Hvordan fremstiller man sin egen surbundsjord?

Jeg har nogle lyngplanter, hortensia og rhododendron? i min have. De skal stå et et surbundsbed, siger man. Skal jeg ud og købe jord til et surbundsbed eller kan man selv lave den. Jeg komposter alt affald fra haven og køkkenaffald vha. kompostorm.

Med venlig hilsen
Litta Lippert, september 2002

Svar

Et interessant spørgsmål: om man selv kan fremstille sin egen surbundsjord. Man kan lave en aldeles fremragende dyrkningsjord ved at kompostere sit affald – enten med eller uden kompostorm. Men for at en jord skal kunne bruges i et surbundsbed, så må den under alle omstændigheder være sur, dvs. syreholdig.

Dette krav bliver ikke opfyldt ved fremstilling af almindelig havekompost, men det kan opfyldes, hvis man laver en speciel kompost, som består af bøgeblade eller fyrrenåle uden iblanding af andre stoffer. Det er en langsom og besværlig proces, så de fleste springer den over og bruger i stedet sphagnum, et materiale fra vores højmoser.

Hvis det er betænkeligheder ved på den måde at deltage i forarmningen af vores landskab, så er jeg ganske enig med spørgeren!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Hvordan fremstiller man sin egen surbundsjord?