Forum

Kommentarer til »Hvordan bekæmpes dunhammer?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan bekæmpes dunhammer? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sskrgfbwehbf Sojfoeouc, 17. maj 2005 kl. 14.35

Det er da noget sjovt noget at skrive :P

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens S Madsen, 26. september 2007 kl. 0.52

Det er helt korrekt at Roundup ikke maa anvendes i närheden af vandmiljöer. Men firmaet Monsanto – som det nävnes ogsaa fremstiller Roundup – har et Glyphosate produkt som hedder "Rodeo" som netop er udviklet med henblik paa anvendelse i og omkring vandmiljöer. Det er ikke giftigt for fisk idet det ikke indeholder det "kläbemiddel" som gör Roundup saa effektivt naar der spröjtes paa land. Kläbemidlet i Roundup klister gällerne til hos fiskene og maa derfor under ingen omständigheder anvendes over vand. Jeg bor i udlandet hvor "Rodeo" er lagervare – men jeg ved ikke om du kan faa det i Danmark. Vär opmärksom paa ar anvendelse af herbicider i vandomraader nok forudsätter tilladelse fra de lokale miljömyndigheder. Hvis du söger lidt paa internettet kan du finde artikler og henvisninger hvordan "Rodeo" anvendes succesfuldt forskellige steder af Verden til fx. bekämpelse af sivrör.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Nielsen, 7. maj 2009 kl. 18.52

Jeg leder efter en der kan fortælle mig hvordan jeg kan opbevare dunhammer indendørs,jeg har prøvet hårlak,ladet dunhammeren trække i vandglas,dyppet dunhammeren i vandglas, intet har hjulpet,de lukker sig op efter få uger inden i varmen,jeg mener at jeg engang har set ægte tørret dunhammer,håber at i kan hjælpe,mvh.anni nielsen.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 7. maj 2009 kl. 20.58

Hej Anni.

Min nu afdøde kone gjorde meget i, at bruge dunhammer til dekorationer. Det skulle være den smalbladede. Den bredbladede duer ikke og går altid i stykker. Vi skar dem på et forholdsvis tidligt tidspunkt i deres udvikling. De blev så, uden anden behandling, sat op på loftet i en tør krukke til de skulle bruges henad juletid. Da begge arter gror her, har vi prøvet den bredbladede også, men det gik altid galt.

mvh.

Hans

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Nielsen, 8. maj 2009 kl. 11.14

Hej hans
tak for dit svar,jeg vil prøve,for de er så smukke at have stående indendørs,

mvh.anni nielsen

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G Madsen, 20. juli 2009 kl. 20.50

Idet jeg har brugt adskillige timer ude i søen (10.000m2+), ville jeg gerne vide om noget her, ved om jeg kan regne med at tage livet af disse dunhammer, ved at jeg går iført waders og med en hø-le og skærer planterne under vandspejlet. Søen blev renset op til ca 1,5 meter for 3 år siden og er ved at være dækket 40% af disse sivplanter?

Bunden er fast men dækket af et brunt svampet shagnumagtigt lag og grene og lignende. Dybden varierer fra de 1.5m til ca 0.5 meter. Der er ved at være gang i tingene, efter der er blevet smidt marksten ved bredderne og de sidste par år har en fiskehejre sin daglige plads her.

Har nogen et godt råd om bekæmpelse at disse sivplanter? Søen svarer til grundvandets niveau og tilføres regnvand og ikke spildevand.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HPP, 20. juli 2009 kl. 22.14

Hej Bo.

Jeg har prøvet at bekæmpe den slags vandplanter i mange år, og fået visse erfaringer. Dunhammer vokser kun ud til en vis vanddybde, men i tilfælde af tørre somre med lav vandstand, kan de etablere sig på steder, hvor der normalt er for dybt,og er de først etableret bliver de der selv om vandstanden igen stiger.

Hvis jeg skal uddybe mine erfaringer, kan du maile på lillesoe@pc.dk

Mvh. HPP

Nyt svar til emnet »Hvordan bekæmpes dunhammer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan bekæmpes dunhammer?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider