Forum

Kommentarer til »Gyldenlak«

På denne side finder du kommentarer til teksten Gyldenlak. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Engling, 10. maj 2005 kl. 13.25

Hvor kan købes frø til den gyldenlak, som hedder "Ruby Gem"? Den har en smuk kold rød farve og står i "Monets have".

Med venlig hilsen

Marie Engling

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna Larsen, 14. maj 2005 kl. 17.21

Jeg er en nybegynder har sået i
drivhuset hvornår er det bedst at
plante ud er det bedre at potte
om før de sættes ud

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. maj 2005 kl. 13.38

Gyldenlak er en robust plante, så når den har nået en vis størrelse med 5–7 blivende blade pr. plante, kan den sagtens plante direkte ud.

Men er det småplanter, som står tæt og behøver prikling, er du selvfølgelig nødt til at lave en mellemplantning enten i potter eller kasser.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margrethe Juul, 13. juni 2005 kl. 20.20

Siden planten nu bliver så styg at se på ad åre, kan man så ikke – som med lavendel – skære dem ned?

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 20. januar 2006 kl. 0.03

Hjælp, jeg såede gyldenlakker i sommer og priklede store flotte planter ud i efteråret. Nu har jeg lige konstateret, at rådyrene (eller harer) har ædt dem ned til roden, er der en chance for, at de alligevel kan skyde til foråret?

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Güllich-Nørby, 5. april 2006 kl. 20.03

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else, 13. august 2008 kl. 21.40

Nu har jeg sat de små planter udenfor i læ af drivhus og stakit – har dog stadig 2 stk i drivhus som jeg har tænkt skulle trives der...håber det lykkes – har ik prøvet før at så gyldenlak – glæder mig til forår og ser hvad der sker...

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Engling, 13. august 2008 kl. 22.44

Jeg har ofte overvintret små gyldenlak det første år i drivbænk. Det går fint.

Siden trives de fleste af planterne på friland i mange år. Jo ældre de bliver, jo stærkere. Min ældste gyldenlak på 10 år blomstrede hele den lune vinter igennem i år. Jeg vinterdækker med gran.

v.h.

Marie Engling
p.s.

En lidt sen tak til Lisbeth Güllich for tipset om Ruby Gem. Desværre er de ikke så hårdføre som den almindelige brun/gule blandingsrace.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else, 13. august 2008 kl. 22.53

Tak for svar.

håber jeg får glæde af planterne... de dufter bare godt...

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karl Broge Andersen, 10. august 2012 kl. 11.52

Hej fra Karl
Et par svar på Gyldenlak
Jeg fik redet nogle frø kapsler ved hæk afklipning og såede dem
om vinteren i vindues kammen og de spirer fint og blev senere ved løvspring flyttet ud i haven, så året efter kom der blomster på dem.
Jeg gø opmærksom på efter afblomstringen at få klippet dem godt tilbage husk der skal gerne være få blade på stængelen for at give et godt resultat.
Hilsen fra Karl B Andersen

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. oktober 2015 kl. 10.31

Jeg har sået gyldenlak og har udpriklede planter stående i en altankasse. Nu skal de videre- enten til et blivende sted i jorden langs husmuren mod nord, eller i store plastspande med huller i bunden, så spandene kan sættes ned i en stor krukke og senere skiftes ud med sommerblomster.

Nu kommer jeg ved læsning af denne tråd i tvivl om, hvorvidt de kommer igen, som stauder, eller det er frøene, som selvsår.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. oktober 2015 kl. 11.17

Gyldenlak figurerer som toårig plante. Du sår dem et år, de blomstrer næste år og du risikererer at de går efter 2. år. Men de kan også overleve i mange år. På et tidspunkt stod der ved nabohuset en helt hæk af gyldenlakker helt op af fundamentet og med en kørevej snært på. Jeg tror de stortrivedes er i en halv snes år.

Der var en ovenfor, som spurgte, om man kan skære gyldenlakker ned. Jeg har aldrig prøvet det - er der nogen, der har erfaring med det? Ældre eksemplarer har jo en helt træet stamme som lavendler, så man kan i hvert fald ikke skære gamle planter ned til roden. Hvornår dannes blomsteranlæggene? Kan man evt. klippe ned lige efter blomstring som ved lavendler og få nyvækst tidligt på sommeren, som vil give blomstring det følgende forår?

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Krull Hansen, 4. juli 2019 kl. 17.05

Jeg plantet en, vistnok, gyldenlak, den er gul og meget tidlig blomstrende, har taget frø. Er det en gylden når der kommer kraftig gul farvestof ved afbræk?
På forhånd tak
Michael

Nyt svar til emnet »Gyldenlak«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Gyldenlak«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider