Forum

Kommentarer til »Hvordan og hvornår fjerner man bedst et hvepsebo?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan og hvornår fjerner man bedst et hvepsebo? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 3. juli 2005 kl. 8.18

Vi har lige fjernet, et lille hvepsebo, under et udhæng.

Det ser ud som om, de begynder at bygge igen, hvordan forhindre man det?

2 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 3. juli 2005 kl. 20.11

Hvepsene søger ind/hjem om natten, så når det er mørkt ved vi hvor de er allesammen. Jeg ville sprøjte fluegift ind af indgangshullet når det er mørkt – og de dør allesammen. Er det muligt at sætte en plasticpose omkring dem og brække boet løst kan det nemt brændes af i det fri – eller selvfølgeligt sprøjte fluegift ind i posen.

3 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 11. juli 2005 kl. 11.48

Jeg har et hvepsebo midt i min cypress hæk. Jeg kan ikke komme en pose rundt om det. Hvad vil være en anden god metode? Det er ganske stort.

4 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 11. juli 2005 kl. 14.30

Ja-men Lone dog. Jeg har skrevet om det med insektspray ind ad indgangshullet når det er mørkt – og beboerne er hjemme. Før hen blev de overhældt med benzin og bagefter en tændstik. Det er lidt farligt og tændstikker ekstistere vel ikke mere. Vælg det første det er effektivt. Og med det sidste husk for alt i verden at benzinbeholderen er fjernet at det ikke bliver som Sct. Hans aften hvor folk flagre rundt imellem hinanden med en hældende benzindunk og en indhentende flammestribe efter sig.

5 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 11. juli 2005 kl. 14.32

Ja-men Lone dog. Jeg har skrevet om det med insektspray ind ad indgangshullet når det er mørkt – og beboerne er hjemme. Før hen blev de overhældt med benzin og bagefter en tændstik. Det er lidt farligt og tændstikker ekstistere vel ikke mere. Vælg det første det er effektivt. Og med det sidste husk for alt i verden at benzinbeholderen er fjernet at det ikke bliver som Sct. Hans aften hvor folk flagre rundt imellem hinanden med en hældende benzindunk og en indhentende flammestribe efter sig.

6 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja, 26. juli 2005 kl. 11.21

Hvepsebo under udhæng på redskabsskur...

Hvis ikke man selv vil kaste sig ud i at fjerne et hvepsebo. Hvor kan der hentes hjælp/fagfolk?

7 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Wedenborg, 21. august 2005 kl. 9.42

Jeg har et hvepsebo inde under mit tag. Jeg kan ikke se det eller komme til det, kan blot se at der er en livlig trafik ind og ud. Det er et træhus og hvepsene benytter flere mellem rum. Jeg har sprøjtet flere gange, men det hjælper ikke, måske er boet langt inde under taget. Kan de ødelægge isoleringen? Og hvad gør jeg?

Mvh Charlotte

8 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 21. august 2005 kl. 10.27

Nu er vi sidst i august, og så går boet til grunde af sig selv for stedse. Du gør altså intet, andet end vente på, at de ubudne gæster rejser. At bekæmpe på dette tidspunkt vil kun give en lille afkortning af hvepsenes flyvning.

9 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 21. august 2005 kl. 20.29

Det undre at Henrik Ahlmann ikke uddyber en nervøs husejer om at hvepse måske går ind i Charlottes isolering.

Ved I forøvrigt at biers unger er babyer?

10 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 22. august 2005 kl. 6.29

Eventuelle isoleringsskader og skader på træværket kan tjekkes og udbedres, når hvepsene er væk. Det er ikke umagen værd på dette tidspunkt.

11 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 22. august 2005 kl. 23.19

Undskyld det med "HA", men du oplyser stadigvæk ikke Charlotte om det med isoleringen, hendes bekymring består immervæk ustandselig, og skal både Charlotte og hvepsene tygge på vokstavler indtil da?

Isolering er jo enten sten- eller glasuld – (eller måske Flamingo?). Jeg er også meget interesseret i dit svar.

Er det dog ikke herligt at I har Praktisk Økololigi så meget bevist at vi beundre Jer?

12 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 23. august 2005 kl. 6.33

Jamen, hvepsene laver jo ikke meget mere, så alle tænkelige skader og katastrofer kan ikke være blive nævneværdigt større. Hvis der skulle være et problem, må det løses når samfundet er gået til grunde. At jeg ikke går ind og kommenterer byggefagligt vedr. isoleringsskader skyldes blot, at jeg ingen specifik viden har om dette, og kan derfor ikke spille rollen som byggesagkyndig (smil). Desværre.

13 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 23. august 2005 kl. 8.40

Kære Charrlotte Wedenborg

Henrik Ahlman har ret i, at hvepsesæsonen snart er ovre, og at I derefter kangå i gang med at inspicere taget. Det er jo givet, at jeres tag ikke er sikret tilstrækkeligt mod besøg af bier og andre insekter.

Her kan du se noget om tagkonstruktion, hvor det anbefales af sørge for både fugleklodser i tagbelægningens bølger og montering af insektnet.

www.byggepladsen.com/printfriendly.cfm?ArticleNo=139

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

14 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja, 8. juli 2006 kl. 13.51

Vi har et hvepsebo inde under vores tag – der er en lille sprække de kommer ind af. Jeg skulle til at hænge noget skygge op for solen, og i min naivitet tænkte jeg at jeg ville dække hullet til. det har resulteret i at jeg har mange meget sure hvepse i i min have og specielt lige ved boets indgang som desværre også er vores ind og udgang til haven fra huset. Jeg er netop selv blevet stukket og det er uhyre ubehageligt. da vi har tre dejlige drenge er jeg nu bange for at lade dem gå i haven.

Mit spørgsmål er, skal jeg tage brættet væk så hvepsene kan komme ind i deres rede igen? og få en skadedyrsbekæmper til at sørge for at fjerne det, eller skal jeg lade brættet være, og i så fald hvor lang tid tager det så før hvepsene forsvinder og opgiver håbet om at komme ind i deres bo igen?

Håber meget på svar!

15 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 8. juli 2006 kl. 20.47

Altså, jeg k a n ikke tåle hvepsestik, jeg er allergisk og ender på skadestuen. Derfor er mit svar nok farvet meget af det.

Du skal ikke stå nu og rode med bræt, så de kan komme ind,- hvis altså de sværmer meget omkring stedet. De forstår ikke du vil åbne for dem, så jeg er vis på de vil stikke dig.

Jeg tror nu ikke hvepsene ligefrem forsvinder, men lige før eller lige efter solnedgang falder de til ro (plejer de da, men jeg har heller aldrig haft lukket "døren" for dem, men det er dér jeg plejer at sprøjte dem, når alle er i hus) så finder du ud af hvordan stemningen er, og kan fjerne brættet.

Vil du ligefrem beholde dem? :-o

16 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nete, 12. juli 2006 kl. 18.51

Jeg har fundet ud af, at der inde i min mur bag en lille rist på ca 7 cm i diameter, er et hvepsebo. De flyver frem og tilbage hele tiden, men jeg er meget utilfreds med deres valg af hjem. Hvad kan jeg gøre for at fjerne det? Kan jeg eventuelt lukke for hullet, og hvad vil de udeblivende hvepse gøre hvis jeg lukker for indgangen?

17 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte, 13. juli 2006 kl. 12.04

Jeg har samme problem som Nete. Hvepsene har tilsyneladende bosat sig i vores krybekælder og flyver ind og ud gennem en lille rist. De blev meget aggresive, da jeg forsøgte at luge langs med huset. Nytter det noget at sprøjte ind gennem risten om aftenen?

18 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Teis, 13. juli 2006 kl. 18.27

Til Ditte, NEJ, med mindre du kan se indgangen til boet, og ramme det.

Jeg har selv tømt en 179,– kr. beholder igennem risten, og kun de vipse jeg rammer bliver lidt dissy og dør formodentlig.

Jeg skal dog i gang med at brække dette gulv op(efterisolering), så jeg vil vente til sent i aften og så give dem en god VARM nats søvn ;-)...

19 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte, 14. juli 2006 kl. 8.39

Jeg fik et tip af min svigerfar i går om at stille en skål med salmiakspiritus foran hullet. Det skulle angiveligt holde hvepsene fra at flyve ud og ind og så går boet vel til.

20 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. juli 2006 kl. 2.04

Hvepse er faktisk nyttige insekter, som bla. æder kållarver. Så derfor skal man kun fjerne et bo, hvis det er et helt uacceptabelt sted. Og hvis det skal fjernes, så er det bedst at gøre det, så hvepsene aflives så hurtigt som muligt. En skål med salmiakspiritus stillet frit er måske af andre grunde ikke en god ide – måske ikke alle skabninger afskrækkes af lugten.

På Danmarks biavlerforenings hjemmeside kan man læse en anvisning på at fjerne et hvepsebo, og der er desuden en adresseliste på medlemmer, som man måske kan få til mod betaling at komme og fjerne et hvepsebo.

www.biavl.dk/ – gå ind under menupunktet "Bisværme" og vælge "Fjern selv dine bier".

Jeg vil gerne lige tilføje, at fjernelse med en insektspray med pyretrin ikke afliver hvepsene 100%, nogle af dem bliver bare halvdøde og larverne er i live efter behandlingen. Derfor er det en dyrevenlig handling at aflive dem, f.eks. at brænde boet næste morgen, så ingen lider unødigt.

21 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Petersen, 22. juli 2006 kl. 9.41

Vi har/havde et bo i en gammel kommode som vi i ly af natten flyttede ned i den anden ende af haven, så vi kunne få vores ynglingssted i haven for os selv... men da vi stod op i morges var der levende af hvepse lige der hvor kommoden stod før... så det er helt umuligt at bruge haven og hvad gør vi så nu hvor vi åbenbart ikke kan fange dem i deres bo... vil de snart finde ud af at bruge boet igen? eller vil de blive ved med at sværme der hvor boet var før?

22 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 22. juli 2006 kl. 14.06

Hej Bente.

De hvepse, der nu sværmer om det sted, hvor boet var, vil aldrig finde det igen. Både bier og hvepse har en stedsans, der gør, at hvis boet flyttes mere end nogle få meter, ikke kan finde hjem. De hjemløse vil nu flakke rundt, indtil de dør af den ene eller anden grund.

Mvh. Hans

23 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 27. april 2007 kl. 11.08

Hvis man spøjter boet om aftenen, hvor hvepsene er gået til ro, er der så ingen fare for at de kan nå ud af boet og stikke den der sprøjter?

mvh
Lena

24 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. april 2007 kl. 19.50

Hej hvepseplagede havebrugere.

Måske kan en gennemprøvet støvsugermetode være til hjælp i situationer, hvor hvepseboet er placeret tæt ved døre/vinduer/siddepladser og først opdages, når der er udklækket rigtig mange hvepse, så der er livlig trafik til og fra boet:
Placer støvsugerrør (fastbundet til stige/rafte/kosteskaft) så indsugningen er 2–3 cm fra boets åbning – det kan sædvanligvis ske uden at hvepsene bliver agressive. Lad så støvsugeren køre 5–6 timer – så er der slet så kraftig en reduktion af antallet af hvepse, at det sjældent er nødvendigt at gøre mere. Vent et par timer med at tømme støvsugerposen/ støvbeholderen.

Hvis boet sidder tilgængeligt kan det evt fjernes om aftenen/ natten ved at omslutte det med plastpose, sådan som det er beskrevet i nogen af de andre indlæg.

Venlig hilsen Lone

25 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 29. maj 2007 kl. 9.53

Som udgangspunkt vil jeg blot sige :
" Lad hvepsene være i fred, de er ikke vores fjender "
Hvis genen eller plagen imidlertid bliver for stor, kan de selvfølgelig fjernes.

Metoderne til at fjerne bier eller hvepse kan være
mangeartede. Men pas på dig selv og dine omgivelser.Hvepsestik er ikke at spøge med, men sammenholdt med div. gifte, benzin, bål og brand og alverdens "gode" metoder og husråd nok de mindst farlige. Men jeg vil dog anbefale at lade en kyndig og professionel forestå fjernelsen, de har udstyret og erfaringen. Se evt. : www.hvepsefjerner.dk
Plagen eller genen er som oftest størst når sommeren går på held og naturen ikke længere for hvepse har så mange fødekilder at tilbyde, men da er
tidspunket for hvepseboets ophør allerede ved at være nået og det går som oftest helt til grunde i løbet af sep/okt selvfølgelig lidt vejrafhængigt.

26 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Svend Sørensen, 29. maj 2007 kl. 9.58

Slettet af administrator 8. april 2013 kl. 10.45.

27 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 29. maj 2007 kl. 10.27

Hej

Så fik jeg fjernet hvepseboet sent i går aftes. Det var på størrelse med et æble og lige ved terassen i et åbent udhus.

Da det var ved at blive mørkt kl. ca. 22 tog min nabo forsigtigt en plastpost rundt om det og skar det meget let løst, hvorefter det dumpede ned i posen. Hvepsene kom ikke engang ud af boet, men sov åbenbart bare videre.

Det var meget enkelt.

28 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen, 11. juni 2007 kl. 22.18

Hvepsebo Fyn

Hvis der er nogen der har problemer med hvepsebo på Fyn kan i maile mig så skal jeg komme og hente dem.

29 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Olsson, 10. juli 2007 kl. 10.01

Jeg bor i et stråtekt hus,og lige over ingangs døren i udhænget,flyver ustandselig hvepse ud og ind,men man kan ikke se boet,kan man sprøjte fluegift ind under spærene?.

der er derfor en hel del hvepse der flyver ind ad vores dør,når den åbnes.

30 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Olsson, 10. juli 2007 kl. 10.02

Jeg bor i et stråtekt hus,og lige over ingangs døren i udhænget,flyver ustandselig hvepse ud og ind,men man kan ikke se boet,kan man sprøjte fluegift ind under spærene?.

der er derfor en hel del hvepse der flyver ind ad vores dør,når den åbnes.

31 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lily, 10. juli 2007 kl. 10.59

Min svigerfar brugte altid en kulsyreslukker til at fjerne hvepseboer fra stråtaget, det var effektivt.

32 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 10. juli 2007 kl. 13.42

Så hvordan på TV (Ryge tror jeg det var) og har selv med succes brugt metoden, et stk støvsuger, røret monteres så det er så tæt på indflyvningen som muligt og så tændes der og støvsugeren kører (jeg har ladet den kører 5 timer om eftermiddagen / aftenen), bagefter ligger hvepsene i posen. Pas MEGET på, ikke alle er døde, men de er fanget og kan brændes i posen.

33 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 11. juli 2007 kl. 19.28

OK-jeg tør gentage mit råd for år tilbage, men rygning er forbudt.

Jeg har været biavler i 10 år så jeg ved en smule om emnet.

Når mørket sænker sig lister man ud.

Man skal have :

1. En 20 ml sprøjte med benzin påført en kanyle.

2. En tot twist eller køkkenrulle vædet i benzin.

3. Koldblodighed og tøj der dækker en fra top til tå -inklusiv tørklæde og solbriller eller lignende.

Man gør dette når det er MØRKT og alle hvepse i boet!

Man injicerer lynhurtigt de 20 ml benzin ind i boet (en stærk summen høres) samtidig holder man twist / vædet køkkenrulle tæt mod indflyvningshullet.

Nu gælder det om at have is i maven!

Efter 20–30 sekunder bliver denne summen til 0.

Alle hvepse er døde!

Der kan være et par enkelte hvepse tilbage der ikke har været i boet de næste par dage, men de vil forsvinde.

Just my way-and it works.

Måske ikke den mest økologiske måde at gøre det på-men hvor meget benzin bruger du på at køre til Bilka?

34 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Prehn, 18. juli 2007 kl. 11.27

Jeg har fået et hvepsebo på størrelse med en mellemsvær vandmelon indvendigt i mit redskabs/brænde skur der er placeret 30m fra huset. Hvepsene generer mig ikke nævneværdigt, hvorfor jeg ikke har tænkt mig at gøre noget for at fjerne boet.

Før eller siden skal jeg have fyldt brændeskuret op og vil derfor færdes indenfor en meter af boet.

Hvordan er erfaringen med aggressivitet hos hvepse? Hvor meget vokser sådan et bo?

Jeg har tidligere haft hvepsebo samme sted, men de blev aldrig større end et æble. Dem fjernede jeg let og ubesværet om aftenen.

35 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annabella Crewe, 3. september 2007 kl. 19.10

Jeg har et Hvepsebo bag en ventilationsrist i husets mursokkel. De er vrede iøjeblikket, søger føde. Jeg har hidtil undgået hvepsene, men igår skete det, der ikke måtte: jeg kom for tæt på startbanen, da jeg skulle plukke en rose. 2 kamikazepiloter drønede efter mig, fik stukket mig på hagen og i baghovedet. Ligner en, der har fået en knytnæve og det klør slemt. Stikket i baghovedet gik ikke så dybt, så det er der blot en tennisbold!

– Altså, mit råd er, hold dig et par meter fra dem. De skal snart dø.

Kan nogen fortælle mig, om hvepsene kommer tilbage til ventilationsristen igen? Jeg har læst, at boet går til grunde, men går de "indvendige" også det? Og hvis ikke, hvad gør man så? Bekymringen er helt uden økologisk sammenhæng, idet jeg ikke bryder mig om, at der evt går råd under mit hus, fordi det bliver gyldt med hvepseboer efterhånden!

Venlige hilsener
Annabella

36 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 3. september 2007 kl. 19.19

Ja du har haft en ubehagelig oplevelse, lyder det til.

Som du selv antyder er hvepsene i deres efterår og vil snart gå til-på nær dronningen, som vil overleve til næste sæson.

Om den laver bo samme sted ved du kun til næste forår, men du kan forebygge sent på året, når hvepsene er døde, ved at sprøjte lidt pyrethrum ind gennem risten og håbe på at hun får en dosis...

Hvad angår råd under/i huset er det sådan at hvepse gnaver bark af træer og andre vækster til deres bo-de er ikke invasive på en måde der får gulvbrædder eller andet til at forsvinde.

37 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. september 2007 kl. 19.30

Den gamle dronning dør også inden vinter. Nu er der lavet en flok nye unge dronninger, som hver især finder et sted at overvintre. Til foråret søger de et sted at sætte bo og det er ganske tilfældigt om een finder din rist til den tid.

Mvh. Hans

38 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annabella Crewe, 4. september 2007 kl. 15.28

Mange tak lillum, men kan du sige mig, hvad pyrethrum er?

Venlig hilsen
Annabella

og mange tik til dig Hans. Jeres svar er guld værd for mig alenepige på landet!

39 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. september 2007 kl. 15.55

Måske lige en enkelt ting mere. Hvis man om foråret er opmærksom på de nye dronninger, og får knaldet så mange som muligt, kan man blive sparet for ubehageligheder senere på sommeren. De er alene om at starte nyt bo op, og må derfor vise sig ude i det fri. Hver gang man klasker sådan een, er der et bo mindre det år.

Mvh. Hans

40 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne L., 3. oktober 2007 kl. 15.21

HVEPSE INDE!

Vi har set hvepse flyve ind i et lille hul i muren ved udhænget. Da vi i forgårs kom hjem fra en uges ferie lå der døde og halvdøde hvepse i vinduet i det værelse der lå bag muren.

I de følgede dage bliver der jævnlig støvsuget hvepse op i vinduet. I går da solen skinnede satte jeg mig for at se, hvor de kom ind. Det er i loftet ved dækslet til loftsbelysningen. De fløj ind med få minutters mellemrum og straks over i vinduet, hvor jeg så støvsuger den op. De er lidt halvsløve men store. HVAD GØR VI?

Vi har de sidste aftener sprøjtet ind i hullet med fluegift.

Vi har været på loftet, men kan ikke se noget bo.

Gode råd efterlyses.

41 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Olsson, 3. oktober 2007 kl. 16.59

Jeg har selv haft et hvepsebo over min hoveddør hvor vi har et stråtækt tag.jeg sprøjtede med 100% eddikesyre blandet med insektgift:en hel dåse:der gik ikke mange timer så var de hvepse væk,men pas på ikke at få det i øjnene.

sidste år havde jeg også et hvepsebo,der måtte jeg desværre ringe til en hvepseekspert,som kom og fjernede boet,det kostede mig desværre kr 812,00,men alle hvepse var væk i løbet af få timer.hilsen mogens

42 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hasse Barrett, 6. oktober 2007 kl. 18.22

Har med stor interesse siddet og læst historikken (spørgsmål og svar) gennem tiden herinde.

Indledningsvist skal jeg lige fortælle, at jeg i den grad er tilhænger af metoden m.h.t. afbrænding. For mig at se må det være den mest humane måde at gøre et hvepsebo op. SÅ, den med en pose om boet i de mørke timer, nedskæring og efterfølgende afbrænding af boet må være mit bud. (Helt klart)

Jeg læste et svar der gik på en tilsyneladende manglende isolering for diverse "skadedyr". Hvepse er IKKE skadedyr, men blot irritation. Det er klart, at hvis man som jeg selv, har 3 små børn der færdes i haven er jeg nødt til at tage affære!

Man kan ALDRIG isolerer sig ud af et evt. hvepseproblem, så den påstand må jeg anstændigvis tage som decideret reklame for egen virksomhed.

Hilsen Hasse

43 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hasse Barrett, 6. oktober 2007 kl. 18.35

Hej Hanne!

På det fremskredne tidspunkt af året bør du tage det roligt.

Det er tydeligt, at hvepsene befinder sig i din hulmursisolering samt etageadskillelse. På denne tid af året forgår de som "fluer" og du får bare lidt mere isolering de pågældende steder ;-)

Nej, spøg til side Hanne!

Du kan faktisk ikke rigtig gøre noget. Du kan kun afvente til næste forår og håbe på, at der er fundet andre græsgange, desværre. Du må endelig ikke lade en såkaldt byggesagkyndig/skadedyrsbekæmper gå ombord i dit problem! Det hjælper intet, bortset fra at du skal bygge nyt.

Hilsen Hasse

44 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Hansen, 20. maj 2008 kl. 21.31

Jeg vil helt klart anbefale, at man benytter sig af professionel <a href="http://www.skadedyrseksperten.dk">skadedyrsbekæmpelse</a>. Det er forholdsvist billigt at få fjernet <a href="http://www.skadedyrseksperten.dk/hvepse.asp">hvepse</a>, og så er man sikker på de er helt væk. Blot en råd jeg har benytttet mig af.

45 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 23. juni 2008 kl. 10.29

Her kan du se nogle simple og gift frie metoder til at komme hvepse til livs.

www.abelona.dk/hvepse.htm

46 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hvaae’, 3. juli 2008 kl. 11.29

: karna maj

fuck hvepse og bier! lortet kan stikke. vi mangler kun at udslette hveps,bier og myg så er danmark perfekt :)

47 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolai Winch, 8. juli 2008 kl. 22.46

Har hvepsebo på indersiden af trægarage, hvor det ligesom ligger på en hylde op mod væggen lige over dobbeltdøren. Det ser ud som om de kommer ind udefra, ved sprækken i døråbningen.

Det er på størrelse med en melon og indefra garagen er boet er helt tydeligt og ser nærmest åbent ud. Måske fordi vi opdagede det, da min far lage oliepinden på plads, med efterfølge angreb og 2–3 stik som følge.

Det skal væk, eftersom det er lige hvor vi færdes dagligt og vi har en dreng på fire.

Jeg kan ikke komme til at få pose om, hvepseaktiviteten er stor rundt om.

Har en Ukrudtsbrænder, og kan pakke mig ind fra top til tå. men er det hurtigt og aggresivt nok? Og garagen var jo som bekendt af træ. :-|

48 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. juli 2008 kl. 0.06

Hej Nicolai.

Hvis du bruger brænderen kommer du helt sikkert af med både garage og hvepse, så det er nok en dårlig idé. Jeg ville få fat i en fluespray, og så give boet et ordentlig klister ind der hvor de flyver ind. MEN! Du skal være ordentlig beskyttet og ikke have tilskuere i nærheden. Der går ikke ret lang tid før de er lammet og dør af giften. højest 5 min. men indtil da, er de yderst agressive.

Mvh. Hans

49 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Olsen, 9. juli 2008 kl. 15.57

En god ide som gælder alle hvepse bo, er at kontakte ko hvepse service. de tager kun 550kr for at snuppe sådan et bo og kommer som regel samme dag som i ringer
tlf. nr. 29 72 10 49

50 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Olsen, 9. juli 2008 kl. 16.06

Til hanne jeg kan sagtens fjærne dine hvepse i hulmuren og alle andre steder de skulle genne sig uden at ødelægge nogen. med garenti
29721049

51 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 10. juli 2008 kl. 19.36

Jeg har beskrevet det tidligere: Når det er mørkt sover hvepsene, du behøver ikke at iføre dig styrthjem eller lange underbugser på grund af hvepsene/bremserne. Hvepsene sover ind i døden, hvis du gør som Hans Pedersen foreskriver. Sprøjt fluegifte ind i hvepsekubens indgangshul og de ser aldrig dig mere. Det skal være mørkt, men du kan roligt orientere dig med kunstig lys. håp

52 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 10. juli 2008 kl. 19.44

Undskyld stavningen – Hans Petersen.

Når det er mørkt kan hele kuben omklamres med en plastikpose e. l. f.x. Fjernes og selvfølgeligt brændes af e. l. håp

53 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Zinck Thiesen, 12. juli 2008 kl. 16.56

Jeg har fået et hvepsebo i min kompostbeholder. Hvordan skal jeg komme af med et. Jeg kan ikke se det måske er det nede i komposten?

54 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. juli 2008 kl. 17.33

Hej Britta
Tag en kop te med ud i haven, find din bedste havestol og sæt dig nogle meter fra kompostbeholderen. Stille og roligt iagttager du hvor præcist hvepsene flyver ud fra beholderen (og selvfølgelig også hvor de flyver ind).

Sandsynligvis har hvepsene etableret boet et tørt sted i komposten – og det kan sagtens være i et hulrum nede i de plantedele, du har samlet. Det kan være ganske svært at finde frem til uden at risikere at blive stukket.

Med ind- og udflyvningsruten giver dig gode muligheder for at indfange så mange hvepse, at hvepsefamilien går til grunde.

Vent til en dag med stabilt solskin og find så din støvsuger og forlængerledninger frem. Arranger slangen sådan, at "suget" er helt tæt på der, hvor hvepsene flyver til og fra (evt bindes slangen til et riveskaft el. lign).

Hvis du er bange for at blive stukket, så gennemfør forberedelserne meget tidligt om morgenen eller sent om aftenen, når der ikke er flyveaktivitet.

Lad støvsugeren køre et par timer i solskin – pause nogle timer og lad den derefter køre igen et par timer.

Hold øje med, om der er flere flyvende hvepse efter anden omgang sug. Hvis det er tilfældet gentager du bare fremgangsmåden den næste solskinsdag.

Så burde problemet være løst.

Venlig hilsen
Lone

55 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. juli 2008 kl. 8.56

Lone! Hvordan tømmer du støvsugeren, når den er fyldt.

Mvh. Svend Høst

56 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. juli 2008 kl. 11.27

Hej Svend

Har prøvet med posestøvsuger og med Dyson, som er uden pose, men med gennemsigtig beholder til støv (og hvepse).

Når indfangningen er slut, stopper jeg for alle tilfældes skyld rørets munding med en klud.

Derefter står posestøvsugeren nogle timer. Jeg anbringer en tot køkkenrulle i posens hul og fjerner
posen, som om der alene var støv og nullermænd i.

Den poseløse støvsuger er også let: Man kan se, om der eventuelt skulle være en hveps, der ikke er omkommet – og det gælder så bare om at vente, indtil der ikke er nogen bevægelse i beholderen overhovedet. Derefter tømmes indholdet over i en affaldspose, der lukkes inden den anbringes i skraldespanden.

Jeg har aldrig fået spurgt en biolog, men jeg har en forestilling om, at hvepsen får fint støv ind i trache'erne efter nogen tid – derved forstyrres udskiftningen af kuldioxid med ilt og hvepsen dør.

I de år, hvor mine børn voksede til, var de aktive med hulebyggeri og leg i et åbent hegn med en del musehuller, som ofte husede hvepsefamilier.

Vi afmærkde de huller, som ikke var i generende nærhed af aktivitetsområder – og "støvsugede" de der lå i nærheden af stier og huler.

Det fungerede OK og vi havde det godtnok med at lære børnene at passe lidt på og at have respekt for at størstedelen af hvepsefamilierne skulle overleve for at kunne udfylde deres plads i økosystemet.

Venlig hilsen
Lone

57 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kristensen, 16. juli 2008 kl. 21.54

Jeg har en stor skøn lænestol stående på min morgen terrasse, fik så øje på en masse hvepse der flyver ind i et hjørne af stolen, der hvor man sidder de kommer ikke nedefra men fra sidefladen, hvordan får jeg dem væk, jeg tør ikke engang flytte stolen.

58 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. juli 2008 kl. 10.05

Hej Lene

Flyt ikke på stolen!

Vælg nogle timers solskin til at løse problemet – hvepsene er mest aktive i solrigt vejr – og er slet ikke flyveaktive om natten.

Anbring et støvsugerrør uden mundstykke helt tæt på ind- og udflyvningsstedet – med tæt mener jeg 1–2 cm.

Start støvsugeren og lad den køre nogle timer. Sluk og iagttag flyveaktivitet. Hvis der fortsat flyver hvepse til og fra skal du gentage nogle timers "hvepsesugning".

Når alle flyvende individer fra et bo er fjernet går boet til grunde – men for en sikkerheds skyld kan du jo holde øje med det nogle dage, før du igen nyder en morgen i din lænestol.

Støvsugeren tømmes som du ellers ville gøre – og vil du være helt sikker kan du proppe lidt køkkenrulle i rørets munding og lade støvsugeren stå et døgns tid, før du tømmer den.

Venlig hilsen fra
Lone

59 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 22. juli 2008 kl. 10.23

Hej alle. Meget spændende svar, men jeg er stadig lidt i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig.

Jeg har indenfor de sidste par dage set øget aktivitet fra hvepse omkring taget over mit stuevindue. Det ser ud somom de flyver ind under taget. Vi har pga. ombygning åbent op til loftet, men har ikke set nogen hvepse i den beboede del af huset. Dog er jeg i tvivl om der skal handles, da vi snart skal isolere på loftet. Jeg ønsker ikke at blive stukket, eller at andre bliver det. Jeg ved dog heller ikke om der er et bo, eller om det sidder i vejen for isoleringen. Dog vil jeg sige at jeg selv er overfølsom overfor insektstik og er lidt bekymret i denne retning også.

Skal jeg lade stå til og se tiden an, eller skal jeg have gjort noget ved det?

60 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. juli 2008 kl. 22.15

Hej Anne

Ud fra de oplysninger du giver, vil jeg da mene, der er god grund til at kontakte en autoriseret insektbekæmper, som kan lokalisere og fjerne et evt hvepsebo.

Det er helt enkelt for risikabelt at have andre til at arbejde med risiko for at de pludselig "støder ind i" et hvepsebo, du havde en anelse om fandtes men som du bare ikke kunne lokalisere.

Venlig hilsen
Lone

61 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Warfly, 23. juli 2008 kl. 21.43

Har et stort hvepsebo i toppen af et træ. Er det en speciel slags der bygger der?

62 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: BE, 24. juli 2008 kl. 11.51

Sidste år havde vi et hvepsebo i taget over indegangsdøren. Det var ikke et stort bo men generende: Da hvepsene blev aggressive, kunne vi ikke gå ud af døren. Jeg løste problemet ved at købe nogle gammeldags fluefangere – bånd med klæbrigt lim på. Jeg hængte 3 op nær hullet, og boet var tømt i løbet af et par dage. Ikke flere problemer.

I år har hvepsene bygget bo i hækken midt i hegnet. Vi kan således ikke putte det i en pose. Boet er også på størrelse med en vandmelon! Jeg blev stukket 4 gange, da jeg uforvarende stødte på boet under hækklipning. Det var ikke sjovt – nu overvejer jeg lidt, om jeg skal have boet fjernet eller bare vente på vinteren. Der er for mange hvepse til at bruge fluefangere.

63 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Nielsen, 26. juli 2008 kl. 20.55

Hejsa

Vi har vist fået et hvepsebo et sted på loftet/under taget på vores hus.

Der er en ret stor aktivitet af hvepse der flyver ind og ud mellem brædderne på udhænget.

Vi har været på loftet men kan ikke umiddelbart se noget bo – dog var der en hveps "på afveje?" som stak min kæreste da han var deroppe.

Vi har granulat som isolering, det er vel lækkert for hvepse at bygge i?

Nå men uanset hvad vil vi meget gerne være fri for disse gæster.

Vi har en dattr på knap 1 år som gerne skulle kunne færdes uden risiko på terrassen.

Indflyvningen er lige over vores køkkenvindue, som vender ud mod terrassen.

Så der er risiko for stikkende gæster hvis/når vi færdes dér.

Eftersom vi ikke kan se selve boet kan vi vel ikke sprøjte med noget?

Støvsugermetoden er jeg ikke voldsom tilhænger af – måske også fordi vi har en posefri støvsuger.

Vi har "for sjov" lige prøvet at sprøjte med motorrens på brædderne ved indflyvningsstedet (det mest giftige spray vi havde i huset).

Det har betydet at de har sværmet en hel del frem og tilbage, men uden at turde flyve ind.

Det er de dog begyndt på nu, så effekten varede ikke længe...

Nogen ideer?

64 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. juli 2008 kl. 22.20

Hej Christina

Hvad med at prøve fluepapirmetoden, som foreslået i indlæg nr 62 i denne tråd?

Mht støvsugermetoden: Min støvsuger er også poseløs – det gør ingen forskel i effektiviteten.

Venlig hilsen
Lone

65 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freja, 28. juli 2008 kl. 21.35

Min storesøster, som er flyttet hjemmefra har et hvepsebo i kompostbunken. Det sidder desværre fast i et par en meters bambuspinde. Der flyver mange hvepse omkring havemøblerne, og min søster er allerede blevet stukket.

Hvordan får man det væk?

VH
Freja

66 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. juli 2008 kl. 14.19

Hej Freja

Det er nok ikke så enkelt – og i hvert fald ikke uden risiko for at I bliver stukket, medmindre I er meget forsigtige.

I kan overveje følgende tre metoder:

Når boet sidder frit (som jeg forstår din beskrivelse)
er støvsugermetoden (beskrevet i indlæg nr 58 i denne tråd) ikke helt velegnet. Men kan I komme til at anbringe støvsugerrøret, så det er placeret 1–2 cm fra indflyvningshullet (uden at suget er direkte rettet ind i selve hullet), kan problemet måske løses på den måde.

Hvis I kender en biavler i nærheden, kan han / hun måske give et godt råd eller måske tilbyde at fjerne boet – Han / hun ved, hvordan man beskytter sig mod at blive stukket af hvepsene.

Men ellers skal I måske have fat i et professionelt firma – søg under Skadedyrsbekæmpelse i telefonfagbogen / på nettet.

Jeg håber, I finder en god løsning, så I kan nyde sommervejret udendørs!

Venlig hilsen
Lone

67 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 10. august 2008 kl. 21.39

Husk at bier også har følelser og faktisk godt kan blive sårede af hektisk chikane. Tænk lidt på det.

Venlig hilsen søren

68 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. august 2008 kl. 9.18

Hej Søren

Hvepse har en vigtig plads i økosystemerne – alene det giver mennesker grund nok til at være opmærksom og vælge handlinger med omtanke!

FN's Verdenstopmøde i Johannesburg 2002 førte frem til Danmarks strategi for bæredygtig udvikling
2003. Et af målene er at "vi skal sikre en høj biologisk mangfoldighed og beskytte økosystemerne" – inden 2010...!

Så principperne og retningen for indsats er der ikke uenighed om – men det der ofte mangler er viden om økosystemer.

Hvem skaffer viden?

Havenyt er ofte på det praktiske plan et godt sted at få mere viden og flere forslag til handlinger – man må så selv vælge det, der forekommer bedst i den situation, man står i.

Den økologiske have i Odder er et fremragende sted at se viden omsat til løsninger.

By- og landskabsstyrelsens har lige udgivet en opdateret vejledning: "Naturen i Landbruget".

I alle større vejprojekter, i statsskovene, i byudviklingsplaner indgår overvejelser om biodiversitet.

Mange foeninger gør et stort arbejde for at holde fokus på biodiversitet:
Danmarks Naturfredningsforening, Dansk cyklistforbund, spejderbevægelsen osv osv

Hvem kan handle ud fra denne viden?

Der er mange, som kan gøre noget ud fra den viden, der fås fra disse kilder (og mange andre steder fra).

Alle, der har ansvar for et lille stykke jord i en villahave, en andelsboligforening eller i et etagebyggeri med grønne arealer udenom, kan beslutte at gøre mere end de gør i dag for at skabe eller bevare levesteder for dyr og planter.

Vi må opmærksomt videre ad disse forskellige veje – og du har ret, vi skal tænke os godt om hver dag!

Med venlig hilsen fra
Lone

69 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 11. august 2008 kl. 21.58

Hej Lone

Mange tak for dit uddybende svar.

Rigtig god dag.

Hilsen Søren

70 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Kürstein Jensen, 13. august 2008 kl. 17.36

Jeg havde netop tænkt at benytte en næsten identisk metode i aften. En sprøjte og kanyle og ikke benzin men fortynder, da det er betydelig giftigere! Min mand havde succes med metoden for et par år siden. Boet var i vores kompostjord, derfor kunne man hælde væsken ned i hullet.

I år har vi et stort hvepsebo højt oppe i en hæk hæk. Jeg opdagede det det da jeg klippede hæk tæt ved huset. Heldigvis nåede jeg at løbe væk, ku'nær have klippet i det!

Vores oplevelse med de 2 bo har sært nok været, at de kom forbi på vej hjem til boet, men det interesserede dem ikke særligt, at vi sad og spiste aftensmad i nærheden, de skulle bare hjem!

I et af indllægene så jeg, at her i august kan man godt lade dem i fred, da de snart går til grunde.

Nu vil jeg overveje, om jeg skal gøre forsøget med sprøjten der har fået en forlænger til kanylen med et slankt sugerør, eller de skal ha'lov at være i fred!

selve hullet er inde i hækken så det er ikke til at se!

Håber alle kommer af med boene uden at komme til skade!

Hilsen Karen

71 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. august 2008 kl. 19.50

Til Karen...det er rigtigt at hvepsene går til grunde i sep. – okt. Jeg ville droppe sprøjten og undgå stik, da det er vanskeligt at ramme plet i hækken.

Hilsen fra en anden haveejer på Fasanvej.

72 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 13. august 2008 kl. 22.42

Jeps, men dronningen overlever altså.

73 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 13. august 2008 kl. 22.57

Hej.

Den gamle dronning dør sammen med resten af boet. Inden det sker, er der lavet mange nye dronninger, som så overvintrer, og starter hver deres nye bo næste år. Hvis man ordner det gamle bo NU, kan man reducere hvepseplagen en ganske lille smule næste år.

Mvh. Hans

74 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. august 2008 kl. 19.50

Hej alle.

I bogen "økologisk frugtdyrkning" anbefaler Maren kousgaard at man benytter 3- dobbelt salmiak-spiritus, hvis hvepsene er en stor plage. Kan man leve med dem er de værd at "holde liv i" da de er nyttedyr og tager en del skadedyr. Jeg har dog ikke selv afprøvet salmiak spiritusen men i stedet benyttet et middel fra Trinol.(og som består af et planteudtræk)

Med hansyn til at benytte benzin så bruger manger biavler også denne metode når de skal aflive en bifamilie. I løbet af få sekunder dør familien. Men hvis hvepseboet sidder ved huset er faren for at en selvantændelse kan finde sted (via installationerne) Men salmiak spiritussen er ikke brandfarlig

75 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. august 2008 kl. 20.27

Ja -Søren.

Jeg er da ked af at du ikke vil lytte til folk med erfaring-for min tidligere beskrevne metode er ultimativt den bedste-hvis man ikke stryger en tændstik for at tænde en cigaret!

Jeg har prøvet 3 dobbelt salmiakspiritus -jo det generer dem, men udrydder dem ikke.

76 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. august 2008 kl. 20.58

Kære Lilium

Efter som jeg har været biavler i over 10 år og derfor hjulpet mange skrækslagende haveejer af med deres hvepse (som de troede var bier) kender jeg så udemærket de nævnte metoder. Men som biavler ville det være en dårlig reklame at tage ud og brænde andres mennesker huse ned. Ok så har man da hjulpet disse mennesker af med et hvepse problem for en tid. Men alligevel.

Nej jeg har selv benytte mig at af et udtræk af pyrethum, som både er effektiv, langtidsvirkende og udskadelig for varmblodet dyr. Så lidt proffesionelle skal man være, især hvis man tager penge for det

77 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. august 2008 kl. 21.40

Kære Søren.

Så er vi to mennesker med den samme erfaring!

Jeg er et menneske der ønsker aktion her og nu,og du er en der ønsker en langtidsvirkning.

Jeg kender den metode jeg anbefaler og den er ikke for tøsedrenge. Der er ikke tale om at brænde andres boliger ned.

Din er med en anden form for gift som jeg godt kender, men som ikke er effektiv overfor et hvepsebo.

Derfor kan jeg ikke anbefale din metode-da jeg ved at min virker og at jeg ikke ved om din virker.

Jeg tager ikke penge for det, for min tro er at folk kan klare det selv.

78 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. august 2008 kl. 22.30

Rolig nu

Hvepsene dør efter ganske få sekunder, da det er en nervegift og desuden bygger de ikke igen på samme sted resten af året. Alle skadedyrsbekæmper benytter sig af dette middel. Jeg vil stærk fraråde folk at bruge benzin. En lille fejl ved en installation og du har en eksplosion af den anden verden. Desuden vil forsikringen hellere ikke dække et sådan adfærd.

Men bevares det er et frit land vil lever i, så der burde være plads til alle.

79 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Jakobsen, 19. august 2008 kl. 9.48

En anden ting at man skal være opmærksom på er at benzin forurener væsentligt mere end fluegiften gør, og der skal bruges meget mere benzin når man hælder det på og i hvepseboet end hvis det bliver forstøvet som en fluespray.

(de fleste fluegifte bruger pyretin som aktivt stof)

80 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 21. september 2008 kl. 21.44

Hej, jeg har problemer med at få små skadelig dyr væk fra mine roser!

hvordan kan de fjernes?

plz help mee!

81 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2008 kl. 12.34

Sæbevand og lidt sprit (dog Ikke til at skylle halsen med)

82 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille, 29. januar 2009 kl. 20.09

Hej

Jeg bor i en taglejlighed og har i sommers haft problemer med et hvepse/bibo udenfor mit køkkenvindue. Jeg kan ikke se biboet men jeg kan se at de flyver ind og ud under det materiale, der er brugt til at "dække af med" under vinduet. Mit spørgsmål lyder på om de kommer igen til næste sommer? Hvad kan man evt. gøre for at undgå dette?

Mvh Pernille

83 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Jakobsen, 29. januar 2009 kl. 22.06

De kommer ikke igen, hvepse genbruger ikke boet fra år til år.

mvh Per

84 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. januar 2009 kl. 10.18

Jeg har set at man i Jem og Fix (og sikkert også andre steder) kan købe et hvepsebo- attrap, der eftersigende hænges op i haven og så skulle det kunne holde andre hvepse væk. Ideen er at de tror at der er et hvepsebo og så bygger de ikke nye.

Personlig tror jeg ikke på en virkning, da jeg i sin tid, som biavlere, har set flere eksempler på hvepse, der har bygget næsten side om side.

Men er det nogle, som har prøvet disse?

85 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Kasper Olsen, 31. januar 2009 kl. 11.04

Slettet af administrator 8. april 2013 kl. 10.46.

86 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Eivin Knidsen, 31. januar 2009 kl. 14.35

Slettet af administrator 8. april 2013 kl. 10.47.

87 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Wally, 24. maj 2009 kl. 21.40

Slettet af administrator 8. april 2013 kl. 10.47.

88 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wally, 24. maj 2009 kl. 21.40

Hej jeg vil meget gerne have fjernet et hvepse bo som vi har opdaget ved at huset skulle males.

89 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. maj 2009 kl. 22.16

Benyt IKKE en støvsuger til at fjerne et hvepsebo. Når du slukker for maskinen drøner mange af dem ud, og jagter dig. Jeg har set det, heldigvis på afstand.

90 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J.M., 17. juni 2009 kl. 0.10

Mogens, dette problem er vel blot et spørgsmål om at have en tilstrækkelig lang ledning på støvsugeren, evt. med forlængerledning, og så undlade at bruge støvsugerens afbryder, men slukke på stikkontakten langt væk fra faren.

Som jeg læser det andetsteds er det også vigtigt at man lader støvsugeren køre et godt stykke tid efter at hvepsenes aktivitet er ophørt for at sikre at flest mulige hvepse rent faktisk er døde.

Jeg ville dermed ikke være bange for at bruge støvsugermetoden.

–

Vi har her til aften netop fjernet et bo på størrelse med et æble som var placeret på murstenene lige over hoveddøren, faktisk nærmest op ad dørkarmen. Vi har ikke været voldsomt generet af hvepsene men vurderede at vi ville blive det når sommeren går på hæld og de begynder at blive aggressive.

Dog fandt vi ikke støvsugermetoden særlig hensigtsmæssig i dette tilfælde men brugte i stedet metoden med en plastpose og en kniv hvilket gik helt smertefrit. Vi brugte ikke andet beskyttelsesudstyr end havehandsker, og vi så da heller ikke en eneste hveps under hele "operationen".

Da vi ikke har brændeovn e.l., og ej heller ville til at tænde bål kl 23 om aftenen for at afbrænde posen, valgte vi i stedet at trampe meget grundigt på den og derved sikre at alle hvepsene døde inden vi kom posen i skraldespanden.

Denne metode kan klart anbefales, men vent for guds skyld til det er blevet mørkt og hvepsene er samlet i boet.

91 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Davidsen, 23. juli 2009 kl. 22.15

Jeg et hvepsebo på loftet mod en trægavl såvidt jeg kan se flyver deind i gennem en spræke i træværket og er ikke på selve loftet,skal jeg lade den sidde til den går til grunde til vinter eller hvad

92 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. juli 2009 kl. 8.22

Hej Svend Davidsen

Hvis hvepsene ikke generer dig eller familien, så lad dem være – de er faktisk nyttedyr og er et led i omsætningen af døde insekter og andre smådyr.

Og som du er inde på: Hvepseboets arbejderbier overlever ikke – kun enkelte dronninger gør. Og der er mange farer forbundet med at være overvintrende "single-hveps" ;-(

Hvis du kommer til den konklusion, at boet skal fjernes, er der masser af råd til hvordan i de tidligere indlæg om emnet.

Med venlig hilsen fra
Lone

93 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K A, 26. juli 2009 kl. 18.30

Jeg har et hvepse bo der er faldet ned og en del hvepse er i og omkring boet hvad er bedst at gøre

94 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 26. juli 2009 kl. 19.25

At holde sig væk!

Eller være en mand der kan læse tilbage i tråden!

95 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben, 27. juli 2009 kl. 13.14

Vi har hvepse der flyver ind og ud af hul i udhæng over terassen og ind loftet over bryggerset hvor vi kan høre de kravler rundt over gipspladerne.

De generer os ikke, men vi skal have revet bryggersloftet ned pga ombygning inden vinter – og vi er nervøse for om de i øvrigt bliver agressive når sommeren går på hæld – vi har en dreng på 2 og vi er en del ude på terassen under deres hul.

Skal vi gøre noget eller bare vente til sæsonen er slut?

Jeg overvejer støvsugermetoden.

vh Torben

96 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Pedersen, 30. juli 2009 kl. 18.56

Opdagde et hvepsebo i hækken tæt ved hoveddøren. Først kl 23 var de gået til ro. Ud med stavlygten og en ordentlig dosis insektspray i indflyvningshullet. Næste morgen var hullet dækket af døde hvepse og så blev boet klippet fri. Ned i en plastpose og 3 døgn i fryseren. Genboen blev inviteret på naturhistorietime med børnene. Boet blev klippet op så vi kunne se, hvordan det var bygget. Det var en oplevelse for alle. Vi fandt dronningen.

Prøv det! Hilsen fra Bedste

97 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Smedegaard, 20. september 2009 kl. 17.39

Idag er det den 20 september (en dejlig sommerdag) og jeg opdagede vild aktivitet inde under tagryggen og ind på vores loft (hvor der er mget varmt og hvor vi kun opbevarer kufferter og andet). Jeg undersøgte det nærmere og der sidder et kæmpe hvepsebo og hvepene kravler rundt omkring boet.

Skal jeg blot lade dem være og så går de til? Jeg troede de ville gå til før den 20. september men er det for varmt?

Hilsen
Søren

98 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. september 2009 kl. 21.27

Hej Søren

Der findes midler til bekæmpelse af dem som du kan sprøjte på boet, men kan du leve med dem vil de efterhånden dø og når den første nattefrost melder sig er de med garanti døde.

99 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hasse Barrett, 24. september 2009 kl. 16.25

Har tidligere lavet indlæg på denne tråd omkring hvepse.

Tilsyneladende er det en konstant debat på denne tid af året, rådene er mange og endog meget forskellige.

Har man et hvepsebo og hvepsene ikke umiddelbart generer, er det optimale blot at lade stå til ss
Det er ikke unormalt at hvepse er særdeles aktive på nuværende! Det er helt naturligt, da de "synger på sidste vers" og blot forsøger "at leverer varen" til det sidste, altså videreføre til næste generation.

Dog er det efter min erfaring blot et? om, at nattefrosten kommer som skrevet tidl. samt ligeledes, at hvepse sjældent flytter ind i samme bo året efter. Så når det bli'r vinter tager man simpelthen blot et par arbejdshandsker på og fjerner det tidl. bo, så er den pot ude ss
M.v.h. Hasse Barrett

100 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Smedegaard, 24. september 2009 kl. 16.30

Tak for diverse svar. Der kommer ingen nattefrost der hvor boet sidder. Skal jeg så lade det være alligevel?

Hilsen
Søren

101 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hasse Barrett, 24. september 2009 kl. 19.47

Hej Søren S.

Ja, efter min bedste overbevisning, skal du. Måske opstår der ej nattefrost omkring det specifikke bo hos dig, blot du tænker på, at hvepsene jo alligevel skal ud i frosten for at opretholde boet ss
Dermed uddør det helt naturligt ss

Hilsen Hasse

102 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Smedegaard, 24. september 2009 kl. 19.53

Hej Hasse,
Tak for svar. Godt så lader jeg det være, jeg nænner næsten heller ikke at sprøjte noget gift på eller tilsvarende.

Hilsen
Søren

103 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Horstmann, 13. juni 2010 kl. 21.54

Hejsa... jeg har opdaget et hvepsebo i mit hønsehus. Det er ca. 6 cm i diameter og ca 8 cm højt. Det er let tilgængeligt og under opbygning. Der ses vel en 3 stk hvepse. Ved faktisk ikke om det er bier, men det ligner et hvepsebo, som jeg har set på nettet. Nu ligger det sådan, at jeg i dag har misten en høne som ang. er død af blod mider så jeg skal have renset ud i huset og sprøjtet og kalket samt at høns også skal have en tur, så det er rigtigt uheldigt at det lige hænger der, med fare for at de bliver rigtig vrede. Ved jo ikke hvormange der reelt er. Håber nogen kan svare mig hurtigt så jeg kan komme igang med at gøre rent der her i sorgens stund. Med venlig sommerhilsen Pia

104 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. juni 2010 kl. 10.45

Man kan fjerne boet med støvsuger.

Mvh Eivin (^_^)

105 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aviaja Pedersen, 6. november 2011 kl. 14.53

Hej.
Det er nu 6. Nov. Og vi har haft flere nætter med frost... dog har vi stadig livlig aktivitet i vores hvepsebo, som sidder ude under tag udhænget. De har to indgange (så vidt jeg kan se) ind til vores hjem, hvor de flyver rundt i soveværelset eller stuen. De har sågar parret sig ved flere lejligheder. Jeg er nu blevet stukket et par gange i dag, da de er blevet enormt aggressive, så nu har jeg fået nok (har en dreng på 7 mdr og en på 7 år) . Jeg havde håbet på at de ville dø i løbet af Okt, da vores forsøg på at sprøjte insektgift og derefter noget insektpudder på deres indgangs hul... men som sagt, Nov, og der er flere inde i huset end der før har været.
Jeg fik at vide af en fagmand, at de er ved at udvide deres bo, men efter at have læst alle indlæggene her, er jeg enormt forvirret.
1. De er ikke døde efter nattefrost.
2. De parrer sig. (Stor hveps med lille hveps)
3. De stikker endnu.
4. Ikke muligt med støvsuger.
5. Der er muligvis en/flere/stort bo i ydervæggen/under loftet, hvor vi skal brække loft eller tag op for at nå.
6. Fagmanden fortalte mig, at de udvider boet nu??

Forhåbninger om hjælp/råd/støtte/fortrøstning.

Aviaja.

106 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 6. november 2011 kl. 17.11

Hej Aviaja.

Jeg tvivler meget på, at det er hvepse. De burde være gået i vinterhi nu.

Har du mulighed for at lægge et foto ind her af kræene? Det ville kunne opklare om det er hvepse.

Mvh. Hans

107 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Jakobsen, 6. november 2011 kl. 17.57

Hej Aviaja

Hvepsene har opført sig lidt underligt i år, nok pga vejret.

Du kan bekæmpe dem med fluegift på spray, kvik, staldshock, de har mange navne.

Du skal sprøjte ind af deres inggange i 3-5 sek, ikke mere, morgen og aften, så er de væk i løbet af ingen tid.

Det er kun hvepse-dronningen der går i vinterhi, resten dør.

Grunden til at de ikke er døde er at de kan side i varmen om natten i deres bo, som er varmet op af jeres hus.
Og i vil nok opleve at der kommer flere og flere ind, de går efter varmen.

De parre sig ikke nu, men det du ser er arbejderne (lille kvik dame) som slår dronerne (han-hveps stor og doven) ihjel

Når hvepsende er døde, skal i bare lade boet være, de genbruger aldrig det samme bo.

Håber det gav lidt svar på nogle af spørgsmålende :o)

108 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aviaja Pedersen, 6. november 2011 kl. 18.09

Her er billeder af to jeg liige har nuppet.
Stukket igen. Det er gedehamse ikke?
Vi har besluttet at lukke huset ned i et.par dage, lade det blive gennemkoldt også komme tilbage og se... Sprøjte inden vi går self. Selvom vi lige har været afsted fra fredag af.
jeg takker for indlæggene, håber på at flere vil byde ind, og reder os. ;-)

109 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 6. november 2011 kl. 18.13

Jeg kunne godt tænke mig at se et foto. Der er et eller andet, der siger mig, at det ikke er hvepse men bier.
De nye hvepsedronninger er parret forlængst og er gået i vinterhi.
Den gamle dronning lever kun 1 år og er sansynligvis død nu. Hvepse samler ikke forråd. Arbejderne dør af sult, når der ikke er mere at finde ude.
Men læg et foto ind, så er sagen klaret.

Mvh. Hans

110 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aviaja Pedersen, 6. november 2011 kl. 18.15

Har lige lagt billeder ind. :-)

111 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 6. november 2011 kl. 18.18

Hej Aviaja.

Der krydsede vi hinanden. ;-)
Det er hvepse, ingen tvivl om det.
De dør ud på et tidspunkt af sig selv.

Mvh. Hans

112 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. november 2011 kl. 18.25

Vore katte slæber stadig levende skovflåter med ind. Jeg vil gætte på, at der skal mere en en enkelt eller to nætters frost til før de og hvepsene er helt væk.

113 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 8. november 2011 kl. 21.37

Her er hjælp at hente: www.biavl.dk/
Biavlerforeningen har en "Hvepsefangerliste" hvor det nok vil være muligt at finde hjælp i ens kommune.

114 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Jakobsen, 9. november 2011 kl. 18.14

Det er ikke helt rigtigt, de har en sværmfangerliste, hvor man kan ringe efter dem hvis man ser en bisværm.
Bier og hvepse har intet med hinanden at gøre, det er 2 vidt forskellige arter.

115 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 10. november 2011 kl. 16.31

Ikke desto mindre fremgår det af forsiden på www.biavl.dk ordet hvepsefangerlisten. Men jeg er godt klar over at det primært er sværmfangere (altså af sværmende bier) men en hel del af de der er tilmeldt sværmfangerlisten påtager sig også at hjælpe med af fjerne hvepseboer for andre. Så æd du dine ord i dig igen Per !

116 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofie H., 27. marts 2012 kl. 12.15

Hej Camilla

Det kunne tyde på, at du har formået at fjerne hvepseboet, mens dronningen ikke var inde i hvepseboet. Jeg har spurgt ind til www.hvepsebo-fjernelse.dk 's bekæmpelsesmetoder og de anbefaler at man lader hvepseboet være i 3 dage efter de har sprøjtet et specielt miljøgodkendt bekæmpelsesmiddel op i hvepseboet. Så sikrer man at alle hvepse dør og at de ikke bygger et nyt hvepsebo.

Med venlig hilsen
Sofie

117 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Jeppesen, 5. maj 2012 kl. 21.42

Jeg har her i dag fjernet 4 små hvepsebo i mit skur. De var alle 3½-4cm i diameter. De 3 var ubeboede men i det sidste var der en enkelt hveps. Jeg kunne ikke indfange kræet så er der risiko for at den bygger et nyt bo?

118 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. maj 2012 kl. 19.26

Den som du har set der har været en dronning og hun vil bygge igen. Måske samme sted, så hold øje med hende.

119 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Martin J., 29. juni 2012 kl. 23.14

Slettet af administrator 8. april 2013 kl. 10.48.

120 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Lone Brems, 30. juni 2012 kl. 10.01

Slettet af administrator 8. april 2013 kl. 10.50.

121 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Martin J., 30. juni 2012 kl. 15.54

Slettet af administrator 8. april 2013 kl. 10.50.

122 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Lone Brems, 30. juni 2012 kl. 23.42

Slettet af administrator 8. april 2013 kl. 10.49.

123 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 30. juni 2012 kl. 23.49

Slettet af administrator 8. april 2013 kl. 10.50.

124 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Martin J., 1. juli 2012 kl. 2.53

Slettet af administrator 8. april 2013 kl. 10.50.

125 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Lone Brems, 1. juli 2012 kl. 10.17

Slettet af administrator 8. april 2013 kl. 10.50.

126 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Martin J., 1. juli 2012 kl. 13.23

Slettet af administrator 8. april 2013 kl. 10.50.

127 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Andreas Petersen, 30. marts 2013 kl. 0.00

Slettet af administrator 8. april 2013 kl. 11.08.

128 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. marts 2013 kl. 8.02

Har bedt redaktionen se nærmere på det seneste indlæg, der i mine øjne ligner en omgåelse af reglerne for forum...

129 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. marts 2013 kl. 8.44

Ligner ? :-D

Havenyt har på den lange bane en udfordring med at få strammet op på den del...

Hvis du googler "hvordan fjerner man et hvepsebo" finder du havenyt som første usponsorerede link, mens du skal lede længe efter den virksomhed, som Andreas anbefaler ;-)

Jo mere det får lov at ske, desto større er sandsynligheden for at en ny potentiel bruger, som finder havenyt via søgemaskinen, vil havene på en af disse "plantede" URL/ web-adresser.

Hvis man ved bare en lille smule om åbne fora, så ved man også, at havenyt er noget særligt, blot fordi der er så lidt "spam" eller mudderkastning.

Alle der søger på nettet efter haverelaterede emner ved, at havenyt ligge fantastisk højt med gode hits. Den slags er mange penge værd og det er for mig helt tydeligt, at det misbruges en del efterhånden.

Uændret vil det, på den lange bane (to - tre år) stige voldsomt og dermed udvande havenyt - og det er synd, for der er ikke mange steder på nettet af samme kvalitet.....

Det er naturligvis også en kvalitet at henvise lidelsesfæller til gode sites eller fantastiske tilbud, men mange indlæg skiller sig meget tydeligt ud og jeg er ikke i tvivl om, at en del placeres af firmaer, som lever af "søgemaskineoptimering".

Og her bør redaktionen skærpe indsatsen, hvis havenyt ikke langsomt skal udvandes. Oprettelsen af brugere kunne strammes lidt op, ligesom en lidt hårdere linje med hurtigere sletning af indlæg, som intet bidrager med. Det kræver nok at redaktøren får nogle "assistenter", da det er en ressourcekrævende opgave.

130 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. marts 2013 kl. 12.33

Du har helt ret, Tom - men vi som brugere kan hjælpe til også. Vi har jo mulighed for at rapportere et indlæg, som jeg har gjort det her, så redaktionen bliver opmærksom på det.

Hvis vi lige har det i baghovedet og er en smule kritiske, når der bliver lagt et indlæg ind som det ovenstående, så er vi nået et godt stykke hen ad vejen.

Der er ikke penge i havenyt til at ansætte folk til at holde øje med snavset, så hermed en stor opfordring fra mig til, at vi alle er med til at rapportere reklameindlæg og andre overtrædelser af forumreglerne :)

Og at vi lige lægger en bemærkning i tråden om, at det er rapporteret, så redaktionen ikke drukner helt!

131 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 8. april 2013 kl. 10.59

Hej Anja og Tom og andre deltagere i denne tråd

Tak Anja for din rapportering om annoncering i denne tråd. Og tak Tom for din bekymring for vores gode forum. Jeg har lige fjernet ret mange indlæg i dette emne - også debatter om firmaers reklamer eller ej - det giver jo også reklame.

Det er rigtigt, at det er en udfordring at holde den gratis annoncering ude. Hvis det skal lykkes, er det jer brugere, der skal trække det store læs med at rapportere, hvis I finder ulovlig annoncering. Det er bedre at indrapporetere end at gå i en diskussion. Det skal fjernes ikke være en del af en debat.

Forhandlere må godt deltage med faglige kommentarer, og deres evt. firma kan man finde ved at klikke ind i deres profil. Men linket skal ikke ligge ude i forum. Og der skal ikke i forum stå: klik ind og se adressen til min hjemmeside i min profil. Deres hjemmesideadresse ligger der først og fremmest for at brugerne kan se, at de repræsenterer et firma.

Det er en balancegang, som vi må foretage i fællesskab.

Mange hilsener
Karna Maj, redaktør

132 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 8. april 2013 kl. 11.17

Det indlæg, som netop er slettet var et forsøg på søgeoptimering fra et professionelt firma. Alle hans indlæg er nu fjernet og hans profil deaktiveret.

Med venlig hilsen
Karna Maj

133 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Just Andersen, 15. juli 2016 kl. 14.43

Støvsugning 3 1/2 time tror jeg har klaret problemet med murhvepse ved min indgangsdør. Tapede stille og roligt røret på muren 1 cm fra indgangen, mens hvepsene fløj ud og ind uden at reagere på mig. I begyndelsen var der stor aktivitet og næsten alle hvepse blev suget ind, så ebbede det ud og nu er der helt ro.
Jeg har proppet en klud i støvsugerhullet, og vil vente til i morgen med at tømme ( håber og tror de er døde hurtigt, der er heller intet at høre fra støvsugeren)
Tak for støvsugertippet, nem og giftfri metode :-)

134 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Vilhelmsen, 7. august 2016 kl. 18.59

Jeg for står ikke helt at man siger at hvepse ikke er skadedyr,,,
Jeg har lige været oppe på loftet og kikke, og fandt 4 stk, hvepsebo, jeg kunne se at hvepsene havde gnavet godt og grundigt af bjælker og spær,,,og det finder jeg ikke så heldigt,,

M.v.h. Kim. . .

135 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. august 2016 kl. 20.20

Må vi ie se et billede af de voldsomme skader?
Jeg har aldrig hverken set eller hørt, at hvepse gør andet end lige raspe i overfladen for at få noget byggemateriale...

136 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. august 2016 kl. 21.27

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

137 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Vilhelmsen, 8. august 2016 kl. 16.31

Nu skal vi lige have vognen tilbage på sporet,,,,jeg skrev ikke voldsomme skader, men gnavet godt og grundigt,,,har lige været oppe for at fjerne de 5 stk der sidder der, men der var sgu liv i den sidste, så jeg kom hurtig ned igen,,,her er billeder af bo og bjælker der er lige ved siden af som de har gnasket i, 😄

138 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Vilhelmsen, 8. august 2016 kl. 16.32

Og flere,,,

139 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Vilhelmsen, 8. august 2016 kl. 16.34

Flere

140 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Vilhelmsen, 8. august 2016 kl. 16.35

Billeder af bo

141 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Vilhelmsen, 8. august 2016 kl. 16.35

😄

142 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Vilhelmsen, 8. august 2016 kl. 16.36

😄

143 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. august 2016 kl. 16.55

Du har borebiller i dit træværk. Du kan ikke bebrejde hvepsene, at de er kommet til at afsløre det.

144 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Vilhelmsen, 8. august 2016 kl. 17.13

Hvis jeg har borebiller i træværket skulle det så ikke være huller i træværket ???

145 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. august 2016 kl. 17.32

Ja, borebiller.

Som der i øvrigt er i stort set alle huse med en del år på bagen.

146 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. august 2016 kl. 17.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

147 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. august 2016 kl. 17.38

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

148 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. august 2016 kl. 17.41

Det ser da meget fint ud - træværket. Det er jo fra en tid, hvor tømreren dimensionerede og ikke ingeniøren - dvs der er rigeligt med tømmer og dimensionerne er ikke pint ned til at bygge på gennemsnitlige vejrforhold og lign.

149 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Vilhelmsen, 8. august 2016 kl. 17.51

He he,,,du har ret Tom,,,huset er fra 1924 så det er tømmeren der har bestemt materialer, godt for det 😄
Men den med borebillerne tvivler jeg på,,så skulle jeg da kunne se en masse små huller, og det er der ikke,,,borebiller kan heller ikke lide tørt miljø har jeg læst mig til,,,og der er knas tørt på loftet,😄

150 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. august 2016 kl. 18.19

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

151 af 152 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. august 2016 kl. 18.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

152 af 152 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. august 2016 kl. 19.02

For mig ser det ud til, at der er huller efter borebiller på flere af billederne, f.eks. nr.139. Se på den højre side.

Nyt svar til emnet »Hvordan og hvornår fjerner man bedst et hvepsebo?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan og hvornår fjerner man bedst et hvepsebo?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider