Forum

Kommentarer til »Kan man have kaniner og høns i samme løbegård?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan man have kaniner og høns i samme løbegård? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Emborg, 3. april 2003 kl. 15.11

Det kan sagtent lade sig gøre at have høns og kaniner sammen.

Vi går nu mod 3. sommer, hvor vores 2 dværgkaniner og vores 6 høns har levet i skøn samdrægtighed i hønsegården. Da vi fik kaninerne, lavede vi et specielt aflukke i hønsegården til kaninerne. Det gravede de sig hurtigt ud af og flyttede ind (gravede) under hønsehuset! Når hønsene bliver lukket ud løber kaninerne også ud og de løber selv ind i hønsegården igen, når vi lukker hønsene ind. Det ser faktisk ret hyggeligt ud at både kaniner og høns græsser på plænen.

Jeg ved ikke om det kan anbefales til andre at lukke kaniner ud, det må være på eget ansvar.

Som et lille PS, kan jeg fortælle at på Versaille ved Paris er der et legelandbrug Le Hameau, grundlagt af Marie-Antoinette (tror jeg nok). Der har de også høns og kaniner sammen, så vi i efteråret 2002.

MVH Karin Emborg.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Emborg, 3. april 2003 kl. 15.19

Efter at have skrevet ovenstående, kan jeg se jeg mangler et par kommentarer. Vores kaniner er af samme køn (hunner) og hønsegården er ca. 20 kvm. De har fri adgang til foderet og de spiser hvad de har lyst til uden at blive fede. Det er klart at de foretrækker lidt forskelligt, kaninerne har f. eks. brug for æblegrene, gulerødder og lign. til at slide tænderne på, men der en mange ting, de pænt deles med hønsene om!

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 24. juni 2003 kl. 15.06

Hej Per Kølster
Du skriver, at hankaniner æder kaninunger, og ar der er en grund til at man har haft hanner og hunner i hver sit bur.

Jeg har i to år haft fritgående kaniner i min have; to hunner og en han. Kaninerne har en "løbegård" med små huse og redekasser. Løbegården er sikret mod reven, og er på ca. 10 m2.

Om dagen løber kaninerne i en indhegning på ca. 100 m2 i haven.

I løbet af foråret er der så kommet en masse kaninunger. Hannerne har aldrig spist eller på anden måde generet nogen kaninunge!

Hvis jeg ikke holder hannen for sig selv i perioder, gør den hunnerne gravide, og jeg får unger hver måned. Det synes jeg er lige i overkanten.

Min mening er, at kaniner i bure er lige som burhøns. Kaniner kan lide at spise græs, løbe og leve i flok!

Venlig hilsen

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elisabeth, 4. december 2006 kl. 16.17

Hvordan i alverden ka'I ha'at jeres kaniner bare løber frit i haven? Hvordan kaninsikrer man en have?

Vores 8 høns går smukt rundt på hele grunden, men vi tør da ikke lukke kaninen ud...

Venlig hilsen

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Christensen, 8. september 2007 kl. 13.02

Hej.

Jeg har en stor dejlig hankanin, der går i en kæmpeindhegning sammen med mine høns. De har hver deres indgang ind til hver deres stald. De eneste ulemper jeg kan komme i tanke om er at jeg somme tider om aftenen skal genne kaninen ind for at lukke, (altså at den som hønsene ikke altid, af sig selv går ind om aftenen) og at hønsene går ind og skraber og roder i kaninens stald. Ellers er det et godt kaninliv at være ude og selv kunne bestemme hvilke planter der skal nippes til. Mine hunkaniner tør jeg ikke lukke ud på den måde, de er oftest mere sky, og jeg er bange for at de graver huller og gange, så jeg ikke kan finde og få fat i ungerne.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid Tausen, 29. marts 2009 kl. 20.16

Vi har to hun kaniner hjemme hos mig, og vi vil måske også gerne have høns. Så tænker vi på om vi kan have dem sammen i kanin buret? kanin buret er ikke serlig stort, (3–4 kvadrat m.) men vi tænker også på at lave "til bygning".

Skal hønsene så bare komme ind til kaninerne med det samme? eller skal de først gå alene, tæt op af kanin buret, så de kan blive vant til kaninerne, og kaninerne til dem?

ps. kan kaniner godt lære at gå i snor...næsten lige som hunde? alså sådan at de følger med uden at stritte imod?

Nyt svar til emnet »Kan man have kaniner og høns i samme løbegård?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan man have kaniner og høns i samme løbegård?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider