Hvordan flytter eller formerer jeg min gule rose?

Vores gamle bindingsværkshus på Ærø skal sælges. Foran husets hoveddør står en rose, velduftende, gul, stor blomst, buskagtig, sorten ukendt, men efter sigende meget gammel, stammende tilbage fra midten af 1700-tallet.

Den har aldrig, i de 35 år vi har kendt den, været beskåret eller dækket ved vintertide. Så den må siges at være ufattelig robost. Kan man pode fra den, og hvorledes gøres det, eller er der andre måder at mangfoldiggøre den på? Kan den evt flyttes?

Med venlig hilsen
Nini Højby, maj 2002

Svar

Det er en skam, at vi får spørgsmålet så sent. Jeg forstår, at huset skal sælges ret snart? Ellers kunne man have brugt den gamle, sikre formeringsmetode, der hedder nedkrogning. Man bøjer en 1–2 årig, sund gren ned og gør den fast, så den har vedvarende jordkontakt. Derpå fylder man god, løs muld hen over et passende stykke af grenen, gerne så 2–3 knopper er dækket. I løbet af én sæson vil knopperne udvikle både skud og rødder, sådan at man kan skille grenen fra moderplanten og dele de unge planter fra hinanden.

Men hvis det nu haster, så kan man okulere rosen på en ny grundstamme.

Metoden kræver lidt øvelse og gerne en kyndig person som bisidder. Den går ud på at skære en knop fri af et étårigt skud i slutningen af juli eller først i august. Knoppen skal så skubbes ind under barken på grundstammen og gøres fast der med lidt bast eller gummibånd. Mit råd er, at I taler med én af de gode planteskoler i nærheden. De vil sikkert kunne klare problemet eller måske formidle kontakten til en ung gartnerelev, der kan gøre det for jer.

Måske, måske, kan rosen flyttes, men det er voveligt og bør kun forsøges som en sidste mulighed.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan flytter eller formerer jeg min gule rose?