Forum

Kommentarer til »Vinterens «vejarbejde»«

På denne side finder du kommentarer til teksten Vinterens »vejarbejde«. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Schiøtz Jans, 3. april 2006 kl. 14.10

Hej Ida og Finn
Jeg forsøger også med lidt brolægning i vores have, vi har et bålsted som jeg lige har udvidet. Det er nogle meget store sten jeg bruger, de lå rundt omkring i have da vi flyttede ind, og har vist kantet bede. Så jeg har ikke stampet det med en jomfru(!), men hoppet lidt på det. Vi har også gravet nogle sten ned til vores strandstole som vi sidder ved bålet på, de synker ellers ned i jordet. Det blev testet igår, og ser ud til at virke fint.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 3. april 2006 kl. 22.00

En meget fin artikel, Ida og Finn, som jeg først har set i dag.

Jeg har selv arbejdet med brolægning i min have gennem mange år. Jeres forklaring på, hvorfor I er gået fra grus til at lægge stenene i jord, undrer mig. Når I har opnået, det I ønskede, er det jo fint! Alligevel kan jeg ikke dy mig for et par bemærkninger i den forbindelse. Jeg lægger stenene i grus, har altid gjort det, og brolægningen er fast og stabil. I begyndelsen brugte jeg store sten, dvs. sten, som jeg skulle bruge begge hænder til at løfte. Men jo større stenene er, jo sværere er det at få en jævn overflade. Det er rigtigt, som I siger, man vil helst vende stenene med den flade side opad, men finder ud af, at så vipper de let. I stedet for er jeg gået over til at bruge håndstore sten, gerne aflange. Jeg sætter dem på spidsen(!) og pakker dem så
de ikke kan rokke sig. Nu står stenene så tæt, at foden ikke mærker den enkelte stentop, men hviler på måske tre eller flere stentoppe. Hvis man vil live brolægningen op, kan man gå på jagt efter større kampesten (fx.ca.40 x 40 cm), som er HELT flade og så fx. lægge dem i skridtafstand midt i gangen. Det kan der komme en både behagelig og charmerende gangflade ud af.

Jeg ville gerne illustrere dette med et par bileder, men hvordan gør man det – den teknik kender jeg ikke.

Venlig hilsen, Knud

Nyt svar til emnet »Vinterens »vejarbejde««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Vinterens «vejarbejde»«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider