Forum

Kommentarer til »Fladkompostering – hvorfor går det så langsomt i min baggård?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Fladkompostering – hvorfor går det så langsomt i min baggård? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. december 2017 kl. 17.39

Der skal være jordkontakt OG regnorme. Når du skriver "op i bedene", er det så plantekasser, alias moderne "højbede"?

I plantekasser/ hævede bede kan jorden være meget tør, hvilket kan betyde ingen regnorme eller andre nedbrydere. Altså ingen omsætning af bladene. Uden vand, intet liv.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Olesen, 14. december 2017 kl. 22.58

Blade er forskellige -

nogle blade - som pil og poppel - indeholder konserveringsmidler!!

Området er uudforsket, men man kan selv gøre sine iagttagelser.

Der skal være både *kvælstof, nedbrydningssvampe, og fugt* tilstede - derfor kan man kaste en håndfuld jord på og vande.

På ren halm kan man se, at det kan ligge langt ud på vinteren uden at nedbrydes.

Men kaster man jord på, begynder processen med det samme, og de kendte "jordslåetheds"-skimmelsvampe breder sig.

Det samme sker i muldens øverste jordlag, eller ved gravning.

Her kan *dampe af kvælstofholdige stoffer* (muldlugt) være nok til at mikroorganismerne kan leve.

Plantefibre *absorberer ammoniak*, , derfor forsvinder lugten fra bl. a. urin, når man - eller kat - kaster jord på.

Landmændene tilsætter undertiden ammoniak til halm i foderblandinger, fordi det *absorberes* i en form, der kan udnyttes af koens mavebakterier.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. december 2017 kl. 22.05

Samme "podning" er rigtig godt ved sætning af komposten - brug evt den uomsatte del af komposten fra året før, hvis der er noget disponibelt. Ellers blot jord.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte W., 23. december 2017 kl. 16.54

Tak for svar og tips!
Bedene er ikke hævede, så de er ikke specielt udtørrede.
Men det giver vel god mening, at det er efeuen, der er er problemet. Jeg tror jeg går i gang med at få fjernet efeuen til foråret!
Vh
Benedice

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte W., 6. november 2021 kl. 9.20

Nu er det jo en del år siden jeg spurgte om det her, men jeg vil bare sige at jeg fjernede efeuen og smed noget kompost rundt oven på bladene som K. Olesen foreslog, og nu synes jeg det hele forsvinder på normal vis.
Tak igen!
B

Nyt svar til emnet »Fladkompostering – hvorfor går det så langsomt i min baggård?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Fladkompostering – hvorfor går det så langsomt i min baggård?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider