Findes der en kur mod tidselplage?

Jeg har et stykke af haven, som altid er så fuldt af tidsler. Hvad er det jorden mangler eller har for meget af? Hvordan ændrer jeg det?

Med venlig hilsen
Lis Møller Hansen, februar 2002

Svar

I mit svar går jeg ud fra, at vi taler om Ager-Tidsel, Cirsium arvense.

Du har hørt noget, tror jeg. Det regnes for at være en holdbar, praktisk iagttagelse, at tidsler er knyttet til pletter i jorden, hvor der er for lidt ilt, og hvor der mangler kalk. Når jeg skriver
»praktisk iagttagelse«, så skyldes det, at der – mig bekendt – ikke findes videnskabelige undersøgelser af dette forhold.

Men det betyder i hvert fald, at man roligt kan gå i gang med at løsne jorden i dybden (to spadestik er sjældent nok, men det vil hjælpe) og med at kalke. Det er ikke nogen mirakelkur mod tidsler, men det ødelægger deres livsgrundlag og fremmer sandsynligheden for, at man vil få succes med andre indgreb mod dem. Og her gælder den sædvanlige kur mod alt rodukrudt: hold det grønne væk, helt væk, gennem en hel vækstperiode.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Findes der en kur mod tidselplage?