Kan man have kaniner og høns i samme løbegård?

Kan man have kaniner og høns i samme løbegård og hvordan skal man gøre?

Med venlig hilsen
Nikolaj, februar 2003

Svar

Mit svar bygger på overvejelser, da jeg ikke selv har prøvet at have kaniner og høns sammen. Her går de hver for sig.

Kaniner og høns er to meget forskellige dyrearter med hver deres krav til miljøet. De har det til fælles, at de skal beskyttes mod ræve. Og kaninerne må ikke kunne grave sig ud under et hegn. Det passer med at ræven ikke må kunne grave sig ind under hegnet. Så langt så godt. Problemet med at sætte dem sammen er hygiejnisk. Jeg vil tro, at der er en risiko forbundet med overførsel af sygdomme fra hønsene til kaninerne og måske også til os. Man kan argumentere med, at hvis arealet blot er stort nok, er risikoen også meget lille. Men udtrykket en løbegård må dække over et begrænset areal. Et andet problem er dyrenes ædeadfærd. De spiser delvist det samme foder, men kaninernes krav går mod masser af græs og hø, mens hønsenes går mod korn og proteinrigt foder som køkkenaffald. Det bliver vanskeligt at styre med mindre man fodrer hønsene i et hus, hvor kaninerne ikke kan komme ind og vice versa.

Hvorvidt de vil stresse hinanden ved jeg ikke. Igen, er der plads nok er det sikkert ikke noget problem.

Prøv, men hold øje og sørg for rigtig god plads. Og husk at kaniner er søde som par, men at hannen æder ungerne. Der er en grund til at kaniner altid har været holdt i seperate bure. Hvis de skal have deres frihed, kræver det nok, at man arbejder med at finde den rigtige formel. Vi andre vil gerne høre om dine erfaringer.

Med venlig hilsen
Per Kølster
Agronom, KØLSTER malt og øl

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Kan man have kaniner og høns i samme løbegård?