Forum

Kommentarer til »Hvordan fremstiller man sin egen surbundsjord?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan fremstiller man sin egen surbundsjord? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Dahl, 23. april 2005 kl. 19.07

Jeg går med tanker om at etablere et surbundsbed, men er i tvivl om, hvordan jeg griber sagen an.

Skal jeg skrælle moget af den eksisterende jord af og hvis ja, hvormeget. Bedet er på ca. 7 kvm. og omkranset af herregårdssten og indenfor rammen af disse sten, har jeg tænkt mig at lægge store marksten, som planterne kan falde ud over. Hvor mange cm. spagnum skal der lægges? Og skal der
så igen pynteflis herover?

Jeg er helt ukendt med nettop disse planter og hver gang jeg spørger, får jeg forskellige svar.

Jeg vil blive rigtig glad for at høre fra jer, da vi ikke nåede dette i efteråret og jeg nu bliver ræd for, at også forårsplantnigen skrider. Det er lidt besværligt, da jeg ikke selv er i stand til at gøre arbejdet, men håber jeg kan få hjælp dertil. På forhånd tak

Venlig hilsen Birthe Dahl,
Stagebjergparken 74
6051 Almind

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Astrup, 25. marts 2006 kl. 15.40

Kan man bruge grannåle til et surbundsbed

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 25. marts 2006 kl. 16.59

Ja, jeg har bygget mine surbede op af grannåle og komposteret flis fra nåletræer, jeg ved ikke om det er korrekt, men resultatet har været overvældende godt.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 26. marts 2006 kl. 10.34

Det kommer an på typen af jord hvor du bor.

Rhododendron holder rødderne relativt tæt ind til kroppen, så de store af slagsen skal nok have et hul på 60 cm i diameter og ca 50 i dybden og der skal være godt dræn.Jeg fylder op med rhododendronspagnum, gerne blandet med grannåle og bøgeblade.Husk at vande spagnummen godt igennem før plantning, ellers bliver det aldrig fugtigt og planten vil dø.

Jeg vil foreslå dig at låne bøger om emnet på biblioteket, f.eks Niels Skjøldbergs: " Rhododendron- og hvad dermed følger.

Eller prøv www.rhodo.dk
God fornøjelse...og husk rhododendron tåler ikke at tørre ud...men de vil heller ikke druknes.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 26. marts 2006 kl. 10.36

Ja, Birthe, ser nu at dit indlæg er 1 år gammelt, så svaret kommer nok for sent.

Håber du fik lavet et flot bed.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 26. marts 2006 kl. 18.17

Rhododendron og andre surbundsplanter har brug for en jord, som
1. indeholder syre (pH 4,5)
2. indeholder megen ilt
3. er konstant fugtig
Dette løser man traditionelt ved at plante disse arter i grov sphagnum (den som kaldes "mellemfin"), men det kan – som flere af svarene antyder – gøres bedre.

For det første bør man hæve bedet over den omgivende jord. Derfor er den en rigtigt god idé, den med at sætte sten omkring bedet, for det giver den nødvendige afdræning, som sikrer ilt i jorden.

For det andet bør man bruge en god del sphagnum i jorden, for det sikrer det nødvendige syreindhold.

For det tredje bør man sikre iltens bevægelse ind i jorden, og det kan man gøre ved at tilføre en del filtergrus (f.eks. i fraktionen 2–6 mm).

Og for det fjerde bør man sikre planterne en kilde til langsom, men konstant forsyning med mineralske stoffer, og det sker ved at blande nåle af fyr i (grannåle kan bruges, men fyrrenåle er mere næringsrige).

En god blanding består af lige store rumfang af grov sphagnum, filtergrus og fyrrenåle. Den kan man passende lægge ud i en lagtykkelse, der svarer til størrelsen af de klumper, planternes rødder er pakket ind i.

Dette bed skal vandes, hver gang jorden er ved at tørre ind på overfladen, og regnvand er bedst. Bedet skal ikke gødes, men bør i stedet dækkes med 2–3 cm ny jord hvert år i april. Til denne topdressing kan man bruge samme jordblanding som den, der er beskrevet ovenfor.

Under disse forhold vil planterne vokse og trives, så god fornøjelse!

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Dinesen, 14. november 2011 kl. 22.01

kan man bruge thuja afklip til samme formål?

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine Darlov, 15. august 2017 kl. 9.58

På vores grund har vi en mose. Ikke helt så våd men nok til at der vokser siv. Vi har været ned og måle surhedsgraden af jorden ligger på 5,5-6. Det er ikke helt surt nok. Vi har så fået at vide at vi bare kan hælde eddike ud over jorden til den har den passende surhedsgrad. Har i hørt om det trick og er det noget der er muligt ? Eller vil i helst ikke anbefale den måde ?

www.kunstsamlingen.dk/

Nyt svar til emnet »Hvordan fremstiller man sin egen surbundsjord?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan fremstiller man sin egen surbundsjord?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider