Forum

Kommentarer til »Hvilket foder skal vores høns have, hvis vi vil have økologiske æg?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvilket foder skal vores høns have, hvis vi vil have økologiske æg? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Juhl, 2. juni 2005 kl. 16.18

Hvis man bor i Hovedstadsområdet kan man købe økologisk hvede og byg hos Marxsø i Rødovre og hos Brogården i Gentofte, det er altid lagervare, og kan købes fra 5 kg ad gangen eller i 25 kg. poser. Havren har jeg haft mere vanskelig ved at finde, men har fået noget privat. Jeg arbejder på at få det hos de to leverandører, som leverer til mine 7 høns + Hansen.

Alle de høns vi har og har haft, er vilde med mælkebøttebalde, og spiser også de friske spirer af Skvalderkål.

I øvrigt er det nu ikke helt rigtigt at der svares at de private hønsegårde er alt for små, vore 7/8 høns går på ca. 35 m2, hvilket er noget mere end de fleste professionelle avlere har, men de gnaver alligevel helt i bund.altså

2 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette N. Jensen, 3. august 2005 kl. 13.39

Da vi i januar overtog vores nyerhvervede gård, fik vi fire høns (sussex) med i købet. Vi har netop fået dem suppleret op ude fra med nogle yngre høns. To af dem meget unge endda – 10 uger så vidt jeg husker. De skal vel have en anden type foder end de voksne?

3 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Juhl, 3. august 2005 kl. 18.30

Jeg havde kyllinger sidste år, vi rugede dem selv ud, eller det gjorde Akla, den smukke høne. De fik ikke andet foder end det de voksne spiste, og der er blevet fine voksne høns, undtagen de 3 havekyllinger, som vi spiste da de var blevet flotte unghaver. Andre unghøns vi har haft, og som vi låner ud, får det samme som andre høns, madrester, korn og grønt fra have. Og de lægger masser af æg.

4 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thorild Nørgaard, 16. maj 2007 kl. 18.56

Hej,
vi er også lige nyopstartet med høns. Vi har 10 høner og 2 haner på 8 uger. Jeg har et tillægsspørgsmål til foderplaner som lyder:
Skal hønsene have vitaminer eller andet ud over det som står på foderplanen?

På forhånd tak.

MVH
Ole Nørgaard

5 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Juhl, 16. maj 2007 kl. 19.43

Jeg ved at der findes noget der hedder kyllingefoder, men har aldrig brugt det selv. De kyllinger vi selv har ruget ud, har spist det vi vaiger de voksne høns. De spiser en masse grønt fra haven, korn og lidt økologiske æglægningspiller, men da de får en masse andet er det ret begrænset hvad de spiser af det. Naturligvis er alt hvad vi giver dem økologisk.

Hilsen Jens Juhl

6 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Milian, 10. september 2009 kl. 14.07

Du beskriver kødrester som en del af foderplanen – jamen jeg troede lige præcis ikke vi med den viden vi har idag om salmonella gav kødrester til høns – mine høns 4 stk plus hane går på ca 10.000 kvadratmeter indhegnet hestefold, er der ikke rigeligt protein i insekter, orm o.l

7 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. september 2009 kl. 15.01

Hej Bjarne Milian

Jo jeg tror da, at dine 'øns får alt hvad de har brug for – de er mestre i at finde de steder, hvor der er gevinst i form af diverse larver, orm fluer osv.

Med hensyn til kødrester og salmonella, så er der ikke nødvendigvis noget problem ;-).

Salmonella er er bakterie, som lever i jorden og som KAN give problemer for mennesker og dyr, hvis den opformeres i kødsaft, som er forurenet med salmonella og som har været ved for høj temperatur eller tilberedt ved for lav temperatur.

Almindeligvis kan den ikke udkonkurrere de mælkesyrebakterier, som der er flest af i en sund mennesketarm.

Så dine høns er allerede udsat for salmonella – men det er intet problem. Og de behøver næppe kosttilskud i form af kødrester fra andre dyrerarter. At du ikke fodrer dine høns med rester fra andre høns burde være en selvfølgelighed(tænk blot på kogalskabs-sagen).

Med venlig hilsen fra
Lone

8 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke P., 15. april 2019 kl. 11.44

Økologiske æg kommer kun hvis man fodrer med 100% økologisk foder og det har været en stor opgave, hvis man bare har få høns i haven, men nu er der kommet et foder fra Rosenbud, som er 100 % økologisk og i 4 variationer, du kan læsemere om det her på
rosenbud.dk/hoens/vanding-fodring/kosttilskud/filter/cat/oekologisk-hoensefoder/

9 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 15. april 2019 kl. 14.36

Land & Fritid sælger også økofoder pr postordre. Det er vist DLGs.
Fordelen ved det økologiske foder er, at det er garanteret GMO-frit.
Det findes både til kyllinger, de lidt større og voksne æglæggere.

10 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke P., 15. april 2019 kl. 16.54

Land&fritid har kun økologisk hvede, havre eller byg i 15 kg sække, det kan godt være lidt vel meget til et lille hønsehold. Det er da meget lettere med færdigblandet fuldfoder med både forskellige kornsorter.

11 af 34 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. april 2019 kl. 17.01

Slettet af administrator 15. april 2019 kl. 22.09.

12 af 34 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. april 2019 kl. 17.04

Slettet af administrator 15. april 2019 kl. 22.09.

13 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. april 2019 kl. 18.36

Til det lille hønsehold dyrker man selv sit foder. Og så er det jo økologisk?
15 kg foder rækker ikke langt i en hønseflok!

14 af 34 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. april 2019 kl. 20.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 34 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. april 2019 kl. 20.28

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. april 2019 kl. 8.04

Høns skal have så varieret kost, som muligt.
Jeg giver så meget grønt, som jeg kan skaffe, og som de kan nå at spise. F.eks. ukrudt, kål og græsset fra naboen.
Men ellers er nedenstående tabel retningslinie for mit foder.

17 af 34 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. april 2019 kl. 8.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 34 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. april 2019 kl. 8.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 34 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. april 2019 kl. 10.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. april 2019 kl. 12.33

Det er nu kun chilifrøene, jeg giver til hønsene. Frugtkødet bruger vi selv.
Om vinteren får de kål, æbler og græs (en ukrudtsart, som jeg ikke har undersøgt navnet på). Hønsetarm er der også tit. Og så får de lidt kompost med orm og de bænkebidere, jeg får øje på.
Birkes (hjemmeavlede) blander jeg i resten af havregrøden (jeg laver altid ½ portion mere havregrød, end vi spiser).

21 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. april 2019 kl. 14.10

Chilli er så snedigt indrettet at fugle ikke kan smage det stærke. Det er en del af plantens spredningsstrategi.
Chilli kan iøvrigt være med til at sætte farve på blommerne. I erhvervet bruges paprikapulver til det formål (paprika og chilli er varianter af samme art).

22 af 34 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. april 2019 kl. 14.38

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

23 af 34 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. april 2019 kl. 16.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

24 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 17. april 2019 kl. 21.43

Fisk bør ikke gives til høns, der lægger brune æg. Det samme gælder raps (bittesmå mængder er ok); det kan give æggene afsmag i flg."höns" af Karin Neushütz, Kristina Odén, Tove Hagman.

Det er forbudt at give høns madaffald. Efter min mening tåbeligt (men den tæller ligesom ikke), men selvfølgelig må de ikke få råt kød og slet ikke hønsekød.

Tørrede knuste brændenældeblade i blødfoderet om vinteren er sundt for hønsene.

Jeg kan anbefale hønseinteresserede at logge ind på "Dansk fjerkræforum" hvor der er masser af oplysninger om høns og andet fjerkræ.

25 af 34 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. april 2019 kl. 22.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

26 af 34 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. april 2019 kl. 22.10

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

27 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 18. april 2019 kl. 11.32

Tak for dine svar. Nu er jeg blevet så meget klogere. Jeg har ikke RIR men maran, velsumer, dotter, isbar og sussex, men raps indgår nu ikke i foderplanen. Fiskemel kan man ikke få her, så de får soja som proteintilskud (selvom det piner mig med den importerede afgrøde, som vist ikke er heldig for miljøet).
Venlig hilsen
Alice

28 af 34 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. april 2019 kl. 11.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

29 af 34 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. april 2019 kl. 11.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

30 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 18. april 2019 kl. 21.22

Ja, jeg ved godt, at man kan få kønsvisende kyllinger, men jeg kunne aldrig tage livet af sådan et lille dyr. Min hanekyllinger får lov til at vokse sig store, og så må de lade livet, når de når en slagtevægt på over 2 kg (renset for indvolde, hoved + alt det, som ikke er det bedste). De har haft et godt liv i relativ frihed, og vi får prima kød.

Ja, jeg får "chokolade"æg, men også grønne, lysebrune (kæmpestore), beige og olivengrønne. Vi behøver ikke male æggene til påske. Jeg har kun isbarhaner, så hvis de skal udruge egne æg, er det kun fra isbaræg eller krydsningen isbar/maran (som giver olivengrønne æg.)

Ellers køber jeg daggamle kyllinger (racerene) til en skruk. Når de vokser op med en hønsmamma, så ved de, hvad der kan spises, og de bliver helt naturligt indført i flokken.

31 af 34 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. april 2019 kl. 0.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

32 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 19. april 2019 kl. 10.54

Det var dog spændende billeder.
Jeg synes, du skal lægge dem ind på www.Danske Fjerkræforum
De vil elske dem.
Venlig hilsen
Alice

33 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 19. april 2019 kl. 10.55

Undskyld: Dansk Fjerkræforum

34 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. april 2019 kl. 11.24

I fortsættelse af svar 20 må jeg nævne, at de også får revne rodfrugter, f.eks. gulerod, jordskokker mm.
Det er enten de frasorterede ved høst eller dem, vi ikke kan nå at spise selv, og som ikke er blevet til suppe.
Vi river det, og fryser det ned, så det kan bruges hele vinteren. Og de får dem inden det er tøet.
De får også suppe, men det er mere arbejdsomt end blot at rive dem.

Nyt svar til emnet »Hvilket foder skal vores høns have, hvis vi vil have økologiske æg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvilket foder skal vores høns have, hvis vi vil have økologiske æg?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider