Hvordan og hvornår fjerner man bedst et hvepsebo?

Med venlig hilsen
Tina Andersen, oktober 2002

Svar

Boet kan klippes ned i en pose om aftenen, der lukkes hurtigt og derefter brændes, hvis der altså stadig er hvepse i. Hvepseboet er etårigt og går naturligt til grunde inden vinteren. Når nye dronninger klækkes sidst på sommeren begynder deres duft at forstyrre den gamle dronnings lugt, hvorefter rangordenen ændres. Det medfører at arbejderhvepsene bliver aggressive og begynder at slås indbyrdes. Nogle forlader boet, andre smider pupperne ud. Samtidig æder dronninger og hanner så stor en del af larvernes spyt, at der ikke er nok føde til arbejderne. De nye dronninger forlader boet i august og parret sig, hvorefter de ikke vender tilbage. De finder senere et overvintringsted i en sprække, et skur eller lignende, hvor de sidder vinteren over. På nuværende tidspunkt udgør boet næppe længere en trussel.

Der er således ingen risiko for at gedehamsene overvintrer i selve boet. Iøvrigt spiller hvepse en stor rolle i det økologiske kredsløb. De tager store mængder bladlus, fluer og larver i haven i løbet af en sommer.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvordan og hvornår fjerner man bedst et hvepsebo?