Hvordan bekæmpes dunhammer?

Jeg har et problem med en større naturlig dam i min have. Vandspejlet på godt 500 kvm. er gennemgroet af dunhammer, og bundforholdene er desværre sådan, at jeg ikke kan hverken gå eller sejle ud for fjerne dem manuelt. Kan jeg bruge f.eks. Rroundup i en periode med is på dammen – eller kan jeg sprøjte det ned her i foråret fra bredden. Har I andre forslag til at slippe af med væksterne, vil jeg gerne høre det.

Med venlig hilsen
Hugo Hviid, januar 2003

Svar

Det er en kedelig sag, den her, for det eneste rigtigt effektive i dette tilfælde ville være glyfosat (forhandlet af firmaet Monsanto under navnet »Roundup«). Ville være, skriver jeg, for det må ikke bruges i eller i nærheden af damme med et vandspejl på over 100 m²! Den metode er altså på forhånd udelukket og desuden også helt uforsvarlig på et sted, hvor vandspejlet udtrykker grundvandets overflade.

Derfor må man se på andre metoder. Den enkleste er den, man brugte tidligere, hvor man slog »siv«, dvs. tagrør, siv og dunhammer ned, mens vandhullet var islagt. Det har der været mulighed for her lige efter nytår, og man må håbe, at der kommer endnu en mulighed senere i vinter.

Ellers er der kun den besværlige tilbage, som bygger på, at man laver sig en sejlrende og efterhånden slår dunhammerplanterne ned fra båd ud fra den. Det skal i givet fald ske et par gange i sæsonen (f.eks. i juni og august) og det bliver nødvendigt at gentage det hen over de næste 3–4 år, før man er plagen kvit.

Så det er ganske vist let sagt, men ikke desto mindre rigtigt: lad være med at plante eller tillade opvækst af tagrør og dunhammer. De er alt for aggressive!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan bekæmpes dunhammer?