Forum

Kommentarer til »Okulation med T-snit«

På denne side finder du kommentarer til teksten Okulation med T-snit. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Bugge-Mahrt, 24. juli 2019 kl. 12.24

Hei, takk for nyttig artikkel. Jeg har til hensikt å okulere flere sorter: plomme, pære, eple og kirsebær i disse dager. Er det en metode som anbefales for nybegynner, okulasjon med T-snitt eller chip-budding? Hvilken har størst mulighet for success?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 24. juli 2019 kl. 20.21

Hej Jan
Hvis du er nybegynder, og ikke skal lave roser, vil jeg anbefale chip-budding - mange har problemer med at sætte okulerlappen rigtig på plads uden øvelse - og så behøver du heller ikke en okulerkniv.
Men du kan se på kurserne hvis du søger på podning, så kan du vurdere om du skal gøre det på den ene eller anden måde.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Bugge-Mahrt, 26. juli 2019 kl. 7.10

Tusen takk for svar, Boi,
min plan er å okulere fra gamle fruktsorter på nytt tre (eple, plomme, pære) på nye resp. trær innkjøpt (ca 2m høyde). Jeg har trodd at jeg kunne pode forskjellige sorter på det nye tre, og at disse knoppene vil danne nye grener hvis okulationen var vellykket. Etter å ha lest om at okulation vanligvis fullføres ved at gren/stamme over podingen skjæres av, er jeg i tvil om hvorvidt mine podinger vil danne nye grener spontant uten dette grep. Risikerer jeg at knoppene bare går i dvale?
Beste hilsen Jan

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 26. juli 2019 kl. 14.36

Hej Jan
Det tror jeg ikke du vil få til at lykkes. En forudsætning for at en knop vil bryde, er at den sidder øverst på stammen. I stedet bør du lave ompodning på sidegrene der er mindst samme tykkelse som podekviste, der er klippet i januar, og gemt på minus 2 grader - og så podes de i sidste halvdel af april, når blade er i gang med at komme frem på træet.
Du kan se hvordan ved at skrive "ompodning" i søgefeltet på denne hjemmeside.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. juli 2019 kl. 14.53

@Boi (undskyld jeg bryder ind, Jan)

Hvordan vurderer du vejret til okulering? Jeg ved der skal være over 20C, men det kan vel også blive for varmt?

Nyt svar til emnet »Okulation med T-snit«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Okulation med T-snit«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider