Forum

Kommentarer til »Giftige planter i haven«

På denne side finder du kommentarer til teksten Giftige planter i haven. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Må Ikke Sige, 31. oktober 2005 kl. 8.53

HVORFOR HAR I IKKE NOGET OM BELLADONNA jeg har tjekket hele google om BELLADONNA men uden held jeg er lidt skuffet

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Larsen, 31. oktober 2005 kl. 22.12

Hej! Prøv bare google igen,og skriv galnebær.

Atropa belladonna. Galnebær.

venligst Grete

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne, 28. marts 2007 kl. 11.58

Hvordan defineres de forskellige former for giftighed?

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 28. marts 2007 kl. 18.14

Som hvornår 50% af mus dør af giften angivet i g/ mg/ mikrogram.

Lilium

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Skov Rasmussen, 15. maj 2007 kl. 19.56

Det er jo dejligt at der er en oversigt... Men jeg efterlyser en oversigt med billeder – og en beskrivelse af hvordan de er giftige. Altså symptomer og om de er giftige ved berøring eller ved indtagelse... og hvor meget skal der så berøres / indtages m.v...

Er der nogen der kender et sted hvor man kan se det?

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 15. maj 2007 kl. 21.44

Hej, jeg tilslutter mig Mette Skov Rasmussens efterspørgsel.

Almindelig mælkebøtte er lidt giftig. Hvordan?

Min søn elsker at male sig gul med den i hovedet.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. maj 2007 kl. 23.34

Kære alle

Nedenunder listen er der link til to steder, hvor man kan finde supplerende information om planternes giftighed, herunder Bispebjerg Hospitals Giftlinje. Vi mener at det er her, at man skal hente den specifikke information om forgiftninger og symtombeskrivelse. Vi har kun lavet listen for at orientere om, hvilke planter, man skal overveje giftigheden af, når man planlægger sin have.

På netstedet Giftlinjen kan man søge i deres planteliste og få supplerende oplysninger om indholdsstoffer og symptomer ved indtagelsen.

www.giftinformationen.dk/planters_giftighed.6

Der er desuden et telefonnummer, som man kan ringe på, hvis man er kommet til at indtage planter, som man tror er giftige, og man har brug for vejledning.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. maj 2007 kl. 23.39

Hvis man har brug for at se billeder af planter, så kan man bruge Googles billedsøgning:

images.google.com/imghp

Det kan være en fordel at bruge det botaniske navn, hvis det ikke er en meget almindelig plante.

Med venlig hilsen
Karna Maj

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 16. maj 2007 kl. 21.05

Jeg kan varmt anbefale bogen #Farligt ufarligt" som Forbrugerrådet har udgivet. det er en håndbog om alle typer forgiftninger og helt uundværlig (jeg har 3 små børn).

den kan købes på forbrugerrådets hjemmeside.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Catrine, 11. juni 2007 kl. 14.19

Hvad med Klematis, klatrehortensia eller Akebia, jeg har hørt at de også er giftige?

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Overby, 26. august 2009 kl. 9.09

Mælkebøtte – Taraxacum off. er en af vore bedste lægeplanter. De nye fuldkantede blade kan spises som salat og f. eks i Frankring spiser man roden som grøntsag. Dens kælenavn er Pis en lit.

Jeg har i mange år brugt bladene som en del af min urtesalt, da mælkebøtte er god for både lever og nyre.

– Men det er da ikke klogt at bruge den som make-up-
Jeg har bare arbejdet med naturmedicin siden 1974.

mvh. Marianne Overby

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Overby, 26. august 2009 kl. 9.10

Mælkebøtte – Taraxacum off. er en af vore bedste lægeplanter. De nye fuldkantede blade kan spises som salat og f. eks i Frankring spiser man roden som grøntsag. Dens kælenavn er Pis en lit.

Jeg har i mange år brugt bladene som en del af min urtesalt, da mælkebøtte er god for både lever og nyre.

– Men det er da ikke klogt at bruge den som make-up-
Jeg har bare arbejdet med naturmedicin siden 1974.

mvh. Marianne Overby

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Overby, 26. august 2009 kl. 9.10

Mælkebøtte – Taraxacum off. er en af vore bedste lægeplanter. De nye fuldkantede blade kan spises som salat og f. eks i Frankring spiser man roden som grøntsag. Dens kælenavn er Pis en lit.

Jeg har i mange år brugt bladene som en del af min urtesalt, da mælkebøtte er god for både lever og nyre.

– Men det er da ikke klogt at bruge den som make-up-
Jeg har bare arbejdet med naturmedicin siden 1974.

mvh. Marianne Overby

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bower Manning, 24. juni 2019 kl. 7.58

Good to know that Daffodils are lower toxicity. I don’t plan to eat them, but I plan to keep them in my yard. Even if we choose to have some of these lovely but poisonous plants, it is nice to know what we are dealing with. Thanks for covering this topic.

Nyt svar til emnet »Giftige planter i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Giftige planter i haven«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider