Forum

Kommentarer til »Tåler birketræer at blive beskåret kraftigt?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Tåler birketræer at blive beskåret kraftigt? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Ekman, 24. marts 2003 kl. 14.42

Dette er nærmest et supplerende spm. til "Tåler birketræer at blive beskåret kraftigt?"
Min nabo har med henblik på fældning, beskåret sit 40-år gamle birketræ ind til stammen med tilbageblevne grene på ca. 60–80 cm. Træet var – da naboen startede med at skære – ca. 20 m højt og er nu ca. 15 m højt. Nu har min nabo fortrudt og vi har talt om træeet vil skyde nye grene, hvis man lader det stå. Vi er alle kede af, hvis træet nu må fældes.

Med venlig hilsen
Kirsten Ekman

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 24. marts 2003 kl. 19.40

Om træet må fældes, – det er en beslutning, som kun ejerne kan træffe.

Derimod er det uomtvisteligt, at en så alvorlig såring af træet vil blive dets død. Da det kan tage et stort træ 15 år at dø, glemmer man ofte i mellemtiden, hvad der var årsagen.

I mellemtiden kan træet nemlig meget vel have udviklet en *tilsyneladende* sund erstatningskrone.

Venlig hilsen
Sten Porse

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Juhl, 2. august 2003 kl. 11.52

Spørgsmål til ovenstående:
Vi har nogle 6–7m høje hængebirk.

Vi har talt om beskæring ned til ca. 4m – kan det slet ikke lade sig gøre, uden træet går ud, selv efter mange år?

Hvis man kan er der så en opskrift?

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Juul Christensen, 24. oktober 2003 kl. 16.10

Birketræer beskæring mv.:
Hængebirke beskæres ved at fjerne enkelte etager af grene inde ved stammen – det gælder også selvom det er en "vild skovbirk".

En styning af alle grene – altså en formklipning af kronen – må ikke foregå på grene der er tykkere end en finger.

Birketræer må kun beskæres når det er vinter (frostvejr) December – februar.

En kraftig tilbageklipning med nedsavning af stammen er bandlyst træet vil dø i løbet af ca. 10 år – trædøden indtræffer øjeblikkeligt og træet bliver mere og mere vissent at se på.

Derfor er reglen: Er du meget træt af træet eller er det plantet for tæt på hus eller vej/ skel, så bør det fældes ved jordoverfladen, plant evt. istedet et blåt cedertræ det vokser sig smukkere og smukkere træet kræver en plads på ca 50 kvm, rundt om stammen plant da evt rhododendron ca 5–7 stk evt. Cunninghams White. Hvis du vil have træer mod skel plant da evt rønnetræer.

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben Christensen, 7. marts 2004 kl. 16.29

Hej!

Vi har et stort birketræ, som nu skal fældes.Hvornår kan vi gøre det... er det for sent. I dag er det den 7 marts og jeg tænker derfor på om det er startet med at trække vand,.

således at det ikke bløder fra roden resten af sommeren.

Hilsen Iben

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Harild, 22. maj 2008 kl. 8.43

Hej vi har et birketræ ca 15 år gammel, vores nabo har skåret nogle grene af mens vi har værte væk. Der var nogle af grenene der var som et tyndt håndled, det safter ikke. men er skåret midt på grenen. hvad er bedst af gøre nu.det er ca 5–7 grene.

Hilsen og tak Karen

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Sørensen, 31. august 2008 kl. 11.13

Hvornår er det bedst at beskære et birketræ?

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 31. august 2008 kl. 12.40

Hej birketræs dyrkere
I kan beskære nu – og hvis der fjernes tykke grene, er det en fordel først at skær mellem halvdelen til to trediedele af grenen – ind til en gren, der er liv i. Efter yderligere et eller 2 år kan resten af grenen fjernes. Dette for at undgå, der går råd i stabben eller såret.

Det er fint at beskære birk fra juli til midt i september.

www.de-gamle-sorter.dk

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rita Juul, 21. marts 2009 kl. 20.07

Jeg har haft håndværkere som har tilladt sig uden min viden, at skære 2 store grene af mit flotte kæmpestore birketræ. Træet er nok 40 år gammelt og de afsavede grene ca. 30 cm i diameter. Dette er sket her den 19 marts og træet "bløder" som en vandhane der drypper kraftigt. Hvad kan jeg gøre og vil mit træ overleve?

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. marts 2009 kl. 20.21

Hej Rita
Du kan intet gøre og træet vil overleve,men det er svært at undgå råd i så stort et sår.

Anne Marie

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn L. Lauritsen, 7. april 2009 kl. 6.15

Hej birketræer beskære.

Jeg bor i et sommerhusområde med mange birketræer, nogle mere "vilde" end andre. Der har jeg set flere eksl. på at folk har savet store (ca. 30–40 cm i diam.) ned til godt 2 meters højde. Et halvt år senere stod de meget flotte og have skudt også fra stammen, men selvfølgelig uden en krone, hvis man kan sige det om birk. Jeg har selv sådan 10 træer, som jeg vil prøve det samme på, men først til januar. Jeg skal nok vende tilbage med resultatet.

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katja, 24. maj 2009 kl. 17.57

Jeg har et lille birketræ der er 3–4 meter højt.

Dette træ har flere sidegrene jeg gerne vil have fjernet, men er i tvivl om, hvordan jeg lettest og bedst for træet skærer grenene af.

Jeg har forstået at jeg skal vente til dec-februar, hvilket også er fint for mig.

men er der en regel om, hvor tæt på stammen grenen må skæres/klippes? og skal de klippes skævt eller lige?

Det er vigtigt for mig, at træet på ingen måde tager skade af studsningen.

Håber I kan gøre mig klogere

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 24. maj 2009 kl. 19.10

Hej Katja – og andre
Det er altid en god ide at læse hele serien igennem, for svarene på alle dine spørgemål står stort set i nummer 8.

Grene under et par cm i tykkelsen skæres vinkelret over og større grene et sted mellem vinkelret og parrallelt med stammen, på den måde heles såret hurtigt.

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Andersen, 13. august 2009 kl. 22.25

Jeg læser lidt forskellige meninger om hvilke måneder der er bedst at beskærer sidegrenene på birketræer. Kan jeg gøre det nu el. skal det være frostvejr.

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. august 2009 kl. 10.56

Hej Martin Andersen

Boi Jensen giver klar anvisning på beskæringstidspunkt og metode i indlæg 8 i denne tråd – så kig lige der, før du finder saven frem.

God arbejdslyst!

Med venlig hilsen fra
Lone

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 14. august 2009 kl. 20.02

Det aller vigtigste i den forbindelse med Birketræer (i tæt beboede områder – med rare naboer) foreslår jeg at samtale med naboer angående: hvad de synes om de kønne – og hurtiggroende, vi kan hive (gratis) op af jorden alle steder fra. Træerne er smukke, frodige og tilligt smukke, men har du og dine naboer ikke mangel på pejsebrænde, så sav dem tidligt om, de fylder enormt på græsplænen senere – i flere år. håp

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Lise B., 6. september 2009 kl. 10.43

Vi havde en hængebirk på 10–12 meter som vi for 3 år siden ville fælde. Vi havde en fuglekasse på træet og der var unger i, så vi besluttede kun at fjerne hele kronen, så kun stammen var tilbage. Vi fik ikke fældet stammen, og i dag står det med den flotteste krone og ser sund og rask ud. Nu får det lov at blive stående.

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Hvid, Bjerregravvej 7 820 Randers NV, 7. oktober 2009 kl. 12.09

Jeg har en hængebirk og vil gerne have den besåret, men er i tvivl om tidspunktet, da der er 2 meninger om dette i dette indlæg, hvad er rigtigst dec. til februar eller nu i oktober

Hilsen Kirsten

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tage Jensen, 4. april 2020 kl. 16.47

Jeg har et lille stykke skov hvor der er plantet forskellige træer både nåletræ og løvtræ.
det er nu overbevokset med birketrære og di kvæler og overtager efterhånden hele stykket,
hvad kan jeg gøre når jeg klipper en ned kommer der året efter tre i stedet for, Hjælp en måde at udrydde birken på.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tage Jensen, 4. april 2020 kl. 16.47

Jeg har et lille stykke skov hvor der er plantet forskellige træer både nåletræ og løvtræ.
det er nu overbevokset med birketrære og di kvæler og overtager efterhånden hele stykket,
hvad kan jeg gøre når jeg klipper en ned kommer der året efter tre i stedet for, Hjælp en måde at udrydde birken på.

Nyt svar til emnet »Tåler birketræer at blive beskåret kraftigt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Tåler birketræer at blive beskåret kraftigt?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider