Kan nye hasselnøddesorter anbefales?

Lars Lund, haveskribent i avisen Jydske Vestkysten, har for nylig omtalt tre nye hasselnøddesorter ved navn ‘Waterloo’, ‘Atlas’ og ‘Emoa l’. Har I kendskab til disse sorter, og kan I venligst fortælle mig, om de er anbefalelsesværdige?

Jeg har i min have traditionelle sorter som ‘Zeller’, ‘Lambert Filbert’, ‘Halleske Kæmpe’ og ‘Nottingham Prolific’, men er interesseret i at prøve nye, sunde sorter, som giver et pænt udbytte.

Jeg håber på at få information fra jer om sorterne (herunder gerne, hvor de kan købes) og siger på forhånd tak.

Med venlig hilsen
Anne Marie Christensen, oktober 2005

Svar

De tre nye hasselsorter har i førsøg på Danmarks JordbrugsForskning i Årslev haft så mange gode egenskaber, at vi godt tør anbefale dem til plantninger i private haver.

De vil snart kunne købes hos West Woodlands ved Lars Westergaard på Fyn. Du er velkommen til at ringe til mig på 66147295 eller 26575974 for nærmere oplysninger.

I publikationen Dyrkning af nødder – Hassel, valnød og spisekastanie kan man finde flere informationer om hasselsorter. Om de tre nævnte kan man læse:

  • ‘Waterloo’ (synonym ‘Gustavs Zeller’). Sorten minder på flere måder om ‘Lang Tidlig Zellernød’, men buskene er mere sunde og nødderne af finere kvalitet. Udbyttet er det højst målte i Danmark. Sorten synes at fortjene en større udbredelse end tilfældet er.
  • ‘Atlas’ (synonym ‘Romersk Nød’).Sorten angives ofte at blomstre for tidligt for en vellykket bestøvning, men i sortsforsøg har den givet pæne udbytter. Nødderne er runde og kantede og hasen omtrent af samme længde som nødden. Sorten fortjener nærmere afprøvning til privathavebrug.
  • ‘Emoa 1’ er en ny hollandsk sort der giver helt runde hasselnødder af meget fin kvalitet. Hasen er på længde med nødden og udbyttet ser ud til at være højt. Sorten fortjener nærmere afprøvning til privathavebrug.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan nye hasselnøddesorter anbefales?