Fladkompostering – hvorfor går det så langsomt i min baggård?

Jeg var engang medlem af en permakulturhave. Der lagde vi store bunker af blade oven i bedene om efteråret, og om foråret var de sunket ned til næsten ingenting.

I min baggård har vi også prøvet at lægge blade op i bedene – med det resultat, at vi skal fjerne dem næste forår. Det er som om de bare bliver liggende. Er det måske fordi de ligger oven på efeu og ikke kommer ned til jorden? Eller kan der være andre årsagen?

Træerne er spidsløn, lind og rødbøg. Det er vist spidslønnen, der er den langsomste.

Er spændt på svar – det ville jo være rart, hvis vi faktisk kunne opbygge en godt kompostjord.

Med venlig hilsen
Benedicte, december 2017

Svar

Normalt nedbrydes de fleste af de blade, man lægger op i et bed i løbet af vinteren. Bøg er dog ofte længe om det. Lind har bløde blade, så de burde forsvinde ret hurtigt. Spidsløn har jeg ingen erfaring med. Hvis det er store mængder blade på små områder, er det ikke sikkert, at de alle kan nå at blive omsat.

Bladene omsættes først og fremmest ved at regnorme trækker dem ned i jorden. Det er muligvis meget svært i en jord helt tilvokset med efeu (vedbend). Og når de ligger ovenpå vedbenden er de nok en stor del af vinteren tørre og ikke så attraktive for regnormene. Jeg tror heller ikke, at der er så mange nedbrydere i en jord med efeu. Jeg har lige ryddet arealer med efeu, og her var ikke specielt meget liv og, jorden var helt massiv af rødder af efeu.

Det har sikkert været lige modsat i permakulturhaven med fin jord og mange regnorme og andre nedbrydere til at omsætte bladene…

I kan overveje at lave kompost af bladene, og drysse den ned mellem vedbendplanterne.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Fladkompostering – hvorfor går det så langsomt i min baggård?