Forum

Kommentarer til »Beskæring af hortensia i foråret«

På denne side finder du kommentarer til teksten Beskæring af hortensia i foråret. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 29. april 2005 kl. 7.56

Da jeg overtog min have for 3 år siden stod en hortensia i surbundsbedet.

Den havde aldrig blomstret, fik jeg fortalt, så jeg flyttede den over i staudebedet.

Den blomstre stadig ikke men står sommer efter sommer som en lille busk.

2 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 29. april 2005 kl. 15.00

Jeg har en stor hortensia fra sidste år, hvor den blomstrede så fint. Nu er der begyndt at komme skud, men kun aller nederst – helt nede ved jorden. Er det mon normalt, for der kommer vel også skud længere oppe ad "stammen"?

3 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Møller, 30. juli 2006 kl. 19.32

Hej
Jeg har lige købt 2 meget flotte Hortensiaer som står i stor potter på min altan. Jeg er lidt i tvivl om jeg skal klippe blomsterhovederne af når de afblomstre her iløbet af sommeren, eller skal jeg lade de visne blomster sidde vinteren over? Det er jo ikke så kønt et syn?;)))))

Med venlig hilsen
Kim Møller

4 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 31. juli 2006 kl. 16.38

Hej Kim
Du må ikke klippe de visne blomstehoveder af, du skal lade dem stå sådan hele vinteren og når det bliver forår og den er begyndt at skyde kan du beskære den, og det gøres ligesom på roser, du klipper et lille stykke over det nye skud. Hvis du klipper de visne hoveder af nu, får du meget lidt, hvis ingen blomstring, næste år.

Helle – www.helleshave.dk

5 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Lunde Jensen., 21. april 2007 kl. 11.09

Skal vore horensia have tilført gødning?

6 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Enghave, 24. september 2007 kl. 9.42

Min hortensia er blevet så stor at den nærmest ligger ned på græs og fliser. Den blomstre fint med meget store blomster, det virker som om at blomsterne er for tunge. Hvad kan jeg gøre for at den bliver flot igen, hvordan skal jeg beskære den?

7 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Mogensen, 8. februar 2008 kl. 14.22

Hej! jeg kunne godt tænke mig at lave et eller to bede i min græsplæne med hortensia med et træ i midten, jeg har tænkt mig 4 til 5 planter i hvert bed, hvor stor en cirkel skal jeg grave ud.

(jeg er varmemester i en boligforening derfor en stor græsplæne),jeg tror det ville blive rigtig flot med sådan et par bede. det er en græsplæne som ligger lidt i læ af nogle højhuse så jeg tror hortensia godt kan bruges.

8 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe J. Pettersen, 20. maj 2008 kl. 10.35

Hej jeg er totalt Hortensia-Fan! Har dem simpelthen over det hele i hele min have og i mit hus der 200 km.

Det går fint med at komme rundt inde i huset, men udenfor er der simpelthen ikke mere plads tilbage, jeg kan ikke komme rundt.

Har faktisk næsten heller ikke nogen penge tilbage efter mine ca. 1000 hortensiaer og 5 gardnere, det er meget dyrt, når man ikke tjener så meget om måneden.

Hvordan kan jeg få hjælp til at stoppe med at købe Hortensiaer?

Jeg er faktisk "lidt" af en Hortensia-Narkoman?

9 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. maj 2008 kl. 21.34

Indlæg nr. 8. må være en spøg.

Et hus på 200 km. og 5 gardnere og ingen penge.

10 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann H Slot, 17. juni 2008 kl. 10.41

Hej!

Har fået en super flot hortensia i en krukke. Men efter et par uger har blomsterne fuldstændig mistet deres farve. Hvad kan jeg gøre for at give den den flotte farve tilbage?

