Forum

Kommentarer til »Findes der en kur mod tidselplage?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Findes der en kur mod tidselplage? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 6. april 2003 kl. 8.35

Tidsel er mest sårbar umiddelbart før blomstringen sætter ind. Rykkes planten vertikalt op efter regnvejr, fjernes en del af roden og hele toppen, på et tidspunt hvor planten har færrest kræfter til atter at skyde. Dette bør gentages, pas dog på at INGEN smider frø.

Tidsler spiller i naturen en vigtig økologisk rolle som pionérplante (pga pæleroden), der kan bryde hård,sammenpresset jord, hvor andre har svært ved at få fodfæste. Deraf det omtalte ry. Efter tidsel overtager andre planterområdet når bakterier nedbryder rodsystemet og invaderer dette. Fra rodkanalerne spreder livet sig og jorden bliver med tiden mere frugtbar.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 7. april 2003 kl. 19.13

Jeg havde tidsler, der skød op under og udenfor hækken, under ribs, i kanten af urtebedet, ialt vel 67 steder indenfor 10 m2. Gennem 2 somre fjernede jeg dem konsekvent så snart de kom op. Det hjalp. Det er nu 34 år siden og jeg har ikke set dem siden da. Det var arbejdet værd.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Lundemann, 24. juli 2003 kl. 12.25

Efter at have bygget hus har vi en del jord som skal planeres ud.

Jeg har et stort problem med tidsler som "pludselig har beklædt 99% af jorden på een gang (ca. 3–400 m2)

De har desværre smidt frø nu, og jeg er nu i tvivl om hvad som er det bedste at gøre nu.

Om kort tid vil en minigraver planere jorden. Vil dette hjælpe eller er der andet som bør gøres inden?

Findes noget ukrudtmiddel som jeg med fordel kan benytte inden jorden planeres?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Omme, 26. juli 2003 kl. 12.29

Vi har ligeledes en ny have, som er nyplantet (4 år), der kommer i øjeblikket mange tidsler. Jeg har ikke noget vidundermiddel, men vil gerne høre fra andre. Nu prøver jeg at følge Henrik Ahlmann's råd.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Wedervang, 7. maj 2004 kl. 13.58

Vi fik lagt vores græsplæne om sidste sommer, desværre er den fyldt med tidsler, for mange til at fjerne manuelt, hvad er der at gøre?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Amelia, 3. juni 2005 kl. 14.13

Jeg syntes at man skal lade den være!

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. juni 2005 kl. 14.26

Tidsler i en græsplæne er noget skidt, for her skal man jo gerne kunne gå på bare tæer og lægge sig ned og have det rart.

Prøv at slå plænen 2 gange hver uge – mon ikke det vil tage energien ud af tidslerne efterhånden. Det vil i hvert fald også forhindre at de bliver alt for store og stikkende.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Sejer, 13. august 2007 kl. 17.40

Tidsler.

jeg slås virkelig med dem har 30 stk i et bed.

har prøvet alt raundop ren eddikkesyre salt, rykket dem op med rod hver dag.

Intet hjælper. det er meget træls. Jeg er Vicevært og får en masse komentarer men ingen hjælp.

Nyt svar til emnet »Findes der en kur mod tidselplage?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Findes der en kur mod tidselplage?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider