Tåler birketræer at blive beskåret kraftigt?

Min genbo har to birketræer ud mod vejen foran huset, som de ønsker at beskære. Træerne er ca. 3–4 m høje – hvornår kan man beskære dem? Vil de overleve hvis man går helt ned til at have 1 meter stamme tilbage og så forsøger at klippe grenene i facon?

Med venlig hilsen
Kirsten Vestergaard, november 2002

Svar

Træerne vil overleve en hel del år, men når reserverne er opbrugt, dør træet uvægerligt af sådan en styning. Havde der bare været tale om unge træer af lind, avnbøg eller pil f.eks., så kunne de godt trimmes på den måde, men med birk går det ikke.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Tåler birketræer at blive beskåret kraftigt?