Hvordan dyrkes karrytræ?

Kender I til dyrkning af karrytræ? Jeg har en lille plante fra Sri Lanka, som nu er ca. 15 cm høj med en del grene. Den laver nye skud i urtepotten, men de dør 2 uger efter, de er kommet.

Bladene er nu blevet så store, at de kan bruges i madlavning, så lidt glad er den da. Skal planten stå i noget specielt jord? Og hvad kan jeg gøre for at kunne få nye karrytræsplanter? Jeg håber, I kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Stine Daae, maj 2002

Svar

Karrytræ hedder på latin Murraya koengii eller synonymt Chalcas koengii. Det er et tropisk træ og kan ikke overvintre ude. Behandl det som et laurbærtræ. Giv det et ophold i drivhuset, når frosten er væk, og tag det ind, før frosten kommer til efteråret. Jeg har aldrig set karrytræet, men indvandrerbutikker får friske karryblade jævnligt, og det er et meget populært krydderi bl.a. på Sri Lanka, som du jo selv har besøgt.

Med venlig hilsen
Anemette Olesen
Forfatter og foredragsholder, Skarresøhus

Kommentarer

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Hvordan dyrkes karrytræ?