Forum

Kommentarer til »Hvordan dyrkes karrytræ?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan dyrkes karrytræ? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: C Harlotte Hansen, 24. marts 2003 kl. 14.39

Hvor kan man købe en karrytræ?

Det er jo blevet en populær krydderi, da den engelske kok Jamie Oliver bruger den meget i hans madlavning.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 26. marts 2003 kl. 9.38

Hej Charlotte!

For ikke så lang tid siden købte jeg en karry urt i Kvickly – om det helt nøjagtigt er et karry træ, ved jeg ikke, men den ligner mest af alt rosmarin i sin buskede form (er olivengrøn) og dufter skønt af karry.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Oustrup, 26. marts 2003 kl. 11.49

I Orø Urtehave har vi karryplanter. De kan sikkert opstammes til karrytræer. De er nemme at dyrke, skal blot dækkes på jorden med lidt blade om vinteren. De har en vidunderlig duft af karry, som er liflig for forbipaserende. Som krydderi vil jeg dog foretrække en god indisk karryblanding.

Venlig hilsen Hanne Oustrup

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: C Harlotte Hansen, 27. marts 2003 kl. 10.20

Mange tak for jeres svar.

De karryplanter/karry urt I skriver om, afgiver det "store" blade, som man kan bruge friske til madlavningen?

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 27. marts 2003 kl. 13.41

Bladene er smalle og lange ligesom rosmarin(ligner grannåle) og kan sagtens bruges frisk i madlavning og marinering af kød. Normalt bruger man hele grenen og fjerner den før servering. Blomsten kan også bruges på samme måde.

(www.urtegartneriet.dk)
Karryplante Helichrysum italica
50 cm. Sølvfarvede olivengrønne nålelignende blade og gule knapblomster med stærk karryduft i sol.

Dyrkning: Sol, tør jord.

Krydderi: Giver let karrysmag til ris grønsager salat m.m. Eddike.

Diverse: The, duftplante, snaps.

Staude, let kuldefølsom.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Helbo, 31. maj 2005 kl. 17.35

Hvordan deles en karryplante? Jeg har en stor flot plante, som jeg gerne vil dele i to eller tre. Kan jeg bare dele den som man deler en staude?

Venlig hilsen Gitte Helbo

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita Laursen, 11. juli 2008 kl. 12.15

Det skulle være muligt at tage stiklinger af karryplanten, ligesom man tager stiklinger af lavendel og salvie.

Venlig hilsen
Anita Laursen

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jack, 19. maj 2009 kl. 8.53

Hhi leute lol hier

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jack, 19. maj 2009 kl. 8.53

Hhi leute lol hier

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jack, 19. maj 2009 kl. 8.53

Hhi leute lol hier

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anemette Olesen, 19. maj 2009 kl. 10.06

Det krydderi som Jamie Oliver har brugt i sin opskrift er karryblad der stammer fra et tropisk busk /træ ved navn Murraya koenigij. Karryblad kan købes frisk og tørret i indvandrerbutikker og kaldes på engelsk for curry leaf tree fordi de små blade er et krydderi i karryblandinger. Det er en plante af rudefamilien og dyrkes i Indien pga de aromatiske blade. Bladet bruges også som naturmedicin med opkvikkende virkning.

Karryblad er altså fa en busk som kun dyrkes i troperne.

Mig bekendt kan den ikke trives herhjemme, men spørg evt Botanisk haves væksthusfolk til råds.

Med venlig hilsen Anemette Olesen

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 19. maj 2009 kl. 10.58

Karry blad kan man godt ha her i landet og den kan godt tåle en smule frost men ikke i lang tid...har selv haft den da den slet ikke må mangle i det srilankanske køkken og det indiske...planten havde vi selv med hjem derfra og alle som vi kender som kommer fra de lande er det en must at ha den i vinduet eller på terrassen om sommeren...kan man få fat i frø kan man så den men ellers kan den købes friske grene i indiske foretninger...

erik

Nyt svar til emnet »Hvordan dyrkes karrytræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan dyrkes karrytræ?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider