Forum

Kommentarer til »Sommerporrer«

På denne side finder du kommentarer til teksten Sommerporrer. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Normann Olsen, 11. februar 2006 kl. 19.07

Blev der sået i vindueskarmen eller i drivhuset under "dobbelt beskyttelse"?

Efter at have læst "Four Season Harvest" af Eliot Coleman har jeg fået øjnene op for mulighederne i "dobbelt beskyttelse", dvs. fx en glasoverdækket mistbænk i drivhus. Temperaturen kan ifølge Eliot Coleman blive meget højere end i drivhuset under kun et lag glas.

Håber at kunne så porre og løg under dobbelt beskyttelse allerede fra sidst i februar / først i marts...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Jensen, 2. juli 2009 kl. 4.49

Hej alle i kloge have folk jeg har sat sommer porrer i april og de gror fint men hvad er der galt når toppen eller nogen af blade er gule nogen af dem ligger sig på joren men det er ikke alle porrer der er galt med jeg vander dem hverd aften i ca 20–30 min mangler de gødning eller hvad og hvad gødning er bedst at købe til en køkkenhave og kan man bruge den samme gødning til hele køkkenhaven jeg har porrer-persilleroder-gulerøder-rødbeder-løg.

mvh kim jensen

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. juli 2009 kl. 22.17

Hej Kim Jensen

Det kan måske være porremøllarver, der spiser nogen af dine porrer indefra, så de vælter og får visne blade.

Skær en af de væltede porrer op på langs og undersøg, om der er
en eller flere "små larvefætre" derinde.

Du kan læse mere om porremøl ved at søge på ordet under emnet "Spørg eksperterne" i bjælken herover.

Måske kan problemet være overvanding... du kan overveje, om du kan nøjes med at grundvande ca hver 5 dag i denne tørre, varme periode og sjældnere i perioder med lavere temperatur, skyer og regnbyger. Ca 30 liter pr kvadratmeter er tilstrækkeligt. Løsn evt jordoverfladen med en hakke, cirkelhakke eller korttandet kultivator morgnen efter vanding (for at mindske fordampningen).

Om dine porrer mangler gødning – måske... men så ville det nok være alle eller næsten alle planter, der viste tegn på dårlig trivsel.

Gødningen er der masser af gode råd om under emnet
Dyrkningsmetoder i bjælken øverst på siden.

Når du klikker på det emne får du en menu i venstre side – der finder du information både om gødning og grøngødning.

Hvis du eksempelvis gøder med pilleret organisk gødning kan du anvende samme gødning i hele køkkenhaven – men du skal ikke give alle slags urter lige meget gødning.

Som tommelfingerregel kan du anvende den samme gødning til hele køkkenhaven – men i forskellig mængde til de forskellige urter.

Det er lettest for dig at få overblik over principperne, hvis du søger på ordet sædskifte i søgerubrikken herover.

Så nu har jeg vist givet dig tip til flere timers læsning – og det passer jo slet ikke til vejret lige nu ;-).

Alligevel med venlige hilsner fra
Lone

Nyt svar til emnet »Sommerporrer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Sommerporrer«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider