Forum

Kommentarer til »Kan jeg dyrke Pink Lady–æbler i Danmark?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan jeg dyrke Pink Lady–æbler i Danmark? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Jensen, 17. december 2005 kl. 13.08

Jeg har plantet et frø fra sorten pink lady D 9.9 O5 ind til nu trives den godt. den har en højde på 30 cm og vokser der ud af. det tegner sig loven. vender tilbage med flere oplysninger ang den. mvh flemming

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Jensen, 17. december 2005 kl. 13.21

Jeg har sået et frø. sorten pink lady, den trives godt. den spiret den 9,9 05.og er 30 cm i højden. er bare lidt i vilrede om jeg skal udplante den i april maj månede og grave den op igen sidst i august først i september og lade den stå frost frit det første år,der på at plante den ud igen i maj månede for altid. måtte jeg høre fra jer. mvh flemming

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Jager, 30. marts 2006 kl. 19.13

Hej Flemming
Da du har sået en kerne fra Pink Lady vil den sort der kommer ikke være en Pink Lady men en krydsning mellem Pink Lady og det pollen som har bestøvet sorten. De æbler som kommer på dit træ vil ligne Pink Lady lige så meget som dine børn ligner dig.

Træet vil også have en kraftig vækst i forhold til træer købt i planteskole da de normalt er podet på svagtvoksende grundstammer.

mvh. Jan

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 25. april 2007 kl. 22.05

Hej Flemming.

Jeg har selv lige plantet et frø fra et Pink Lady æble. Jeg er meget interesseret i at høre hvordan det går med din plante...?

Mvh. Lotte.

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 26. april 2007 kl. 9.30

Hej Flemming og Jan

Jeg er ked af at skuffe jer, men selv om projektet med det opvoksende træ ser ud til foreløbig at gå godt, så bliver det ikke til et Pink Lady æbletræ.

Æblesorter skal altid bestøves med pollen fra en anden sort, så det I har sået er en krydsning – og tilmed en ukendt sort.

Det kan man selvfølgelig synes er sjovt – jeg har også et selvsået fra min have under opvækst. Jeg tror den er på 6. eller 7. år, og der har stadig ikke været æbler på. Til gengæld ser den sund ud i vækst og der har indtil nu ikke været skurvangreb på bladene.

Det er som at vinde i lotto, hvis det skulle viser sig at være alle tiders æbler. Æbleforædlere krydser udvalgte sorter og udsår i tusindvis af æblekerner – prøv at tænke på, hvor få nye sorter, der kommer på markedet. Næsten alle kasseres af forskellige grunde.

Så høje ambitioner behøver vi selvfølgelig ikke at have i vor egen have. Her vil det være sjovt bare at have et enkelt træ af egen sort. Og faktisk er både Ingrid Marie og Guldborg kommet til verden som selvsået i en privat have. Men netop at starte med et Pink Lady er måske en dårlig ide, når vores ekspert Henrik Ahlmann har fortalt, at det næppe vil modne godt under danske forhold. Men I kan jo selvfølgelig satse på at den globale opvarmning går hurtigt.

Med venlig hilsen
Karna Maj

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 26. april 2007 kl. 10.12

Hej.

Er der nogen der ved om man kan pode et skud fra selvsået pink lady på en grundstamme med gode resultater?

Lotte.

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 19. april 2008 kl. 22.02

Hej.

Jeg har selv sået frø fra Pink Lady og Granny Smith.

Jeg ved godt det er krydsninger og derfor Meget usansynligt at de udvikler æbler osv.

Men. Jeg tænkte at man må tage chancen.

Jeg har tænkt mig, når de er blvet til flotte små træer, at pode dem sammen.

Hertil har jeg også en anden sort æbletræ, som jeg vil pode på.

Pt. er jeg igang med at så frø fra "Royal canon". tror jeg nok det hedder.

men nu må vi se.hehe

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Tafdrup, 3. maj 2008 kl. 15.00

Hej æble-venner,

Jeg såede for et par år siden nogle kerner fra mit Bodil Neergaard træ. Det kom der ét lille træ (grundstamme) ud af. Hvorefter jeg podede en Bodil Neergaard podekvist på denne. Det er stadig ganske småt, – der kommer nok først rigtig groning i det i år.

Dette er for sjovt.

Ellers har jeg podet på M7-grundstammer. Det er også for sjovt, men dog lidt mere for alvor.

Jeg fandt denne debat, fordi jeg googlede efter pink lady i Danmark. Jeg havde nok på fornemmelsen, at det ikke var noget super idé.

Mvh Søren

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Jensen, 10. maj 2008 kl. 14.29

Hejza.

Meget interessant med at så et pink lady frø... det tror jeg at jeg vil prøve.

Men kan man købe / gro et Pink Lady træ her i DK?

God pinse, Lene.

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 10. maj 2008 kl. 21.23

Hej alle sammen.

For at gøre det kort, må I ikke regne med at der kommer noget brugbart ud af at så æblekerner, bortset fra det bliver udmærkede grundstammer til at pode kendte sorter med gode egenskaber af både smag og sundhed.

I skal også være opmærksomme på at frøplanter ofte vil være mindst 10 år om at sætte blomster, så det er utrolig lang tid, I skal vente på resultatet, som oftest bliver noget man kun kan fodre dyr med.

Mange af de sorter vi kan købe i forretningerne trives ikke i vort klima og derfor vil de fleste af disse forsøg løbe ud i problemer med både sundheden i træerne og spisekvaliteten.

Jeg anbefaler at gå i den stik modsatte retning, genbrug af velkendte sorter med gode egenskaber – så giver det resultater i løbet af få år og det er noget der smager, når vi kan dyrke vores egen sprøjtefri frugt, der måske også kan gemmes til langt ind i foråret.

www.de-gamle-sorter.dk

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels E. Levisen, 14. februar 2009 kl. 14.07

Hvor mange forskellige Pink Lady Æblesorter findes der

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 14. februar 2009 kl. 17.47

Formentligt findes der bare en sort ''Pink Lady''. Det er en sort der er ophavsret-beskyttet og derfor ikke er mulig at købe podekviste af. -ligesom iøvrigt den nye sort ''Rubens'' der er plantet i nogle plantager her i danmark.

''Pink lady'' har man så placeret i forskellige plantager rundt omkring i verden, for at man altid har friske æbler at mætte de forskellige markeder med.

–hvis man så synes at nogle ''pink lady'' smager lidt forskelligt må det nok tilskrives at de vokser froskellige steder i verden...-eller at holdbarheden på ''Pink lady'' er ret lang (og de er meget gode til at få frugten til at holde længe) -men en frisk frugt smager nu en gang lidt anderledes end noget der behandlet til at holde længe.

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels E. Levisen, 14. februar 2009 kl. 18.32

Det kan ikke være rigtig når man køber 1 bakke med 8–10 æbler er der en konkurrence som lyder findes der 3 eller 4 slags Pink æbler og den jeg har købt hedder Pink Lady

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 15. februar 2009 kl. 8.44

Jeg interesserer mig ikke ret meget for købte, udenlandske æblesorter fordi man på denne årstid ikke ved om det er friske eller 1½ år gamle æbler man køber. Den moderne opbevaringsteknik, temperaturer, luftart etc. gør at man er i stand til at opbevare æbler fra en sæson til en anden uden at de går i forrådnelse. Jeg hælder til gode gamle sorter som Jonathan og Tønnes, der uden det store besvær kan holde sig til hen på foråret – se mere på www.gamlefrugtsorter.dk
Det kan ikke udelukkes at der findes flere kloner af Pink Lady.

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 15. februar 2009 kl. 9.47

Tja, hvis det er en konkurrence om hvor mange pink æbler der findes kan jeg nu komme på en hel del flere end 4 slags :)
–Jeg ville også selv foretrække nogle gode danske sorter, jeg er også helt vild med den gamle sort ''Tønnes'' som Villy beskriver, men også nogle af de nyere danske sorter er utrolig gode. ''Rubinola'' og ''Topas'' er nok nogle af de nye sunde sorter der minder mest om ''Pink lady'' -hvis vi skal holde fokus på overskriften :)

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Jakobsen, 3. september 2009 kl. 20.55

Hej alle. Jeg har et 4 år gammelt "Pink Lady" træ i haven. Jeg såede det fra kerne og havde det i potte de første 2 år. Nu er træet over 2 m. højt og ser ud til at trives.

Jeg ved godt at der sikkert ikke bliver noget godt æble ud af træet. Men jeg har masser af plads i haven og mange andre æbletræer, så det får lov at blive stående.

Måske er lige dette træ "nålen i høstakken" som lykkes :o)

Har i øvrigt også et Granny Smith på 1,80 m.

Venlig hilsen
Rasmus

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jerzy Szpilman, 23. september 2010 kl. 16.44

Hej

Jeg har et spørgsmål om "erstatnings"-æble til Pink Lady i kulinarisk henseende.
Jeg bager ofte æblekage, hvor jeg slavisk (sic!) anvender Gordon Ramsey's anbefaling: Pink Lady.
Jeg har erfaret, at man kan købe Pink Lady stort set året rundt.
Jeg synes, at de smager udmærket, men de indeholder for meget vand. Desuden er jeg ikke sikker på, at de er "lige fra træet", når jeg køber dem i Netto.
Kan I anbefale et andet æble som ikke har disse 2 "dårligdomme". Gerne noge æbler som kan fås nu.
På forhånd tak
Jerzy

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. september 2010 kl. 21.05

Hej Jerzy
Der findes så mange æblesorter, der er på hver sin måde suveræne i forskellige æblekager. Lige nu vil jeg anbefale Filippa, som der måske ligger en hel masse af på jorden, hvor der er gamle træer af sorten. Den er med masser af smag og desuden er helt suverænt spiseæble, når den er plukket ned - og særlig god i oktober måned. Når vi kommer lidt længere hen på året vil jeg anbefale nogle af de langtidsholdbare madæbler, der også sidst på sæsonen kan spises, men er bedst til mad, d.v.s. til bagning også bagning af hele æbler eller i kager, f.eks. Boiken og Bramley, der begge kan holde sig til juni måned - d.v.s. uden nogen former for køl eller andre finurligheder. Jeg tager dem bare ind i mit frostfrie redskabsrum, når det nærmer sig frysepunktet i carporten - og så snart det giver tø igen, ud i carporten.
www.de-gamle-sorter.dk

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 24. september 2010 kl. 19.42

Jeg kan godt lide "Aroma" æbler, de smager både sødt og friskt, er sprøde og har en flotte røde og blanke. jeg har selv et træ der trives godt, selvom dette år bestemt ikke har været det bedste æbleår. Måske kan de erstatte Pink Lady æblerne?

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Høj, 21. september 2011 kl. 12.30

Jeg kunne godt tænke mig at spørge, om nogen kender et "erstatningsæble" for Pink Lady til frisk spisebrug.
Min søn er helt vild med Pink Lady, og det er svært at få ham til at spise andre æbler, som han synes er melede, bløde og sure i det.
Nu synes jeg, at det er træls at købe de æbler, som både er sprøjtede og importeret fra fjerne lande med masser af CO2-spild og spild af brændstof, når vi har suveræne æbler herhjemme.
Snart får vi en have, som vi kan plante æbletræer i og så ville det være skønt, hvis jeg kunne plante et smagsmæssigt godt alternativ til Pink Lady, så sønnike kan svælge i sunde æbler ;)
Det skal helst være lige så sødt og sprødt som Pink Lady, så hvis I kender en sort, der ligner og som kan gro i Dk, vil det være en stor hjælp!

Tak for hjælpen!!

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 21. september 2011 kl. 13.02

Jeg ved ikke, hvor i landet du bor, men på søndag er der åbent hus på Pometet i Tåstrup og den 2. oktober er der æbledag på Gl. Estrup. Pometet på Blomstergården ved Viborg har stadig åbent hver dag. Alle steder er der masser af muligheder for at smage på forskellige æbler og få inspiration til en æblehave.

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Andersen, 3. juni 2022 kl. 20.47

Har nogen af jer der plantede pink Lady mon.stadig træer? Og har de sat frugt?

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Andersen, 3. juni 2022 kl. 20.47

Har nogen af jer der plantede pink Lady mon.stadig træer? Og har de sat frugt?

Nyt svar til emnet »Kan jeg dyrke Pink Lady–æbler i Danmark?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan jeg dyrke Pink Lady–æbler i Danmark?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider