Hvordan klargøres brakmark efter no dig princippet?

Hej,

Jeg har overtaget en brakmark som før i tiden har været brugt til gedefold, men de sidste mange år har ligge ubrugt hen.

Mit ønske er at starte stor køkkenhave og gerne efter no digg princippet. Mit spørgsmål går derfor på hvorvidt og på hvilken måde jeg skal klargøre jorden.

Er det nok bare at slå græsset m.m ned og påføre ca 20 cm muld oven på? Eller skal jeg ligge pap under? Eller bliver jeg nød til som en start at fræse jorde? Jeg vil rigtig gerne igang i år og vil derfor helst undgå at dække stykket med plast en hel sæson, for at hæmme væksten af eksisterende planter.

Mange hilsner
Thilde

Med venlig hilsen
Thilde, april 2020

Svar

Kære Thilde,

Du skal ikke nøjes med at lægge 20 cm muld ovenpå græsset. Græs vil komme frem igen, særligt hvis der er aggressive ukrudtsarter som kvikgræs eller skvalderkål i det.

Du kan vælge at dække græsset med pap eller tykkere lag af avispapir. Læg pap/avispapir på græsset og vand det, så det er helt gennemblødt, inden du dækker med jord. Græsset vil rådne under pappet, og det omsatte græs vil give næring til planterne sidenhen.

Du kan lægge 20 cm muld ovenpå pappet, men du kan også lave en lagdelt dækning med først 5–10 cm jord, derefter et tykkere lag af døde plantedele, husdyrgødning og eventuelt afklip af græs og afslutte med endnu et jordlag, som du kan plante i. Gødningen og plantedelene, der omsættes, vil give god næring til planterne, der plantes i det.

Der er mange måder at lave no dig på, og Bo Egelund har skrevet en artikel her på Havenyt.dk, hvor du kan læse, hvordan han anlagde en stor køkkenhave på en tidligere græsningsmark efter no dig metoden.

Han harvede jorden flere gange i juni og sidst i juli blev sten fjernet, og tørre plantedele og rødder af kvikgræs, brombær o.l. brændt, og der blev sået dækafgrøder i form af kløver, honningurt og hør. Om efteråret blev stykket igen harvet, fjernet sten og brændt døde plantedele. I det tidlige forår efterfølgende blev 40 m³ kompost kørt på det 1.000 m² store stykke.

Det var den meget korte version, og du kan læse mere i Bo Egelunds artikel.

Se artiklen »No dig køkkenhave« her >

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan klargøres brakmark efter no dig princippet?