Forum

Kommentarer til »Hvad blev der af sæsonerne?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvad blev der af sæsonerne? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 26. januar 2020 kl. 10.26

De videnskabelige fakta, som artiklens holdning til sæsonbetonede varer bygger på, har jo være alment tilgængelige i 25-30 år!

I 25-30 år har vi kendt til problemet med klimaet og havstigningen og vidst, hvad vi i hvert fald og i det mindste kunne gøre for at bremse ulykkerne: Holde princippet om kortest mulig afstand fra jord til bord i hævd!

Hvorfor præsenteres det først nu, som om det var noget nyt? Har folk været ligeglade? Har det på grund af manglende modtagelighed over for budskabet, indtil nu ikke været muligt at sige den slags?

M.v.h.

Doris Møller

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 11. februar 2020 kl. 15.46

Hej Heidi

Tak for en god artikel. Det er altid spændende at læse om Lone Landmands køkkenaktiviteter, og vi kan godt tåle at blive opfordret til at spise endnu flere sæsonvarer end hidtil.

Mvh. Marie Louise

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Hej Heidi

Tak for en god artikel. Det er altid spændende at læse om Lone Landmands køkkenaktiviteter, og vi kan godt tåle at blive opfordret til at spise endnu flere sæsonvarer end hidtil.

Mvh. Marie Louise

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Hej Heidi

Mvh. Marie Louise

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 13. februar 2020 kl. 8.08

Hej Marie Louise Johannsen

Du har selvfølgelig ret i, at der kan gøres mere for at mindske den klima-belastning, der stammer fra transport af varer fra Langtbortistan!

Det, der undrer mig, er, at problematikken præsenteres, som om det var noget nyt. Det ses alene af overskriftens spørgsmål: ”Hvad blev der af sæsonerne?”

Folk, der besøger en økologisk hjemmeside, må forventes at have respekteret princippet om kortest mulig afstand fra jord til bord, i årevis!

Jeg er selvfølgelig enig i selve indholdet af artiklen. Men det er jo ikke tilstrækkeligt at have et vigtigt budskab. Budskabet skal også formidles til den relevante målgruppe. Og det er vel ikke os, der i forvejen må forventes at tage ansvar for at mindske transportbelastningen på klimaet?

Derudover ser det ud til, at der skal bruges andre metoder, end den, der går ud på, bare at beskrive problematikken, for det har man jo gjort i flere årtier, uden at det har hjulpet noget. Der kan stadig ses jordbær i forretningerne i februar måned, og der må jo være købere til dem, siden de er der.

Det kunne se ud til, at der må bruges andre metoder, for at vende udviklingen, dvs. en form for aktivisme a la Greta Thunberg. Jeg ved godt, at hun er en meget kontroversiel skikkelse, men det er vel et faktum, at hun har flyttet noget. Jeg tænker især på børnene. Mine børnebørn er meget optaget af klimaspørgsmål. Og det er noget, der er sket inden for det sidste års tid.

Altså: Budskabet er vigtigt, men målgruppen er forkert, og metoden, der bruges til at påvirke og ændre folks forbrugsvaner, er langtfra effektiv!

M.v.h.

Doris Møller

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: F. Christensen, 13. februar 2020 kl. 9.04

De der apokalyptiske havstigninger som er blevet varslet de sidste 25-30 år, hvor bliver de af? Fakta er at havstigningerne er på sølle 3 mm om året. Jeg vil i hvert fald ikke undvære eksotisk frugt pga. sådan en lille detalje. Så takker jeg heller nej tak til en chartertur sydpå.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 13. februar 2020 kl. 9.48

Hej F. Christensen

Så du har slet ikke medfølelse med folk langs fjorde og åer, som lige i disse dage får vand ind i husene? Og du er ligeglad med klimaændringerne?

Jeg gider ikke diskutere tal for havstigningen. Men det er et faktum, at havene stiger – også fordi varmere vand fylder mere endt koldt vand. Og det er et faktum, at det vil blive værre og værre, hvis ikke udviklingen snart vendes.

I første omgang kan du jo nøjes med stoppe vinterforbrug af frisk frugt og grønsager, som normalt dyrkes i Danmark i sommerhalvåret, f. eks. jordbær og tomater. De smager jo i virkeligheden slet ikke godt!

Personligt synes jeg, at glæden ved jordbær og tomater er større, når man venter med at spise den slags, til man kan høste dem selv i sin have!

M.v.h.

Doris Møller

P.S. Det lyder godt, at du er villig til at droppe en chartertur sydpå.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: F. Christensen, 13. februar 2020 kl. 10.11

Jo det har jeg, men folk der bosætter i lavliggende områder har altid måtte kæmpe med stormflod og oversvømmelser. I f.eks. Holland kan man finde ud af at lave diger, så kan man vel osse herhjemme hvis man absolut skal bo de steder.

Præcisering: Jeg køber gerne bananer, appelsiner, citron, druer, dadler, figner, melon, men (vinter)jordbær sydfra gider jeg nu heller ikke meget for.

Og ja jeg vil gerne have en skive tomat eller skive agurk på æggemaden om vinteren, men jeg er bevist om - om det er dyrket i Afrika eller Europa - fordi så store er afstandene i Europa altså heller ikke i forhold til andre verdensdele.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: F. Christensen, 13. februar 2020 kl. 10.22

Med hensyn til at mindske udledningen af CO2 og andet gift i atmosfæren vil man pålægge flyrejser endnu flere afgifter. I min optik hjælper det en tøddel.
Det var bedre med rationering - f.eks. kunne hver borgere få tildelt en flyrejse årligt, så kunne den enkelte borgere selv bestemme om han/hun vil rejse eller sælge billetten til anden side.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 13. februar 2020 kl. 11.12

Hej F. Christensen

Kuldioxid er skam ikke gift! Hvorfor tror du det? Det er et stof, der ikke kan undværes i atmosfæren! Det er balancen mellem diverse ikke-giftige indholdsstoffer i atmosfæren, det er galt med.

Men det ved du sikkert godt. Det, du mener, må være ”kuldioxid og andre såkaldte drivhusgasser”.

I min optik er det godt, hvis diverse tiltag kan hjælpe en tøddel, altså en lille smule. Hvis alle bidrager med en tøddel, bliver den samlede virkning stor!

Efter min opfattelse dur det ikke at rationere flyrejser, så hver borger får tildelt en flyrejse i løbet af et bestemt tidsrum. Hvem kan afgøre, hvilke flyrejser der er nødvendige, og hvilke der er overflødige? Der er medlemmer af min familie, der rejser med fly i embeds medfør mange gange årligt. Mange virksomheder bliver sluttet sammen i større enheder, sådan at de har afdelinger i mange lande. Det nødvendiggør en hel del rejseri. Også politikere rejser meget.

Efter min opfattelse må en hel del møder kunne klares via skype, men det er en anden sag.

M.v.h.

Doris Møller

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: F. Christensen, 13. februar 2020 kl. 11.33

Ja det mener jeg også - men jeg mener osse sodpartikler, NOx etc. Jetbrændstof er som bekendt lavet af råolie. Charterrejser er ret overflødig synes jeg, mange familier rejser på sommerferie sydpå, de rejser igen om efteråret og i julen samt på skiferie i vinterferien. Alle de unødvendige (private) flyrejser kunne fint begrænses, og det bliver de i hvert fald ikke blot fordi der kommer en ekstra afgift på et par 100 kroner på hver billet.

Ps. Jeg læste et sted at DK står for 0,01% af den samlede CO2 udledning.

Nyt svar til emnet »Hvad blev der af sæsonerne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvad blev der af sæsonerne?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider