres kæledyr kan være til stor gene, for alle os som ikke ønsker katte i haven. Det har de bare f... svært ved. Derfor kan det jo i yderste tilfælde gå ud over kat, når dens eger ikke kan tales til fornuft.

Og Eivin, der er faktisk en landsretsdom for, at man gerne må aflive omstriffene katte, hunde o.l. Hvis man ikke kan finde ejeren til dem, må de aflives. Men samtidig kan uvidenhed kan ikke straffes. Så hvis man ikke kender ejeren, er det jo en lovlig sag.

MD

214 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2009 kl. 18.35

Men man skal forhåbentlig være jæger eller i besiddelse af et gyldig jagttegn. Jeg mener også at have hørt dette påtalt før, selvom katte (og andet) ikke er det jeg skyder mest af.

Jeg havde for nogle år siden ca 13 vildkatte, der havde taget bo i området og som stammede fra ubetænksomme mennesker, der havde kastet deres kærlighed på dem, for senere at vende dem ryggen. Heldigvis kunne kattens værn hjælpe mig af med dem igen. Selvom jeg holder af tamme katte var det barsk at se vildkatte blive aflivet...Man skal derfor tænke sig meget om og tage det ansvar der ny følger med...

215 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 7. januar 2009 kl. 14.39

Hr. Michael Duff.

Du har tidligere gjort dig bemærket ved at køre en hel debat om samme emne af sporet. Den gang, så vidt jeg husker, blev der fra forskellig side opfordret til ikke at svare på videre indlæg fra dig. Du har med din vanlige stil dømt dig selv udeaf diskussionen, og vil gølgeligt heller ikke blive inddraget i videre diskussion fra min side. Fremtidige indlæg vil således blive ignoreret.

Mvh Eivin

216 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten R, 7. januar 2009 kl. 17.09

Jeg må sige, at jeg ikke helt forstår hvorfor hr. Duff ikke må have en mening omkring dette emne, den er vel ikke længere ude i hampen end andres mening. Det virker på mig som om man går efter manden og ikke det relevante indlæg.

Og til hr Eivin Knidsen, vil jeg meget lidt bryde mig om at blive kaldt kattehader fordi jeg ikke ser nogen grund til at de bruger min bil og carport til opholdssted, da det er mig og ikke katteejeren, der betaler for min vask af bil samt skider min have, ikke særligt lækkert med børnebørn løbende rundt med katte høm høm under skoene. Jeg beder bare om at katteejere viser samme forståelse, som vi beder om. Jeg tror ikke en katteejer ville bryde sig om at en hund lå på vedkommendes bil eller sked i vedkommendes have og forskellen er såmænd ikke så stor, hunde- og kattegårde kan stadig laves for få midler og på denne måde gøre dyret til friluftsdyr uden at genere andre.

Hilsen Kirsten

217 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. januar 2009 kl. 18.19

Jeg vil nu også støtte Kirsten i, at Michaels holdning jo blot er en af mange og den holdning naturligvis står ham frit for. Det er nu også en af demokratiets goder/ulemper, at man har lov til at ytrer sig så længe man bliver indenfor lovens rammer. Om man så går efter manden eller holdningen er svært at gennemskue. Måske er det begge dele.

Det var straks være, hvis Michael havde i sinde og skyde katteejerne...

Men problemet er og bliver et kildent emne og som deler vandene, hvor nogle er mere påvirket end andre og vi burde måske stoppe her.

Jeg er også sikker på hvis jeg oprettet en tråd, hvor jeg tog emnet "hønsehold i villahaverne" eller "løse hunde"op, var vi hellere ikke noget til et resultat endnu

218 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten R, 7. januar 2009 kl. 19.15

Godt indlæg Søren, det kan jeg kun tilslutte mig.

Hilsen
Kirsten

219 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. januar 2009 kl. 17.42

Kære Kirsten og Søren.

I har naturligvis begge ret. Min bekymring gik på Hr. Michaels tidligere "sejrsgang" i en anden kattetråd, nemlig "Kattelort under grantræet", hvor det skulle vise sig at lykkes for Hr. Michael at køre hele debatten af sporet med sit "internet-trolderi", jeg vil gerne henstille til, at I selv tager et kig på den specifikke debat, hvis I finder mig sippet.

Mvh Eivin

220 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. januar 2009 kl. 19.08

Til Eivin og andre.

Problemet er blot at efter Havenyt er blevet ommøbleret fra Nytår, kan vi ikke se hvad der blev skrevet tidligere, og så forsvinder de sidste ord på hver linie jeg skriver her.

221 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Willemoes-Wissing, 8. januar 2009 kl. 21.12

Jeg kan læse alt fra første til sidste indlæg, og her har jeg lige kopieret det første indlæg, det lyder som om det kan bruges :

"1 af 220
Skrevet af: Anette Lærkesen – 9. december 2002 kl. 22.38

Tørret kaffegrums holder kattene fra at besørge i haven. Min mor bruger det flittigt, og påstår at det virker. Hun spreder simpelthen kaffegrumsen direkte på jorden, der hvor hun mindst ønsker at kvarterets katte skal besørge (typisk under vinduer o.lign.). Kaffegrumsen nedbrydes naturligt og da den er "jordfarvet" skæmmer den ikke."

...og iøvrigt er kaffegrums fortrinlig gødning!

mvh
Freya

222 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. januar 2009 kl. 20.01

Hej Freya

Det er sjovt at du lige nævner kaffe. Jeg sad og kiggede i en af mine gamle havebøger og så at kaffe indehold ca 2% kvælstof (hønsegødning fra 1,5–5%) og tænke at med det forbrug af kaffe vi har herhjemme, så skulle at årsforbrug (ca 12–15 kilo) jo række til at gøde hele rækkehushaven eller ca 50 m2 køkkenhave.

Jeg har indført en grøn spand til huset og kompostere alt det der kan, dog med undtagelse af alle de reklamer vi får ind at døren. Men jeg synte ikke at det rækker særlig lang når først kompoormeme har gjort sit indtog.

223 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Andersen, 27. februar 2009 kl. 17.20

Kære Freya

Tak for din snarrådighed. Sad lige selv og undrede mig over den lettere ophidsede tone, ang. katte.

Tror det praktiske i spørgsmålet, for flere år siden, var blevet glemt.

mvh Hanne

224 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. februar 2009 kl. 2.56

Hvis vi nu bare alle lod vor fornuft og således også vor fornuftige sans råde, ja så villi vi vel heller ikke stå med denne ophisede diskussion eller i øvrigt med diskussioner af samme type. Vi ved efterhånden alle godt, hvem der kan finde ud af at opføre sig ordentligt og hvem, der bestemt ikke kan!

Mvh Eivin (^_^)

225 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 28. februar 2009 kl. 10.05

Og så har vi Eivin på banen igen. Denne gang med en kommentar til alt og alle.

MD

226 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 28. februar 2009 kl. 12.40

Mikael, hvad er dit problem? Hvad er det du vil udgive? Og hvorfor skriver du det samme som svar flere steder? Det får jo da karakter af regulær spam og chikane. Vil du lade være med det.

Bente

227 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 28. februar 2009 kl. 13.41

Michael Duff minder vel mest af alt om fodsvamp. Han kan ødelægge det hele for os andre.

228 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten R, 28. februar 2009 kl. 14.23

Vi har på apoteket fået anbefalet noget der hedder bentjære. Man vander det på steder hvor man ikke ønsker katte eller hunde skal opholde sig eller tisse. Vi har prøvet det i vores carport og jeg må sige, at lugten bestemt ikke er god, men dog bedre end kattetis m.v...

Om det virker vides endnu ikke, da det kun er 2 dage siden vi vandede det på jord og grus omkring carporten, men jeg har ikke set en kat indenfor vores grund siden.

Hermed er rådet givet videre, håber nogen kan få glæde af det.

Hilsen
Kirsten

229 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 28. februar 2009 kl. 17.07

Kære Bente

Spam eller ej...?, det er jo ikke være end at der er andre personligheder(ham med det sjofle signatur) i dette forum, som kommenter alt og alle. Det kan vel virke lige så generende for nogle...

MD

230 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 28. februar 2009 kl. 18.47

Michael, du er da vist dummere end tilladt...sjofle signatur? Den må du lige forklare endnu engang?

Bente

231 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten R, 28. februar 2009 kl. 19.10

Jeg tænker lidt her når jeg læser de mange kommentarer, de fleste emnet uvedkommende, at der må være et væddemål igang, om hvor længe man kan holde en tråd kørende, siden man går efter personer hele tiden :-).

Den der puster til ilden er vel lige så slem, som den der antændte den.

Hilsen
Kirsten

232 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent, 28. februar 2009 kl. 19.19

Lad for fand... vær med at besvar noget som helst fra Michael Duff. Han er
kun ude på at sætte andres pis i kog.

233 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else Hartmann, 28. februar 2009 kl. 19.29

Michael vil måske være så venlig at forklare os andre hvordan i alverden han dog kan blive vred på Eivin over hans sidste indlæg nummer 224. Det er nu dog noget af det mest fornuftige jeg nogensinde har læst på denne side. Man kunne jo nemt få den ide at michael udelukkende er ude på at ødelægge vores andres brug af denne hjemmeside.

234 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 28. februar 2009 kl. 19.53

Jeg kender mennesker som kun har ægte katte – og styr på dem. Kommer kattene udenfor en dør har de en lækker kattegård at gå i, uden frygt og gener for andre. håp

235 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 1. marts 2009 kl. 0.23

Michael, vil du ikke snart holde op med dine usaglige chikanerier.

236 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 1. marts 2009 kl. 0.24

Michael, vil du ikke snart holde op med dine usaglige chikanerier.

237 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 16. marts 2009 kl. 20.25

Hvor har du ret Jesper. Men hvorfor ikke bare forlange, at katteterroristerne holder deres forbandede katte i snor således, som loven faktisk kræver. Så ville der heller ikke være så mange herreløse og syge katte Hva'' mon terroristerne ville sige, hvis hundeejerne lod deres hunde lægge lortene i DERES haver. Eller grave deres blomsterbed op. Hmm, måske man sku'' prøve.

238 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Larsen, 22. marts 2009 kl. 12.41

Spændende læsning det her!

Jeg manglede råd idet vores gamle hankat på 14 år, nogle gange "kommer til" at tisse i vores vaskerum...så jeg ville gerne vide: HVORDAN FÅR JEG DET STOPPET?!

Det fik jeg svar på – og tak for det!

Derudover læste jeg en masse mennesker "smarte" ord – og mundhuggeri – UTROLIGT, at der er personer der vil ævle, kævle og være destruktive!

Det er korrekt at der er love for hvordan man må og skal holde kat – men bør I "kattehadere" ikke huske på at det også er ulovligt at ty til visse former for selvtægt?

Jeg kan sagtens forstå at der er møg-hamrende irriterende at få lidt kattehår på sine havehynder – eller lidt "høm-høm" i haven, men er det eneste problem man har – så vær dog glad for det!

Hvem klager, ævler og kævler I til, når der er en måge der har klattet på jeres vindue? – og vil I så også "skyde" den pågældende måge?

"Halløj Boje – hej Kaj!"

239 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Duff, 24. marts 2009 kl. 18.01

Hej Jesper

Jeg tror ikk du helt kan sætte dig ind i vor kattehades problemer. I mit tilfælde, er der ikke tale om et kattehår eller to i en stol. Har du prøvet at vende rygge til dit barns barnevogn, og straks er den invaderet af er fede hankat, som straks skal pisse territorium af? Eller naboen kat, som tror at bilen kølerhjelm er en soveplads. Og nå den forlader sovepladsen, sætte den lige alle klør i lakke på hjelmen.

Nå ikk', så vil jeg heller ikke forlange af dig, at du skal forstå hvorfor der sommetider forsvinder en kat eller to. Når du har prøvet dette nogle gang, og brugt flere tusinde kroner på lakering af bil, så kom igen med dine vise ord.

Kaj og bøje og alle deres venner er jo en del af naturen. Så vidt jeg ved, er der ikke ret mange som holder måger i kæledyr. Så dem må vi jo dele naturen med. Katte der imod, er jo holdt fanget af nogle godtroende fjolser, som tror at det er kattes natur at bor inde. Gad vide om de har tænkt på, hvorfor deres katter sometider løber hjemme fra?

MD, kattehader

240 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete, 29. marts 2009 kl. 20.57

Jeg har med stor interesse læst de mange indlæg i denne debat. Ledte selv efter et godt råd for at holde katte ude af MIN have. Det er fint med kaffegrums, hakkede hvidløg, æggebakker... o.s.v. Men er det virkeligt rimeligt at jeg som husejer skal have alle mulige mærkelige ting hængt, spredt og lagt i min have for at undgå andres kæledyr.

Jeg acccepterer at nogle ønsker at holde kat som kæledyr, men mener at det kun er ret og rimeligt at de også respekterer at naboer ikke altid har samme interesse. Jeg har jo heller ikke mine børn rendende ovre i naboens have.

Men på trods af at jeg har læst debatindlæggene fra adskellige år, virker det ikke som om der findes et endegyldigt svar.

Mit problem er ikke at de ligger på kælerhjelmen, heller besørger bestemte steder i min have, eller går ind i mit hus. Nej mit problem er at katte IKKe er velkomne i min have.

241 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Duff, 5. april 2009 kl. 13.13

Foråret er over os, og dermed også kattene.

For nu at tilgodese alle katteelsker prøvede jeg en ny metode.

En mårfælde... og så et bad med haveslangen, jeg har en forhåbning om det virker. Kattene kan umulig være så dumme, at vende tilbage til min matrikel.

Det må da være en metode jer små kære katteelsker ikke har noget imod?

MD ~~
0

242 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Pettersen, 6. april 2009 kl. 15.43

Michael er meget hadefuld og det er faktisk rigtig kedelig læsning han udsætter os andre for. Men vi er nogle der nu nok tror at vi er ved at aflure ham og hans skjulte dagsorden, og så må vi jo tage den derfra, når der foreligger noget mere konkret. For det kan jo da ihvertfald ikke være rigtig at vi andre skal have ødelagt vores gode humør af ham. Man kan også undre sig over, at en person der har fået så mange klager som det er tilfældet med michael på denne side fra andre brugere ufortrødent fortsætter sin "virksomhed" her på siden. Det må vi sandelig gøre noget ved.

Lars, Brønshøj

243 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 6. april 2009 kl. 20.19

Det er jo slet ikke katteelskere det drejer sig om, det er mennesker der elsker sig selv og udfylder huller i sin tilværelse med ting de tilfældig falder over for at være beskæftiget med bl. a. at kalde andre folk KATTEHADERE som ønsker sin have uden opgravning af katte af deres afføring. Endnu værre at kattene vender bagenden til bladurtene og strinter urin derpå. Det ser vi tit. Hvem vil spise dét. Men vi gør det jo alligevel, for vi ser det jo ikke altid. Men det sker altid. Katteelskerne kan ikke stå inde for vort problem – og give en human løsning. Det samme som relegionsproblemet, vi ér os selv nærmest. Der findes flere kontante løsninger, nogle har være nævnt her i forummet. Flere er ikke rare, men g'ør det. Vi slår jo også hvepse o.l. ihjel. Mennesker anskaffer sig alle former for forskellige kæledyr – mishandler, udsulter dem, spærre dem kontant inde eller udelukker dem ved ferier – eller rejser fra dem når ferien slutter, uha. Bolden ligger helt bestemt hos KATTEELSKERNE, men der er få som ikke vil fatter det, dem læser vi ustandseligt om/af. håp

244 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 6. april 2009 kl. 20.19

Det er jo slet ikke katteelskere det drejer sig om, det er mennesker der elsker sig selv og udfylder huller i sin tilværelse med ting de tilfældig falder over for at være beskæftiget med bl. a. at kalde andre folk KATTEHADERE som ønsker sin have uden opgravning af katte af deres afføring. Endnu værre at kattene vender bagenden til bladurtene og strinter urin derpå. Det ser vi tit. Hvem vil spise dét. Men vi gør det jo alligevel, for vi ser det jo ikke altid. Men det sker altid. Katteelskerne kan ikke stå inde for vort problem – og give en human løsning. Det samme som relegionsproblemet, vi ér os selv nærmest. Der findes flere kontante løsninger, nogle har være nævnt her i forummet. Flere er ikke rare, men g'ør det. Vi slår jo også hvepse o.l. ihjel. Mennesker anskaffer sig alle former for forskellige kæledyr – mishandler, udsulter dem, spærre dem kontant inde eller udelukker dem ved ferier – eller rejser fra dem når ferien slutter, uha. Bolden ligger helt bestemt hos KATTEELSKERNE, men der er få som ikke vil fatter det, dem læser vi ustandseligt om/af. håp

245 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 6. april 2009 kl. 20.20

Det er jo slet ikke katteelskere det drejer sig om, det er mennesker der elsker sig selv og udfylder huller i sin tilværelse med ting de tilfældig falder over for at være beskæftiget med bl. a. at kalde andre folk KATTEHADERE som ønsker sin have uden opgravning af katte af deres afføring. Endnu værre at kattene vender bagenden til bladurtene og strinter urin derpå. Det ser vi tit. Hvem vil spise dét. Men vi gør det jo alligevel, for vi ser det jo ikke altid. Men det sker altid. Katteelskerne kan ikke stå inde for vort problem – og give en human løsning. Det samme som relegionsproblemet, vi ér os selv nærmest. Der findes flere kontante løsninger, nogle har være nævnt her i forummet. Flere er ikke rare, men g'ør det. Vi slår jo også hvepse o.l. ihjel. Mennesker anskaffer sig alle former for forskellige kæledyr – mishandler, udsulter dem, spærre dem kontant inde eller udelukker dem ved ferier – eller rejser fra dem når ferien slutter, uha. Bolden ligger helt bestemt hos KATTEELSKERNE, men der er få som ikke vil fatter det, dem læser vi ustandseligt om/af. håp

246 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 10. april 2009 kl. 17.49

Hej
Jeg leder også efter et middel til at komme en ikke-herboende kats besørgning til livs.

Jeg må desværre nok erkende, at jeg ikke fandt et rigtig godt middel.

Jeg vil "vælte" en Matas, når jeg har prøvet de uautoriserede ting af.

Med venlig hilsen
Trine
PS. Kan godt lide katte, bare ikke i min have.

247 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming, 10. april 2009 kl. 18.01

Når der kommer en påstand i #90 om at et middel mod at holde katte væk er ulovligt, vil det være rart om rigtigheden kunne dokumenteres. Kom med et link til den dom, eller anden offentlig omtale af rigtigheden.

I #91 bliver påstanden underbygget med et link.

Jeg har vedhæftet linket :
www.nordicagro.com/elhegn-35/flytbare-el-net-158/flytbart-el-net-til-kaniner-orange-50cm-x-50m-560.html
Sælger skriver det kan holde katte ude, så må det være lovligt.

248 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 10. april 2009 kl. 21.42

Hvis vi sætter hegn og fælder op på vores egen jord og "KATTEELSKERNE" holder kattene på egen grund lever vi alle i fordragelighed. Så enkelt og fredeligt er det. I dag, igen da jeg rev men økologiske urtehav rev jeg mindst 10 katte- lorte op, som dem, her i praktiske økologi påstår at kattene gøder vores havejord med. Gad vide om de er økologiske, lortene? Der er katteholdere som laver egen sandkasse til katte, men sikkert låg over børnenes sandkasser. Undtagelserne er, hvis de har dyre, ægte katte som de nok også har indhegnede kattegårde til.

Jeg bruger et el-hegn til stalde over køer, køerne krummer jo ryg når de affører sig og derfor træder tilbage i grevningen for ikke at modtage stød. Derfor ligger kørene altid på tørt halm i opstaldningen – når de ligger.

Mange har løsstalde, i dag, løsgående kreaturer i stor stald. Mange landmænd har nok overskud af brugte strømgivere – til gammel pris. Det er såddan et, gl. el. nyt, jeg bruger. Det giver formindsket effekt, STØD, og strømforbrug fra nettet.

Den første kat jeg så ramte blomstertråden, sprang en m. i vejret. Hille den tænkte jeg, det bruger jeg også til solsortene omkring jordbærerne. Solsortene ramte ikke den tynde blomstertråd. De så den. Så det duede ikke dér. Men kattene kan huske tråden, så tråden skal flyttes tit. Selve HEGNSTRÅDEN er en tynd blomstertråd, som selvfølgeligt ikke må berøre, hverken jord eller planter, det er dyret som skaber forbindelse til jorden – og fra jordspydet der afgiver den ene pol = jordpol. Den anden pol er tråden de render ind i. Der er jo også to poler i en stikkontakt, i dette tilfælde hip som hap, hvem der er hvad. håp

249 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 1. maj 2009 kl. 17.22

Jeg har fundet et middel.

Skær 2–3 citroner i skiver, kog dem i vand og lad afkøle.

Hæld blandingen udover det sted, hvor katten besørger.

Den ikke-herboende kat er ikke set siden.

250 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 15. maj 2009 kl. 14.15

Katteproblemer er nemt at komme af med...man ringer til teknisk Forvaltning i din kommune, og siger man har et problem med vilde katte. – kommunen tager så kontakt til kattens værn, som sender en kattefanger ud til din bopæl med nogle fælder, hvorefter de katte der ikke er øremærket eller registreret bliver aflivet på stedet.

Jeg har selv benyttet mig af det i min kolonihave, hvor der blev fabget ca.25 katte og alle blev aflivet.

Det er forøvrigt gratis at få en kattefanger ud.

251 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann, 15. maj 2009 kl. 18.43

Det var dog en usædvanlig lang tråd med megen ubehagelig læsning ind imellem.

Jeg forstår ikke helt hvad det har med havebrug at gøre, men det sidste får mig alligevel til at reagere.

Mit arbejde i teknisk forvaltning er bl.a. at kontakte kattefangeren, og jeg ved derfor at hos os ses der ikke blot på om katten er øremærket. Da øremærkning jo ikke lovpligtigt, ses der også på om katten ser ud til at være en huskat. Det kan vores dygtige og iøvrigt dyreglade kattefanger sagtens se.

Efter jeg har læst denne tråd vil jeg foreslå vores chef at vi laver en indstilling til byrådet om at der kommeret gebyr på!

Jeg har iøvrigt ikke kat selv. Jeg har aldrig haft det da jeg desværre er allergisk overfor dem. Alligevel synes jeg ikke de der selvfølgelig kommer i min have er generende, selv om her er både en stor urtehave, rhododendronbed, alpinbede og børnenes legeområde med sandkasse (overdækkes altid når de ikke bruger den). Solsortene er faktisk et større problem.

Ann J.

252 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 15. maj 2009 kl. 19.35

Kære Ane J

Helt ærlig, tror du selv det vil løse problemet med endnu et gebyr. Så er det da først, at dine kære medborger griber til overnævnete metoder.

Men omvendt vil jeg aldrig indrage kommunen i problemet, i har vist nok andet at se til...!

MD

Er iøvrigt selv allergisk over for katte, bliver i f... dårlig humør hver gang der er besør i haven.

253 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 15. maj 2009 kl. 20.20

Kære Ann J.

Du aner slet ikke, hvad vore katteproblemer drejer sig om, vi har økologisk urtehaver, du har kun pyntehave. Naboers katte fræser vore urtesager op fordi ejerne ikke gider, eller sætte sig ind i at katte også forventer lidt opmærksomhed, i f.x. et sted at lege og skide. Nå ja, det kan de selvfølgeligt gøre inde i de velbearbejde naboers urtehaver. De aner jo ikke at vi holder et godt helbred ved at spise vores gode grønsager. Kattene forventer I klare dét som I har bestemt dem for. Vi andre kan måske også godt lide katte, mange af os har åbenbart selv, men har styr på formålet – og elsker dem. Vi har måske både sandkasse med låg, som forpligter overfor børn og naboer, og selvfølgeligt også en kattegård hvor de kan føle sig trygge i, i forhold til omverdenen, så de ikke blive forulempet.

I dit tilfælde med allergi og en dygtig forsker i naboers og andres vilde katte forstår jeg godt at du slet ikke fatter vores uoverstigelige problemer med at have vore elskede økologiske haver i fred, men dette forum er, desværre nok det sidste lille holdepunkt vi kan klamre os til, hvis I vil forstå, både til kattedyr og os. håp

254 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann, 15. maj 2009 kl. 20.26

Det du, Michael Duff, hentyder til er vel selvtægt og dyrplageri. Det er jo forbudt og personligt vil jeg ikke betænke mig i at anmelde det hvis jeg fik kendskab til det. Også selv om politiet ligesom vi, som du siger "har andet at se til".

Din sidste bemærkning fortæller jo en del!

255 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 16. maj 2009 kl. 0.32

Til Ann J.

Dette har intet med dyreplageri eller ulovlighed at gøre, men er fuldt lovligt...men hvis jeg selv hentede et haglgevær og aflivede kattene ville det være ulovligt.

Jeg kan læse mig til at du ikke aner et hak om hvad du taler om, men at det virker som om at det er personligt for dig! – i det indlæg jeg skrev i går handler det om udtynding af de vilde katte der strejfer om, der skider, graver og pisser overalt i ens have. De katte det her drejer sig om er nogle der bliver fodret af og til, hvilket de er blevet vant til og til sidst gider de ikke fange mus fordi de ved at de bliver fodret...hvad så når folk så lige pludselig holder op med at fodre dem, og der ikke er noget mad...så render de rundt og sulter, samt at mange af kattene har killinger!

Jeg ved ikke hvad du synes er mest syndt...at de sulter om vinteren eller bliver aflivet?

Nej du har ret i at det ikke er lovpligtigt at deres kat er mærket eller på anden måde registreret, men så er det deres egen skyld hvis den en dag ikke kommer hjem igen!

Kattefangeren som er proffesionel, kan tydelig se om det er en vild eller tamkat han har fanget, og så har de tilladelse til at aflive dem på samme måde som en dyrlæge har!

Jeg har skam ingen dårlig samvittighed hvad det her angår

256 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne Hansen, 16. maj 2009 kl. 6.21

Jeg er rystet over at skulle lægge øre til sådan en flok utiltalende dyrplagere. Tag jer dog lidt sammen! Der er i sandhed meget ondt i mennesket, intet under at Hitler kunne få så stor folklig opbakning i 30'erne, det kunne vist også ske i dag, kunne noget tyde på. Vi har ihvertfald en flok kandidater her.

257 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 16. maj 2009 kl. 10.45

Til Arne Hansen.

Hørt! helt enig.

Folk er efterhånden blevet for dumme.

Tænk – at eje et stykke jord og så ikke kan tåle synet af en mis eller en solsort (som måske sviner betonfliserne til?)
skam jer!

258 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. maj 2009 kl. 11.03

Hej álle

Uden at have læst alle jeres indlæg, så har jeg læst et sted at Kattens værn har anbefalet at man sprøjter vand på de ubudne katte man plages med og at den bestem ikke tager skade af det. Det er klart at man hverken skal skyde efter den med diverse våben eller benytte andre vulgært metoder.

Men et udstræk at hvidløg (ca 20 gram tørrede pulver pr liter) er også et udemærket skræmme middel, der skal sprøjtes ud der hvor katten strinter. Katten finder hurtig ud at,at den ikke kan overdøve lugten fra hvidløget og søger at steder hen.

259 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann, 16. maj 2009 kl. 11.15

Til Arne Hansen og Helle.

Hvor er det dog rigtigt det I skriver!

M.h.t. min bemærkning om at solsorten er et større problem var ment lidt spøgefuldt. Jeg elsker ALLE fuglene i min have, både de og andre dyr giver SÅ mange glæder til mine børn og mig.

Til hans åge pedersen og Søren

Jeg har et lille husmandssted i udkanten af byen med en meget stor økologisk dyrket køkkenhave, en frugthave, et legeareal til børnene og en lille prydhave. Min far er dyrlæge med en landpraksis og jeg er medlem af Dyrenes Beskyttelse.

Så jo d'hr, jeg ved hvad jeg taler om!

Ann

260 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hannah B. Hansen, 16. maj 2009 kl. 14.23

Det er på tide at vi, der er godt trætte af hans åge, michael duffs og andre ligesindede personer, står sammen og kommer med en samlet apel, om ikke godt d'herrer vil undlade at poste på denne hjemmeside. Det er ikke så rart at læse om nogle af de ting i render rundt og foretager jer. Man kunne vel heller ikke forestille sig en dømt forbryder "blærer" sig med sine u-gerninger på internettet. Det ville være højst usmagligt.

261 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten R, 16. maj 2009 kl. 19.55

Jeg kan godt forstå, at der er nogen der lufter deres harme over katte herinde, men det gør vel ikke alle til forbrydere, fordi man ikke kan lide katte.

Jeg har da også fantasier der ikke er helt lovlige, om hvad jeg vil gøre med disse, når de for gud ved hvilken gang har gravet hele mit nysåede stykke græs op for at bruge det til toilet. Jeg syntes da ikke det er sjovt at få dyrebæ i hele min græsplæne, og kunne da godt tænke mig at skyde dem en kugle for panden, men det er jo ikke ensbetydende med at jeg gør det.

Jeg vil da gøre alt for at de ikke render rundt på min bil samt skider i min nysåede græsplæne, hvem gider have huller alle vegne i en plæne, derfor søger jeg dette forum.

Men nu tror jeg, at jeg vil anskaffe mig en stor hund, der kan skide på katteejernes græsplæner og kravle på deres bil, så må vi se, hvad de siger til det, det er jo synd at holde den i snor og spærre den inde!

262 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 25. maj 2009 kl. 8.18

Kære alle debattører i denne debat

Jeg har nu som redaktør været inde og fjerne de seneste ca. 30 indlæg med hård hånd. Debatten var gået langt ud over rimelighedens grænser, og især er den i strid med Vilkår for brug, da indhold af racistisk karakter ikke er tilladt.

Der står bl.a. føglende:

I forum skal man som deltager holde en god tone. Og man skal tage kritisk stilling til, hvad man lægger ud af informationer – alle kan læse dem. Og det er ikke muligt senere at få slettet eller ændret indlæg administrativt.

Man er ansvarlig for indholdet i sine indlæg. Administrator kan ikke redigere i indholdet, hvorfor Havenyt.dk / Landsforeningen Praktisk Økologi ikke kan påtage sig ansvar for indholdet i brugernes indlæg. Men vi tillader ikke:

Materiale af racistisk art.

Materiale af fundamentalistisk religiøs art.

Provokerende og/eller erotisk materiale.

Overtrædelse af alle former for ophavsrettigheder.

Man kan læse Vilkår for brug her:
www.havenyt.dk/om_havenyt/vilkaar_for_brug/

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

263 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 25. maj 2009 kl. 19.51

Hvorfor den kattepine er uophørlig er, at os med intelligens nok er os som har interesse i haver, og hvad der iøvrigt rører sig derude.

Vi kan nemt træde hinanden "over tærerne". Vi gør det tit. Nogle kan lide haver og nogle elsker husdyr. P.t. er det kørekort til dræberhunde. De få som ikke tænker sig til andres liv får selvfølgeligt ikke ret, på langt sigt.

Mange af os betragter sig normale i almindelighed Læs og konkludere om vi alle er temmelig normale. håp

264 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Nielsen, 25. maj 2009 kl. 20.06

Vorherre bevares.

Det er simpelthen for dårligt at blande sig i, samt slette indlæg, fordi de åbenbart er blevet tolket som "unævneligt indhold".

Der er på intet tidspunkt blevet skrevet noget, som kunne tolkes som "unævneligt indhold".

Der bliver flere gange i denne debat, nævnt ting, der bliver tolket af debatører i dette forum, som ulovligt eller som selvtægt og det bliver der ikke "pillet ved".

Jeg kan kun opfordre redaktøren til at blive bedre til at tolke indhold, for hvis ordet "racisme" bliver tolket som racisme i en debat er der noget galt.

Hilsen
Tom Nielsen

265 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. maj 2009 kl. 22.08

Skik følge, eller land fly. Hvis I ikke kan følge vilkårene i Havenyt, bør I finde et andet forum. Havenyt handler om have, ikke om politik og racisme osv. ellers falder havefolket fra, og så er det slut med Havenyt.

266 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hannah B. Hansen, 26. maj 2009 kl. 6.26

Kære redaktion. Tak for at I fjernede indlæggene der havde racistisk indhold, jeg kunne heller ikke forstå, hvorfor vi dog skulle acceptere noget som jo er ulovligt.

267 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alise, 26. maj 2009 kl. 8.20

STOP nu al det der hvem, hvad og hvorfor og kom tilbage til festen. HAVER, KATTE og problemer med disse.

Jeg har fået en kær unghund, men tro mig han da bedøvende ligeglad med naboens katte. Så der er ingen hjælp at hente.

Ha en dejlig (uvejrsdag over Danmark)

268 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten R, 27. maj 2009 kl. 10.39

Jeg har nu prøvet mig frem med flere gode råd modtaget i denne tråd, men må desværre konkludere, at jeg stadig har katte siddende på min bil og tissende i min carport.

Jeg har prøvet at hænge æggebakker op og jeg har vandet med tjæreholdigt vand. Nu har jeg taget konsekvensen og købt et heldækken til min bil i Harald Nyborg kr. kr. 129,–, som jeg, hver gang jeg har kørt, dækker min bil over med. Jeg sparer en masse ture til vaskehallen og det har tjent sig ind igen.

Mener stadig ikke det burde være mit problem, da jeg ikke har katte, men er blevet overfuset at vedkommende kattemor, der beskylder mig for dårligt naboskab fordi jeg ikke vil lade hendes katte gå på min bil. Man undres:-(
Men jeg takker da for de råd, der er kommet og vil nok forsøge et par stykker mere i haven, hvor de stadig holder hof.

Hilsen
Kirsten

269 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming, 5. juni 2009 kl. 15.19

Der takkes i #266 for der blev fjernet racistisk indhold.

Jeg mener ikke mit indlæg med katte lovmæssig skulle sidestilles hunde, kunne stoppe debatten, tilhører kategorigen.

270 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 5. juni 2009 kl. 15.32

Nej, men det er sket før i dette forum.

Hvad redaktøren og en lille gruppe ikke kan lide at høre fjernes med hård hånd. Der er en meget lille gruppe, som vil bestemme emnet og tonen her. Og hvis de ikke lige får deres vilje kæfter de op. (inkl Hannah!)

Men på den anden side, gør de det jo kun sjovere for os andre at kigge med.

MD

271 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chinaman, 22. august 2009 kl. 12.03

Jeg har en ide til begge parter katte ejere, og haveejere (uden katte^^) måske er det Utopi men,...:

til katte-ejer:
Det handler vel om at man må tage ansvar for alt hvad man gør, f.eks. anskaffe sig dyr, børn, koner, osv. Yes katte er søde, men de har en tendens til at gå deres egne veje, (mange af mine venner har kat fordi en hund tager for meget tid, altså dovne dyrepassere)... Men det er da så unfair overfor naboen, at han skal have ødelagt sin have fordi du ikke kan holde din kat hos dig selv, og når ulykken så sker, så står du og ser uforstående ud trækker på skulrene og så siger du: jamen det jeg ked af, men jeg kan gøre for det og sådan er katte. NEJ for det var faktisk ikke katten som gjorde det, DU gjorde det, nabolaget fungerede fint, du anskaffer en kat, DEN splitter naboernes haver, det din skyld og du skal tage ansvar, ha katten i snor når du lufter den, sæt hegn op mellem haverne og plant hæk på begge sider eller noget i den stil.

til have manden uden kat men stor flot bil.

Det ovenstående er desværre utopi, du må stå frem som den voksne og finde løsningen:
Den lette: Få dem indfanget og fjernet (aflivet)
Det har du nemlg ret til, hvis du først har advaret ejeren...sådan en advarsel gælder i et år.

Hvis du ikke kender ejeren, har du pligt til at anoncere i et lokaldækkende avis/dagblad, med beskrivelse af kattene, og skrive at de vil blive fjernet. Ifølge danskt lovgivning er det forbudt at have sine husdyr gående løs de SKAL holdes på ens eget matrikkel nummer altså ens egen grund, dette er vedtaget ved lov!

Er du mere fredelig så lav en lukket Carport, jordbærene bliver angrebet af fugle hvert år så man ligger jo alligevel net, sandkassen lig "låg" på.

ps Aflivning af katte (og hunde)
– Må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre, der er uddannet i aflivning. Dette gælder ifølge bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr kapitel 5, § 13, stk. 2.

Undtaget er aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der højest er en uge gamle.

Det er under alle omstændigheder ulovligt at aflive med drukning, og Dyreværnslovens bestemmelser om aflivning af dyr skal overholdes.

www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/kattelovgivning

272 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chinaman, 22. august 2009 kl. 12.21

Indfangning og tilbageholdelse
Ifølge § 14 i mark- og vejfredsloven har man ret til på en hensigtsmæssig måde af fjerne omstrejfende katte fra sin egen grund. Man har ikke pligt til at yde erstatning, hvis katten kommer til skade eller dør. Omvendt kan ejeren kræve at få katten (levende som død) udleveret. I så fald skal ejeren betale erstatning for skader, katten evt. har været skyld i.

Nedskydning og drab
Ifølge § 14, stk. 2 i mark- og vejfredsloven må nedskydning eller anden form for bevidst drab af katten kun finde sted, hvis kattens ejer i forvejen er blevet advaret inden for det seneste år. Hvis ejeren er ukendt, kan en advarsel, som indeholder en kort beskrivelse af katten, annonceres i et lokalt, udbredt dagblad.

273 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Mænnchen, 28. august 2009 kl. 12.57

Hvor finder jeg planten Coleus Canina i nærheden af Aalborg
Da vi er meget plaget af Nabo kat.

Vi har prøvet hos Bilka – Plantorama -Indkildeplanteskole men ingen af dem kan levere planten.

274 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Nielsen, 28. august 2009 kl. 17.53

Hej Per.

Coleus Canina vil være meget svær at finde i Danmark, idet der ikke rigtig er nogen som har fundet ud af at importere den.

I Tyskland og england er den meget kendt og kan købes i flere onlineshops.

Her er et link til en forhandler (klik på onlineshop)
www.egli-gartencenter.ch/tips/verpissdich.html

Husk at den ikke kan tåle frost og du derfor skal, enten beskytte planten om vinteren eller sørge for at lave nye planter hvert år med stiklinger, hvilket er meget nemt.

Venlig hilsen
Tom

275 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 11.43

Jeg fatter ik hvad katte skal på denne jord. De er grimme og de stinker. Et godt trick mod katte på ens grund er frikadeller med kviksølv. Virker altid.

276 af 276 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 29. november 2009 kl. 12.27

Kære alle

Denne debat indeholder nu 275 indlæg, og derfor vælger jeg at lukke den nu. Debat om katte skal fremover være mere konstruktiv og skal holdes i en god tone.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

Dette emne er lukket. Der kan ikke længere skrives nye indlæg.

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan holder man ubudne katte ude af haven?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider