Forum

Kommentarer til »Pæontid i haven«

På denne side finder du kommentarer til teksten Pæontid i haven. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Fra Hillerød, 12. august 2005 kl. 8.45

Jeg synes også det er nogle skønne blomster. Desværre har jeg ikke haft nogle blomster iår.

Mangler der ikke noget i denne sætning fra artiklen?

Hvis man virkelig vil have pæoner i lang tid, skal man have nogle af arterne_?, hvis man kan få fat i dem.

2 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 12. august 2005 kl. 8.51

Nej der mangler ikke noget, der er mange pæonarter, dvs oprindelige, vilde pæoner, og de blomstrer i en længere samlet periode.

Nogle meget tidlige, nogen meget sent.

mvh Camilla Plum

3 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 14. august 2005 kl. 7.38

Tak for en meget inspirerende artikel, jeg vil straks gå ud og grave der hvor jeg flyttede pæoner i sidste uge. Jeg bor i en meget stor skovhave og har svært ved at have roser og pæoner, men tænk, træpæonerne kan lide det, så lykkelig er jeg.

Carina Bredahl

4 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Bræstrup, 6. april 2006 kl. 18.19

Tak for dejlig artikel – man længes efter at få jord på fingrene nu. Jeg lader mig nok friste alligevel, men på planteskolerne kan man sidst på foråret gerne købe forholdsvis store pæoner i blomst. Er der ulemper ved at lade sig "forføre" af det "tarvelige trick, eller er det meget godt at planterne er så store?

mvh Jette Bræstrup

5 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Svendsen, 7. april 2006 kl. 17.41

Èn gang pæoner altid pæoner! – dejligt at læse en god artikel om "ynglingsblomsten".

Desværre hører der kun en terrasse til mit nye hus, så jeg skal nu prøve med en silkepæon i en stor zinkkumme – krydser fingre og tæer for at det vil lykkes.

Mange hilsner
Helene

6 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgite Abild, 17. april 2006 kl. 18.56

Jeg har lige købt hus og heldigvis er der pæoner i haven. De står med tørre, brune/visne stilke som jeg har klippet af. Nu er jeg pludselig i tvivl om jeg skulle gøre det og om det var det rigtige tidspunkt?

VH
Birgitte

7 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 18. april 2006 kl. 9.19

Det er helt rigtigt at klippe det tørre og visne af nu.Snart vil de nye skud komme op.

God fornøjelse.

8 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A Gjelstrup, 29. april 2006 kl. 13.38

Hvad er forskellen på Silkepæoner og Bonderose?

og pæoner i det hele taget,Jeg har nogen i haven der har tykke stængler,og storer knopper nu,og andre der er meget tynde i stænglen og små endnu,
Hvordan plandter man træpæon bedst?

er der nogen steder på nettet man kan få svar på det?

9 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 29. april 2006 kl. 14.50

Hej A. Gjelstrup

Bonderoser er også en art pæon, så forskellen er bare at der findes forskellige arter pæoner. Prøv at søg her på siden om pæoner, der har Camilla Plum skrevet en artikel om pæoner.

Helle – www.helleshave.dk

10 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Poulsem, 11. maj 2006 kl. 10.08

Jeg har en del pæoner i min have, både bonderoser, silkepæoner og træpæoner. Den ældste af mine træpæoner (ca. 7 år) har i år fået 2 nye rodskud, troede jeg, nu viser det sig at være helt almindelige silkepæoner, som kommer op fra roden. 2 stk., med hver sin knop i toppen. Er træpæonen podet på en silkepæonrod? Og skal jeg klippe dem ned, eller må de godt blomstre sammen med træpæonen, uden den tager skade?

11 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 24. maj 2006 kl. 7.39

Hej jeg har en internet side på nettet om pæoner, og jeg har dyrket pæoner i 7 år både fra frø og som knolde jeg køber – jeg har importeret de nyeste pæoner fra USA i 5 år nu og man kan se mange af dem der kan fåes i år på min internet side
www.peonyrainbows.dk – navnet er på engelsk, men på dansk hedder mit pæon postordre firma Regnbue Pæoner – i er velkomne til at spørge om alt om pæoner, hvis jeg ikke ved det kan jeg finde ud af det. mange træpæoner er podet på en staudepæon og derfor er det vigtigt at plante en podet træpæon 10–15 cm nede i jorden – ellers vil staudepæonen give sig til at blomstre og så kan træpæonen gå ud – så den må graves op og sættes dybere og staudepæon skuddet klippes af – vh Luriel

12 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 24. maj 2006 kl. 7.44

Silkepæonen er fra familien P.lactiflora og bonderosen er fra familien P. officinalis som kom til Europa med munkene, da den er en læge plante – der skulle kunne stille kramper.

man har krydset de 2 familier, så mange silkepæoner har også bonderose aner i sig, men ulempen ved bonderosen er at den hurtigt taber blomsterbladene, når man tager den ind i vasen – det gør silkepæonen ikke. vh Luriel

13 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Holm, 18. juni 2006 kl. 10.40

Jeg har en pæon i haven – jeg ved hvilken sort det er, men den har ikke blomstret i 6 år. jeg har delt den, gødet den men intet har hjulpet.

hvad kan jeg gøre for at få blomster igen?

14 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 19. juni 2006 kl. 10.11

Du har helt sikert plantet den for dybt, så blomstrer de overhovedet ikke. Pæoner skal plantes med kun 3–4 cm jord over sig.

mvh Camilla Plum

15 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A Gjelstrup, 19. juni 2006 kl. 10.24

Jeg har pæoner i haven,og nogle har ikke blomstret,så flyttede jeg dem,og plantet dem efter alle gode råd,ikke dybt mm,men lige meget hjalp det.Kan det være jordforhold,gødning,forkert plasering?eller skal jeg vente og se hvad der sker,Det er nu 2 år siden jeg flyttede dem,og de har noget meget flot løv og gror fint.

16 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 19. juni 2006 kl. 10.51

Hvis der bare er to cm for meget jord over blomstrer de ikke, det er som regle forklaringen, prøv at hive dem lidt længere op til september. Ellers kan det kun være for lidt sol.

mvh Camilla Plum

17 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A Gjelstrup, 19. juni 2006 kl. 12.07

Hvorlænge går der fra man har plantet om til de blomster?

18 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 22. juni 2006 kl. 12.49

Hej Britta
Det kan hjælpe, det Camilla skriver – men jeg kan tilføje :
giv den gødning med et højt P (phospher) indhold, tit får man gødning med højt indhold af N (natrium) det giver næring til blade og rødder, men P – giver næring til blomstring og frøsætning – det kan fåes fra benmel – som jeg mener du kan købe hos Solsikken – eller i Matas eller nogle helsekost butikker.

ben mel har også den fordel at det er langsomt omsætteligt – så det giver pæonen næring over en længere periode, strø det på jorden omkring planten i en cirkel, så når det rødderne og enten vand det ned eller lad regne vande det ned – det lugter grimt af rådne dyr, så hvis du har hund, skal du være opmærksom på at den npk gerne vil trille sig i det eller grave i jorden, så læg evt. et lag grønt over – afklippet grønt – græs eller lign. – og brug det endelig ikke til planter inde, da det ikke lugter godt. – men det virker på pæoner – det kan gives i hele den sæson hvor der er grønne blade, men ellers ideelt – forår når stilkene er 10 cm og efter blomstring og i august vh. Luriel

19 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 22. juni 2006 kl. 12.53

Hej
Bonderoser er fra familen – P. officinalis, og de kom til norden via munkene, da det er en læge plante – Silkepæonen er fra familen : P. lactiflora
de 2 familier er krydset gennem årene, så der idag er 2–3000 sorter at vælge imellem -man kan kende bonderosen på, at den drysser hurtigt når den plukkes og tages ind i vasen, det gør silkepæoner ikke, de kan holde op til en uge.

VH
Luriel

20 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 22. juni 2006 kl. 13.00

Hej
Blomstring afhænger af om den del du har fået har en blomster knop i sig, det kan man ikke se på knoppen.

Blomsterknopperne dannes om efteråret inden planten bliver delt – en 4 årig kan deles i 3 stykker, derfor får du en blomst hvis du er så heldig at den del du fik indeholdt en.

Hvis den så blomstrer kan der gå 2–3 år før den blomstrer igen, men det er afhængigt af hvor vital en pæon det er, der er pæoner der blomstrer hvert år, fra du har sat den – men det er de færreste, jeg har 2 pæoner hos mig der har gjort det, den ene hedder Clair de Lune og er helt lys cremegul, enkelt – men også Vanilla Twist – Gardenia – og den dobbelte trådpæon – nogle af dem kan du finde på min internet side : www.peonyrainbows.dk
vh Luriel

21 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 22. juni 2006 kl. 13.08

Hej
Pæoner blomstrer bedst hvis de har det lidt hård, og hvis man flytter en pæon der har nogle år på bagen, over 2 år – er det bedst at dele den når man flytter den, ellers går den i en slags dvale og blomstrer ikke, ved at dele den aktiverer du dens overlevelses trang og den vil blomstre, men prøv også rådet med benmel eller anden gødning med højt P (phospher)
du ved der er de 3 tal (NPK) – så skal P være højt, og ved højt mener jeg 4–10 ikke bare 0,2 eller sådan noget, det er derfor benmel er godt.

Så giv den noget gødning her i sommer med højt P – og grav den så op til efteråret – august / september og del den – hver del der har stilk og skud / øjne – med rod kan blive til en pæon – men en pæon der hurtigt bliver noget, skal helst have 3 stilke og mange rødder.

VH
Luriel

22 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanette Hansen, 26. juni 2006 kl. 22.18

Er der nogen der kan svare på hvorfor nogle af knopperne på den ene af mine pæoner har knopper der er sorte og som tørre ind. hvad gør jeg forkert?

23 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 27. juni 2006 kl. 10.50

Hej Jeanette
Hvis det er en pæonrod der er plantet her i foråret, er det fordi den ikke har nok energi endnu til at spire alle knopperne frem, så visner de knopper den ikke skal bruge – det betyder ikke noget for pæonens sundhed – hvis den er plantet i efteråret, kan det være det samme, og hvis det er en ældre pæon plante – kan det være at den mangler vand, selvom det regner og vi syntes der kommer meget vand ned, er der ikke sikkert det er nok alligevel – så du kan stikke fingeren ned i jorden og mærke om jorden er tør et stykke nede.

Pæoner kræver meget vand i deres vokseperiode, og især når de blomstrer eller sætter frø, nyplantede pæoner der endnu ikke har lavet de små fine hvide føderødder, den skal bruge for at omsætte næringen i jorden og drikke vand med, skal vandes ekstra meget, da den kun kan suge lidt af gangen via rodens ydersider.

Hvis det er meget varmt og der er lidt vand vil pæonerne gå tidligt i dvale, og begynde at visne ned.

Men se på hele planten, ser den sund og grøn ud uden hængende blade, så er det mest sandsynligt, at den ikke skal bruge disse knopper, og så visner de.

På samme måde hvis nogle blade visner ned, klip dem af – det betyder ikke den er syg, men at den bruger sine kræfter på at lave rødder eller vokse.

Når pæonen gror laver den hele tiden nye rødder og rodkrone, idet den vokser udad i cirkler hele tiden – men samtidigt visner noget af den ned, og noget af det indre rodkrone bliver brunt og dødt, – det er derfro det er en god ide at grave en 10 år gammel pæon op, for at fjerne alt det visne og døde materiale, – man siger om pæoner :
1 år etablerer den sig dvs. laver små føderødder, 2 år begynder den at lave nye større rødder – 3 år begynder den for alvor at vokse på alle leder og 4 år begynder den at fordoble sig selv og har udskiftet de rødder den blev plantet med, med helt nye og friske.

VH
Luriel
Regnbue Pæoner

24 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen, 5. juli 2006 kl. 15.54

Må man klippe pæoner ned i juli?

Det er desværre gjort. Kommer de igen?

25 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Robertsen, 6. juli 2006 kl. 9.48

Jeg har i haven haft røde silkepæoner men i år er halvdelen af dem hvide, er der nogen der har en logisk forklaring på dette fænomen
Hilsen Lene

26 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 6. juli 2006 kl. 13.19

Hej Lene
Var de rosa før – eller rigtig røde?

Der er en silkepæon der har navnet ''Mr Ed ''den har rosa og hvide blomster på samme busk – den kan også have blomster der er halvt af hver farve.

Hvis den er helt rød, kan det være en pæon der gør på samme måde. jeg ved ikke hvad det er der gør det – men det kan godt lade sig gøre.

Vh
Luriel

27 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 6. juli 2006 kl. 13.24

Hej Ellen
Det slår ikke pæonen ihjel, men det sætter den lidt tilbage, den skulle have brugt den kraft den har opsamlet i bladene til næring, som den så om efteråret trækker ned i rødderne – men den tager ike skade af det – det kan også være at den laver nye blade, da den har sovende blad knopper – hvis den gør det så giv den lidt gødning, som erstatning for de manglende blade. Hvis den ikke laver nye blade skal du bare lade den være og så give den et skud gødning næste forår når skudene begynder at komme.

Vh
Luriel

28 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Pedersen, 2. oktober 2006 kl. 9.29

Hej
Jeg er bidt af en pæon.

Min første træpæon, kommer fra Sverige, fra en rejse.

Da den blomstrede, var jeg helt solgt.

I dag har jeg ca.38 forskellige pæoner. Ca. fordi jeg når der er lidt penge, køber en ny. Som jeg ikke kan leve uden.

Hvor glæder jeg mig til foråret.

Mange pæon hilsner fra Marianne.

29 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 2. oktober 2006 kl. 11.38

Hej
i skulle gå på biblioteket og spørge efter den nye bog af Camilla Plum – Blomster – hedder den eller endnu bedre købe den, det er en vidunderlig brugbar bog om mange slags blomster, men også med et stort og rigtig godt afsnit om pæoner.

tillykke Camila
med en smuk og dejlig brugsbog
VH
Luriel
Regnbue Pæoner

30 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Sander, 12. november 2006 kl. 10.24

I vores have har vi en del forskellige pæoner af forskellig alder og sort.

Træpæonerne har i år sat en hel masse frø som nu er ved at falde ud af de hylstre de sidder i.

Jeg synes det kunne være sjovt at så sine egne pæoner,hvordan gør man det, på den rigtige måde?

Min nabo siger noget om at lægge frøene i fryseren for senere at så dem som vanligt.

Er der nogen der kan hjælpe?

31 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 12. november 2006 kl. 12.48

Hej Jan Sander
Nej ikke i fryseren, men i køleskabet – hvis du lader dem tørre et par dage på noget køkkenrulle, og så putter dem i en kuvert, som du sætter i køleskabet i ca, 10 uger – som er min. kuldeperiode, kan du herefter så dem i potter, ca 1 cm nede i almindelig havejord, ikke pottemuld – der er for surt og holder på vandet så de kan mugne og rådne – det bedste er egentlig at give dem 1 cm groft grus eller sand som øverste lag – ved at give dem denne kuldeperiode, kan du være heldig at de spirer den første rod her i vinter, og den første spirer op over jorden til foråret – de er nemlig dobbelt kulde kimer – dvs. de kræver 2 kuldeperioder, hvor de efet første periode lader en rod – og næste periode en spire op over jorden.

Når de har været i køleskab kan du når du plantet dem i potter, bare stille dem ud i kulden så de får den anden kuldeperiode naturlig – det er bedst at så dem i potter bare 8–12 cm dybe potter, ellers kan de være svære at finde igen, og man kan komme til at grave hvor de er, da man ikke kan se dem før de spirer op over jorden. – efeter 3 år kan du plante de små nye pæon planter ud i haven med 40 cm imellem – i løbet af 5–6 år vil du se den første blomst.

Hvis de ikke spirer frem til foråret, må du tålmodigt vente endnu 1 år før du ser de første spirer.

Pæoner er ikke frø ægte, og krydser dig let med andre, så du får en helt anden pæon end moder planten. – det er spændende at se sine første pæoner fra frø.

Men køb eller lån den nye bog af Camilla Plum, den hedder 'Blomster'her er der mere at læse om det.

Vh
Luriel Pleh
Regnbue Pæoner
www.peonyrainbows.dk

32 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 13. januar 2007 kl. 9.13

Hurra, træpæonerne spirer
Forrige vinter fyldte jeg en masse små potter med skovbundsjord og puttede et træpæonfrø i hver. Satte dem i læ bag mit lysthus. Nu har jeg kigget til dem og der er spiret 5–6 stk. Der er ikke rigtig kommet en top – men der stikker gode rødder ud at de små potter. Nu har jeg pottet dem over i større potter og lader dem fortsat stå.

Nu er spørgsmålet
l. Er det rigtigt behandling af de små rødder?

2. Hvor længe skal jeg nu vente på at se rigtige planter og blomster?

Er der nogen, der kan hjælpe?

mvh Carina

33 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 13. januar 2007 kl. 15.32

Hej Carina
Nej jeg tror ikke du har skadet de små planter –
træpæoner, fordi du har omplantet dem mens de var i dvale, her om efteråret – men hvis det var gjrort mens de var i vækst i foråret, kunne de være gået ud.

Det bedste er at lade dem være i samme potte indtil de er ca. 2 forårs sæsonner over jorden.

Potten til træpæoner skal så helst være mindst 20 cm, helst 30–40cm.

Pæoner er heldigvis meget mere sej livede, end mange tror.

De er dobbelt kimere – derfor har de først lavet spire roden nedad, hvorefter de går i dvale – til efter de har været igennem en til periode, af varme og kulde, helst med frost.

Herefter vil de spire for anden gang, men opad med de første hjerte blade, som så bliver afløst samme sommer af de første rigtige blade på en stilk.

Hvornår de blomstrer første gang, er forskelligt for hver type træpæon, men som regel går der 3–4 år fra de er spiret op over jorden, til du ser den første blomst – hvilket føles som et lille mirakel.

Mmen hvis det er en kraftigt voksende træ pæon, kan det være nødvendigt at omplante den efter de 2 år, over jorden i en større potte, eller på dens vokse sted.

Det er en god ide at give den lidt gødning hvert forår når den er i vækst, med benmel og evt. en svag blanding af den gødning du normalt ville give til blomster, det må bare ikke komme på stilkene, men i en cirkel om planten et par cm fra stilkene, hvor rødderne er nedenunder.

VH
Luriel

34 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 14. januar 2007 kl. 8.53

Tak Luriel
Hvor ved du dog meget, og hvor er jeg spændt. Jeg har sået i små bitte potter, så jeg tror jeg går ned og flytter alle over i større potter, og så lader dem få fred et år mere.

Men der er også sket noget skrækkeligt – indenfor de sidste par uger har jeg kunnet løfte store træpæoner af, roden har simpelthen været "ædt", de er jo nok væk for altid, ikke? Eller er der stadig noget dybt i jorden, der kan vokse?

Og hvem/hvad har ødelagt pæonerne.

Du kan tro, jeg er ked af det.

mvh Carina

35 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 14. januar 2007 kl. 9.32

Hej Carina igen
Det var dog skrækkeligt – nej det har jeg ikke hørt om før – men hvis der bare er lidt rødder tilbage, kan du prøve at skylle dem godt og dyppe dem i en opløsning med grape frugt kerne extrakt, der først er opløst i vand, det er meget koncentreret og kan købes i nogle helsekost forretninger, ellers kan jeg skaffe det til dig.

Det kunne tyde på nogle små dyr i jorden der kan spise rødder – grape frugt kerne extrakt dræber alle slags råd / virus / svampe sygdomme og også hvis der stadig er nogle små dyr eller æg fra dem mellem rødderne.

Når du har gjort det, kan du plante dem igen i store potter, der skal stå beskyttet og blande en jord der har et stort indhold af groft grus og jord som du også har gennem vandet med grape frugt kerne extrakt.

Men endelig ikke pottemuld, det kan ikke bruges til pæoner, det bliver for surt når det bliver vådt og det
holder på vandet, så pæon rødderne kan rådne.

Hvis du så er heldig kan dine træpæoner lave nye rødder.

Hvis det er meget store træ pæoner, kan du dele dem i mindre og beholde de dele der har mest rodnet.

Det kan også være en god ide – inden du planter dem igen, at skære noget af barken af, nederst lige inden rødderne starter – så vil pæonen prøve at danne nye rødder fra disse steder.

Det meste erfaring har jeg fået ved at spørge andre og afprøve det, det er det vi har hinaden til, efter min mening.

Held og lykke, skriv hvordan det gik –
Vi andre venter spændt på om det vil lykkes for dig.

Vh
Luriel

36 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 19. januar 2007 kl. 12.24

Hej igen Luriel
Jeg er bange for at det er mig, der ikke er dygtig nok. Træpæoner (-alle pæoner) kan måske ikke trives i min skovjord.

Jeg har nu gravet og gravet og der er ingenting, der hvor pæonrødderne skulle være. Selve den "stamme" jeg har løftet af er hul, jeg tror, at den er spist indefra.

Nu må jeg sætte alt mit håb til alle de små spirer, som jeg har skyndt mig at flytte over i større potter, nu får de en vinter til. Men hvad hjælper det hele, hvis min jord er for sur. Ikke en ærlig haverose trives hos mig. Men pyt med det, Magnolier, Rhododendroner og Hortensia fylder hele haven.

Tak for din hjælp og interesse.

Med venlig hilsen
Carina

37 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 19. januar 2007 kl. 12.59

Hej Carina igen
Jo – pæoner trives i skov jord, jeg har selv skov jord her – men da jorden, som du rigtigt nævner bliver ret sur af alle de nedfaldne blade kan du kalke med hvert forår, der hvor du gerne vil gro pæoner.

Og når du nyplanter, må du blande plantehullet godt med kalk – helst 1–2 uger før du skal plante, så det ikke bliver for stærkt for rødderne – 1 håndfuld pr. plante er nok.

De allerede plantede pæoner, kan du kalke i en ring omkring planten og så vande det ned.

Men det lyder ikke godt med dine træ pæoner, hvid de er hule et der ikke noget at gøre.

Men næste gang du planter træpæoner – jeg har nogle her der er 180 cm høje og begynder at blive ret brede også, kan du med fordel plante dem ved eller under andre træer, den ene jeg har står under et halt udgået æble træ og trives – de skal helst have dræn og læ.

Men det er træ pæoner at P.delavayii typen der trives bedst hos mig, der er mange krydsninger – men de vilde kan være mørkerøde (P. delavayii)eller helt gule (P.delavayii lutea og P.delavayii lutea ludlowii)
den jeg har under æbletræet er en hybrid af den type og hedder ''Cream Cracker'og er fra New Zealand – men der er også mange andre, nogen gange kaldes de ''lutea hybrider''
dem har jeg ikke givet kalk, de er som vilde ''skov kants' pæoner (skov bryn) og trives under og mellem træer.

Men et godt råd omkring træpæoner kunne også være at spørge Marina Kasimova, fra PS paeon – hun ved rigtig meget om træ pæoner – Marina er også på listen her på Havenyt.

Men skriv bare, jeg er vild med pæoner, og især at de lykkedes for os
VH
Luriel

38 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mariann Poulsen, 7. marts 2007 kl. 11.41

Jeg fik sidste år nogle frø fra en meget gammel art pæoner, den har en mellem lilla farve, fyldte blomster og dufter helt vidunderligt.

Kan jeg så dem, og hvordan gør jeg det bedst.

M.v.h. Mariann

39 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 7. marts 2007 kl. 12.39

Du kan så dem nu indedørs, eller vente til April udendørs. Du skal bare lade dem stå ude hele næste vinter, da de skal have kuldeperiode (men stil dem ikke ud nu, for små planter kan ikke lide frost). Du skal regne med der går nogle år inden de kommer i blomst, og det er ikke sikkert at planten bliver som moderplanten.

Helle – www.helleshave.dk

40 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel, 7. marts 2007 kl. 13.04

Hej Marianne
jeg har før haft held med at så pæon frø om foråret, tag nogle potter ca 12 cm høje og fyld potten med god have jord – ikke pottemuld det kan få frøene til at rådne, i våde perioder. læg frøene på jorden, der kan godt være 6–8 frø i en potte og dæk dem med groft grus hvis du har det, ellers havejord blandet med små sten, ca 1 cm ovenpå frøene.

Stil så potten udenfor hvor den er beskyttet mod at blive væltet omkuld, – pæon frø tåler frosten helt ned til – 40 C det er netop frost 7 tø der vækker dem og får dem til at opsuge vand of starte deres spiring – som er 2 årig – såkaldt dobblet kimere – først år – og måske allerede til foråret vil de danne den første spire, som er en rod – når den har dannet den går dne i dvale til næste forår hvor den så danner den næste spire som kommer op over jorden med sit første blad. Derfor smid ikke potten ud, men vent tålmodigt – der skal nok være nogle af frøene der kommer.

Pæoner bliver ikke ligesom deres mor, men kan godt have nogle af hendes farver og former – men hvis der er andre pæoner i nærheden, har bierne hentet pollen og besøgt alle pæonerne i nærheden – derfor kan frøe planterne blive meget anderledes. Da de ikke er frø ægte.

allerede 2 år efter de første spirer over jorden skal du omplante dem i et bed, da de hurtigt vil blive ret store.

VH
Luriel
www.paeon.dk

41 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Conny Barnow, 1. april 2007 kl. 12.41

Jeg har bonderoser i et stort staudebed som skal nedlægges til fordel for en terrasse. Det sker her i April.

Kan det nytte noget at prøve at flytte mine bonderoser, eller kan jeg lige så godt lade være?

Kan nogen hjælpe?

42 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 1. april 2007 kl. 13.29

Flyt du dem bare, det kan så godt være at de ikke blomstre i et par år, og du skal også huske at vande dem godt hele sommeren. Så skal de nok overleve.

Helle – www.helleshave.dk

43 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 1. april 2007 kl. 19.34

Hej Conny!

Jeg flyttede en del bonderoser sidste sommer; skulle lave en trappe hvor de stod. Da jeg er meget glad for mine bonderoser, var jeg meget forsigtig da jeg gravede dem op. Alligevel gik rødderne i stykker. Synes ikke noget skulle gå til spilde og lagde derfor alle rødderne, store som små, i nye bede. Resultatet kan jeg se nu; alle rødder kommer med de flotteste nye skud, om de blomstre i år vil tiden jo vise, men jeg vil under alle omstændigheder få rigtig mange bonderoser om et par år. De bonderoser jeg flyttede havde kun stået på det "gamle" sted et par år, da det var nogle jeg arvede fra en gammel have. De blev flyttet i april og blomstrede samme år.

I denne weekend har jeg opdaget en lille bonderosespire der kommer op mellem stenene på min nye trappe. Jeg var åbenbart ikke så omhyggelig alligevel. Tror jeg prøver at lade den stå; den står heldigvis helt ude i den ene side af trappetrinnet.

Bonderoser er mere hårdføre end vi lige regner med. Bare pas på ikke at sætte rødderne for dybt, for så får du ingen blomster.

Annette

44 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Conny Barnow, 2. april 2007 kl. 9.53

Hej Helle og Anette.

Tusind tak for de gode råd, jeg går straks igang.

Vh Conny

45 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Schmidt, 2. april 2007 kl. 12.46

Hej. Jeg købte sidste år en pæon, den kom bare ikke, men nu er der skud dejligt, men vil den blomster i år, er der nogen der ved noget? v.h kitha.

46 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 3. april 2007 kl. 7.45

Hej Kitha
Det kan den godt, hvis den ikke kom sidste år, kan den have gemt sin blomster knop.

Normalt laver pæonen sine knopper om efter sommeren, de ligger så sammenfoldet inde i blad knoppen, og det er ikke til at se på knoppen om det er en blad knop eller blomster knop før den giver sig til at folde sig ud – hvis du kan se, når den begynder at folde sig ud at den er meget rund og tyk, kan du være heldig at den folder sig ud og viser en lille knop i midten – det er vigtigt at du giver den vand lige nu, hvor vi har tørt vejr, og udtørrende vinde – hvis du gerne vil se en blomst, for ellers kan den lille knop nå at tørre ind inden den udvikler en blomst.

Der er få pæoner der blomsterer fra den er omplantet og hver år, jeg har 2 der har gjort det – den ene hedder ''Clair de Lune'', den anden ''Picotee''
Hvis der er andre, der læser dette og selv har oplevet at deres pæon gør det – så skriv det lige her, så vi andre kan læse det.

De fleste andre pæoner, kan blomstre lige når de er sat, da der har dannet sig blomster anlæg før den er delt.

Så vil de fleste pæoner springe 1 eller 2 år over, hvorefter de blomstrer hvert år, med flere og flere blomster for hvert år.

VH
Luriel
Regnbue Pæoner
www.peonyrainbows.dk

47 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Schmidt, 3. april 2007 kl. 8.05

Hej.

Jeg takker mange gange.

m.v.h Kitha.

48 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 5. maj 2007 kl. 16.04

Jeg har købt to træpæoner på en planteskole.

De stod fint med blomster og med skud.

Efter jeg har plantet dem, er flere blomster sprunget ud.

MEN blomster bladende er røget af og der er et skud tilbage, som er meget lille og det ser lidt tørt ud.

Vander jeg mon for lidt? Eller skal pæonerne bare vende sig til den nye jord?

Jeg vil blive ked af, hvis de allerede er døde :-(

49 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 5. maj 2007 kl. 19.13

Nye planter, der plantes om foråret og sommeren SKAL have meget vand, og specielt i dette forår hvor det har været så tørt, ja så mit gæt er af de tørster.

Helle – www.helleshave.dk

50 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel, 5. maj 2007 kl. 22.00

Hej Camilla
Nej, dine pæoner er ikke døde – men et godt tip, en anden gang!

Hvis du køber en pæon i potte med blomsterknopper, så lad dem blomstre i potten, og vent med at omplante dem til eftersommeren – når man omplanter en pæon kan det ikke undgåes at de små hvide føderødder knækker af, da de er meget sprøde, og så vil den begynde at danne dem, efter den har blomstret de første knopper, og lade de resternede knopper tørre ind – det er klart at de også skal have meget vand, når det er så tørt som nu, men det er ikke hele grunden.

Nu da du har plantet dem, så kan du hjælpe den ved at nippe de sidste knopper af, og så bare vande den når det er tørt resten af sommeren.

Til næste forår vil den så skyde nye blade.

VH
Luriel
Regnbue Pæoner
www.paeon.dk
Her kan du også læse – en BLOG, med flere råd om pæoner.

51 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 6. maj 2007 kl. 9.16

Hej Luriel
Du må godt nok holde for, men du ved så meget.

Jeg såede træ pæon – har vist spurgt dig om hvordan før. Det gik fint, 8 små fine rødder et par med små skud. Så plantede jeg dem om i større potter og stillede dem, hvor jeg kan vande dem i sommer.

Men de små skud visnede væk. Er planterne nu døde?

Der var andre nyplantede træpæoner der var forsvundet i bedet, der kommer nu noget op, fine pæon-blade, bare det nu ikke er silkepæoner, der har været podet på.

Hvor svært kan det være, og hvor kan man gøre meget forkert.

Min have er meget stor og jeg laver de fleste planter selv, da det ellers ville være uoverkommeligt at få ønskerne opfyldt, jeg drømmer om en lang hæk af træpæonerne.

tak for din hjælp.

mvh
Carina Juul

52 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel, 6. maj 2007 kl. 9.56

Hej Carina
Ja det er ikke altid let, men det er beværet værd – også at svare på spørgsmål, hvordan skulle vi ellers få glæde af pæonerne – vi må hjælpe hinanden.

Har du omplantet dem her i foråret?

Hvis du har det, kan det være det – det er bedst at vente med at omplante frøplanterne til om efteråret, og enten mens de er helt små – ganske forsigtigt, men ellers først når de er over 2 år over jorden.

Hvis det er pæonfrø fra din have er det sansynligt at de kommer igen næste år – de er ret robuste, så sæt en pind eller noget ved dem, så du husker hvor de står.

Men ellers er det bare om igen.

Jeg forstår godt, at man er nødt til at så selv for at få råd til at tilplante en stor have – men...

Når man krydser sine egne pæoner, får man i 1 ud af 1000 en god pæon – det vil sige at dem der fremavler pæoner, kun inroducerer og navngiver, 1 ud af 5000 der er så god at den kan blive godkendt af et særligt pæon panel i USA.

Hvis du gerne vil have pæoner der har større chance for at blive gode pæoner, kan du købe – rødder der er delt i mindre stykker, og derfor billigere – af nogle virkelig gode sorter, som når du krydser har 20 ud af 1000 for at få en god pæon.

Du kan skrive en mail til mig – hvis du er intersseret i det, så kan vi finde netop dem du godt kan lide, og som du kan krydse med.

Min mail står her ved svaret
VH
Luriel
Regnbue Pæoner

53 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 6. maj 2007 kl. 16.35

Tak – jeg har sendt dig en mail...'
mvh Carina

54 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete, 12. maj 2007 kl. 21.25

Åh, suk. Min hvide bonderose (to år i min have) har stået med fem store, flotte knopper. Nu er den største "sprunget ud"- dvs den har åbnet sig, så man kan se, at det meste af kronbladene er blevet spist, mens der til gengæld er noget, der ligner grønne frøstande inde i midten. Hvad kan der dog være sket?

55 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else Marie, 18. maj 2007 kl. 11.23

Sidste forår købte vi en træpæon og plantede den i en krukke. Der kom ingen blomster sidste år, men i år er der 1 blomst og en masse blade. Er det normalt?

Skal man beskære en træpæon, eller er der noget andet specialt med dem?

Mine bonderoser, der står i haven, klarer sit flot.

56 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel, 18. maj 2007 kl. 21.20

Hej Else Marie
Ja det er helt normalt, at træpæoner bruger et år på at etablere sig, når den er blevet flyttet.

Og det lyder rigtig godt, at den har masser af blade, for så trives den, og 1 blomst er også helt normalt.

Det er vigtigt med træpæoner, at de får en del vand i foråret, så vil de klare det meste i løbet af sommeren.

Giv den lidt gødning når den er afblomstret, læg det rund om planten på jorden, og vand det ned.

Vær opmærksom på at potten ikke står i fuld sol hele dgen, pæoner trives bedst med kølige rødder.

Man kan sagtens skære pæonen ned, faktisk er det en god ide, når den er omplantet – skær døde grene helt ned her i foråret, og skær evt. grenene halvt tilbage, efter blomstringen – det vil få den til at lave flere grene nedefra, og flere rødder.

Der er mange slags træpæoner, så læg mærke til dens form – hvis den har en tendens til at blive bar forneden, hjælper det netop at afkorte grenene.

Hvis den ikke gør, men får mange grene der vokser ind i hinanden, kan du skære, lidt ligesom med træer – skær de grene der vender indad eller ind i de andre, så den får en harmonisk form.

Nogle af mine, må have støtte grene under grenen, når de blomstrer, så tager jeg grene fra pil eller nød der har 2 grene som et V – de 2 grene i V'et, skærer jeg korte, og sætter dem under grenen.

VH
Luriel
Regnbue Pæoner

57 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ea Rasmussen, 5. juni 2007 kl. 14.18

Hej
Vi købte et ældre hus for to år siden. Haven var meget misligeholdt, da den gamle ejer ikke kunne komme i haven. Børnene slog græsset når det var så højt at det gik i frø, og da vi overtog huset, var alle bede helt bare. Jeg tror de har givet round up, for at skjule den manglende vedligeholdelse.

der står en silkepæom der er meget flot. I år kommer den med mange blomster og flot løv, men vi har fundet fire pæoner under nogle store træer og buske. de var ca. to cm. høje og havde en underlig grøn/gul farve på de små blade. vi flyttede dem i april, og en er kommet med en enkel blomst, og jeg glæder mig til at se farven.

Vi undrer os over de underlige blade. De er sammenkrøllede og farveløse. Er det mangel på lys, vand eller er det giften der har gjort det?

V har fældet omkring dem for at give mere lys det nye sted, men hvor vigtigt er det med solen, og hvor mange timer om dagen er nok? Jeg tænker på roser der skal have ca. seks timer om dagen.

V.H.

ea

58 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 6. juni 2007 kl. 10.54

Hej EA
Det lyder som en god ide at i flyttede dem og at de nu får noget sol, lige som roser er det bedst med min. 4 til 6 timers sol til pæoner og en sydvent placering hvis det er muligt, eller middags og eftermiddags sol er godt.

Pæoner behøver sol på deres stilke ved roden, for at danne næste års blomster, om efter sommeren og når de er etableret, holder de af at blive godt gennem bagt i solen om sommeren.

Når de først er etableret, dvs. har stået et sted i 3–4 år, er de tørke resistente – de kan på grund af deres tykke rødder, der opbevarer vand og næring, udholde lange tørke perioder.

Jeg har ikke nok kendskab til at vide hvad round up gør ved planter i længden – men jeg har set hvordan det ser ud på bladene – og det ser ud som det du beskriver, desværre har round up den måde at virke på at det ophober sig i planten så det er ikke sådan at komme af med igen – men da pæoner hurtigt laver nye rødder – mens de gamle dør.

Man kan sige at en pæonrod der bliver flyttet, har erstattet de gamle rødder med nye på ca. 4 år – vil de vokse fra det, men vil måske i nogle år vise sig på bladene på denne måde indtil det bliver en del af plantens affald, som er rådnede tørre dele.

Du kan så på et tidspunkt hvor planten kan deles om 4–6 år, grave den op og fjerne alt det døde og tørre og smide det i affald spanden, så vil det blive forbrændt på affalds forbrændingen.

Det er ulempen ved plante gift stoffer, de ophober sig eller forurener vores drikke vand og kan på sigt være giftige for os selv.

Men pæonerne skal nok klare den.

VH
Luriel
Regnbue Pæoner

59 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Ravn, 6. juni 2007 kl. 19.17

Jeg har en bonderose og 3 silkepæoner. Jeg fik Bonderosen "rosea plena "
og den ene silkepæon (sandsynligvis "Karl Rosenfield") for hhv 5 og 6 år siden, da vi boede i vores daværende rækkehus med en lille sydvendt have. De flyttede med, da vi for 3 år siden købte et hus med en stor forsømt men også sydvendt have. det første år blev de placeret temmelig dårligt et skyggefult sted i haven, hvor de ikke ville være i vejen, når vi skulle igang med at fælde træer, plante hæk, anlægge nye bede osv. Her blomstrede de ikke. Året efter blev de flyttet til deres nuværende placering, og de har blomstret hvert år siden – i år startede bonderosen allerede d. 16 maj.

det første forår vi havde haven, fandt vi en hvid pæon, som jeg gætter på er '' Festiva Maxima''. den stod klemt inde mellem kæmpe stenbræk, elefantgræs og en parykbusk, som også skyggede godt for solen. den blomstrede dog alligevel, omend sparsomt og med små blomster. Den blev delt i 2, og flyttet til det samme bed som de to andre, og har ligeledes blomstret siden – i år er '' Festiva Maxima'' ca 110 cm høj og den største af planterne har 37 knopper, som nu er begyndt at springe ud.

Sidste år fik jeg foræret en "Sarah Bernhardt" og den står også med knopper, og jeg glæder mig til at den springer ud
Jeg må indrømme, at jeg ikke har gødet mine pæoner anderledes end havens andre planter, men det må jeg vist til at lave om på. selvom mine 5 pæoner ser ud til at trives fint, kan det jo være, at de vil blive endnu flottere, hvis jeg forkælede dem med lidt benmel.

. om en uges tid skal jeg til pæon-festival på clausholm, så måske (forhåbentlig) bliver jeg fristet til nye indkøb. The more – the merryer!

mvh Charlotte

60 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Schmidt, 7. juni 2007 kl. 8.06

Hej.

Hvornår er det bedst at flytte pæoner forår eller efterår? Og hvordan ser en træpæon ud?

M.v.h Kitha

61 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 7. juni 2007 kl. 12.08

Hej Kitha

Det bedste er at flytte pæoner om efteråret – men, man kan sagtens flytte dem på andre tider af året – blot skal det så gå hurtigt, eller pæon rødderne skal i en stor potte, eller pakkes ind i vådt avispapir og stilles i skyggen og ikke tørre ud.

Reglerne om efterår er at det er det optimale, da pæoner laver deres fine hvide rødder ved ca. 10 grader plus – og de knækker meget let ved flytning. hvis man flytter dem her kan de nå at lave nye inden vinteren og bliver hurtigst etablerede og blomstrende.

Det andet kan sagtens lade sig gøre, man skal så bare vide at pæonen bliver sat tilbage i sin vækst, men det er også det eneste – pæonen vil stadig klare sig, blot forsinket.

Træpæoner har grene der står tilbage om efteråret når de har smidt bladene, og de kan blive fra 80 cm til 180 cm, alt efter type.

Urte agtige, eller også kaldet 'staude pæoner'visner helt ned og får ikke grene – kun stubbe, når stilkene er klippet af, som stikker 2–3 cm op over jorden.

vh
Luriel
Regnbue Pæoner

62 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Schmidt, 7. juni 2007 kl. 12.21

Hej.

Jeg takker, havde købt pæoner kun roden uden blade o.s.v har set nu at de er plantet for tæt på andre planter bla. lavendeler, roser, skal der for flyttes.

M.v.h Kitha

63 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik, 7. juni 2007 kl. 21.49

Jeg købte sidste år 2 "Rosea Plena" men som andre har oplevet så blomstre de ikke. Hverken i år eller sidste år.

Jeg har læst at de kan stå for dybt, men normalt planter jeg kun lige under overfladen, så det kan jeg ikke forestille mig.

Det er lidt synd da de skulle være krone på værket på mit nye staudebed.

Nogle råd? eller tips?

64 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 8. juni 2007 kl. 6.40

Hej Frederik
En af grundene kunne være rødderne...

Der er stor forskel på om du køber de rødder man kan købe om foråret i en lille pose, fra bl.a. Brugsen, det er rødder der har gennemgået en tørrings proces for at kunne holde sig uden at mugne – typisk fra Holland og af rødder fra sidste efterår – hvis det er sådanne rødder, skal de ligge i blød 1 til 2 døgn, samt efterfølgende vandes meget i starten, indtil de er svulmet helt op – ellers bliver de aldrig til noget.

Det er den slags rødder, der satte mig igang med at importere friske rødder fra bl.a. USA – senere fandt jeg hvor jeg kunne købe friske rødder fra Holland.

Det bedste resultat får du med friske rødder.

hvis det er sådanne rødder du har, er det enten fordi dine pæoner har brug for 1 år mere før de er så udvoksede at de blomstrer, ellers er det fordi de ikke får sol nok eller skal have et tilskud af benmel, som indeholder phospher. (P)
Hvis din gødning indeholder mest (N) får du bare blade men ingen blomster.

Du ved, de tal der står på gødningen (NPK)
vh
Luriel
Regnbue Pæoner

65 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik, 8. juni 2007 kl. 7.41

Pæonerne er købt hos en planteskole i en potte.

Mht til solen så står de i fuld sol.

Vil det hjælpe noget at flytte dem til efteråret?

66 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 8. juni 2007 kl. 11.14

Hej Frederik
Nej – hver gang den bliver flyttet, skal den etablere sig igen.

Det hele lyder godt nok, prøv det med benmel.

Og vent tålmodigt 1 år mere, den er først udvokset når den har stået på samme sted i 4 år.

Vh
Luriel
Regnbue pæoner

67 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Netra, 8. juni 2007 kl. 20.54

Hej Luriel

Vi har med stor interesse læst de mange gode råd om bonderoser og pæoner. Vi vil gerne prøve at lave nye planter. Vi har bondeorser og pæoner i et stort bed. Spørgsmålet er, hvornår skal vi klippe frøkapslerne af / tage frøene ud? Hvordan gør vi det bedst og ritigt? håber på at du kan hjælpe.

Hilsen Lisbeth

68 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 10. juni 2007 kl. 15.15

Hej Lisbeth
jeg har ikke glemt jer, men har frygteligt travlt lige nu – jeg skal med til Pæon festivallen på Clausholm d. 16–17 juni, altså næste weekend, så der kan du møde os – det ligger ved Hadsten / Randers.

Men jeg skal nok vende tilbage bagefter og give dig et ordenligt svar.

Frøkapslerne skal sidde til de selv begynder at åbne sig, men så kan man lave en tragt af papir, som et kræmmerhus og sætte det fast under frøkapslen, så frøene triller ned i den.

VH
Lurie
Regnbue Pæoner

69 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 10. juni 2007 kl. 22.38

Jeg har også været glad for de gode råd om pæoner. Jeg vidste ikke, at de trives i skovjord, og at de skal have sol på stilkene i foråret. Dog vidste jeg, at de skal have kalk.

Mine pæoner har jeg fra fundet af en enkelt under rydning af et vildt hjørne, der var overgroet af vinca. Jeg havde aldrig set den i blomst. Flytning af dem blev til en tæt klump, som jeg over nogle år har delt. Og først i år blomstrer alle pånær den, jeg skilte fra sidste august.

Blomsterne er for små, ville de blive større, hvis jeg gav dem en dosis Økologisk Farmergødning i foråret? Eller skal de have rosengødning?

70 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Rosenthal, 10. marts 2008 kl. 22.57

Ind imellem er det godt at være mere entusiastisk end realistisk... For halvandet år siden lagde jeg små håndfulde af fire forskellige slags pæoner, diskret indsamlet, i jorden langs et sydvendt stengærde. Halvskygge og alm god, fugtig havejord. Allerede sidste sommer/ efterår stod små buketter af pæonløv i forskellig form og farve. Og en mors skarpe blik har nu opdaget de små røde forårsskud. Kan nogen fortælle mig, hvor mange år jeg skal vente på at se den første lille blomst? Hvis alt går vel...

71 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Rosenthal, 10. marts 2008 kl. 23.02

Rettelse: selvfølgelig håndfulde af pæonFRØ- ikke håndfulde af pæoner...

72 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 11. marts 2008 kl. 9.47

Hej Charlotte
Der vil nok gå 3–4 år endnu, før du ser de første blomster, herefter vil du se flere årene efter – nogle pæoner, som bonderoser vil nemlig blomstre tidligere end silkepæon frøene.

Det er bedst at vente 1- 2 år mere, før du begynder at flytte de små pæon planter – og så er det bedst om efteråret – efter sommeren, når vejret begynder at bliver køligere.

Hvis du gør det for tidligt eller når det er varmt om sommeren, er det ikke sikkert de klarer omplantningen.

Men det er utroligt spændende at følge sine egne pæon frø til blomstring, så selvom de måske ikke bliver lige så flotte som de pæoner de er frø af, kan du godt være heldig at der er rigtige skønheder imellem.

Pæoner har en tendens til at gå tilbage mod deres oprindelige form, der er enkelt, så hvis moder pæonerne var fyldte kan 'børnene'sagtens være halvfyldte.

God fornøjelse.

VH
Luriel
Regnbue Pæoner

73 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Rosenthal, 11. marts 2008 kl. 23.56

Til Luriel Pleh, som var så venlig at sende mig et fyldestgørende svar!... Jeg omplantede allerede i efteråret de små planter, fordi jeg havde sået dem i håndfulde. Men at dømme efter mængden af små røde skud har flere af sorterne overlevet behandlingen. Så nu må mor bare være tålmodig! Og selv på en pæonside tør jeg godt sige, at pæonerne ikke er målet – men en del af helheden- i mit lille haveunivers. Men det er rigtig dejligt at finde et forum for sine spøgsmål eller tanker! MVH...

74 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Schmidt, 15. marts 2008 kl. 15.52

Hej.

Jeg købte sidste år nogle pæoner "små planter"nu så kan jeg se at de ikke lige er sat optimalt, kan jeg flytte dem her i foråret?p.f.h mange tak kitha

75 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 15. marts 2008 kl. 18.10

Ja, når de ikke er ældre end som så, så går det fint. Pæoner er ellers noget utilfredse med flytning.

76 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Vestergaard, 29. marts 2008 kl. 21.34

Hej

Jeg har læst de forskellige indlæg meget grundigt og er nød til at tilføje noget omkring flytning af Pæoner.

Når gamle pæoner(dvs.Pæoner der har stået i 6–10)skal flyttes,er det absolut nødvendigt at dele pæonen i flere stykker.Sørg for at stykkerne har et sted mellem 3–5 øjne og et solidt rodstykke.Kap gerne et lille stykke af rodenden.Det får Pæonen til vokse mere og hurtigere.Og jeg har endnu ikke oplevet at den ikke blomstrer det kommende forår.

Mvh.Erik Vestergaard

77 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Schmidt, 22. april 2008 kl. 12.51

Hej.

Jeg kan se nu,at nogle pæoner hos mig er i knop andre er ikke, men den flotte mørke røde skud, er det så evt. bonde roser der er i knop?

venlig hilsen Kitha.

78 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Vestergaard, 22. april 2008 kl. 18.44

Hej

Det er med meget stor sandsynlighed bonderoser der allerede er kommet i knop.En af de tidligste er Peregrina.En stor flot rød pæon med et dejligt gult center.De mest almindelige bonderoser som vi altid har kendt dem,blomstrer noget senere end ovenstående.Hvis du ikke har set dem blomstre,så har du jo virkelig noget at glæde dig til.God fornøjelse.

Mvh. www.paeonshoppen.dk

79 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 29. april 2008 kl. 4.22

Hej Kitha
Hos mig er der flere bonderoser og hybrider af bonderoser, der er i knop – så det kan godt være bonderoser – du vil senere kunne teste det ved, at når du tager en bonderose blomst ind i en vase, vil den hurtigt tabe blomster bladene – en silkepæon vil holde ikke gøre sådan.

Peregrina pæoner kan du også kende på, at de har en rund form, nærmest kopformet – som de holder under det meste af blomstringen.

vh Luriel
Regnbue Pæoner

80 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Schmidt, 29. april 2008 kl. 13.52

Hej Luriel.

Det vil jeg prøve.

Takker.

M.V.H kitha

81 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Jensen, 1. juni 2008 kl. 20.58

Hej
Vi har i efteråret plantet pæoner. De er nu kommet op i ca. 40 cm. højde, og der er overhovedet ikke knopper på nogen af dem. Vi har 4 stk, og er fuldstændig nybegyndere med planter. Hvornår burde vi kunne begynde at se knopper på dem? Hvornår blomstrer de normalt? Hvor længe ståe de i blomst?

Mvh
Signe

82 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Vestergaard, 1. juni 2008 kl. 23.13

Hej

Hvis i på nuværende tidspunkt ikke kan se begyndende knopper på nogen af dem,så vil der med meget stor sandsynlighed ikke komme nogen blomstring i år.De sætter knop af meget tidligt og normalt kan man løbende følge knoppens udvikling-hvilket er meget facinerende.

Pæonerne blomstrer typisk fra midt i maj til sidst i juni afhængig af type.

Det er desværre ikke ualmindeligt at de ikke blomstrer første år.Det afhænger af rodens størelse og af hvor godt den har befundet sig i løbet af vinteren og foråret.Placering-sol og vanding har også stor betydning.

Nogle af dem kan holde blomstringen i adskellige dage.Men typisk op til en uge.på de gode sorter afløser blomsterne hinanden,således at blomstringen strækker sig over næsten 3 uger.De kaldes itoh-hybrider.

Fortvivl ikke-til næste år blomstrer de bestemt :-)
Mvh.Erik
pæonshoppen.dk

83 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Ravn, 2. juni 2008 kl. 9.00

Hej
Jeg har en lille håndfuld forskellige silkepæoner og bonderoser, og aldrig haft problemer med nogen af dem, indtil sidste år. Den røde fyldte silkepæon, som jeg desværre ikke har navnet på, stod flot med en del knopper, men pludseligt, omkring det tidspunkt, da de første knopper begyndte at åbne sig, blev de resterende sorte og tørrede ligesom ud. Jeg klippede dem af, og regnede egentlig med at det skyldtes manglende vanding. i år har jeg vandet den jævnligt – den ene stilk der er kommet! Der er en enkelt knop, og den ser ok ud, men bladene er ligesom krøllede og planten ser absolut ikke sund ud. Hvad kan der være galt, og hvad gør jeg ved det? Jeg er især bange for, at det kan være et eller andet, som kan smitte til de andre pæoner i bedet.

Mange hilsener Charlotte

84 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 3. juni 2008 kl. 10.59

Hej Signe
Pæonerne danner deres blomster i efter sommeren, kort tid efter de har blomstret, de pæoner man har i avl er som regel mellem 3–5 år når de deles til salg, man kan ikke se på en knop om der er blomsteranlæg i – pæonen laver ikke blomster i alle deres knopper kun ca. 1/3 – når den så deles vil nogle af delene, dem du køber have blomster anlæg og andre ikke, det er grunden til at nogle blomstrer og andre ikke – herefter vil pæoner normalt bruge 1 til 2 år på at danne et godt rodnet hvor de ikke laver blomster, hvorefter de vil blomstre hvert år med flere og flere blomster.

Det er forskelligt hvor længe de forskellige pæoner blomstrer, men hvis det er køligt i vejret vil de blomstre længere, varme som vi har nu kan få dem til kun at blomstre kort, sterile pæoner – dvs. pæoner der ikke laver frø blomstrer længere, herunder også de nye såkaldte ITOH pæoner, som er krydset mellem træpæoner og staudepæoner, de fleste af dem er starile, selvom de laver store dekorative frøstande er der enten ikke noget indeni eller frø der ikke bliver til noget.

VH
Luriel
Regnbue Pæoner

85 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 3. juni 2008 kl. 11.07

Hej Charlotte
Det lyder ikke godt det kunne tyde på at din pæon har en sygdom ved roden, eller har stået for vådt – sidste år tog desværre livet af mange pæoner fordi der kom alt for meget regn – så der er flere ting du kan gøre
1 – sørg for at jorden omkring den ikke er for surt, dvs. ikke potte muld det kan de ikke gro i da det klasker sammen og så kan roden ikke få luft og den kan rådne.

2 – sørg for at vandet kan løbe væk, hvis det er lerjord så grav ned omkring roden og erstat den opgravede jord med 1/2 del lega kugler og 1/2 del jord.

3 – køb noget atamon, du ved til at sylte med, lav en blanding i forholdet som til marmelade og vand roden med det – endnu bedre er at købe noget grapefrugt kerne extrakt, her skal kun 3 dråber vand i til 1 liter vand – dette middel slår alle svampe sygdomme ihjel samt nematoder, små jord dyr der kan snylte på rødderne.

Men du er nødt til først at grave ned til roden og se om den er ved at rådne, og det er bedst at give den en af disse midler nu – og så grave den op til eftersommeren og se hvordan den har det.

vh
Luriel
Regnbue pæoner

86 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Møgeltønder, 21. september 2008 kl. 14.10

Jeg er også i tvivl om jeg må klippe mine pæoner ned i september. Jeg synes bladene ser kedelige ud

87 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Møgeltønder, 21. september 2008 kl. 14.10

Jeg er også i tvivl om jeg må klippe mine pæoner ned i september. Jeg synes bladene ser kedelige ud

88 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 21. september 2008 kl. 17.12

Hvorfor vil i dog klippe dem ned før de er visne?

Bladene giver jo stadig produktion af næringsstoffer til roden-så det i får ud af at klippe dem ned er færre blomster til næste år!

89 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 21. september 2008 kl. 21.01

Hej
Hvis blade og stilke på pæonerne er helt vine og brune gule, kan man sagtens klippe dem ned – mange pæoner er visnet ned tidligt iår.

Lad ca 2 cm blive tilbage.

Men er bladene endnu grønne, så vent til de er visnet.

Man kan også nå at gøde endnu engang i år, med gødning med et lave indhold a (N) kvælstof, man kan også kalke nu og lade det virke vinteren over.

Men pæonerne skal ikke vinterdækkes, de er fuldt hårdføre – det er kun træpæoner, der har gavn af det.

Hvis man er i tvivl om hvornår det er bedst at klippe pæonerne ned – kan man se helt nede ved stænglerne, ved roden – er der dukket rosa knopper op – er den god nok.

vh Luriel
Regnbue Pæoner

90 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Vestergaard, 21. september 2008 kl. 21.45

Hej,

Jeg plejer at gøre og anbefale følgende:

Idet meget tidlige forår strøs kalk ud i bedene.kalken hjælper planten med at optage den gødning der gives når pæonerne har små skud på ca. 5 cm.

Den absolut bedste gødning til det formål er ganske almindelig kompost.Læg forsigtig et tyndt lagt ned omkring de spæde skud.

Komposten kan være blandet med kogødning for at forstærke virkningen.

Pæonerne har brug for gødning når de er i vækst eller lige når de har blomstret og skal til at danne knopper til næste års blomstring.

Dvs.når de har blomstret behøver de igen en form for hjælp,og dette kunne være benmel eller naturgødning som har lavt kvælstof indhold.

Naturgødningen er længe om at forgå og trækker kun langsomt i jorden.Derfor er den meget velegnet.

Det er efter min mening dumt at gøde nu,da jeg ikke mener at Pæonerne har nogen som helst gavn af det nu.Tværtimod.Det der får mest gavn af gødning nu er ukrudtet og det klarer sig desværre fremragende uden,så hvorfor hjælpe til.?

Mvh.

Erik-www.pæonshoppen.dk

91 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel Pleh, 22. september 2008 kl. 19.56

Hej igen
Det gode råd om at gøde nu, har jeg fra erfarne avlere i Holland, der ved at der er stor aktivitet under jorden netop nu – hvor de nye knopper dannes, samt der optages gødning der omdannes til næring til næste år.

Når vi har så milde vintre, som i øjeblikket, må vi revidere de gamle gødningsråd.

VH
Luriel
Regnbue Pæoner

92 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Haugaard, 8. maj 2009 kl. 20.57

Er der nogen, der har gode forslag til sommerblomster, som jeg kan så mellem mine bonderoser/pæoner, så der stadig er lidt farve i bedet, når bonderoserne/pæonerne er afblomstret?

Venlige hilsner
Charlotte Haugaard

93 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Vestergaard, 8. maj 2009 kl. 21.42

Hej Charlotte

Jeg har igennem flere år sat Georginer/Dahlia imellem mine Pæoner.De er tilpas høje hvilket vil sige at de rager ca 20–40 cm op over Pæonerne.

De er fantastiske af mange grunde, men mest fordi de blomstrer lige indtil den første nattefrost.

Du kan blive ved med at tage snitblomster til dekorationer og buketter.Genialt synes jeg.

Mvh.Erik-Pæonshoppen.dk

94 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Jakobsen, 14. juni 2009 kl. 16.37

Hvad hedder den gammeldags fyldte mørkerøde pæon (bonderose?) som blomstrer lige nu, og ofte ses i gamle haver? Og hvor kan jeg få fat på den?

95 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Koch Grønlien, 19. juni 2013 kl. 7.33

Takk for god og inspirerende lesning! Etter en lang vinter og utrolig sen vår, gleder jeg meg til årets peonblomstring. Og nå er det snakk om dager!

Nyt svar til emnet »Pæontid i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Pæontid i haven«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider