Forum

Kommentarer til »Trives nektariner på friland i vores klima og kan man så dem selv?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Trives nektariner på friland i vores klima og kan man så dem selv? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Lorentsen, 9. april 2003 kl. 20.54

Det kan nemt lade sig gøre, vi har et nektarinplante der står på en sydvendt mur og i læ.Den har de sidste 4 år givet omkring 40 nektariner uden vi har sprøjtet den.Planten er ca 3 meter højt og den er lige ved at blomster igen

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Friis, 9. maj 2009 kl. 10.53

Jeg har et Nektarintræ som er 2 meter høj, den er plantet i en stor kumme i drivhus,den har nu afsat ca 40 frugter, jeg er i tvivl om den tåler alm. have blandingsgødning? jeg har erfaret at den trives udmærket på friland ved sydvendt læmur.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannik Sinding, 26. august 2015 kl. 22.41

Hvor fik i jeres nektarin træ fra??? jeg kunne godt tænke mig at plante mit eget træ og se om det kan bære frugt med tiden,

Men er i tvivl om hvor man kan få enten frø eller planter fra???

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Gundersen, 27. august 2015 kl. 10.37

En nektarin er jo sådan set bare en ferskentype uden hår. Man kan ganske rigtigt dyrke nektariner i Danmark. Bedst op ad en sydvendt mur eller i drivhus. Egnede nektarinsorter fås i mange plantecentre. Køb ikke en italiensk eller anden sydeuropæisk sort, det er usandsynligt at den kan modne. Søg efter en sort der er tidligtmoden. Bedste sted at købe et træ er efter min mening hos Lars Westergaard, Westergaards ved Kerteminde. Han har topkvalitet af økologisk producerede træer, og han gør meget ud af at teste og selektere sorter der passer til dyrkning i Danmark. Jeg ved ikke om han har hårløse ferskner (nektariner) men han har en række gennemtestede fersken sorter der er robuste og egnede til dyrkning i Danmark. I havecentrene ser jeg mange italienske sorter som ikke er testede i Danmark, og som sandsynligvis modner for sent, eller skal sprøjtes meget for at holde sig sunde.

Dog er der en anden mulighed som er sjov hvis man er vild med at lave egne planter. Nektariner og ferskner er nemme at så, blot man lader kernerne få en kuldeperiode (køleskab eller vinter), så spirer de villigt og bærer frugter efter få år. Har man plads til at så en række nektariner eller ferskner langs en mur, kunne det jo være der kom noget sjovt ud af det. Sår man en sentmodnende sort fra Sydeuropa er der dog stor risiko for at frugterne ikke vil modne her til lands, så prøv at få fat i frø fra danske fersken eller nektarintræer. Spørg f.eks. de to ovenstående diskusionsdeltagere om de kan undvære en håndfuld kerner.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. august 2015 kl. 16.00

Det med at plante ferskner op ad en sydvendt mur er efter min opfattelse et forældet råd. Det lokker dem bare til at springe ud tidligere med øget risiko for frostskade til følge.

Faktisk anbefaler nogle at man ikke blot planter træerne fritstående, men også skovler sne op omkring dem sidst på vinteren hvis muligheden byder sig.

Den eneste fordel jeg kan se, er hvis placeringen samtidig giver ly for regnen. Det vil nedsætte risikoen for ferskenblæresyge.

Nyt svar til emnet »Trives nektariner på friland i vores klima og kan man så dem selv?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Trives nektariner på friland i vores klima og kan man så dem selv?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider