Forum

Kommentarer til »Hvordan klargøres brakmark efter no dig princippet?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan klargøres brakmark efter no dig princippet? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 11. april 2020 kl. 19.29

Hej Tilde,

Prøv at gå på youtube, der har guruen indenfor No-Dig Charles Dowding en laaaang række videoer omkring No-Dig, og lige for nylig var der en om at anlægge nye bede direkte på græs.

www.youtube.com/channel/UCB1J6siDdmhwah7q0O2WJBg/videos

/Helle

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Andersen, 1. juli 2020 kl. 9.41

Hej ekspert

Jeg synes at det lyder rigtig interessant med no dig og jeg er begyndt selv i det små.
Jeg er dog bekymret for at det pap man anvender er fyldt med skadelig kemi mv. Er der nogen der kan anvise mig og andre til pap, der er "økologisk" og fri for skadelige stoffer.

Vh. Anne

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. juli 2020 kl. 12.34

Hvis du vælger pap uden tryk burde der ikke være problemer mig bekendt. Økologisk pap har jeg dog aldrig hørt om. Hvis du vil ofre på organiske plante måtter er det også en mulighed, men jeg tror at de er voldsom dyre. Desuden holder de, efter hvad sælgeren selv oplyser, ca 1 til 3 år.
Der er også den mulighed at lægge aviser ud. De burde hellere ikke længere indeholde tungmetaller eller andre skadelige stoffer som de gjorte i gamle dage.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. juli 2020 kl. 12.48

Jeg fik vist taget munden for fuld, da jeg påstod at du kunne bruge pap for hvis man læser denne artikel her så indeholder det skadelige stoffer.

nyheder.okologi.dk/mad-og-marked/pas-pa-pap-og-papir-hvis-du-vil-undga-unodig-kemi-i-maden

Hvad angår aviser så har vi for mange år siden diskuterede dette herinde og hvor nogle mente at der ikke længere var skadelige stoffer heri, mens andre var af en anden mening, så jeg tror ikke at du finder et svar på det.
Men måske at nogle er mere opdateret end mig og bedre kan rådføre dig.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. juli 2020 kl. 13.10

Hej Anne Andersen

Som Bo Egelund og Heidi Kirk Nissen beskriver det, er der når arealet man vil dyrke i udgangspunktet er nogenlunde fri for kvikgræs, skvalderkål, tidsler og andet flerårigt groftvoksende ukrudt ikke nogen grund til at bruge pap.

Og hvis det drejer sig om fx 200 m2 ny urtehave er det et areal, som for mange vil være OK at fjerne flerårigt ukrudt fra en hel dyrkningssæson (ikke med harve, men med greb og kultivatorrive) og så slutte af med at udså grøngødning i august eller begyndelsen af september. Jorddækket skal så på inden vinteren.

Det svarer helt til Ruth Stout's metodebeskrivelse i bogen "Den nemme have" (oversat af Maj Scharff 1986 - biblioteket kan skaffe den) - så øvelsen går snarere i retning af at skaffe hø eller halm af vårafgrøde i pænt store mængder, så dæklaget fra starten er oppe på 15 - 20 cm i bedene.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Hvordan klargøres brakmark efter no dig princippet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan klargøres brakmark efter no dig princippet?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider