Hvilket foder skal vores høns have, hvis vi vil have økologiske æg?

Hvilket foder skal vores høns have, hvis vi vil have økologiske æg og derfor helst vil undgå æglægningsfoder?

Med venlig hilsen
Lasse Hornbøll, november 2002

Svar

Økologiske æg betyder, at de ikke alene får økologisk foder, men også at hønsene holdes efter de økogiske regler. Hvad angår foderet kan du sagtens få æg fra dine høns med en simpel fodring f.eks. med økologiske hvedekerner, hvis hønsene vel at mærke har adgang til at skrabe i jorden og spise lidt grønt. Men høns kan som alle andre lide at have noget at vælge imellem og et mere alsidigt foder giver sundere dyr og bedre og flere æg. Her er mit forslag til en hjemmelavet foderplan angivet som procent af blandingens vægt:

  • 50% hel hvede
  • 25% hel havre
  • 10% hel byg
  • 4% kridt og eller knuste muslingeskaller
  • 1% salt.

Så er der 10% tilbage til de gode rigtige rester fra gryderne og tallerkenerne i køkkenet.

Hønsene elsker og har brug for noget solidt protein. Det vil især være kødrester. Giv det om morgenen, så hønsene har ryddet op i løbet af dagen, så der hverken er noget tilbage til ræven, katte eller rotter. Er der rester af mælk eller surmælksprodukkter vil hønsene elske at få det blandet med i foderet. Havren er godt for fjerdragten. Og sidst men ikke mindst skal de have frisk grønt hele året. Det har de nærmest automatisk, hvis de har plads nok og ikke som hos mange private har en hønsegård der er alt for lille, og hvor der derfor kun er jord.

Økologisk korn m.v. købes i en foderstofforretning. Nej, vil du sige det har jeg prøvet, de har det ikke. Dertil vil jeg sige, det er fordi de fleste er ligeglade og ikke sørger for at bestille det eller bare efterspørge økologisk foderkorn. Alternativet er at tage ud på en økologisk gård og købe direkte. Kig på nettet og find en lokal. Høns spiser små 100 g kornfoder om dagen – d.v.s. med 10 høns er det 1 kg pr dag. Til en hel vinter giver det 200 kg som nemt kan være i en almindelig bil.

Med venlig hilsen
Per Kølster
Agronom, KØLSTER malt og øl

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvilket foder skal vores høns have, hvis vi vil have økologiske æg?