11 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annelise Laursen, 14. september 2008 kl. 18.59

Jeg fik for ca. 5–6 år siden en flot hortensia og begik den fejl at klippe den helt ned foråret efter! Siden da har den ikke givet blomster overhovedet, selvom jeg året efter fik en belæring i korrekt beskæring af hortensia. Hvad gør jeg? Vil den nogensinde komme til at give blomster igen? Den er flot og stor, men giver ingen blomster.

12 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 2. november 2008 kl. 8.37

Hvis der er nogen, der har skrevet et svar til dette indlæg, vil jeg være interesseret i at modtage det.

13 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 2. november 2008 kl. 8.37

Hvis der er nogen, der har skrevet et svar til dette indlæg, vil jeg være interesseret i at modtage det.

14 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 2. november 2008 kl. 8.42

Til beskæring af hortensia kan jeg tilføje, at jeg – da jeg elsker blomster over alt – altid plukker alle hortensia på mine buske og næste år blomstrer de lige så flot igen. Så jeg ved ikke rigtigt, om det nu passer med ikke at klippe nogle hortensiagrene af.

15 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 2. november 2008 kl. 8.46

Jeg må tilføje noget til min bemærkning: Når jeg siger jeg klipper hortensia af, så er det for at lave buketter enten til mit ejet hjem, eller til at forære væk eller til tørring.

16 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 7. april 2009 kl. 13.20

Er det alle former for Hortensia man skal beskære eller er der nogle som ikke kan tåle det?

17 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Dahl, 5. maj 2009 kl. 9.43

Hej med jer
Jeg plukker også flittigt af mine hortensiaer i efteråret, når de har skiftet farve og blevet lidt pergamentagtig. Men jeg ribber dem ikke for blomster. De står i potter og omkring 1. december flytter jeg dem om under et halvtag. Her står de og passer nærmest sig selv vinteren over. Måske skal de hen sidst på vinteren have en lille smule vand, men kun lige så plantern holdes fugtig. Sådan har jeg haft held af mine Hortensiaer de sidste år. Men det kan jo være held.

Venlig hilsen
B.Dahl

18 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 5. maj 2009 kl. 17.24

Kan man godt plukke hortensier til vase. Vil de holde i vand eller falder de sammen? De er jo lidt træagtige i deres grene...lidt ligesom syrener og de holder jo kun et døgns tid i vand. Kan nogen svare på dette ;-)

lone

19 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Dahl, 6. maj 2009 kl. 18.49

Hej
Jeg har spurgt, om der er nogle, der kender til små "skidderrikker, der sætter sig i mine buxbom. Jeg tror, det er små larver. De gør det, at bladene ruller sig sammen som små salathoveder og så ligger de der inde og hygger sig.Planterne går næmest i stå. Når jeg skubber til buskene, drysser det med noget lyst "et eller andet".

Jeg har forsøgt amed en hård kold vandstråle og med en blanding af vand, brun sæbe og sprit. Men jeg kommer ikke problemet til livs. Jeg har haft det samme "onde" 2 år i træk og det er som om, planterne ikke rigtig udvikler sig.

De står under 3 opstammede kuglekirsebærtræer. Kan larverne eller, hvad det nu er komme fra disse ret små kroner
Jeg vil så gerne høre, hvad jeg kan gøre mod problemet. Jeg tror kun de små dyr hygger sig med et bad ind imellem.

Vil nogen godt svare mig. Jeg er så ked af gå mere drastisk til værks:-))
Venlig hilsen Birthe Dahl

20 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Bergstrøm, 4. juni 2009 kl. 14.27

Hej
Er der nogen der kan fortælle mig hvordan og hvor meget jernvitriol jeg skal give mine hortensiaer for at bevare den blå farve?

På forhånd tak.

Venlig hilsen Marianne

21 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper, 11. juni 2009 kl. 9.23

Hej. hvor hårdt kan en hortensia egentlig tåle at blive klippet ned? og hvornår er det bedst? kan jeg evt. gøre det nu? ved godt at de så ikke giver blomster.

mvh. kasper.

22 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Dahl, 11. juni 2009 kl. 18.59

HEJ Kasper
Det kommer meget an på, om det gamle hortensiaer, der blomstrer på sidste års skud, eller det er de nye Endlees summer. De blomstrer på årsskudet og dem kan man klippe i bund, hvis vinteren har været for hård ved den. Der imod de gamle, dem skal man lade stå ret længe og se, om der er skud, der har tålt vinteren, så klipper man lige over et skud der er levedygtig. Men man skal ikke forhaste sig i foråret med at klippe dem ned, men have lidt tålmodighed og det er jo ikke det, vi alle er udstyret med :-)).

Jeg håber, du får held med det. De er så smukke
venlig hilsen
BIbi

23 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Dahl, 11. juni 2009 kl. 18.59

HEJ Kasper
Det kommer meget an på, om det gamle hortensiaer, der blomstrer på sidste års skud, eller det er de nye Endlees summer. De blomstrer på årsskudet og dem kan man klippe i bund, hvis vinteren har været for hård ved den. Der imod de gamle, dem skal man lade stå ret længe og se, om der er skud, der har tålt vinteren, så klipper man lige over et skud der er levedygtig. Men man skal ikke forhaste sig i foråret med at klippe dem ned, men have lidt tålmodighed og det er jo ikke det, vi alle er udstyret med :-)).

Jeg håber, du får held med det. De er så smukke
venlig hilsen
BIbi

24 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. juni 2009 kl. 19.52

Kære Marianne

Det er ikke jernvitriol, man bruger til at få blå hortensia. Det kan bruges mod mos i plænen. Så det er bestemt ikke en god ide at forsøge med det.

Det er alun, man bruger til at få blå hortensia. Det indeholder aluminium. Du kan se mere herom i dette svar:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/12070.html

Med venlig hilsen
Karna Maj

25 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Christensen, 15. juni 2009 kl. 13.08

Mine hortensia har blomstret meget lidt, eller næsten slet ikke. Men i vinters lagde jeg juletræet og en masse gran over og nu er der mange blomster knopper på

26 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Dahl, 15. juni 2009 kl. 14.13

Hej til jer, der er interesserede i Hortensiaer. Jeg har efterhånden en del af disse i både surbundsbed alm. bede og og i krukker.

I vinter dækkede jeg de der står ude i bedet af med grangrene fra julepynten. Jeg har aldrig før haft blomster i disse. Jeg har nu haft haven i 5 år. De fik sidste chance for at vise, hvad de står der for, ellers ville de blive smidt på porten. Heldigvis ser jeg nu knopper i dem alle og er forfærdelig glad for, at jeg ikke skal til at smide væk og købe nyt.

3 stk Hortensiaer står i potter, det er nu 3 år gamle. De er store og kraftige og har også rigtig mange blomsterknopper. endskønt de blot overvintrer tæt ind til husmuren, hvor taget går lidt ud og danner et lille udhæng. De har ikke været dækket i vinteren og jeg tror ikke engang, jeg har været ude med vandkanden. De blev heller ikke plantet om i foråret. Alligevel er de store og kraftige og leveringsdygtige med mange blomsterknopper, som jeg glæder mig til at se, når vi kommer lidt længere hen på sommeren. er jeg klog på Hortensiaer eller er jeg blot heldige. Men jeg er meget glad for netop denne plante.

Venlig hilsen Bibi

27 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. juni 2009 kl. 20.37

Min kone har 8 store hortensiaer stående i krukker i bagende sol hele sommeren. De er nok 6 år gamle og vandes og gødes jævnligt, og har mange blomster. Når frosten kommer bliver krukkerne lagt ned, så vandet kan løbe fra jorden, så undgåes at jorden fryser og krukken springer. De får altså ikke en dråbe vand hele vinteren og det har de det fint med.

28 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 16. juni 2009 kl. 10.39

Jeg har masser af hortensia, både i solen og i halvskygge. De blomstrer helt vildt. Om efteråret klipper jeg kun de grene af, der har blomstret, for det har jeg læst man skal. Jeg gøder dem også med speciel hortensiagødning 2 gange om året, hvis ikke 3 og hortensia skal have meget vand.

29 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 16. juni 2009 kl. 10.39

Jeg har masser af hortensia, både i solen og i halvskygge. De blomstrer helt vildt. Om efteråret klipper jeg kun de grene af, der har blomstret, for det har jeg læst man skal. Jeg gøder dem også med speciel hortensiagødning 2 gange om året, hvis ikke 3 og hortensia skal have meget vand.

30 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 2. juli 2009 kl. 16.28

Jeg købte en flot lyserød Hortensia i april i et planteland og plantede den ud. Nu er alle blomsterne så visnet og der er begyndt at komme nye skud ned af stammerne. Skal jeg beskære den nu eller skal jeg vente helt til næste forår.

Hvis jeg ikke må beskære den nu må jeg så fjerne de visne blade fra den så den ser nogenlunde pæn ud.

31 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne, 5. august 2009 kl. 10.18

Kan man selv lave nye planter af sine gamle buske? I så fald, hvordan og hvornår?

Hilsen Janne

32 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Svendsen, 11. oktober 2009 kl. 13.05

Hvornår må man beskære hortensiaer? jeg har en stor flot hortensia, ca 1,5 m høj nu – men den er altså blevet for høj – hvornår kan jeg beskære den uden den tager varig skade? jeg ville gerne have den ned på ca 50 cm, men tør ikke rigtigt
på forhånd tak
Margit

33 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. oktober 2009 kl. 16.41

Hej Margit.

Jeg forstår godt at du ikke tør, for resultatet ses først til næste år. Normalt klipper man først de visne blomsterstande af til foråret. For en del år siden klippede jeg alle mine hortensiaer ned til ½ m. Året efter kom der blomster på de fleste planter og andre fik ingen blomster. Så min teori er, at nogle sorter kan skæres kraftigt ned, andre ikke, men så springer de bare et år over med blomstringen.

34 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Dahl, 11. oktober 2009 kl. 19.14

Hej med jer
Jeg er enstor elsker af Hortensiaer. De sidste 4 jeg har købt er den nye slags der hedder Endless summer. De blomstrer på årsskud, hvilket vil sige, man ikke mister en blomstring den sommer, man har været nødt til at klippe i dem, eller, hvis de fryser tilbage i jordhøjde efter en lang kold vinter.

I disse dage er de helt enentyrlige i deres høstpragt. De var lyseblå fra start, nu er blomsterne støvede mørklilla og de blomster der vender ind mod busken er nærmest irgrøn. Bladene er også blevet nærmest violette. Jeg synes næsten, de er mere fantastiske, end da de stod lyseblå og smukke i sommer. Dog ved jeg godt, at farveskiftet også betyder, at bladene snart falder af og frosten også gør det af med blomstringen for i år.

Hilsen Bibi

35 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 11. oktober 2009 kl. 19.19

Ved du hvad de hedder...Mine hedder "Clara " Skulle også have været blå...men var lyserøde :)

Lone

36 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Svendsen, 16. oktober 2009 kl. 12.23

Hej Mogens
når du skriver... du klippede ned til 1/2 m – var det så i efteråret du gjorde det? du skrev nemlig også "at året efter fik de fleste blomster"...

ja blomsterne skal klippes ned, men jeg skal åbenbart have "det klippet ud i pap"
håber du har tid til at svare igen
tak
Margit

37 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. oktober 2009 kl. 19.32

Hej Margit.

Man skal kun klippe dem ned om foråret. Alt det over jorden beskytter rødderne mod frosten, sådan er det også med de fleste stauder, selv om det kun er grene og visne blomsterstande så giver det beskyttelse og så ser det kønt ud med rimfrost på. Jeg udtrykte mig forkert, blomstringen sprang et år over. Selv om du klipper den ned, vil den hurtigt blive 1,5m. igen. Det er måske bedre at flytte den til et mere egnet sted hvor den kan forblive stor og flot, og så bliver Hortensia flottest i let skygge.

38 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Overgaard, 11. september 2011 kl. 13.27

Hej

Jeg begik en lignende fejl for ca 5 år siden, misforstod det der stod i min havebog og klippede mine 8 nye planter ned så der kun var 10 tilbage... og klippede altså ikke kun 10 af planten!! Stor fejl, for selvom planterne nu er flot store er der kun ca 3 blomster i den ene!! Rigtig ærgeligt, så hvis der er nogen der ved om der kan gøres noget må de endelig sige til

39 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Christensen, 28. maj 2013 kl. 8.55

Jeg har 3 store flotte hotensia, de har stået med stor blomsterflor de sidste mange år, men i år er det ikke så meget som et grønt skud på grenene, de skyder fint fra bunden, hvis jeg klipper dem helt ned kan de så komme igen, jeg ved godt at der ikke kommer blomster på i år
villy.a.christensen@webspeed.dk

40 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Christensen, 8. august 2013 kl. 11.01

Jeg skar mine hotensia helt ned i foråret der var ikke så meget som et grønt skud på dem. Nu står de store og flotte men uden blomster ,vil de blomstre næste år
Venlig hilsen Villy

41 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. august 2013 kl. 16.35

Hej Villy

Er det en klassisk Hortensia (macrofylla),så kan du godt glæde dig til blomstring næste år, for de blomstrer jo på 2.-års skud :-)

42 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Christensen, 15. august 2015 kl. 12.41

jeg har en hvidvin i mit drivhus den hedder HIMROD
mit problem er at druerne visner og falder af. Planten står ellers flot
og jeg vander den jævnlig, der er masser af druer store og flotte

Venlig hilsen Villy

43 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Nielsen, 31. august 2016 kl. 11.18

Hej med jer
Er der nogen der har erfaring med at plante Hortensia i nordsiden af huset? En har fortalt mig, at det godt kan lade sig gøre, men var ikke helt sikker. Der kommer faktisk en smule sol i morgentimerne.
Vi har indgangsparti i nord, og der har faktisk altid været en ret kedelig beplantning, så det ville jo live lidt op med nogle flotte Hortensiaer .
Med venlig hilsen Leif

44 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. august 2016 kl. 11.55

Vi har en hortensia på nordsiden af garagen, og den klarer sig bedre, end dem, der får sol.

45 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 1. september 2016 kl. 8.30

Jeg har hortensia i krukker på nordsiden af huset ved vores hoveddør. De klarer sig rigtig fint og får ikke mange solstråler hverken morgen eller aften. Derudover har jeg en klatrehortensia på nordsiden af vores carport. Den stortrives også og får kun den allersidste aftensol.

Så Hortensia er et fint valg til nordsiden. Jeg har i øvrigt også med held haft både bregner og hosta i krukker på nordsiden af huset (der er ikke bede på nordsiden, derfor i krukker).

46 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. september 2016 kl. 9.13

Hej - jeg har ledt efter dette indlæg for at besvare spørgsmålet om hortensia på nordsiden af huset. Det burde have været et spørgsmål med sin egen overskrift......og ikke under et spørgsmål om beskæring. DET ER SÅ ÆRGERLIGT AT MAN SKAL LEDE LÆNGE EFTER ET INDLÆG DER LIGGER UNDER EN FORKERT/ANDEN OVERSKRIFT.
Men her er mit svar.
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/16933.html
Ingeborg

47 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Nielsen, 8. september 2016 kl. 12.12

Jeg siger mange tak for alle indlæg. Noget tyder på, at Hortensia trives udmærket i nordsiden, så det vil jeg prøve.
med venlig hilsen
Leif

Nyt svar til emnet »Beskæring af hortensia i foråret«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Beskæring af hortensia i foråret«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider