Forum

Kommentarer til »Kan nye hasselnøddesorter anbefales?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan nye hasselnøddesorter anbefales? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 23. februar 2006 kl. 17.34

Lars Holmboe Westergaard

Du opfattes let som ekspert i nødder.

Min datters Troldhatten træ, temmelig gammel, ca 3. m. højt. Tina er ny indflyttet.

Der er en del rodskud som står ret lodret i vejret, ca. 1. m. højere en busken/træet. Har i år kastet en del nødder af sig. Kærnen når skallen (indvendig) tæt rundt.

Den smager fortrinlig, men hvad er det mon for en? Og kan den undgås. Skal den nulres af eller bare klippes, og kan det undgås fremover?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 25. februar 2006 kl. 20.00

Kære Hans Åge,
Jeg forstår dit brev således at din datters troldhassel laver lange lige skud fra basis. Det er helt sikkert grundstammen som troldhasselen er podet på der skyder igennem. Det er svæt at undgå når alm. hassel anvendes som grundstamme. Det bedste du kan gøre er at tvinge en spade ned mellem troldhasselens hovedstamme og de unge vildskud, således at disse afrives helt hvor de udspringer. Du kan ikke undgå problemet helt, men dæmpe fremkomsten af vildskud. Troldhassel bør være rodægte, d.v.s. formeret ved nedkrogning, eller podet på tyrkisk træhassel, der ikke laver rodskud.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 6. marts 2006 kl. 8.56

Tak for svaret ang. troldhassel.

Jeg har tidligere forsøgt at formere den ved stiklinger, hvor jeg stak nogle afklippere af i kanten rundt i en spand jord, jeg brugte ikke roddanner pulver. Kan det lade sig gøre? Tidspunktet husker jeg ikke nøjagtig, men det var omkring forår.

Det samme har gjort med Latyrus afklip fra hækklipning. Det lykkedes nok 100%? håp

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 6. marts 2006 kl. 14.12

Kære Hans Åge,
Hassel kan ikke umiddelbart formeres ved stiklinger – det er spild af tid at prøve under alm. forhold. Nedkrogning af en gren på en eksisterende busk er en god måde at få troldhassel på egen rod. Men det tager jo 1–2 år før planten er færdig – lidt kortere med roddannerhormon, men absolut ingen betingelse.

Lars

Nyt svar til emnet »Kan nye hasselnøddesorter anbefales?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan nye hasselnøddesorter anbefales?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider