Forum

Kommentarer til »Trompetkrone«

På denne side finder du kommentarer til teksten Trompetkrone. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen, 10. august 2005 kl. 14.45

Hvor kan man købe Trompetkrone og hvad er den almindelig pris?

2 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 10. august 2005 kl. 16.49

Hej Liselotte.

på www.lundhede.com har de trompetkrone i deres internetbutik. Om det er den ''almindelige'' pris de tager, ved jeg ikke. De har vist 2 forskellige slags.

Med venlig hilsen
Winnie

3 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 10. august 2005 kl. 17.01

Hov. Glemte at skrive at prisen var ekskl. moms.

På www.plantesamleren.dk kan du se hvordan du kan formere trompetkrone, både ved frø, stiklinger og podning. Måske kan du få en stikling et sted, så har du da et billigt træ.

mvh. Winnie

4 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knudstorp, 12. august 2005 kl. 11.06

Så vidt jeg ved er der flere sorter og de blomstrer ikke alle lige villigt.Jeg købte en ''aurea'' til ca 5oo,- og den opdagede jeg senere ikke er så rigtblomstrende(Falster).Kunne det uddybes?

5 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Marie Rasmussen, 23. august 2005 kl. 18.56

Jeg har et Trompetkrone træ der er femten- tyve år gammel,men jeg har ikke set en blomst endnu så det skal væk her i efteråret nu er min tålmodighed nemlig brugt op. Det 4–5 m. kan afhentes hvis nogle skulle have lyst.

6 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Larsen, 30. april 2006 kl. 11.23

Vi har set at A-Z har trompetkroner i øjeblikket, men selve planten er podet på en stamme af en eller anden slags. Er det normalt eller skal man være varsom med at købe et sådant træ? Disse træer koster 299,00, som er billigt i vores øjne for et anderledes træ, som ikke ses i andre haver så tit, men det kan være dyrt købte erfaringer, hvis træet får svamp p.g.a. podningen. Vi har bl.a. haft problemer med en rosenmandel, der er podet på en stamme. Den får altid svamp på grenene, lige så snart den har blomstret om foråret.

Hanne Larsen

7 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 30. april 2006 kl. 12.12

Der burde ikke være problemer med podede trompetkrone. Som regel er de bare podet på frøplanter af samme art. Ædelriset er fra et ældre træ, på den måde kan men hurtigere få planten til at blomstre.

8 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gry, 11. maj 2006 kl. 21.24

Jeg købte en trompet kronr til 800 kr sidste år, jeg kunne bare godt tænke mig at der kom blade på. Er der nogen der ved det, eller er den bare død.

9 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gry, 11. maj 2006 kl. 21.26

Er

10 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit, 24. maj 2006 kl. 13.19

Hej Gry

Jeg er sikker på at dit træ ikke er dødt. På vores træ er der kun 5 knopper der er sprunget ud (på den samme gren), og hvert forår er vi sikre på at træet er dødt.

Faktisk så er vores træ dødt nu, for vi gravede det op i går, da vi var ret trætte af det kedelige træ, hvor vi forøvrigt aldrig har set en blomst på.

Hilsen Berit

11 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian N. Andersen, 8. august 2006 kl. 19.55

Hej

Jeg har to store træer i min have, i år har det ene blomstret utrolig meget og det andet kun med nogle få.

Hvis nogen ønsker nogle af de bønnelignende frøkapsler fra mit træ, eller evt billeder af træerne kan jeg kontaktes på email:
nordby@vemmelev.net

Har lige sendt nye billeder af mine træer her til havenyt.dk så nu må vi se om de kan bruges.

Hilsen

Brian

12 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan Tanna, 5. september 2006 kl. 11.28

Jeg har købt 2 trompetkroner hos Bakker i holland for 167,00 kr. pr stk.

bestillingsnr: 2276–02.

www.bakker.dk

begge træer pryder rigtig godt også selvom de ikke er beskyttet imod vind.

13 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin, 16. juni 2007 kl. 9.35

Er den afhentet...?

14 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Olander, 26. juni 2007 kl. 11.28

For ca. 10 år siden såede jeg nogle frø af Trompetkrone, som jeg havde taget fra et træ i Bulgarien. Der kom flere små planter op, og det ene plantede jeg ud i vores sommerhushave for ca. 3 år siden. Det springer meget sent ud, men når det gør har det altid store, flotte blade. Sidste år kom der for første gang blomster på. Og i år kan jeg se en masse blomster i knop.

15 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Markussen, 20. juli 2007 kl. 20.32

Jeg har netop købt et træ i dag på Sorgenfri Planteskole for 275 kr. (ca. 2 m.) Ejeren ved, hvad han taler om, for han er træentausiast, så jeg håber vi har fået et godt træ. Jeg så et smukt blomstrende træ på en gåtur i dag, og tænkte at sådan et måtte jeg eje – så det er lidt et impulskøb!

16 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Brunhøj, 5. august 2007 kl. 22.46

For første gang blomstrer min trompetkrone smukt.

Den er seks år gammel, står i sol og læ i et surbundsbed.

Ulla

17 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 7. august 2007 kl. 21.02

Hej

Jeg er netop flyttet ind i et hus hvor der i haven står to flotte trompetkroner.

Det ene træ er temmelig skævt i kronen. Den største del af kronen hælder mod syd.

Er der noget i vejen for at beskære kronen, så man får en form der er mere symmetrisk?

og hvornår kan det gøres?

Træet er iøvrigt ca. 5 meter højt

Mvh
Lars

18 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Brunhøj, 8. september 2007 kl. 21.35

Hej Lars.

Jeg bekar min fornden for 3 uger siden, den står nu med noget,der ligner 2 stammer og er helt symetrisk at se på, på afstand ligner det 2 nye træer.

Mvh.

Ulla

19 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette D.S., 1. marts 2008 kl. 16.33

Vedr. Trompetkrone
Jeg har haft et, som jeg beskar hvert år, og derved blev det til et meget flot LILLE tæt træ. Da jeg flyttede – det var 9 år gammel, oplevede jeg for første gamg at se blomster. Nu leder jeg igen efter et nyt træ, men kan kun finde det podet, hvilket gør, at træet kun har små blade. Det vil glæde mig utroligt meget at finde det igen.

Mvh Jette D.S.

20 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Meisl, 4. marts 2008 kl. 9.42

I nævner et stort trompetkronetræ i Kerteminde. det er ikke det eneste store trompetkronetræ i byen. i haven til Vestergade 106 står der også et, som er på højde med huset. jeg gætter på, at det er plantet omrkring 1930.

21 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming, 3. september 2008 kl. 16.43

Har nogen erfaring med hensyn til styne omtalte træer mine er blevet for store til en alm. have ca. 10–12 m

22 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 6. september 2008 kl. 13.55

At styne træer er et voldsomt indgreb og kræver jævnlig pleje. Det vil være vanskeligt, at få blomstring efter styning, hvor man klipper tilbage med 1 til 3 år mellemrum. Noget andet er, at træet helt vil miste sin karakter og i langt de fleste tilfælde blive meget grimt.

23 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette D.S., 6. september 2008 kl. 15.11

En Trompetkrone kan formes til et rigtig flot lille træ ved at blive klippettilbage jkævnligt. Jeg gjorde selv og har fået "en flot karakter" af flere gartnere, som har set det. Desværre kan jeg ikke sende et billede med dette indlæg

24 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette D.S., 6. september 2008 kl. 15.15

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at købes der en podet Trompetkrone, bliver bladene ikke ret store.

Jeg har også fået pålyst for mange år siden, at duften ved træet holder mange insekter væk

25 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Brunhøj, 8. september 2008 kl. 8.38

Min trompetkrone var fuld af blomster sidste år.

I år har der ikke været en eneste. Kan nogen sige hvorfor?

26 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Krogh, 3. marts 2009 kl. 13.44

Har en stor Trompetkrone som vi desværre er nødsaget til at beskære, vil gerne høre hvis nogle har erfaring med dette, hvor meget, hvilke tid på året mv.

27 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 3. marts 2009 kl. 15.56

Det er vigtigt, at du beskærer i august, da træet ellers let får råd. Fjern så lidt som muligt, men hvis der af en eller anden grund skal skæres meget væk, så gør det over 2 år. På den måde skal træet ikke på en gang, bruge for store mængder af energi til overvoksning og indkapsling. Skær altid ind til en sidegren, eller hvis en hel gren skal væk, skær ind til grenkraven.

28 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Johansen, 10. april 2009 kl. 23.44

Er trompetkrone er hurtigt eller langsomt voksende træ?

Hvor gammel er et trompetkrone træ, når det når en ca. højde på 4–5 meter og har en pæn stor krone?

Hvad sætter sådan et træ af rødder? Her tænker jeg på længde, retning, dybde.

29 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 13. april 2009 kl. 17.46

Trompetkroner er langsomt voksende i Danmark. Et træ på 4- 5 m kan være mellem 2o og 40 år.

Efterhånden udvikler træet et kraftigt rodsystem, med tykke stabiliserende rødder og en del mindre finrødder. Den går i dybden hvis jorden er porøs, og vokser ellers til sideerne. Et træ med en højde på 5 m vil med optimale vækstbetingelser have en roddiameter på ca 8–10 m.

30 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 13. april 2009 kl. 21.44

Hej Jens...

Ja så må min trompetkrone være noget særlig den er kun 6 år og er nu 4 m...den blev sået da vi flyttede ind i ny lejlighed for 6år siden...det samme gælder purpurea den er nu ca 3 år...købt på planteskole som 1 meters træ den er nu ca 250 cm...mine skyder ca 50–75 cm om året...

erik

31 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 13. april 2009 kl. 23.31

Erik, det er jo rigtigt, at svaret er forenklet, for det er faktisk stammeomkreds som er afgørende og kronens størrelse. Og træet er som regel mange år om at få en kraftig stamme, en stor krone og en vis højde. Og mange træer kan være forholdsvis lave efter 20–40år. Hvis en trompetkrone vokser op til 75 cm om året vil det ofte skyldes en meget næringsrig jord, og det vil mange vintre fryse tilbage. Men der findes selvfølgelig undtagelser. Men generelt skal man ikke købe en trompetkrone for at få et stort træ, men for et få et træ, som får en helt speciel blomstrepragt. Og som regel skal man være meget tålmodig, da der også kan gå mange år inden det blomstrer.

32 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 14. april 2009 kl. 18.18

Ok Jens... ja for stammen er ik mere end 5–7cm.

33 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Lee Stege, 22. juli 2014 kl. 15.18

Jeg har et træ der er ca. 30 år og det begyndte først at blomtre efter ca 15 år så vær tålmodig. Nu blomstrer det stort set hvert år. Det ca. 7 m højt. Begyndte at rådne i delingen mellem to stammer men det kæmper en brag kamp for at overleve. Derfor vær forsigtig med at være for hurtig med saven!

34 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Jørgensen, 16. september 2014 kl. 19.59

Nu har jeg endelig fundet ud af, at det er et trompetkronetræ jeg har. Det er det smukkeste træ jeg nogensinde har set. Hvert eneste år er det fyldt med de flotteste orkidélignende blomster i omkring 14 dage. Bladede bliver enorme i efteråret. Jeg har vedhæftet et billed, vil skyde på at det er ca. 15 meter højt, måske mere.

35 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt Grønborg, 10. februar 2015 kl. 15.52

Jeg har en stor Trompetkrone i min have, som for første gang efter blomstring satte bælge. Jeg troede nu ikke at der ville blive frø, men i dag så jeg at nogen havde åbnet sig. Er der nogen, som ved om man kan få frøene til at gro?

36 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. februar 2015 kl. 18.42

Lad det komme an på en prøve , så dem i en potte og stil dem lyst og lunt ,de burde spire det er jo det det hele går ud på fra naturens side.............

37 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Skov Mikkelsen, 8. august 2023 kl. 18.30

Vores flotte Trompetkrone er desværre blevet beskadiget af stormen Hans. Så vi kommer nok til at beskære den grundigt. Er der nogle gode råd til hvornår og hvordan?

38 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. august 2023 kl. 18.57

Hej Mette.

Jeg fandt denne tekst som jeg håber at du kan bruge lidt fra.

Det vigtigste ved beskæring er at man fjerner grene, der er døde, krydser hinanden, sidder for tæt op ad hinanden osv...Dette gælder også Catalpa som trompet krone også hedder...

På grund af sin utroligt smukke og lange blomstring kaldes det "lykke-træet", og for dets meget store blade kaldes det "elefantører". Et hyggeligt skyggefuldt hjørne til sommerferien skabes under den spredte tætte krone. Beskæring af catalpa om foråret er en af de vigtigste aktiviteter, der hjælper træet med at opretholde sin oprindelige kuglekrone. Et karakteristisk træk ved kulturen er dens meget hurtige udvikling. Den årlige vækst er mindst 60 cm, og under gunstige forhold forlænger Catalpa endda sine skud med mere end 1,5 m om året. Samtidig tåler den perfekt beskæring, hvilket ikke kun hjælper med at give og opretholde den ønskede form af træet, men forhindrer også sygdomme træ. I den fortykkede krone er der ikke nok lys til alle skuddene, de begynder at strække sig og bøje. Derudover kan forskellige sygdomme forekomme som et resultat af begrænset lufttilgang. Derfor skal catalpa afskæres hvert år og mere end én gang.

Hvornår er det bedste tidspunkt at beskære

timing af trimning af Catalpa
Ligesom andre havebrugsafgrøder begynder catalpa en aktiv saftstrøm med forårets ankomst og begyndelsen af temperaturer over nul. Det er vigtigt at have tid til at udføre den første beskæring i den aktuelle sæson, før træet går ind i denne fase, og knopperne svulmer op på det. De specifikke udtryk afhænger af dyrkningsområdet. Jo varmere klimaet er, jo tidligere kan du trimme og omvendt.
Den anden fase af catalpa dannelse finder sted i slutningen af foråret, efter at den er færdig med at blomstre. På dette tidspunkt kan der allerede være sutter på bagagerummet eller fra rødderne såvel som spirer langs grenene. Normalt overtræder de kranens tilsigtede omrids og skal også fjernes.

Håber at du kan bruge lidt af det ellers spørger du bare igen

Nyt svar til emnet »Trompetkrone«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Trompetkrone«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider