Forum

Kommentarer til »Hvordan flytter eller formerer jeg min gule rose?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan flytter eller formerer jeg min gule rose? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivian Sandau, 17. juni 2005 kl. 13.59

Jeg kan anbefale at du forsøger med at få rosen til at slå rødder. Jeg har lavet mange roser på den måde. Klip nogle lange stilke af rosen. Gerne af de nye skud den har lavet. Klip disse skud af i stykker så der er 3–5 bladsæt på. De to nederste bladsæt skal man klippe af. de 1–3 øverste bladsæt lader man være.

Jeg bruger dåser fra dåsetomater af den slags der ruster. Laver 2 huller i bunden og fylder op med jord fra haven. Gerne noget leret der klæber til stilken. Når jorden er vandet godt igennem stikker jeg rosenstilken (evt. flere i samme dåse) så de to bladhjørner er under jorden. Sætter dåsen i skygge og holder jorden fugtig. Ingen plastikpose eller andet. Hvis jeg vil være sikker på at det skal lykkes tager jeg mange stiklinger. Nogle af dem vil nok komme. Efter et stykke tid begynder de blade der er tilbage på stilkene at visne, og man tænker at det lykkedes ikke. Det er ikke tilfældet. Hvis man kigger i bladhjørnerne vil man se at der titter små nye skud frem. Lad endelig rosen stå. Min erfaring er at der er dannet rødder efter 6 uger, og at rosen er igang med at gro rigtig fint. Hvis der kommer blomster det første år er det bedst at fjerne knopperne for ikke at al kraft skal gå derhen. Jeg har lavet roser på denne måde af alle slags. Held og lykke med det. Venlig hilsen Vivian Sandau

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Qu, 19. juni 2007 kl. 22.35

Hej Vivian!

Det lyder rigtigt sjovt og spændende at lave nye roser på den måde! Men jeg har lige nogle spørgsmål.

Hvorfor skal det lige være dåser der kan ruste? Og tager du dem op af dåsen og planter dem ud, altså skiller du dem ad? og sætter dem i ny jord, – og hvis du gør det, hvornår gør du så det?

Mvh

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivian Sandau, 20. juni 2007 kl. 9.54

Hej Pia

Det var de første år at jeg brugte dåser, og det fungerede rigtig godt. Jeg har min have fyldt med roser som jeg selv har formeret på den måde bl.a. New Dawn som jo koster ca. 150 kr. på planteskolerne. Fra en plante har jeg nu 6–8 stykker rundt i haven der blomstrer på livet løs i øjeblikket.

Med hensyn til dåserne så er jeg gået væk fra det igen. Jeg er blevet mere tilfældig med tingene og det fungerer alligevel. Jeg sætter de skud hvor som helst, men der skal være en vis dybde, derfor var dåselængden god. Dåserne var gode fordi de holdt på fugtigheden. Jeg lærte det i Spanien hvor man f.eks. lagde en dadelsten i en dåse med jord og satte dåse og det hele ud i jorden. vandede, og vandet blev i dåsen i stedet for at løbe ud i den anden jord. På et tidspunkt var dåsen rustet og dadelpalmen kunne klare sig selv med rødder. Samtidig fik jorden jern fra dåsen. Jeg fandt dog ud af at med hensyn til roser så kunne være lidt besværligt at få rosen ud af dåsen hvis den ikke når at ruste, så brug gerne plasticpotter eller lerpotter, men dybe.

Hvornår jeg gør tingene er en fornemmelsessag. Jeg har held med at sætte stiklinger hele sommeren igennem, dog ikke for sent på året. Glemmer dem, de står rundt omkring skyggefulde steder. Året efter man har sat dem ned kommer de der har overlevet med blade og blomster, og jeg foretrækker at lade dem være spædbørn i en god potte sommeren over, nogle gange planter jeg dem så ud til efteråret, eller de kommer ud næste forår. Når jeg siger ud er det i haven fra potten. De har på intet tidspunkt været ''inde'' i huset. Altid kun ude.

Det er så sjovt, og føler helt klart noget særligt for mine selvproducerede roser. Hvis man skriver navne på så ved man hvilke roser man kan forvente kommer, det glemmer jeg oftes, og må så vente og se hvad det bliver for nogen. Jeg ser på bladene, og blomsterknopperne og gætter, og bliver så glad overrasket når der kommer roser jeg ikke kan huske jeg har taget stiklinger af. (Måske fra besøg hos venner)
Held og lykke med projektet. Hilsen Vivian

4 af 5 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Pia Qu, 20. juni 2007 kl. 22.59

Slettet af administrator 18. juli 2012 kl. 20.02.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 22. juni 2014 kl. 18.57

Hej :) min svigerinde har nogle flotte roser jeg godt vil prøve at lave stiklinger fra. Den ene gren har jeg desværre taget alle bladene af. Kan den stadig bruges? Når nu du skriver de ska stå mørkt men at du aldrig tog dem indenfor hvordan vil du så mere præcist beskrive hvordan de skal stå? Under halvtag eller bare et skyggefuldt hjørne eller? På forhånd tak :)

Nyt svar til emnet »Hvordan flytter eller formerer jeg min gule rose?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan flytter eller formerer jeg min gule rose?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider