Forum

Kommentarer til »Dyrk kartofler i en tønde«

På denne side finder du kommentarer til teksten Dyrk kartofler i en tønde. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 5. marts 2003 kl. 15.19

Jeg har ikke afprøvet metoden, men den omtales i adskillige havebøger. Det anbefales det først at dække kartoffelplanterne, når de er 15–20 cm. De dækkes så spidserne lige kan ses. I "Den selvforsynende have" Af John Seymour, er tønden 120 cm høj. I "Den praktiske køkkenhave" er opskriften på de 4–5 kartofler i en tønde.

Med venlig hilsen
Karna Maj

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Heller, 13. maj 2008 kl. 23.52

Jeg bruger idéen flittigt – blot en stor spand i stedet for tønden. Fordelen ved spanden er, at at jeg forspirer kartoflerne i spanden indendøre og bærer spandene ud, når vejret er til det.

Ved nattefrost tager jeg spandene ind.

I det meget tidlige forår indsætter jeg en brugt aluminiumsbakke for at fange solen, overdækker spandene med en klar plastpose – mobilt drivhus med solfanger.

Jeg bruger humusholdigt jord eller spagnum – så vejer tingene ikke så meget.

11 maj stak jeg forsigtig hånden ned i en spand med kartofler og ''plukkede'' mine første kartofler. Med lidt forsigtighed kan det gentages og lade kartoffelplanterne fortsætte væksten.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Glue Thomsen, 10. juli 2011 kl. 8.44

Jeg har prøvet at dyrke kartofler i spand, det der gået rigtig fint, men har lige et spørgsmål, hvorfor dækker man spirerne til, er det for at de ikke bliver så store?? For det er nok mit problem, at de er blevet meget store mine planter, kan de klippes ned?? Camilla

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. juli 2011 kl. 15.28

Hej Camilla -

de skal ikke klippes ned - toppen samler næring til at danne knolde med.

Her kan du læse lidt om, hvorfor kartofler skal hyppes eller dækkes med jord, når man dyrker i spande:

www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/8870.html

mvh
Anja

Nyt svar til emnet »Dyrk kartofler i en tønde«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Dyrk kartofler i en tønde«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider